Dupaul zijn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Dupaul zijn baanplan

Bericht door Dupaul »

Ook ik ben bezig geweest met het maken van een baanplan, heeft mij een aantal weken gekost maar ben er wel tevreden over.
Graag jullie visie op het plan, met eventuele aan en opmerkingen.

Voel je vrij tot het delen van jouw mening aangezien het plan er alleen maar beter op kan worden.

Donker groen is het zichtbare hoofd spoor.
Donker blauw zijn de andere sporen die zichtbaar zijn.
De lichtere groenkleur is het spoor dat niet zichtbaar is.
De lichte paarse kleur zijn de sporen die naar het nog te ontwerpen schaduw station moeten lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Paul


Zie nu net dat ik er een keerlus in heb zitten, alhoewel dat geen probleem hoeft te zijn heb ik dit toch liever niet.


Groet van Paul

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door Paul B »

hoi Paul

Grappig ontwerp. Je zal in elk geval te horen krijgen dat de sporen te recht liggen, daar wordt hier veel waarde aan gehecht. Kijk maar eens rond op de draadjes van de mooie banen op dit forum, dan zul je zien dat een spoor dat in een flauwe bocht loopt veel beter kijkt dan een rechte lijn. Ik heb ook twee van die strakke paradesnelwegen liggen en dat is best wel saai soms.

Verder zou ik in elk geval één ding veranderen, namelijk die twee lage sporen die voor het station langs lopen. Die dienen geen enkel doel, zijn niet realistisch, lopen kaarsrecht en akelig dicht langs de tafelrand. Dat laatste houdt in dat je iets (een latje of iets dergelijks) zal moeten plaatsen om te voorkomen dat een trein naar beneden kukelt, met als gevolg dat het aanblik van dat spoor stukker minder wordt. Ik zit met eenzelfde traject en zou het een tweede keer anders doen.
Als je dit spoor helemaal uit zicht werkt dan zou je het schuin kunnen laten lopen tussen de twee bochten, dat is beter voor de treintjes.
Vervolgens zou je op die plek nog een extra opstelspoor kunnen maken op het station. Nu heb je de perrons een beetje vreemd liggen, tussen elk spoor ligt er een. Je zou het onderste perron ook aan de andere kant van het spoor kunnen plaatsen en daar nog een tweede spoor aan laten grenzen, bijvoorbeeld eentje die vanuit groen komt (of je schuift de blauwe lijn naar beneden en maakt een extra groen spoor tussen groen en blauw). Het voordeel hiervan is, is dat je in elk geval één opstelspoor hebt op je hoofdlijn op het station, waar je een trein kan laten uitrusten, terwijl er een andere intercity overheen dendert.



Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door Dupaul »

Paul,

Bedankt voor jouw mening en inzichten. Ik zal hier mee aan de slag gaan en mijn baanplan verder ontwikkelen.
Misschien is het een idee om het station anders te plaatsen zodat ik sowieso meer ruimte heb, persoonlijk vind ik het een beetje opgekropt zo.
Hierbij meteen kan ik dan natuurlijk een aantal extra opstel sporen plannen.

Ik zat er ook aan te denken wat meer naar mijn stoomdepot te kijken, heb het gevoel hier wat te missen? Zal nog even rond neuzen hoe het beter kan.


Groet van Paul

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door Dupaul »

Heb een volledig ander baanplan gemaakt, denk dat ik hier meer mee kan. Graag jullie mening?

Lichte blauwe sporen gaan naar het nog te ontwerpen schaduwstation.
Groen zijn de zichtbare sporen.
Rood zijn niet zichtbare sporen.

Afbeelding


Groet van Paul
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door spoor65 »

Zo op het eerste oog, leuk plan,
spreekt mij al meer aan dan het eerste plan, (paulB zei het al he, de te rechte sporen langs de kanten :D )

Toch zou ik persoonlijk in dit plan de verbinding tussen de twee wisselstraten naar het schaduwstation gewoon weg laten,
laat je treinen gewoon lekker ineens door rijden via het schaduwstation, neem die dus gewoon op in de te rijden route, en je krijgt automatisch meer afwisseling in langskomend materiaal.

Nu moet je telkens kiezen, of een extra rondje rijden, of naar de stal.
Als je niet naar het schaduwstation gaat, ben je toch relatief vlot weer terug bij af (het bekende rondje om de kerk)

Overweeg ook eens het hondenbot idee,
oftewel aan beide kanten van het station een eigen schaduwstation, waarna de treinen terug rijden en vanaf de zelfde kant weer het station binnen komen als ze vertrokken zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door Dupaul »

Freddy,

Ik vind het een goed idee, hier ga ik zeker mee knutselen. Zo kan ik beide van jouw ideeën in 1 plan maken.
Meer rij lengte + tijd en grotere variatie in 1. Kan alleen maar positief uitpakken natuurlijk.
Vanavond maar is even kijken of ik wat moois in elkaar kan zetten.

Wederom bedankt voor het meedenken!


Groet van Paul
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Dupaul zijn baanplan

Bericht door Michiel »

De ligging van het station vind ik erg goed. Maar het sporenverloop in het station verdient nog een hoop aandacht. Een aantal punten waar je je eens over zou kunnen buigen:
- perrons en de breedte tussen 2 sporen om er een comfortable perron te hebben?
- de immens complexe rijbewegingen tussen station en depot. Normaal zou je toch vrij een lokwissel moeten kunnen doorvoeren?
- het enkelspoortje links komt verkeerd aan bij het station. Het zou logischerwijze het station moeten binnenrijden, ofwel spoortje weglaten?
- hou ook de opstellengte aan het perron in het oog. Hoelang zijn de treinen die er zouden halt houden? Mogelijk perronlengte wat opvoeren, en het station langs rechts iets doortrekken?
- bereikbaarheid!!! Kan je er langs alle kanten goed bij? Langdurig over meer dan 60cm diepte is echt lastig werken.

In elk geval evolueert het plan in de goede richting. Ga zo door, en het wordt echt een mega-plan!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie