Asfalt en belijning
Asfalt en belijning
Voor een hoofdweg willen we asfalt ipv klinkers. De ondergrond is triplex. Wat gebruiken jullie hiervoor? Fijn schuurpapier valt af vanwege de naden. Verf lijkt ons als nadeel te hebben dat de houtnerf zichtbaar is. Maar wat dan wel?
Bart en Lem
Bart en Lem
-
Re: Asfalt
Ik heb het nooit geprobeerd. Maar in eerste instantie zou ik zeggen, een weg smeren met een dun laagje gips/rotband etc, dit schuren voor de structuur en dan verven maar?
Bij voorkeur de gips/rotband of wat je ook gebruikt alvast donker maken voor het smeren...
Bij voorkeur de gips/rotband of wat je ook gebruikt alvast donker maken voor het smeren...
Groet,
Jeroen
Jeroen
Ik zou het triplex eerst gronden, daarna met dunne plamuur de nerven vullen, eventueel schuren, en dan schoolbordenzwart erop.
Lijkt me prima zoals Jeroen zegt de plamuur oid eerst donkergrijs maken.
Lijkt me prima zoals Jeroen zegt de plamuur oid eerst donkergrijs maken.
Ik ga dit draadje zeker volgen, ben zeer benieuwd naar jullie oplossingen
Had al mijn pijlen gezet op waterproof schuurpapier....
Mvg,
Ad
Had al mijn pijlen gezet op waterproof schuurpapier....
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb eerst gegrond, daarna zwarte verf als basis en dan strooisel "asfalt zwart" schaal N gebruikt. Was zeer oude verpakking van Busch. Gok dat ze dat nog wel verkopen. In mijn draadje staan verschillende foto's.
Grts,
Hoontje
Grts,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Contacteer:
De meeste straten en wegen bij mij teken ik in paint / photoshop.
Daarna gewoon uitprinten ( op wat dikker papier ) en op de baan bevestigen.
Zo kun je ook meteen belijning en eventuele details zoals putdeksels etc erop zetten.
Gr Rik
Daarna gewoon uitprinten ( op wat dikker papier ) en op de baan bevestigen.
Zo kun je ook meteen belijning en eventuele details zoals putdeksels etc erop zetten.
Gr Rik
Ik plak er altijd een laag styreen overheen.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Tussen nieuw en oud (zoals die van Jeroen) in. Ik dacht aan gips glad maken maar dan niet krassen maar verven, ik vrees dat dat niet strak genoeg is.
Bart
Bart
-
Tja is gebruik al jaren behang in zeer vele soorten en maken maarja dan het je wel naadjes hoeven die naar mijn mening niet altijd storend te zijn. Simpel de korrel grote en/of het soort asfalt wijzigen en je hebt een realistische naad.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Ik doe eerst een laag snelplamuur van alabastine.
Laten drogen en daarna nat opschuren, daar wordt het oppervlak mooi glad van.
Daarna 2 lagen asfaltverf van Faller erover en droog opschuren. wordt het mooi oud en gebruikt van.
Eventuele oneffenheden verder opvullen met plamuur, schuren , opnieuw aanstippen met verf, enz.
Ach, tis hobby
gr. Ron.
Laten drogen en daarna nat opschuren, daar wordt het oppervlak mooi glad van.
Daarna 2 lagen asfaltverf van Faller erover en droog opschuren. wordt het mooi oud en gebruikt van.
Eventuele oneffenheden verder opvullen met plamuur, schuren , opnieuw aanstippen met verf, enz.
Ach, tis hobby
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Ja, kan met gips of klei. Tegenwoordig gebruik ik gewoon van die Gamma ondervloer platen. Even de glans eraf schuren en je hebt een mooie structuur. Elke verf kan eroverheen. Gewoon over het hout heen kan ook wel met een paar lagen asfalt-verf; daar zit een hele lichte structuur in zodat je nerf wegvalt. Heb je die 'nieuwe' module van mij gezien in Lochem? Die grote weg met viaduct over de sporen was een stuk hout met verf. Rechts bij het tankstationnetje was ondervloerplaat.
J.
J.
Twee proefjes. De eerste is DAS-klei heel dun plat gerold met een behangroller van Perfax (rechts is beeld)
De textuur is precies goed.
En schoolbordverf, hier moeten inderdaad nog poeders of zo overheen.
Bart
De textuur is precies goed.
En schoolbordverf, hier moeten inderdaad nog poeders of zo overheen.
Bart
Heb ook wat meer uitgevonden ondertussen:
- Heki 6601 Asphalt
- Faller 180506 Straßenfarbe
Er wordt gezegd dat de Heki het dichtste bij de NL / DE snelwegen komen qua kleur
Je slijt sporen kan je maken door de boel een beetje op te schuren
Beide merken blijken ook beton verf te hebben
Mvg,
Ad
- Heki 6601 Asphalt
- Faller 180506 Straßenfarbe
Er wordt gezegd dat de Heki het dichtste bij de NL / DE snelwegen komen qua kleur
Je slijt sporen kan je maken door de boel een beetje op te schuren
Beide merken blijken ook beton verf te hebben
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
Ok. Lem heeft het stukje klei vandaag geverfd met een medium-fijn rollertje.
Halverwege het verven, nog te licht.
Resultaat waar we voorlopig tevreden mee zijn, qua kleur en textuur:
Lem & Bart
Halverwege het verven, nog te licht.
Resultaat waar we voorlopig tevreden mee zijn, qua kleur en textuur:
Lem & Bart
Leuk topic. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de belijning op de weg er mooi op krijgt. Ik zie van alles op dit gebied langskomen op dit forum en het is duidelijk erg lastig om de strepen er strak op te krijgen. Bijna niemand krijgt de strepen netjes (ik ook niet ), je ziet erg snel de aanzetten, bibbers enzovoorts. Ik ben dus erg benieuwd. Er zijn geloof ik wel op te plakken strepen verkrijgbaar.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
tipex rollertje is vast veel te breedt.. modelbouw kent (kende ooit..) sierstrips op een rolletje in vele kleuren, heb ik regelmatig gebruikt in 1:16/12/24 etc. als je dat in wit of geel aanbrengt en de onderbroken delen er tussenuit snijdt lijkt me dat een mooie oplossing.. iig strak.. regelmatig brengt dat de kwaliteit van de totale aankleding naar beneden, en da's zonde van de tijd en moeite..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
..dat gezegd hebbende (de strips heb ik nog even niet gevonden op het net..) Als je Tipexrollertjes gebruikt als 'afplakmedium', daartussen schildert, en na volledige droging middels plakband de Tipex weer kunt verwijderen..? testje wijst vanzelf..
..uit een hele andere hoek.. streepjes op een rol voor nagelstudio's..
http://www.amazon.com/Color-Rolls-Nail- ... B00871KMCU
zoeken op bv ' Nail Art Decoration Striping Tape '
http://www.ebay.nl/itm/20-Rolls-20x25M- ... 652&_uhb=1
http://www.amazon.com/Color-Rolls-Nail- ... B00871KMCU
zoeken op bv ' Nail Art Decoration Striping Tape '
http://www.ebay.nl/itm/20-Rolls-20x25M- ... 652&_uhb=1
Wat ik zoek, zijn dunne witte lijnen van materiaal dat ik makkelijk kan vervormen door op te warmen, zodat het tussen de oneffenheden zakt. Of dikkere transfers die hetzelfde doen.
Bart
Bart
dan verwacht ik dat je met die nagel strips veer komt, ik heb het zojuist aan mijn buurvrouw gevraagd die dit soort dingen incidenteel aanbrengt bij klanten, en het is zo dun dat het geen reliëf veroorzaakt.. ik denk dat het met een rubberen rolletje of penseeltje in de voegen gedrukt kan worden..
Misschien kan je het met een type-ex rollertje doen. Ik weet lleen niet hoe dun/ dik die zijn.
Dank allen!
Wij gaan bestellen en uitproberen:
- de standaard Busch wegstrepen set
- de Edding 780
- de nagelstrepen
Wordt vervolgd!
Bart
Wij gaan bestellen en uitproberen:
- de standaard Busch wegstrepen set
- de Edding 780
- de nagelstrepen
Wordt vervolgd!
Bart
Nog niet vervolgd, maar ik heb wel een aanvulling.
Van de week een paar spulletjes besteld om strepen te gaan trekken:
2 lege (!) markers, 2 flesjes inkt en last but not least, een flexibele liniaal.
De lege markers zijn van Schmincke en vallen onder de Aero Color Professional lijn. Het zijn (na-)vulbare 'liners' en verkrijgbaar in verschillende breedtes. Ik heb gekozen voor liner nummer 2, deze maakt strepen van ongeveer 1 mm. Deze liner of marker moet je vullen met vloeibare inkt die Schmincke onder dezelfde lijn verkoopt. Dit is vloeibare acryl-inkt ontwikkeld voor de airbrush (kant en klaar). Andere merken zullen ook vast wel kunnen. In totaal heeft Schmincke 60 verschillende kleuren, maar wit is natuurlijk het interessants.
De gele heb ik gekocht als test, geel zie je bij wegomleggingen/werkzaamheden maar ook wel in Amerika en zeker in de Nationale Parken. Wit is er in 2 smaken, een transparante en een dekkende variant. Uiteraard moet je de dekkende hebben, dat is meteen de makke van de gele verf die ik heb gekocht, die voldoet niet omdat hij niet dekkend is. Jammer maar helaas. De witte werkt wel erg goed. Wel heb ik ondervonden dat het belangrijk is dat je ondergrond mooi vlak is en dat de hoek waaronder je de pen houdt van invloed is op het resultaat. Onder een hoek gaat beter dan haaks op de weg.
Wat ik iedereen kan aanraden is een flexibele liniaal. Is niet zo duur maar daarmee maak je wel hele strakke bochtjes. In feite een kunststof profiel met een buigzame metalen kern. Door deze kern blijft de liniaal 'staan' in de vorm waar je hem in buigt en dat is toch wel erg fijn. Wel even pielen om de bocht goed te krijgen maar dan heb je ook wat. De liniaal die ik heb gekocht heeft een lengte van 30 cm, als je lange niet-onderbroken strepen wilt maken dan is het wellicht handig een langere lengte te nemen. Het voortzetten van een doorgetrokken streep valt niet echt mee, meestal zie je dat wel. Wat oefening helpt trouwens ook wel heb ik gemerkt.
Praatjes vullen geen gaatjes dus daarom maar wat plaatjes.
Overzichtje, met strepen toont het heel anders dan zonder. In mijn enthousiasme de streep bij de kruising onderaan per ongeluk doorgetrokken.
Mooi strakke zig-zag dankzij flexibele liniaal. Hier ook de 'mislukking' met geel. Deze is er (nog?) niet in een dekkende variant.
Ook voorsorteervakken zijn geen probleem, een dikkere streep maak je door meerdere strepen naast/half op elkaar te zetten.
Strakkere bochten ook geen probleem, aanzetten is niet altijd makkelijk 'onzichtbaar' te doen.
Van de week een paar spulletjes besteld om strepen te gaan trekken:
2 lege (!) markers, 2 flesjes inkt en last but not least, een flexibele liniaal.
De lege markers zijn van Schmincke en vallen onder de Aero Color Professional lijn. Het zijn (na-)vulbare 'liners' en verkrijgbaar in verschillende breedtes. Ik heb gekozen voor liner nummer 2, deze maakt strepen van ongeveer 1 mm. Deze liner of marker moet je vullen met vloeibare inkt die Schmincke onder dezelfde lijn verkoopt. Dit is vloeibare acryl-inkt ontwikkeld voor de airbrush (kant en klaar). Andere merken zullen ook vast wel kunnen. In totaal heeft Schmincke 60 verschillende kleuren, maar wit is natuurlijk het interessants.
De gele heb ik gekocht als test, geel zie je bij wegomleggingen/werkzaamheden maar ook wel in Amerika en zeker in de Nationale Parken. Wit is er in 2 smaken, een transparante en een dekkende variant. Uiteraard moet je de dekkende hebben, dat is meteen de makke van de gele verf die ik heb gekocht, die voldoet niet omdat hij niet dekkend is. Jammer maar helaas. De witte werkt wel erg goed. Wel heb ik ondervonden dat het belangrijk is dat je ondergrond mooi vlak is en dat de hoek waaronder je de pen houdt van invloed is op het resultaat. Onder een hoek gaat beter dan haaks op de weg.
Wat ik iedereen kan aanraden is een flexibele liniaal. Is niet zo duur maar daarmee maak je wel hele strakke bochtjes. In feite een kunststof profiel met een buigzame metalen kern. Door deze kern blijft de liniaal 'staan' in de vorm waar je hem in buigt en dat is toch wel erg fijn. Wel even pielen om de bocht goed te krijgen maar dan heb je ook wat. De liniaal die ik heb gekocht heeft een lengte van 30 cm, als je lange niet-onderbroken strepen wilt maken dan is het wellicht handig een langere lengte te nemen. Het voortzetten van een doorgetrokken streep valt niet echt mee, meestal zie je dat wel. Wat oefening helpt trouwens ook wel heb ik gemerkt.
Praatjes vullen geen gaatjes dus daarom maar wat plaatjes.
Overzichtje, met strepen toont het heel anders dan zonder. In mijn enthousiasme de streep bij de kruising onderaan per ongeluk doorgetrokken.
Mooi strakke zig-zag dankzij flexibele liniaal. Hier ook de 'mislukking' met geel. Deze is er (nog?) niet in een dekkende variant.
Ook voorsorteervakken zijn geen probleem, een dikkere streep maak je door meerdere strepen naast/half op elkaar te zetten.
Strakkere bochten ook geen probleem, aanzetten is niet altijd makkelijk 'onzichtbaar' te doen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.