Vraag van een echte beginner
Vraag van een echte beginner
Is er maximum aan rails voor 1 spoor op 1 transformator/regelaar of moeten er dan een soort "versterkers" tussen?
Re: Vraag van een echte beginner
Hallo Peter,
Volgens mij maakt het aantal sporen niet uit. Maar wel het aantal locomotieven die tegelijk rijden.. Die gebruiken het stroom. Des te meer locs er tegelijk rijden, des te hoger zal het aantal ampere's zijn die je voeding moet leveren.
Hans
Volgens mij maakt het aantal sporen niet uit. Maar wel het aantal locomotieven die tegelijk rijden.. Die gebruiken het stroom. Des te meer locs er tegelijk rijden, des te hoger zal het aantal ampere's zijn die je voeding moet leveren.
Hans
Re: Vraag van een echte beginner
Het aantal treinen die gelijktijdig op de baan rijden heeft meer invloed op het vermogen van de trafo dan het aantal meters rails.
Je moet wel zorgen voor goede rail aansluitingen slechte aansluitingen zorgen voor veel spaningsverlies.
Je moet wel zorgen voor goede rail aansluitingen slechte aansluitingen zorgen voor veel spaningsverlies.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Vraag van een echte beginner
Bij deze een tip:je kunt nooit teveel railaansluitingen maken,om stroomverlies te voorkomen maak ikzelf om de 50cm een railaansluiting op een ringleiding,het is best veel werk maar daar zal je geen spijt van krijgen.Je moet wel zorgen voor goede rail aansluitingen
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Vraag van een echte beginner
Wel leuk , aansluitingen om de 50cm. Wat voor draad gebruik je daarvoor ?
De doorsnede van rails 1 á 1,5 mm2 dus je moet nogal wat toevoegen om daarboven te komen.
De heleboel N-spoorders gebruiken 0,14 mm2 om hun rails aan te sluiten.
De doorsnede van rails 1 á 1,5 mm2 dus je moet nogal wat toevoegen om daarboven te komen.
De heleboel N-spoorders gebruiken 0,14 mm2 om hun rails aan te sluiten.
Re: Vraag van een echte beginner
Om de 50cm is inderdaad in de meeste gevallen wel wat veel. In mijn ervaring verlies je de meeste spanning bij de railschoenen waarmee je rails aan elkaar schuift. Als die railverbinders lekker strak zitten zul je weinig spanningsverlies zien. Gewoon even doormeten met een multimeter en als je meer dan een half volt verlies ziet kun je er altijd nog een draadje aan het eerstvolgende railtje solderen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Re: Vraag van een echte beginner
Hans,
Ik soldeer de schoentjes aan de rails en heb dus geen last van weerstand bij de railovergangen.
Ik soldeer de schoentjes aan de rails en heb dus geen last van weerstand bij de railovergangen.
Re: Vraag van een echte beginner
Ben dat heeft wel als nadeel dat je de rails niet makkelijk meer van elkaar kan scheiden.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Vraag van een echte beginner
En een groter risico op spoorspatting.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Vraag van een echte beginner
Oeh, heb ik ook eens gedaan op een vorige baan. Ging prima dat aan elkaar solderen.....tot het zomer begon te worden en de temperatuur op zolder begon op te lopen. Een zwabberbaan was het gevolg.... doe mij maar een ringleiding.
Re: Vraag van een echte beginner
Bovendien lijkt mij dat een hele reeks gesoldeerde schoentjes meer weerstand bieden dan een dikke draad met slechts een paar soldeerpunten tussen bron en rails? Of denk ik nu verkeerd?
Bart
Bart
Re: Vraag van een echte beginner
Dat is goed gedacht bart.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Vraag van een echte beginner
Een Ringleiding is de beste optie, deze leg je langs of onder de plaat waar op je de rails hebt gelegd.
voor het solderen naar de rail, neem ik dun draad die afkomstig is van een oude telefoon centrale, dit werkt goed.
Bij mijn volgede baan waar ik nu mee aan het bouwen ben, voor zie ik ook weer van een ringleiding.
deze draden koop ik gewoon bij een plaatselijke bouwmarkt.
voor een paar 10 tjes koop je al een metertje of 20.
Het dunne draad word weer van een telefoon centrale deze doe ik nu dubbel, dus met boormachine in elkaar draaien.
Rail schoentjes solderen?? No way. aan iedere rail komt of komen 1 a 2 aansluitgingen van de ringleiding.
voor het solderen naar de rail, neem ik dun draad die afkomstig is van een oude telefoon centrale, dit werkt goed.
Bij mijn volgede baan waar ik nu mee aan het bouwen ben, voor zie ik ook weer van een ringleiding.
deze draden koop ik gewoon bij een plaatselijke bouwmarkt.
voor een paar 10 tjes koop je al een metertje of 20.
Het dunne draad word weer van een telefoon centrale deze doe ik nu dubbel, dus met boormachine in elkaar draaien.
Rail schoentjes solderen?? No way. aan iedere rail komt of komen 1 a 2 aansluitgingen van de ringleiding.
Re: Vraag van een echte beginner
Ik soldeer vanaf de ringleiding direct aan de railschoentjes (raillassen/railverbinders), dat bevalt veel beter dan rechtstreeks aan de rails te solderen (altijd risico dat door iets teveel warmte de plastic biels gaan smelten). Ik gebruik (Minitrix) flexibele rails en soldeer een draadje aan het railschoentje voor ik de rails met elkaar verbind. De rails zijn dus ook altijd weer los te halen.
Ik hoop dat de foto's een beetje verduidelijkend werken.
Groet,
Jan
Ik hoop dat de foto's een beetje verduidelijkend werken.
Groet,
Jan
- Bijlagen
-
- Railschoentje met daaraan gesoldeerde draad
- Solderen aan railverbinding.jpg (118.4 KiB) 3197 keer bekeken
-
- Het resultaat (in het schaduwstation, dus geen ballastbed nodig)
- Railverbinding met gesoldeerde draden.jpg (114.89 KiB) 3197 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JanCK op 02 jan 2014 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag van een echte beginner
Mijn interface is Dinamo en dan werk je met blokken, deze zijn maximaal 2 á 3 meter.
Dan gaan er nog de bezetmelders af, 22 á 33 cm, dus normaal gesproken heb ik dan stukken rails van 1 á 1,5 meter.
Dus van spatten geen last en mijn baan staat ook op zolder.
Juist de verbinding (niet gesoldeerd) tussen de rails en de railschoentjes geven veel weerstand.
Was wel eens wat verbindingen vergeten te solderen en daar reed de trein slecht.
Dan gaan er nog de bezetmelders af, 22 á 33 cm, dus normaal gesproken heb ik dan stukken rails van 1 á 1,5 meter.
Dus van spatten geen last en mijn baan staat ook op zolder.
Juist de verbinding (niet gesoldeerd) tussen de rails en de railschoentjes geven veel weerstand.
Was wel eens wat verbindingen vergeten te solderen en daar reed de trein slecht.