Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De stoepranden zijn gemaakt van styreenstrips van het merk Evergreen. Maat is 0,75 x 0,75 mm. Betonverfje er overheen gedaan, wat ik ook voor de stoepen zelf heb gebruikt. Daarna met een dun penseel de dwarsstreepjes aanbrengen. Soms zijn ze eigenlijk net iets te breed, maar dat houdt het ook zichtbaar.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het was aan het eind van de middag buiten goed uit te houden. Had nog één stadspand dat ik in elkaar moet zetten om de stad verder af te ronden qua gebouwen. Dus daar zijn we dan maar mee begonnen. Eerst het plastic 'wegverven'. Ik heb hier de muren bruin en wit geschilderd, zoals je op de doos ook kunt zien. Het is in elk geval al een stuk matter en met een wet washje kom je verder ook nog wel een eind.

Afbeelding

Dit pand heeft een soort galerij waar je in de etalages kunt kijken. Nu heb ik altijd begrepen dat je hele kleine ledjes kunt aanbrengen om verlichting te creëren, maar je begrijpt dat ik daar geen bal verstand van heb. Zoiets zou ook prima kunnen werken in mijn kleine, gure tunnel. Wie weet hier meer over? En vergis je niet, ik ben super a-technisch!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Hookyville op weg

Bericht door Raymond63 »

Hookies schreef:En vergis je niet, ik ben super a-technisch!

Mvg,
Martin
...ieder trucje is lastig, totdat je het trucje kent..


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Goed bezig.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ad_M »

Hoi Martin,

Om je verlichting "makkelijker" te maken
Zoek even met een zoekmachine op "allesetende led"

Ik denk dat je hiermee je huisjes, met een beetje fantasie, zonder problemen kan verlichten
Je kan het dan zelf bouwen of in een geheel kopen als het te veel voor je wordt
Even doorlezen op wat sites en hier kan je ook leren hoe je meerdere ledjes hiermee kan gebruiken in je huis om in een keer te schakelen

Mooiste is natuurlijk kamertjes maken in je model en random de ledjes aan te laten gaan voor x tijd (maar dat is weer een stap verder ;) )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het moest er dan toch eens van komen: knutselen met ledjes. Ik was bezig met één stadspand en daar zat een galerij bij, waar je overdekt naar de etalages kon kijken. Leek me leuk om daar twee ledjes te plaatsen, dus met wat tips en een pakketje van een collega modelspoorder aan de slag gegaan.

Afbeelding

Aan de speciale lichttrafo heb ik een gelijkrichter gekoppeld. Vervolgens maar meteen ruim draad getrokken richting het half afgebouwde stadspand. Tegen het einde heb ik aan de grijze draad (die bij mij voor min staat) een weerstand gekoppeld. Vervolgens de rode draad (die voor de verlichting bij mij als plus staat voor de test even tegen de lange poot van het ledje gehouden en het kleine pootje tegen het uiteinde van de weerstand. Eureka. En er was licht.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna moest er natuurlijk verder gesoldeerd worden om alle ledjes ook 'gewoon' te laten werken. Heb de soldeerverbindingen wel met speciale tape afgeplakt, zodat er geen contact mogelijk is tussen een soldeerverbinding aan de plus-kant en een soldeerverbinding aan de min-kant. Had ook gekund met krimpkousjes, maar die waren even niet in de buurt. Te veel rotzooi. Het derde handje kwam mooi van pas, ook om nog even een foto te maken van beide brandende ledjes en het dakje!

Afbeelding

En dan volgt de laatste stap. Het plafond van de galerij vastgelijmd op de plek waar het hoort. En dat geeft natuurlijk weer een heel ander beeld, zeker als ik de nog niet vastgelijmde frontmuur er bovenop zet. Aan de bovenkant schijnt nu nog licht door, maar dat is makkelijk weg te werken. En ik wil in het huisje natuurlijk ook nog wat licht hebben en wat ramen aan de binnenkant afplakken. Kortom, nog genoeg te doen, maar dit vind ik toch wel een mooie prestatie, al zeg ik het zelf, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto hierboven zie je dat er toch een klein kiertje zit, maar dat is meer het model van Faller dan iets anders. En ja, de glazenwasser moet ook nog even langskomen.

Afbeelding

Ga nou niet zeggen dat ik vier lampjes had moeten plaatsen, want daar was echt geen beginnen aan. Het is al priegelen op de vierkante millimeter. Ik ben hier al zeer tevreden mee en dat zal de bevolking van Hookyville vast ook wel zijn.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1080
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Hookyville op weg

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dat is dus toch maar mooi weer even gelukt. Leuk resultaat, maar...

Ik zou die weerstand wat groter nemen, dus meer ohm of kilo-ohm. Dat tempert de verlichting. De leds zijn nu iets te.
Op de eerste verdeping of op het plafond van de begane grond, hangt een beetje af van de constructie, moet je een zwart velletje papier of dun karton plakken zodat de leds niet door de ramen van de eerste verdieping schijnen.

Nu je toch de smaak te pakken hebt :mrgreen: , je kunt door het gehele gebouw van dat soort zaken aanbrengen, wel zorgen dat de ledjes alleen door een of twee ramen zichtbaar zijn. Inderdaad een hoop gefreubel, maar wel met mooi resultaat.

Als het naar nog meer smaakt :geek: , dan kun je die leds aan een automaat verbinden. Er zijn kant en klaar schakelingen te koop (stoplicht enzo), maar met een beetje handigheid ook zelf te doen. Het gaat dan wel verder dan leds en weerstandjes en een gelijkrichter brug.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Arend

Re: Hookyville op weg

Bericht door Arend »

Beste Martin,

Dat maakt het wel af die ledjes!

Gegroet Arend


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Hookyville op weg

Bericht door Wim »

Leuk gezicht, die galerij verlicht.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dank heren. Joop, ik heb al de tip gekregen om de bovenkant van de ledjes zwart te schilderen. Dan heb je geen doorschijning meer. Inderdaad ga ik een aantal ramen van binnen blinderen, zodat niet met een paar ledjes meteen alle ramen verlicht zijn.

Voor andere panden heb ik zelfs een schakeling waarmee een aantal ledjes ad rendum aan- en uitgaan. Die heeft een eigen voeding en staat dus los van deze trafo en gelijkrichter. De draadjes voor de galerij zitten nu meteen aan de gelijkrichter vast, maar dat is straks natuurlijk niet het geval. Dan moet er immers meer licht in de stad komen. Na de gelijkrichter zal waarschijnlijk een lange soldeerstrip komen en tussen de soldeerstrip en de diverse draadjes nog schakelaars om licht aan- en uit te kunnen zetten.

Duizend ohm heb ik ook wel, maar ik ga dit eerst eens vergelijken met de straatlantaarns.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Hookyville op weg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Dat ziet er erg mooi uit en dat het prutsen is op de mm dat geloof ik wel.
Maar het is toch maar weer gelukt ;)

Je kan niet genoeg van die ledjes in he huizen hebben denk ik om s'avonds een mooi effect te krijgen. Die dingen kosten niets en ik plak ze er gewoon in en dan zien we later wel hoe we ze aan sluiten :D

mvrg Bbob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7667
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Zie je wel Martin dat je het ken ;)



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ad_M »

Weer een ervaring rijker Martin :D
Mooi werk weer

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vanmiddag op bezoek geweest bij een h0-spoorder. En uit een van de opbergdozen kwamen de nodige huisjes in N-formaat tevoorschijn. Daar kan iemand me altijd blij mee maken.
De oogst: twee vakwerkhuisjes, één bouwdoos van een vakwerkpoort, twee verschillende soorten kassen, twee stukken muur met steunberen, één brug met bogen aan de onderzijde, een doosje met vier auto's en een werkende wissel (aandrijving eraan en gaan!). Het meeste hiervan is bestemd voor Esdorf op het kookeiland, dus dat zal voorlopig nog wel even uit beeld verdwijnen.

Afbeelding


Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 24 jul 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4660
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hoontje »

Mooie vangst Martin! Ben benieuwd naar het 'kookeiland' plan! Zal geuldig wachten. Heb milk-shake en chips he he he.

Succes!

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo zag het plan er pakweg drie jaar terug uit. Het deel Hookyville is redelijk herkenbaar, hoewel het station wel iets meer sporen heeft gekregen.

Afbeelding

In het oorspronkelijke plan was er alleen een schaduwstation onder Hookyville, ik overweeg nu toch ook een schaduwstation onder het kookeiland te bouwen. Heb genoeg loks, meer dan er in het schaduwstation onder Hookyville passen. Verder moet er op het kookeiland nog een rivier komen met één spoortje. Verder zegt het plan wat meer flauwe bochten (hallo flexrails) te hanteren. Sporen zijn nu ook nog enkelsporig, maar op sommige delen wordt dubbelspoor aangelegd, zodat tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren zonder de boel onnodig op te houden/

Op het kookeiland ligt een ondergrondse keerlus, die de treinen ondergronds in kunnen rijden, maar ze kunnen ook op twee andere plekken weer uit een tunnel tevoorschijn komen. Eigenlijk kan een trein hier onder de grond verdwijnen en dan op drie plekken weer bovenkomen. Omdat het grote rondgaande spoor ook ondergronds is, zou je zelfs aan vier plekken kunnen denken, maar dat is niet het geval.

Voor de lol hier nog wat 3D-beelden. Let op: de meeste sporen rond de spiraal zijn nu gewoon zichtbaar, inclusief de verhoogde sporen. Straks zie je daar niks meer van en zijn het eigenlijk allemaal tunnelsporen in een enorme berg. Ik wilde het juist even laten zien met niet al te veel tunnels, zodat het een duidelijk beeld geeft. Ook zijn de railnummers even uit beeld verdwenen, want dat maakte het soms best onrustig en vooral onduidelijk.

Vuurwerk rond de spiraal. Af en toe staat er een rotsblok of een pijler in de weg. Dat komt straks natuurlijk niet voor:

Afbeelding

Esdorf met station, draaischijf en loods:

Afbeelding

Station Hookyville, met aan de rechterzijde de drie sporen, waarvan het linkerspoor omhoog gaat:

Afbeelding

Dit is dus niet de definitieve lay-out van Esdorf/het kookeiland. Maar omdat Hoontje erom vroeg, heb ik het gewoon even herhaald en wat extra dingetjes toegevoegd. Overigens begint de bouw van het kookeiland nog lang niet. Wil toch eerst een groot deel van de scenery bij Hookyville afmaken en dat gaat, zeker gezien de komende werkdrukte, nog wel enige jaren duren. Misschien is dan mijn idee voor het kookeiland ook al weer heel anders. In de basis zal het wel hetzelfde zijn vanwege de lengte van de blokken en eventuele keerlussen, maar wie weet.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4660
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hoontje »

Mijn dank is groot!
Mooi uitgebreid plan, ben je wel enkele jaren zoet mee!

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dat laatste kun je wel zeggen. Ben er al zeker vier of vijf jaar mee bezig, :lol:


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Hookyville op weg

Bericht door Wim »

Mooie aanwinst.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

In Hookyville heeft in de afgelopen weken een aardbeving plaatsgevonden. Alle huizen zijn weggevaagd. Daarnaast kwam er ook een stuk meteoriet op de stad terecht, waardoor de kap van een van de straatlantaarns is gesneuveld.

Afbeelding

Om kort te gaan, ik had de huizen weggehaald om nog een paar straatlantaarns te plaatsen. Viel er opeens van een van de planken een tube met lijm op de baan. Lampenkap gesneuveld en een van de dubbele straatlantaarns was verbogen. Dat hebben we weer kunnen repareren door voorzichtig terug te buigen, die andere lamp moet worden vervangen.

In elk geval weer eens wat kunnen doen, maar daar blijft het de komende drie weken wel weer bij. Daarna gaat de plaat op z'n kant en ga ik alle straatlantaarns aansluiten. Ik zit nog wel in dubio om halverwege het middenstuk van de weg (waar dus die bomen horen te staan) ook nog een dubbele straatlantaarn te plaatsen. Misschien wat veel verlichting, maar wel weer leuk voor de krasse knarren op hun bankjes. En het geeft ook weer een stukje veiligheid!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Hookyville op weg

Bericht door Traibergen »

het banenplan is echt schitterend!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Overgenomen van Hoontje: 4 inrijseinen. Zullen ongetwijfeld niet snel geplaatst worden, maar pas in de toekomst. Je kunt ze echter maar beter hebben.

Afbeelding

Qua bouwupdates is het al enige tijd stil. Er lopen momenteel diverse langdurige opdrachten tegelijk. Hoop eind van de maand weer eens wat constructiever te werk te kunnen gaan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo, even mijn draadje onder het stof vandaan gehaald. Zag dat ik rond 14 juli nog serieus bezig was met verlichting aan te brengen in de galerij, maar daarna is het stil geworden. Okay, even een aardbeving meegemaakt in Hookyville, maar van serieuze bouwwerkzaamheden of aanleggen van infrastructuur was geen sprake. Daar zit natuurlijk wel een positief puntje aan vast, want dat betekent dat ik veel werk voor mijn eigen bedrijf moest verzetten. Nu hebben we even een rustige periode en kan ik weer wat verder.

Zo zijn er weer de nodige stoepen aangelegd en begint het wegennet in Hookyville steeds duidelijker te worden. Links moeten nog wat soepen aangelegd worden. Op het onderste deel ontbreken nog wat stoepranden en rechts is al wel een klein rondje aangelegd waar een grote boom komt te staan. Hier missen dus nog stoepen en stoepranden.

Voor het aangezicht: als je voor de treintafel staat kijk je tegen de linkerzijkant aan. Rechts wordt er dan nog een koppeling gemaakt met de huizen langs de stijgende weg. Vanmiddag plaats ik nog wat foto's met de panden en bomen erbij. Nu eerst kaalheid!

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

En toen waren er weer panden in de stad. Links vooraan moet nog wel een pand komen. Ik heb ook nog een half afgefikt pand. Dat komt denk ik iets lager. De weg vooraan wordt smaller, want de begane grond moet bereikt worden. Hier kan ik nog wel een of twee panden kwijt, zoals dat afgebrande huis. Vergeten te melden: de komende dagen worden nog lantaarns aangebracht voor de nieuwe delen.

Een serietje foto's dan maar, om een compleet ander aangezicht te creëren dan bovenstaande twee foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende week zijn er wel weer wat uurtjes aan de baan te besteden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ad_M »

Smoelt lekker Martin
Toont lekker ruim, ga je ook nog weg markering maken?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie