Proef ovaaltje
Re: Proef ovaaltje
Bij mij heeft het verenstaal een doorsnede van 0,8 mm.
Heb een maand geleden nieuwe servo's gekocht en en daar zat 0,5mm verenstaal bij.
Zag dat Joost ook verenstaal had van 0,5mm en daar een koperen pijp omheen deed met een binnenmaat van 0,6mm.
Heb een maand geleden nieuwe servo's gekocht en en daar zat 0,5mm verenstaal bij.
Zag dat Joost ook verenstaal had van 0,5mm en daar een koperen pijp omheen deed met een binnenmaat van 0,6mm.
Re: Proef ovaaltje
Bedankt Sweex!
Ik had inderdaad gekeken naar 0,5mm verenstaal en messing buisjes met binnenmaat 0,6. Maar ik ben bang dat dit misschien te slap is.
Misschien is 0,8 met 1,1 binnenmaat beter.
Ben ik heb nog niets, ik heb nu Minitrix spoelen, maar daar wil ik vanaf.
Dus ga ik voor een OC32 icm met servo's.
Vanavond ga ik er 25 bestellen. En misschien de OC32 ook wel..
Ik had inderdaad gekeken naar 0,5mm verenstaal en messing buisjes met binnenmaat 0,6. Maar ik ben bang dat dit misschien te slap is.
Misschien is 0,8 met 1,1 binnenmaat beter.
Ben ik heb nog niets, ik heb nu Minitrix spoelen, maar daar wil ik vanaf.
Dus ga ik voor een OC32 icm met servo's.
Vanavond ga ik er 25 bestellen. En misschien de OC32 ook wel..
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Proef ovaaltje
Hallo,
Bij de model winkels verkopen ze plastic buisjes in vele diameters en die gebruik in om het veren staal in te geleiden.
Kost niets en snelle montage met wat hotlijm (blijft altijd zitten. de maten gaan van heel dun tot heel dik gewoon even een stukje veren staal mee nemen en effe passen welke geleiding het mooiste loopt.
mvrg bob
Bij de model winkels verkopen ze plastic buisjes in vele diameters en die gebruik in om het veren staal in te geleiden.
Kost niets en snelle montage met wat hotlijm (blijft altijd zitten. de maten gaan van heel dun tot heel dik gewoon even een stukje veren staal mee nemen en effe passen welke geleiding het mooiste loopt.
mvrg bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Proef ovaaltje
Sweex / Bob,
Bedankt voor de tips. De servo's en OC32 zijn inmiddels onderweg, Dus binnenkort kunnen we aan de slag. Ik ga die plastic buisjes wel eens zoeken Bob.
Das misschien toch handiger / flexibeler dan messing!
Bedankt voor de tips. De servo's en OC32 zijn inmiddels onderweg, Dus binnenkort kunnen we aan de slag. Ik ga die plastic buisjes wel eens zoeken Bob.
Das misschien toch handiger / flexibeler dan messing!
Re: Proef ovaaltje
Ben benieuwd naar je ervaringen met de OC32. Ik heb nu een UB 67810 gebruikt maar wil (in eerste instantie vanwege de kosten) ook OC32's gaan gebruiken voor m'n grotere baan.
Re: Proef ovaaltje
Vorige week de polarisatie van m'n wissels aangesloten. Da's nog best lastig aangezien ik alles direct vast soldeer. Een klein foutje resulteert direct in kortsluiting. M'n multimaus voeding heeft het er maar druk mee gehad omdat ik wat onzorgvuldig te werk was gegaan!
M'n eerst wissel bleef storing geven door teveel speling waardoor het puntstuk te vroeg omgepoold werd met kortsluiting als gevolg. M'n servo met creatieve verenstaal kunstwerk nu net zo gebouwd als de anderen en sindsdien werkt ie betrouwbaar!
M'n eerst wissel bleef storing geven door teveel speling waardoor het puntstuk te vroeg omgepoold werd met kortsluiting als gevolg. M'n servo met creatieve verenstaal kunstwerk nu net zo gebouwd als de anderen en sindsdien werkt ie betrouwbaar!
Re: Proef ovaaltje
Gisteren m'n baan en de wielen van m'n BR212 en BR614 eens goed schoongemaakt met wasbenzine. Vervolgens beide op z'n langzaamst rond laten rijden en elk punt waar ie haperde nader geinspecteerd. Dan kom je erachter dat de kleinste restjes soldeer residu, houtlijm en andere viezigheid al voor problemen zorgen. Het verbaasde me dat vuil aan de binnenzijde van de rails ook al voor problemen zorgt, en ik ben dan ook benieuwd hoe het betrouwbaar blijft als ik de rails in een later stadium ga verouderen!
Uiteindelijk reed 't materiaal z'n rondjes op de langzaamste snelheid en dat zorgde toch wel voor een grijns op m'n gezicht: Zo langzaam en soepeltjes over de baan én de wissels, da's echt gaaf!
Eindelijk is het moment aangebroken om de PC er aan te gaan hangen. S88XpressNetLI aan m'n Multimaus en S88SD16 module geknoopt, USB->Serieel driver geinstalleerd en begonnen met het lezen van "Koploper voor beginners". Heel ver ben ik nog niet, maar ik Koploper gaf aan dat ik m'n twee treinen met handbediening aan het besturen was dus de koppeling met de PC lijkt dus te werken! Kan niet wachten tot ik verder kan!
Uiteindelijk reed 't materiaal z'n rondjes op de langzaamste snelheid en dat zorgde toch wel voor een grijns op m'n gezicht: Zo langzaam en soepeltjes over de baan én de wissels, da's echt gaaf!
Eindelijk is het moment aangebroken om de PC er aan te gaan hangen. S88XpressNetLI aan m'n Multimaus en S88SD16 module geknoopt, USB->Serieel driver geinstalleerd en begonnen met het lezen van "Koploper voor beginners". Heel ver ben ik nog niet, maar ik Koploper gaf aan dat ik m'n twee treinen met handbediening aan het besturen was dus de koppeling met de PC lijkt dus te werken! Kan niet wachten tot ik verder kan!
Re: Proef ovaaltje
Ik da kijken of de servodraad zonder geleiding de wissel wil omzetten (0,5 mm dik):
De ene kant is de draad 5 cm en andere kant 7,5 cm. Met een boogje omhoog voor de vering.
Moet de OC32 nog aansluiten dus het werkt nog niet.
Als de OC32 geprogrammeerd is gaat het verder prima, ook Koploper kent deze.
Alleen het programmeren van de OC32 is vind ik een crime.
Als het verenstaal te veel tegen de servo drukt begint deze te brommen.
En dat moet je dan aanpassen.
De ene kant is de draad 5 cm en andere kant 7,5 cm. Met een boogje omhoog voor de vering.
Moet de OC32 nog aansluiten dus het werkt nog niet.
Als de OC32 geprogrammeerd is gaat het verder prima, ook Koploper kent deze.
Alleen het programmeren van de OC32 is vind ik een crime.
Als het verenstaal te veel tegen de servo drukt begint deze te brommen.
En dat moet je dan aanpassen.
Re: Proef ovaaltje
Pffffffffhhh... Even 't stof van dit draadje en de baan afblazen!
Gisteren m'n proef ovaaltje na zo'n twee jaar weer 's uit de schuur gehaald en rondjes gereden; dat had ik gemist!
Ik had wat opstart problemen door de polarisatie van de wissels die voor sluiting zorgde (gestuurd met Uhlenbrock 67810). De servo's met de hand in middenstand zetten en daarna de wissel initialiseren verhielp dit, maar ik wil graag een betere oplossing. Daarna de baan opnieuw in Koploper gezet want ik was de database kwijt. Bezetmelding werkt nog niet, maar de rest gaat voorspoedig.
Heb besloten 't baantje verder aan te gaan kleden, maar daarvoor het sporenplan licht aan te passen om met de beperkte ruimte toch een leuk diorama en zo interessant mogelijk treinverloop te maken!
Gisteren m'n proef ovaaltje na zo'n twee jaar weer 's uit de schuur gehaald en rondjes gereden; dat had ik gemist!
Ik had wat opstart problemen door de polarisatie van de wissels die voor sluiting zorgde (gestuurd met Uhlenbrock 67810). De servo's met de hand in middenstand zetten en daarna de wissel initialiseren verhielp dit, maar ik wil graag een betere oplossing. Daarna de baan opnieuw in Koploper gezet want ik was de database kwijt. Bezetmelding werkt nog niet, maar de rest gaat voorspoedig.
Heb besloten 't baantje verder aan te gaan kleden, maar daarvoor het sporenplan licht aan te passen om met de beperkte ruimte toch een leuk diorama en zo interessant mogelijk treinverloop te maken!
Re: Proef ovaaltje
Van 't weekend zijn de sloopwerkzaamheden begonnen. Een wissel verplaatsen om zo ruimte te maken voor een perronnetje aan beide zijden van 't spoor en een doodlopend spoor naar een loods of iets dergelijks.
Losweken van de houtlijm onder de rails met water ging goed en ook 't servo beugeltje met hotglue gelijmd kwam zonder veel problemen los.
Losweken van de houtlijm onder de rails met water ging goed en ook 't servo beugeltje met hotglue gelijmd kwam zonder veel problemen los.
- Bijlagen
-
- Nieuw plan
- Proefbaan 2016 - Concept 1.jpg (79.13 KiB) 4478 keer bekeken
-
- Sloopwerkzaamheden
- IMG_5019.JPG (31.26 KiB) 4482 keer bekeken
Re: Proef ovaaltje
Ik dacht gisteren klaar te zijn met de wederopbouw van de gesloopte sporen totdat ik me realiseerde dat de kleine slinger aan het einde van 't buitenste spoor er met een reden zat. Deze had ik recht getrokken met als gevolg dat twee rijtuigen elkaar niet in het dubbelspoor rechts kunnen passeren.
Slinger er weer gemaakt maar dan is het mooie effect van twee rechte parallel sporen weg dus eind van de avond besloten de bocht later te laten beginnen om zo toch ruimte te maken.
De wissel met 't doodlopende spoor is wel naar wens. Als 't spoor klaar is zal ik weer even een fotootje posten!
Slinger er weer gemaakt maar dan is het mooie effect van twee rechte parallel sporen weg dus eind van de avond besloten de bocht later te laten beginnen om zo toch ruimte te maken.
De wissel met 't doodlopende spoor is wel naar wens. Als 't spoor klaar is zal ik weer even een fotootje posten!
Re: Proef ovaaltje
Alles is weer up and running! Alle sporen liggen, alle draadjes zitten weer goed; 7 blokken in dit kleine baantje! Aardig wat werk nog, want er moest toch weer een slinger rechts onderaan anders liep 't tegen elkaar. Volgende keer beter de NEM standaarden volgen!
Inmiddels staat alles in koploper en rijden dus!
Vanavond ook de BR 212 onder handen genomen want dat kapje sloot niet naar m'n zin, en tevens de functiedecoder in de stuurstand van de BR 614 gezet dus we hebben nu front en sluitverlichting.
Inmiddels staat alles in koploper en rijden dus!
Vanavond ook de BR 212 onder handen genomen want dat kapje sloot niet naar m'n zin, en tevens de functiedecoder in de stuurstand van de BR 614 gezet dus we hebben nu front en sluitverlichting.