"Vandaag leverde Piko het gele Hondekop treinstel, 40291, uit maar nog voor de expediteur de zending bracht kregen we al een alarmerende mail van de vertegenwoordiger dat er iets mis wat met de bedrukking.
Uitgepakt bleek inderdaad de kleur van de blauwe reclamebanen en de 1e klasse strepen van een veel te donkere tint blauw.
Om iets na 10 uur in de avond kregen we het bericht dat ALLE stellen retour gaan en door Piko worden voorzien van een nieuwe kap in de juiste kleurstelling.
Piko heeft de winkeliers uitdrukkelijk verboden modellen met deze verkeerde bedrukking toch aan de klanten te leveren en alles gaat retour naar de fabriek.
In haar mail schrijft Piko dat gestreefd word om eind november de stellen met de juiste bedrukking te kunnen leveren……………….. even geduld dus"
... En alweer hulde aan PIKO. Naast een heel mooi model (groen) handelen ze dit uitermate klantvriendelijk af. Daar kunnen veel bedrijven, in alle branches, een voorbeeld aan nemen.
Hoi Theo.
Voor vrijwel ieder treinstel is het punt waar de rijstroom moet worden afgenomen het knelpunt. En of dat nu de motorwagen of het stuurstandrijtuig is maakt eigenlijk geen verschil. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Minitrix' TEE RAm, Roco's 485, FP's ICE, 614 en 628 doen het met de motorwagen, Piko met de Hondekop en de 624 met de stuurstand, Arnolds 420 met de middenbak.
Automatisch de voorste bak laten kiezen levert het probleem op bij het wisselen van de rijrichting, met name in stationsgebied. Beter maar duurder zou misschien zijn een keuzeschakelaar die handmatig te bedienen is. Maar zo ver is het nog niet. Dus resteert weinig anders dan er met het inrichten van de baan rekening mee te houden door de stopsectie te verlengen tegen de rijrichting in of het sein verder weg plaatsen.
Als je het echt werkelijkheidsgetrouw wilt doen, zou je voor de Hondekop met behulp van een magneetje onder de stuurstand en een reedcontact in het begin van de stopsectie een relais aan kunnen sturen waarmee bij een stop tonen sein het gehele voorgaande blok wordt uitgeschakeld. Met enig spitten is zo'n schakeling wel te vinden, ik ben hem wel eens tegen gekomen maar weet niet meer waar. Viessmann wellicht?
Dat is leuk dat je digitaal rijdt maar rijst de vraag welk kop is de stuurstand en welke kop is de motorwagen
want de stroom afnemers zitten miet in de motorwagen. Dit kan tot verwarring lijden op de bezetmelders als de motorwagen voorop rijdt door da de motorwagen in het eventuele volgend blok of op een wissel tot stilstand komt.
Als één kant maar stroom afneemt heb je met detectie digitaal idd een uitdaging... Is er aan het andere kopstel niet een weerstand te bakken om toch een detectie te krijgen?
Daarvoor zal ik eerst het motordeel eens moeten bekijken...of de asjes makkelijk uit het draaistel kunnen;..hoe die geïsoleerd zijn enz. enz
Spijtig, ik zat klaar om er minstens één aan te schaffen.
Eigenaardig dat ik daar hier nog niets van gelezen had, zitten hier verzamelaars, weinig rijders ?
Hebben die Stadler treinen (Veolia) van Piko hetzelfde "ongelukkige" principe van stroomafname ?
op jouw vraag!
"Klopt het dat de hondekop met zijn motorwagen "totaal geen" stroom neemt ?
Hij stopt dus zeer laat op stopsecties ????
Hoe hebben jullie dat opgelost, alle stopsecties verlengd?"
Mijn oplossing is dat dat de hondekop in duw heb rijden
Heb hetzelfde geconstateerd bij het ijken in Koploper. Ik ben in het bezit van 2 Hondekop-stellen.
Laat beide in de "duw-stand" rijden en dat gaat prima, ook in samenwerking met Koploper.
Heb niets aan mijn baan behoeven te veranderen: de treinstellen lopen in "duw-stand" prima over de baan en stoppen op de juiste plaats.
In plaats van de Piko-decoders heb ik de Uhlenbrock-decoders geplaatst (gewoon een centen-kwestie). Deze functioneren uitstekend.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Heeft er iemand een foto van de onderkant van het draaistel aan de niet gedetecteerde kant? Ben benieuwd naar de ruimte in het draaistel of de volgende oplossing zou passen: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... _weerstand
Ik wil de stroomafname van Piko beslist niet "ongelukkig" noemen. Ik heb alle reden om aan te nemen dat bij de Hondekop de stroomafname identiek is aan die van de DB 624's en dat betekent dat de bak waarin de motor zit geen rijstroom op- c.q. afneemt. Dat vindt plaats door de andere kop en gaat via een volledig geïsoleerde verbinding, middels stekkertjes in de koppelingen, naar de motor.
Zo lang je met de stroomafnemende kop voorop rijdt, stop het stel dus op dezelfde plaats als waar een loc stopt. Het "probleem" doet zich pas voor als je met de stroomafnemende kop achterop rijdt, dan zou het stel dus inderdaad met de neus voorbij het sein tot stilstand komen.
Aangezien mijn baan is ingericht op het rijden met geduwde Wendezüge van 3 rijtuigen in het zichtbare gedeelte, komen die netjes voor de seinen tot stilstand. Enige nadeel: alle getrokken treinen stoppen vroegtijdig en staan ver voor de seinen stil. Op zich vind ik dit minder storend dan de incidentele dienstregelingsrit met een geduwde 5-wagentrein, die wel met de kop voorbij een stop tonend sein komt. Excuus: Blaadjes op de rails of zo...
Als analoge rijder kan ik met deze oplossing van Piko uitstekend leven. Deze is immers geheel gelijkwaardig aan de oplossing van andere fabrikanten, zie mijn eerdere bericht. Ongelukkig zou ik het echt niet willen noemen. Hoogstens rijst de vraag hoe jij het dan zou willen en wat je daarvoor meer zoudt willen betalen.
Voor mijn part stroomafname op beide delen, stuurrijtuig voor stuurrijtuig en motorwagen voor zichzelf.
Geeft zelfde resultaat voor de analoge rijders en digitale rijders hebben detectie op beide delen.
Daarin hebben we dus verschillende opvattingen.
Ik geef de voorkeur aan 1 rijtuig dat de stroom opneemt en daarmee ook de gehele binnenverlichting voedt. Stroomafname op ieder rijtuig betekent meer rijweerstand en bij mij ook een grotere kans op het overbruggen van de isolatielasjes door de binnenverlichting.
Ik wil er best een foto van maken, maar snap/weet nog steeds niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Ja ik weet dat het via een site bvb Flirck ofzo moet maar snap daar niks van, geen van alle heeft Nederlandse tekst
En gewoon een SMD weerstandje over de asjes van het motorloze deel??? Dat doe je toch ook met volledig gedetecteerde treinen..
En 1 wagon met extra stroomafname zou niet zon probleem mogen zijn toch.