Station Schildwolde-Hellum

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Jesse

Re: Station Schildwolde-Hellum

Bericht door Jesse »

Thanks! Met goed gereedschap en een beetje geduld komt de doet-het-zelferd al snel een heel eind hoor. :)

met vriendelijke groet, Jesse

Bjor

Bericht door Bjor »

Het wordt echt fantastisch. Heb je ondertussen al een oplossing voor de buitenlampen gevonden?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Nee Ben, nog geen lampjes gevonden die klein genoeg zijn. Ik zoek iets van maximaal een mm of 3 à 4 in diameter.

Ik vind dit een leuk stadium van het bouwen, alle voorbereiding komt echt samen. :)

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Zijn M1 ringetjes dan geen optie? Met een hamer en kopse kant van een slotbout moet je ze licht konisch kunnen slaan. Met secondenlijm kun je er een LEDje in plakken. Is dat wat? Kijk bijv hier: http://www.nutsaboutbolts.org/washer.html Maar waarschijnlijk vindt je ze ook in modelbouwzaken.

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Ha Ben, das nog helemaal niet zo'n gek idee! Ik zal eens kijken of ik ergens een paar van zulke ringetjes kan opsnorren. Weet iemand of er 'ronde' leds (dus geen smd's) van ca. 1 mm diameter bestaan? Het liefst bedraad...

FidOo

Bericht door FidOo »

Zo ver ik weet zijn de kleinste 1,8mm (rond) en heb je ze niet kleiner, daarna wordt het SMD bouwvorm.
Ledbaron EBay

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Raymond63

Bericht door Raymond63 »

Jesse schreef:Ha Ben, das nog helemaal niet zo'n gek idee! Ik zal eens kijken of ik ergens een paar van zulke ringetjes kan opsnorren. Weet iemand of er 'ronde' leds (dus geen smd's) van ca. 1 mm diameter bestaan? Het liefst bedraad...
..kijk ook eens naar die 'ringetjes' die op kleding worden genaaid, die zijn ook nog eens flinterdun en 'chrome'..

http://quagga.it/img/cms/materiali%20no/paillettes.jpg

voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

FidOo

Bericht door FidOo »

even googlen leverde dit op Jesse:

http://www.modeltrainsoftware.com/led-small.html

Maar dies nie goedkoop.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Joost: dan is het eigenlijk interessanter om een SMD-ledje te kopen, eventueel met draadjes er aan. Een druppeltje houtlijm (of andere transparant opdrogende lijm) er op om het glazen kapje te simuleren en klaar.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Team Mitropa heeft dat heel fraai opgelost door lichtgeleiders te gebruiken met op het einde een drupje houtlijm (=wit lampenbolletje). Dat kun je volgens mij wel maken met een diameter van ca. 1mm en dat is dan net op schaal.

Kijk even hier (helemaal naar beneden scrollen)
http://www.teammitropa.nl/een-19e-eeuws ... it-styreen

Ben

M.v.g. Ben

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Geniaal gevonden en ik quote 8-) :
"Het zijn microledjes van slecht 1 x 1,5 mm. De ledjes zijn bedraad en geisoleerd (lackdraad). En hier kan je wat mee.
Voorzichtig heb ik de ledjes in onverdunde houtlijm gedoopt. Hierdoor ontstond er een mooie ronde druppel om de led heen.
Na droging is de lijm enigzins tranparant. Dus heb ik de leds ook nog eens in een weinig verdunde witte verf gedompeld. En kijk eens in het zakje. Mooie witte ballonlampen."

Dit is echt een deel voor jou oplossing?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Ja, wat goed gevonden! Ik denk dat dat zeker zou kunnen werken, met Krystal Klear is vast een mooie transparante lamp te maken, i.c.m. een ringetje o.i.d. Ik ga het proberen!

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat! Met jouw vakmanschap belooft dat heel wat :)

Ben

M.v.g. Ben

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Je zocht eerder naar 1 mm leds. In een berichtje van Ad-M in een ander draadje verwees hij naar LEDBaron. http://stores.ebay.de/ledbaron . Daar hebben ze 0,1mm leds (gelukkig bedraad ;) ) Daar vind je misschien nog iets passends voor je buitenlamp? Het is zeker de moeite waard er een kijkje te nemen. Ik heb die site in ieder geval aan mijn favorieten toegevoegd. Met dank aan Ad.

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Eindelijk weer eens wat voortgang! De laatste kiertjes zijn dichtgesmeerd en het gebouw heeft zijn eerste verflaag gekregen, altijd een spannend moment!
IMG_0341_3.jpg
IMG_0341_3.jpg (71.41 KiB) 4200 keer bekeken
Als basis gebruik ik een mengsel van steengrijs (Woodland), wit (Revell) en iets baksteenrood (Anita Decor). Hiermee krijg je een mooie matte ondergrond. Vervolgens gaat er met de drybrushtechniek weer baksteenrood en iets 'lederbraun' overheen. Het resultaat is dan zoiets als het proefstukje op de voorgrond. Leuk werk!

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Een kleine update van de verfwerkzaamheden. Langzaam verschijnt de uiteindelijke kleur over de grondlaag. Ik vond het erg lastig om de juiste kleurcombinatie te bepalen, maar zo in het zonlicht komt het toch wel in de buurt van het origineel.
IMG_0391.JPG
IMG_0391.JPG (109.63 KiB) 4446 keer bekeken
Ter vergelijking: klik

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door bisschop »

Hallo Jesse,

Oh wat prachtig :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Groetjes,
Rob

Bouwt modeltreinen van de NS

Raymond63

Bericht door Raymond63 »

Erg mooi, wanneer begin je aan stadhuis Hilversum..?!

voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Contacteer:

Bericht door JohoMapi »

wow!

Dat ziet er ontzettend gaaf uit!

RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Thanks! Hmm, het stadhuis van Hilversum... ik denk dat ik er na m'n penioen wel tijd voor heb. Over een jaartje of 38? :D

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Prachtig schilderwerk. Hoe heb je de lichtgrijze voegen zo mooi gekregen? Ik 'vul' de voegen een aantal malen met sterk verdunde grijze verf, waardoor de voegen door de capillaire werking 'vollopen' en gebruik na het drogen ook de drybrusch techniek voor de stenen. Toch krijg ik mijn voegen niet zo scherp afgetekend. Hoe doe jij dat?

Overigens kwam ik in dit filmpje uit 2010 http://www.youtube.com/watch?v=fzrrVNATgCo hetzelfde type station, maar dan van Tjugchem-Meedhuizen tegen (doorspoelen naar 1:19). Ook mooi, maar het mist de uitstraling van jouw bouwwerk. Ik dacht even dat het jouw station zou moeten zijn, maar kwam er na wat googlen achter dat er langs de lijn 7 vrijwel identieke stations zijn gebouwd.

Heb je inmiddels al passend leds en kapjes gevonden? Ik liep nog tegen dit aan. Uit de horlogerie. Misschien mooi als reflectorschalen, maar helaas ontbreekt de maat. Ze moeten wel heel klein zijn, want ze worden in horloges gemonteerd. http://www.dehobbysite.nl/bergeon-10061 ... ssing.html.

Ben

M.v.g. Ben

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Mooi jesse. Doe je er nog een witte waas overseen, wat je altijd, op gebouwen ziet. Weet dat een nieuw station bouwt, maar toch

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Goedemorgen!

Ben,
Ik drybrush de rode en bruine bakstenen direct op de grijze ondergrond. Daardoor worden de overgangen wat strakker dan wanneer je de voegen laat vollopen. Waar je in N erg voor moet oppassen is dat de voegen in de baksteenplaten relatief breed zijn. Hierdoor wordt een muur al snel erg grijs. Ik heb dit proberen te compenseren door iets baksteenrood door de grijze ondergrond te mengen, zodat het lichtrose wordt. Hier zie je later niets meer van.

Ja dat is Eriks bouwwerk op het filmpje. Hij heeft me bij de bouw van mij stationnetje erg geholpen met foto's en tekeningen.

Ik ben even niet meer aan de kapjes toegekomen. Maar moet zeggen dat de kapjes van jouw link er erg goed uit zien! Ik zal ze eens mailen wat de afmetingen zijn. Thanks!

Maurits,
Ik probeer een beetje terughoudend met witte/lichtgrijze drybrush te zijn omdat ik het geheel er niet al te grijs uit wil laten zien. Maar zeker op het dak komt er nog een laagje overheen. Dat mag nog wel wat fletser worden gemaakt. De individuele dakpannen komen er ook mooier door uit.

---aanvulling---
Ben, ik noem het drybrushen maar ik kan de techniek beter beschrijven als 'licht aantippen'. De kwast moet niet helemaal vol verf zitten maar ook niet zo droog zijn als met drybrushen. En dan alleen de uitstekende delen van de baksteenplaat raken.

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse schreef: Ik drybrush de rode en bruine bakstenen direct op de grijze ondergrond. Daardoor worden de overgangen wat strakker dan wanneer je de voegen laat vollopen.
Dus eerst een egaal grijze ondergrond. Bedankt! Dat ga ik ook eens proberen.
Als je de maten van die 'schaaltjes' weet, ben ik ook erg benieuwd, want ik kan ze ook wel gebruiken denk ik. (Maar ik ben nog niet aan verlichting toe. Ik rond net de installatie van mijn wisselmotoren af.)

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Het is weer nodig tijd voor een plaatje! Ik heb inmiddels de dakgoten van een kleurtje voorzien, de deuren en ramen gespoten en het een en ander vastgezet op het gebouw met Krystal Klear. Er moeten nog meer details op, zoals regenpijpen, loodslabben en schoorstenen, maar het begint er op te lijken :D
IMG_0505_5.jpg
IMG_0505_5.jpg (50.78 KiB) 4124 keer bekeken
Ben, ik ga weer met de lampen bezig als alle details er op zitten. Ik hou je op de hoogte van de zoektocht!

Plaats reactie