geruisloze baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
geruisloze baan
goedenavond
Ik wil zo graag een geruisloze baan.
Nu heb ik al een paar meter liggen en dan ga je proefrijden en dan kom je weer tot de conclusie dat het een pokke herrie maakt.
En dat wil ik eigenlijk niet, wat ik nu momenteel heb gebruikt dat is mdf 12 mm daar bovenop van die groene isolatie platen en daar bovenop van die dunne blauwe isolatie platen van ongeveer 4 mm dik en nog maakt het herrie.
Hoe doen jullie dat?
alvast bedankt
groeten Wim
Nu heb ik al een paar meter liggen en dan ga je proefrijden en dan kom je weer tot de conclusie dat het een pokke herrie maakt.
En dat wil ik eigenlijk niet, wat ik nu momenteel heb gebruikt dat is mdf 12 mm daar bovenop van die groene isolatie platen en daar bovenop van die dunne blauwe isolatie platen van ongeveer 4 mm dik en nog maakt het herrie.
Hoe doen jullie dat?
alvast bedankt
groeten Wim
Re: geruisloze baan
Wim,
Helemaal geruisloos krijg je hem denk ik niet, maar je hebt al aardig wat voorzorgsmaatregelen genomen...
Eerste vraag die op komt is hoe je rails vast zit aan de isolatie?
Tweede is hoe je MDF plaat is opgebouwd en op de grond staat (een lange plaat zonder degelijke onderbouw maakt ook veel resonantie geluid)
Mvg,
Ad
Helemaal geruisloos krijg je hem denk ik niet, maar je hebt al aardig wat voorzorgsmaatregelen genomen...
Eerste vraag die op komt is hoe je rails vast zit aan de isolatie?
Tweede is hoe je MDF plaat is opgebouwd en op de grond staat (een lange plaat zonder degelijke onderbouw maakt ook veel resonantie geluid)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Ik denk even hardop en snel:
Alle wielen van de locs en wagons in het rubber = geen contact!
Dus allemaal bovenleiding op de baan en gaan ?
Wel te rusten.
Alle wielen van de locs en wagons in het rubber = geen contact!
Dus allemaal bovenleiding op de baan en gaan ?
Wel te rusten.
Hi,
Geruisloos gaat niet lukken.
Ik heb alles op de baan liggen; Blauwe ondervloer van laminaat, kurk en gewoon rechtstreeks op MDF.
Natuurlijk maakt het een meer geluid dan het andere, maar geluid maakt het.
Ligt ook aan de evt "klankkast" onder het niveau waar die trein rijdt.
Vind het ook wel prima zo, want ik hoor precies wanneer er een trein stopt.
En in het echt maken ze ook een takke herrie toch!
Oordopjes?
Groet
Jos
Geruisloos gaat niet lukken.
Ik heb alles op de baan liggen; Blauwe ondervloer van laminaat, kurk en gewoon rechtstreeks op MDF.
Natuurlijk maakt het een meer geluid dan het andere, maar geluid maakt het.
Ligt ook aan de evt "klankkast" onder het niveau waar die trein rijdt.
Vind het ook wel prima zo, want ik hoor precies wanneer er een trein stopt.
En in het echt maken ze ook een takke herrie toch!
Oordopjes?
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Hoi Wim
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik ga er eigenlijk van uit dat je de rails niet met spijkers of schroeven hebt vastgezet door je isolatie heen. Verder hoor ik wel dat vastlijmen met flexibele boekbinders lijm beter is dan harde houtlijm. (Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee)
Tja, daarnaast kan je je vrouw oordopjes geven voor Sinterklaas. Kan zij lekker gaan slapen terwijl jij door kan spelen met je treinenbaan.
Groeten Ronald
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik ga er eigenlijk van uit dat je de rails niet met spijkers of schroeven hebt vastgezet door je isolatie heen. Verder hoor ik wel dat vastlijmen met flexibele boekbinders lijm beter is dan harde houtlijm. (Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee)
Tja, daarnaast kan je je vrouw oordopjes geven voor Sinterklaas. Kan zij lekker gaan slapen terwijl jij door kan spelen met je treinenbaan.
Groeten Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Leestip: http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... rails.html Geruisloos kan niet, minder wel.
Gewoon de muziek harder aanzetten en rijden met die hap
Gr. Ron.
Gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Ik heb onder de rails dubbel golfkarton liggen .
Komt gewoon van een dikwandige oude doos kost niets en dempt redelijk goed.
Komt gewoon van een dikwandige oude doos kost niets en dempt redelijk goed.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Heb je de rails op een grote plaat mdf, of heb je alleen mdf (stroken, slingers?) op de stukken waar rails zitten? Een grote plaat zal altijd meetrillen. Een kleine strook mdf veel minder. Klop maar eens met je knokkels op een lat en daarna op een deur, duidelijk verschil. Je bent dan wel even aan het figuurzagen, maar 't scheelt enorm in het geluid.
Dag Wim.
Wat je ook nog kan doen is je plaat en frame scheiden met iso.
Hierdoor zweeft (dus nergens verankeren) je plaat en dit werkt vrij goed.
Wat je ook nog kan doen is je plaat en frame scheiden met iso.
Hierdoor zweeft (dus nergens verankeren) je plaat en dit werkt vrij goed.
Fabrice
En dat zweven is dus idd nu net waar het om gaat.
Zoals gezegd geluidloos zal nooit gaan lukken, je kunt hooguit het aantal db (in dit geval decibel en niet deutsche bahn ) verminderen.
Hierbij is het belangrijkste dat je weet wat nu eigenlijk geluidsoverlast c.q. overdracht is. en dat is eigenlijk gewoon contactgeluid.
heel simpel, een spouwmuur tussen 2 woningen die met muurankers aan elkaar zitten, geeft altijd geluidsoverlast, door de trilling die via die ankers naar jouw muur komen hoor je aanzienlijk meer dan wanneer je een anker vrije spouwmuur hebt, dan hoor je nagenoeg niets.
Dus, je kunt nog zoveel isolatiemateriaal onder je rails leggen, als je er dwars doorheen spijkert of schroeft (of verlijmt met een hard wordende lijm) is het effect voor 90% weg en win je nagenoeg niets.
Wil je echt maximaal effect en heb je een vaste dichte plaat, waar je rails op liggen, kun je bv denken aan 2 platen waar je los dikke speciale geluidsisolatieplaten kunt leggen (te koop bij bouwmarkten voor redelijke prijzen, of bij speciaalzaak voor aanzienlijk hogere prijzen, maar ook met meer geluidsreductie.
ga je echter daarbovenop weer bergen e.d. bouwen, met holle ruimten, ja dan zul je al snel weer de nodige klankkasten krijgen die toch weer geluid met zich mee brengen, kortom je zult er nooit geheel vanaf komen, niet eerder dan dat jouw treinen vitrine treinen worden.
mvg
Freddy
Zoals gezegd geluidloos zal nooit gaan lukken, je kunt hooguit het aantal db (in dit geval decibel en niet deutsche bahn ) verminderen.
Hierbij is het belangrijkste dat je weet wat nu eigenlijk geluidsoverlast c.q. overdracht is. en dat is eigenlijk gewoon contactgeluid.
heel simpel, een spouwmuur tussen 2 woningen die met muurankers aan elkaar zitten, geeft altijd geluidsoverlast, door de trilling die via die ankers naar jouw muur komen hoor je aanzienlijk meer dan wanneer je een anker vrije spouwmuur hebt, dan hoor je nagenoeg niets.
Dus, je kunt nog zoveel isolatiemateriaal onder je rails leggen, als je er dwars doorheen spijkert of schroeft (of verlijmt met een hard wordende lijm) is het effect voor 90% weg en win je nagenoeg niets.
Wil je echt maximaal effect en heb je een vaste dichte plaat, waar je rails op liggen, kun je bv denken aan 2 platen waar je los dikke speciale geluidsisolatieplaten kunt leggen (te koop bij bouwmarkten voor redelijke prijzen, of bij speciaalzaak voor aanzienlijk hogere prijzen, maar ook met meer geluidsreductie.
ga je echter daarbovenop weer bergen e.d. bouwen, met holle ruimten, ja dan zul je al snel weer de nodige klankkasten krijgen die toch weer geluid met zich mee brengen, kortom je zult er nooit geheel vanaf komen, niet eerder dan dat jouw treinen vitrine treinen worden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Zoals aangegeven is het dus een kwestie van resonantie. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het verschil tussen boekbinderslijm en houtlijm, om de rails mee aan de isolatieplaten te bevestigen, al enorm is (in het voordeel van boekbinderslijm). Ook bij het ballasten moet je hiermee rekening houden, want de ballast zit vast aan de rails en aan de ondergrond en kan dus weer als resonantiedoorgeefluik gaan fungeren (en dat wil je niet).
Nog een tip: in het draadje van Lemland staat iets over isolatie aan de onderkant van de MDF platen. Ik weet niet meer precies welk spul Bart hiervoor gebruikt, maar het werkte heel goed.
Nog een tip: in het draadje van Lemland staat iets over isolatie aan de onderkant van de MDF platen. Ik weet niet meer precies welk spul Bart hiervoor gebruikt, maar het werkte heel goed.
In de auto wordt gebruik gemaakt van zelfklevende bitumen matjes, hiermee haal je de resonantie uit het blik, wellicht is dat iets om onderin het talud te verwerken.?
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Zelfde bitumen spul zit ook onder moderne spoelbakken om resonantie tegen te gaanRaymond63 schreef:In de auto wordt gebruik gemaakt van zelfklevende bitumen matjes, hiermee haal je de resonantie uit het blik
Misschien ook handig om te plakken onder op de plaat? (of is dat het talud )
(gaat misschien wel wat ver )
Mvg,
Ad
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
goedenavond
Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor tips.
Ik ga een aantal proefstukken maken met de tips die hier allemaal genoemd zijn en met de meest geruisloze ga ik verder, ik weet heus wel dat het niet geruisloos kan.
nogmaals bedankt
gr Wim
Ps Ron uit een radio komt ook herrie, als je hem te hard zet
Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor tips.
Ik ga een aantal proefstukken maken met de tips die hier allemaal genoemd zijn en met de meest geruisloze ga ik verder, ik weet heus wel dat het niet geruisloos kan.
nogmaals bedankt
gr Wim
Ps Ron uit een radio komt ook herrie, als je hem te hard zet
Waarom begin je je draadje dan zo?wim lagerwaard schreef:goedenavond
Hoe doen jullie dat?
alvast bedankt
groeten Wim
Had het dan Geruisarme baan genoemd.
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Jos,
Misschien gewoon omdat de wens de vader van de gedachten is?
Of gewoon onder het motto, beter iets meer wensen dan wenselijk is, zodat het resultaat misschien dichter bij de wens uit komt?
Ik schreef vroeger, toen ik nog verlanglijstjes mocht maken ook altijd onevenredig veel dingen op, je wist van te voren dat je hooguit 2 of 3 kado`s zou krijgen
en toch schreef je telkens weer een a4tje vol met allerlei nuttige en nutteloze dingen.
Voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe iemand zijn vraag formuleert, als het antwoord maar duidelijkheid geeft toch?
mvg
Freddy
Misschien gewoon omdat de wens de vader van de gedachten is?
Of gewoon onder het motto, beter iets meer wensen dan wenselijk is, zodat het resultaat misschien dichter bij de wens uit komt?
Ik schreef vroeger, toen ik nog verlanglijstjes mocht maken ook altijd onevenredig veel dingen op, je wist van te voren dat je hooguit 2 of 3 kado`s zou krijgen
en toch schreef je telkens weer een a4tje vol met allerlei nuttige en nutteloze dingen.
Voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe iemand zijn vraag formuleert, als het antwoord maar duidelijkheid geeft toch?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Ik heb ooit MÓSSMER Gleisbettung (zie http://www.noch.de/blaetterkatalog/Kata ... .html#18/z) aangeschaft. Daar wordt je baan héél stil van.
Nee hoor, dat gaat beslist niet te ver: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=88349#p88349Ad_M schreef:Zelfde bitumen spul zit ook onder moderne spoelbakken om resonantie tegen te gaan. Misschien ook handig om te plakken onder op de plaat? (of is dat het talud ) (gaat misschien wel wat ver )
Lem en Bart
Lem en Bart,
Dank je voor de link
Net even jullie draadje weer ingedoken en mij even snel bijgelezen (heb kennelijk wat steekjes laten vallen ), dat is echt een verschil zo'n matje
Leuk om meteen het resultaat ook te zien en te horen!
Mvg,
Ad
Dank je voor de link
Net even jullie draadje weer ingedoken en mij even snel bijgelezen (heb kennelijk wat steekjes laten vallen ), dat is echt een verschil zo'n matje
Leuk om meteen het resultaat ook te zien en te horen!
Mvg,
Ad