de GEINBAAN concept TWEE
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hoi Rob S,
Ja en dat op een oppervlak van 5 meter bij 3 meter.
Tekening is in Scram gemaakt maar dat progr laat zich niet in JPEG opslaan dus printscreen gemaakt en geplakt in mspaint en dat wilde wel opslaan in JPEG.
Dit om het voor mijn computer-onkunde/kennis nog wat makkelijker te maken.
Nu is het wel nog zo dat de sporen getekend op het industrierondje nog wat fantasie zijn maar het gaat om gegeven.
Ben nu druk met het realiseren van de juiste trafo met juiste draadjes aan juiste baanvak.
En alles op schrift met voorbeelden van de aansluitingen met de gebruikte gelabelde draden naar de goede en enig juiste schakelpunten.
Schakelen gaat overigens met een 12 V adapter ( magneetschakelaars en wissels ) en verlichting ( contolepaneel ) komt van 16 volt beltrafo.
Op deze wijze worden de rijtrafo,s niet extra belast en hou ik altijd nog wat reserveplaatsen voor wisselstroom.
Blijft trouwens een heel gedoe al die stroom voor iemand die geen en inmiddels iets verstand heeft van stroom.
één voordeel heb ik wel ervaren in het afgelopen jaar dat ik gelukkig gevrijwaard ben gebleven van een elektrische opdonder
maar we gaan vrolijk verder.
Ja en dat op een oppervlak van 5 meter bij 3 meter.
Tekening is in Scram gemaakt maar dat progr laat zich niet in JPEG opslaan dus printscreen gemaakt en geplakt in mspaint en dat wilde wel opslaan in JPEG.
Dit om het voor mijn computer-onkunde/kennis nog wat makkelijker te maken.
Nu is het wel nog zo dat de sporen getekend op het industrierondje nog wat fantasie zijn maar het gaat om gegeven.
Ben nu druk met het realiseren van de juiste trafo met juiste draadjes aan juiste baanvak.
En alles op schrift met voorbeelden van de aansluitingen met de gebruikte gelabelde draden naar de goede en enig juiste schakelpunten.
Schakelen gaat overigens met een 12 V adapter ( magneetschakelaars en wissels ) en verlichting ( contolepaneel ) komt van 16 volt beltrafo.
Op deze wijze worden de rijtrafo,s niet extra belast en hou ik altijd nog wat reserveplaatsen voor wisselstroom.
Blijft trouwens een heel gedoe al die stroom voor iemand die geen en inmiddels iets verstand heeft van stroom.
één voordeel heb ik wel ervaren in het afgelopen jaar dat ik gelukkig gevrijwaard ben gebleven van een elektrische opdonder
maar we gaan vrolijk verder.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Jan,
Welke versie van SCARM gebruik jij? Opslaan als JPG gaat via Bestand -> Exporteren. Bij Opslaan Als kun je dan voor JPG kiezen.
Ik heb net ff een verse gemaakt, hierbij toegevoegd:
Welke versie van SCARM gebruik jij? Opslaan als JPG gaat via Bestand -> Exporteren. Bij Opslaan Als kun je dan voor JPG kiezen.
Ik heb net ff een verse gemaakt, hierbij toegevoegd:
- Bijlagen
-
- testje met 4 blokken.jpg (39.47 KiB) 3201 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
dank je detlev,
is dit beter zo dan
heb de basis alleen als basis en dus geen hoogteverschillen meegenomen.
is dit beter zo dan
heb de basis alleen als basis en dus geen hoogteverschillen meegenomen.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Ja, véél duidelijker
Wat een rijlengte. Ik moet toch ook maar eens serieus de zolder gaan uitruimen...
Wat een rijlengte. Ik moet toch ook maar eens serieus de zolder gaan uitruimen...
Re: GEINBAAN
Mooi en lekkere rijlengte.
Misschien even wat opruimen
Groet
Jos
Misschien even wat opruimen
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hallo allemaal,
het voordeel van zo,n tekening maken is ook dat je er ineens achter komt dat een stationsopstelspoor te kort blijkt te zijn.
Zie op de tekening station nieuwestad het groene deel.
de stationsopstelsporen variëren in een lengte van 60 tot 90 cm.
mijn langste treinset is 80 cm dus op het 60 cm deel het middelste spoor in het groene deel duidelijk te kort.
heb tot nu toe alleen proefgereden op de buitenste sporen.
de gevonden oplossing gezien de beperkte ruimte aldaar is het verlengen van de sporen en dientengevolge de beide uitrijwissels
verschuiven richting beweegbare brug waarmee ik het middelste spoor zo,n 30 cm kan verlengen.
blijkt mijn langste trein dan niet voldoende ruimte te hebben om te stoppen en een ander achterlangs te kunnen laten kruisen ja dan moet die langste trein maar een wagen inleveren. geen voldoende ruimte is dus improviseren.
wordt vervolgd.
het voordeel van zo,n tekening maken is ook dat je er ineens achter komt dat een stationsopstelspoor te kort blijkt te zijn.
Zie op de tekening station nieuwestad het groene deel.
de stationsopstelsporen variëren in een lengte van 60 tot 90 cm.
mijn langste treinset is 80 cm dus op het 60 cm deel het middelste spoor in het groene deel duidelijk te kort.
heb tot nu toe alleen proefgereden op de buitenste sporen.
de gevonden oplossing gezien de beperkte ruimte aldaar is het verlengen van de sporen en dientengevolge de beide uitrijwissels
verschuiven richting beweegbare brug waarmee ik het middelste spoor zo,n 30 cm kan verlengen.
blijkt mijn langste trein dan niet voldoende ruimte te hebben om te stoppen en een ander achterlangs te kunnen laten kruisen ja dan moet die langste trein maar een wagen inleveren. geen voldoende ruimte is dus improviseren.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
en zo heb ik het groene gedeelte van station nieuwestad nu gemaakt.
op tekening is het niet zo strak en keurig parallel maar in het eggie valt dat reuze mee.
zit wel weer een kromming in de sporen die het lastiger zal maken om daar perrons tussen te creëren maar dat zien we dan wel weer.
dit was maximaal haalbare ruimte
op tekening is het niet zo strak en keurig parallel maar in het eggie valt dat reuze mee.
zit wel weer een kromming in de sporen die het lastiger zal maken om daar perrons tussen te creëren maar dat zien we dan wel weer.
dit was maximaal haalbare ruimte
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 11:02, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Hi,
Idee: Als je van het blauwe spoor links, iets eerder(hoger op de tekening) aftakt dan kun je wel langere en rechte opstelsporen creëren.
Ik weet natuurlijk niet of dat qua ruimte kan, maar het is een idee.
Groet
Jos
Idee: Als je van het blauwe spoor links, iets eerder(hoger op de tekening) aftakt dan kun je wel langere en rechte opstelsporen creëren.
Ik weet natuurlijk niet of dat qua ruimte kan, maar het is een idee.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Sorry jos dat gaat daar niet zie vorige tekening dan zie je dat ik gebonden ben aan beweegbare brug of ik begrijp je verkeerd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Jos bedoelt (zie rode lijnen) denk ik!
- Bijlagen
-
- Knipsel102.JPG (28.73 KiB) 3290 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hoi Wim,
leuk idee
helaas is dat bij het schaduwspoor maar daar klopt het.
ik heb het over station Nieuwestad. en das aan de overkant.
leuk idee
helaas is dat bij het schaduwspoor maar daar klopt het.
ik heb het over station Nieuwestad. en das aan de overkant.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hallo allemaal ,
een nieuw probleem, althans voor mij, heeft zich aangekondigd.
ik zal het proberen uit te leggen in mijn jan boeren fluitjes.
van Schaduwstation via Industriespoor naar station Hooggelegen, van station Hooggelegen naar station Nieuwestad en van station Nieuwestad rondje en terug naar station Nieuwestad en vandaar terug naar Schaduwstation.
Dat is wat een normaal rondje zou moeten zijn voor iedere trein die op de Geinbaan zijn rondjes mag draaien.
trein één vertrekt uit Schaduwstation en rijd via Industriespoor rechtstreeks naar station Hooggelegen.
op station Hooggelegen staat trein twee en die vertrekt zodra trein drie sein vrij heeft gekregen van trein vier die uitgaand van station Nieuwestad sein vrij heeft gegeven aan station Nieuwestad uitgaand = trein drie voor rondje retour Nieuwestad.
het seintje vrij aan station Nieuwstad uitgaand richting schaduwstation wordt gegeven door trein vijf die weer vanaf schaduwstation op weg is naar station hooggelegen.
probleem is echter dat trein vijf eerder weer in Hooggelegen is dan Nieuwestad heeft verlaten.
maak ik voor station Nieuwestad een veiligheidstop in krijgt Nieuwestad uit geen sein vrij en dus blijft alles stilstaan.
dit alles is dan alleen maar een enkel achter elkaar aan rijdend verhaal zonder de extra wachttreinen op de verschillende stations. maar daardoor veranderd er in wezen niets want een binnenkomende trein wordt automatisch vervangen door de aldaar wachtende trein.
als iemand dit nog kan volgen prachtig maar ik betwijfel dit dan weer wel.
afijn voor diegene die mij wel kunnen volgen ik ben dus weer aardig aan het puzzelen om e.e.a. in het automatische verhaal voor elkaar te boksen.
met zijn allen dus nog wat geduld aub.
wordt vervolgd.
een nieuw probleem, althans voor mij, heeft zich aangekondigd.
ik zal het proberen uit te leggen in mijn jan boeren fluitjes.
van Schaduwstation via Industriespoor naar station Hooggelegen, van station Hooggelegen naar station Nieuwestad en van station Nieuwestad rondje en terug naar station Nieuwestad en vandaar terug naar Schaduwstation.
Dat is wat een normaal rondje zou moeten zijn voor iedere trein die op de Geinbaan zijn rondjes mag draaien.
trein één vertrekt uit Schaduwstation en rijd via Industriespoor rechtstreeks naar station Hooggelegen.
op station Hooggelegen staat trein twee en die vertrekt zodra trein drie sein vrij heeft gekregen van trein vier die uitgaand van station Nieuwestad sein vrij heeft gegeven aan station Nieuwestad uitgaand = trein drie voor rondje retour Nieuwestad.
het seintje vrij aan station Nieuwstad uitgaand richting schaduwstation wordt gegeven door trein vijf die weer vanaf schaduwstation op weg is naar station hooggelegen.
probleem is echter dat trein vijf eerder weer in Hooggelegen is dan Nieuwestad heeft verlaten.
maak ik voor station Nieuwestad een veiligheidstop in krijgt Nieuwestad uit geen sein vrij en dus blijft alles stilstaan.
dit alles is dan alleen maar een enkel achter elkaar aan rijdend verhaal zonder de extra wachttreinen op de verschillende stations. maar daardoor veranderd er in wezen niets want een binnenkomende trein wordt automatisch vervangen door de aldaar wachtende trein.
als iemand dit nog kan volgen prachtig maar ik betwijfel dit dan weer wel.
afijn voor diegene die mij wel kunnen volgen ik ben dus weer aardig aan het puzzelen om e.e.a. in het automatische verhaal voor elkaar te boksen.
met zijn allen dus nog wat geduld aub.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Jan,
Ik begrijp niet helemaal waarom hooggelegen een sein vrij moet geven aan nieuwestad? Dat moet toch komen van het industrieterrein?
Overigens zou ik het niet bekijken vanuit het geven van sein veilig, maar juist vanuit het geven van 'volgende blok bezet'. Dus als er in nieuwestad een trein is, mag er niks vertrekken uit Hooggelegen. Maar inderdaad, misschien kun je beter even een tabelletje maken want je tekst is moeilijk leesbaar
Ik begrijp niet helemaal waarom hooggelegen een sein vrij moet geven aan nieuwestad? Dat moet toch komen van het industrieterrein?
Overigens zou ik het niet bekijken vanuit het geven van sein veilig, maar juist vanuit het geven van 'volgende blok bezet'. Dus als er in nieuwestad een trein is, mag er niks vertrekken uit Hooggelegen. Maar inderdaad, misschien kun je beter even een tabelletje maken want je tekst is moeilijk leesbaar
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hoi Detlev.
zal het proberen.
pak tekening erbij en probeer te volgen.
trein komt via industriespoor op beweegbarebrug daar geeft ie seinvrij aan Nieuwestad uit naar schaduw.
trein in Nieuwstad gaat rijden en geeft sein vrij andere kant van nieuwestad en zet Nieuwestad uit waar hij vandaan komt weer op stop.
andere kant van nieuwestad vertrekt en geeft sein vrij aan hooggelegen en zet waaar hij vandaan kwam weer op stop.
Hoogelegen is vertrokken op weg naar nieuwestad en zet waar hij vertrok weer op stop.
dit herhaald zich iedere keer als er een trein vanuit schaduw de beweegbare brug passeerd.
probleem is echter dat die trein eerder op Hoogelegen is dan dat daar sporen vrij zijn.
zeker als er en paar langzamere jongens tussen zitten.
hoop dat dit wat duidelijker is omschreven.
zal het proberen.
pak tekening erbij en probeer te volgen.
trein komt via industriespoor op beweegbarebrug daar geeft ie seinvrij aan Nieuwestad uit naar schaduw.
trein in Nieuwstad gaat rijden en geeft sein vrij andere kant van nieuwestad en zet Nieuwestad uit waar hij vandaan komt weer op stop.
andere kant van nieuwestad vertrekt en geeft sein vrij aan hooggelegen en zet waaar hij vandaan kwam weer op stop.
Hoogelegen is vertrokken op weg naar nieuwestad en zet waar hij vertrok weer op stop.
dit herhaald zich iedere keer als er een trein vanuit schaduw de beweegbare brug passeerd.
probleem is echter dat die trein eerder op Hoogelegen is dan dat daar sporen vrij zijn.
zeker als er en paar langzamere jongens tussen zitten.
hoop dat dit wat duidelijker is omschreven.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Ah, begint me wat duidelijker te worden. Ik denk dat je er als volgt naar moet kijken: Iedere melder geeft niet het vóórgaande blok vrij, maar het blok dáárvoor. Dus nieuwstad 2 geeft niet nieuwstad, maar hooggelegen toestemming om te gaan rijden (want als de trein in nieuwstad II aankomt is er een spoor vrij op nieuwstad I). Nieuwstad 1 geeft dan het schaduwstation toestemming 1 trein te laten vertrekken, want er is dan een spoor vrijgekomen op hooggelegen. Hooggelegen geeft toestemming aan industriespoor, schaduwstation aan nieuwstad II en industriespoor aan nieuwstad I. Op die manier wordt de toestemming gegeven als er een spoor in het vórige, niet in het huidige blok vrijkomt. Krijg je nooit problemen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hoi Detlev,
moet dit nog effe goed tot mij door laten dringen maar denk dat ik het begrijp en tevens dan ook waar ik een schakel/denkfout maak
rustig tot mij laten komen en fase voor fase uitwerken en uitproberen.
dank voor meedenken.
moet dit nog effe goed tot mij door laten dringen maar denk dat ik het begrijp en tevens dan ook waar ik een schakel/denkfout maak
rustig tot mij laten komen en fase voor fase uitwerken en uitproberen.
dank voor meedenken.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Succes
En ik ben blij dat ik, terwijl ik nog steeds moed aan het verzamelen ben om aan mijn eigen baan te beginnen, toch enigszins help op de banen van anderen
En ik ben blij dat ik, terwijl ik nog steeds moed aan het verzamelen ben om aan mijn eigen baan te beginnen, toch enigszins help op de banen van anderen
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hoi Detlev,
ben zo vrij geweest om jou ontwerp geplaatst maart 2012 te bekijken en kan alleen maar zeggen mooi ontwerp en plannen genoeg.
Dus na een jaar moed verzamelen klim erin en ga er tegenaan.
Zulke bukkums als ik het afgelopen jaar heb gemaakt zul je misschien ook maken maar echt je leert snel van je eigen fouten met of zonder hulp van je forumleden.
Maar toch bedankt voor meedenken met mijn baan
ben zo vrij geweest om jou ontwerp geplaatst maart 2012 te bekijken en kan alleen maar zeggen mooi ontwerp en plannen genoeg.
Dus na een jaar moed verzamelen klim erin en ga er tegenaan.
Zulke bukkums als ik het afgelopen jaar heb gemaakt zul je misschien ook maken maar echt je leert snel van je eigen fouten met of zonder hulp van je forumleden.
Maar toch bedankt voor meedenken met mijn baan
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Bij mij is het vooral nog tijdgebrek. Eerst moet de zolder opgeruimd, werkbankje ingericht, dat soort dingen.
Maar, als eerste stap, ik heb nu wel al de zes wissels voor het schaduwstation betaald (aan overdijk), dus die horde is al genomen. Ik heb inmiddels besloten het schaduwstation in eerste instantie door te lussen ter plekke van de helix, zodat ik dat als proefbaan kan gebruiken. Ik hoop eigenlijk met de kerstvakantie een paar eerste stappen te kunnen zetten.
Maar, als eerste stap, ik heb nu wel al de zes wissels voor het schaduwstation betaald (aan overdijk), dus die horde is al genomen. Ik heb inmiddels besloten het schaduwstation in eerste instantie door te lussen ter plekke van de helix, zodat ik dat als proefbaan kan gebruiken. Ik hoop eigenlijk met de kerstvakantie een paar eerste stappen te kunnen zetten.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
ben nu ongeveer veertien dagen bezig geweest met het zoeken naar een storing in de automatische schakeling.
na lang zoeken ben ik achter het feit gekomen dat ik op en bistabielrelais de pulscontacten verkeerdom heb aangesloten.
daar waar ik verwachte dat hij een maakcontact deed verbrak ie juist deze, met als gevolg dat alle volgende daarop doorgeschakelde relais het uiteraard ook niet meer deden zoals verwacht.
maar goed dat is dan het gevolg van de uitbreidingen die ik heb gemaakt en klakkeloos aangenomen dat de schakelingen gewoon bleven werken als voorheen. nou niet dus
nu kunnen we eindelijk verder gaan met de aansturing van de opstelsporen in station Nieuwestad.
wordt vervolgd.
ben nu ongeveer veertien dagen bezig geweest met het zoeken naar een storing in de automatische schakeling.
na lang zoeken ben ik achter het feit gekomen dat ik op en bistabielrelais de pulscontacten verkeerdom heb aangesloten.
daar waar ik verwachte dat hij een maakcontact deed verbrak ie juist deze, met als gevolg dat alle volgende daarop doorgeschakelde relais het uiteraard ook niet meer deden zoals verwacht.
maar goed dat is dan het gevolg van de uitbreidingen die ik heb gemaakt en klakkeloos aangenomen dat de schakelingen gewoon bleven werken als voorheen. nou niet dus
nu kunnen we eindelijk verder gaan met de aansturing van de opstelsporen in station Nieuwestad.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Weer een ervaring rijker Jan
Lekker terug naar meters maken en op zijn tijd lekker rijden
Mvg,
Ad
Lekker terug naar meters maken en op zijn tijd lekker rijden
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
voor diegenen onder jullie die wat meer info over mijn baan willen hebben de volgende update.
op de foto is nu te zien hoe om en nabij de tafel waar e.e.a. op is gerealiseerd is afgebeeld.
Voor alle duidelijkheid wel even vermelden dat de verhoudingen niet helemaal kloppen omdat de linker muur 3 meter breed is en mijn bureau 1.40 m is begrijpen jullie wel dat de treintafel verder naar het midden moet en het middengedeelte dienovereenkomstig ook wat breder moet zijn en dus de brug wat korter. Maar om dat allemaal weer aan te passen is mij net effe te veel werk gaat in principe om een globaal idee.
Dit om een wat duidelijker inzicht te geven in de ruimte die tot mijn beschikking staat.
op de open ruimte is dan nog mijn computerhoek ( bureau ) met archiefkast tot aan de deur welke aansluit naast spiraal station Nieuwestad en naast spiraal onder station Hooggelegen en tussen industriespoor staat mijn werk cq knutseltafel.
M.a.w. de ruimte is vol.
Wat de elektronica betreft ben ik nog steeds druk doende om alles in goede banen te geleiden.
wordt vervolgd
voor diegenen onder jullie die wat meer info over mijn baan willen hebben de volgende update.
op de foto is nu te zien hoe om en nabij de tafel waar e.e.a. op is gerealiseerd is afgebeeld.
Voor alle duidelijkheid wel even vermelden dat de verhoudingen niet helemaal kloppen omdat de linker muur 3 meter breed is en mijn bureau 1.40 m is begrijpen jullie wel dat de treintafel verder naar het midden moet en het middengedeelte dienovereenkomstig ook wat breder moet zijn en dus de brug wat korter. Maar om dat allemaal weer aan te passen is mij net effe te veel werk gaat in principe om een globaal idee.
Dit om een wat duidelijker inzicht te geven in de ruimte die tot mijn beschikking staat.
op de open ruimte is dan nog mijn computerhoek ( bureau ) met archiefkast tot aan de deur welke aansluit naast spiraal station Nieuwestad en naast spiraal onder station Hooggelegen en tussen industriespoor staat mijn werk cq knutseltafel.
M.a.w. de ruimte is vol.
Wat de elektronica betreft ben ik nog steeds druk doende om alles in goede banen te geleiden.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
wat zitten stoeien met paint.
zoals op de foto te zien is is dit een schematisch ontwerp voor mijn nieuwe controlepaneel.
als je dit naast het laatste plaatje hierboven zet begrijp je waarschijnlijk snel de opzet.
pijltjes geven treinenloop weer
weet niet of dat duidelijk zichtbaar wordt maar daar waar de richtingpijltjes zijn getekend komen geel lampjes die oplichten zodra op de betreffende plek een trein passeert.
in de stations staan rood/groene lampjes voor spoor vrij / bezet in desbetreffend station en buiten het station in de rijrichting gezien staat een rood / groen voor vrij of bezet volgende traject richting volgens station.
Dit wordt de eerstvolgende voor mij megaklus nadat station Nieuwestad compleet geautomatiseerd werkt en waar ik al lekker mee opschiet. als dat zover is volgt hier weer filmpje over.
wordt vervolgd
wat zitten stoeien met paint.
zoals op de foto te zien is is dit een schematisch ontwerp voor mijn nieuwe controlepaneel.
als je dit naast het laatste plaatje hierboven zet begrijp je waarschijnlijk snel de opzet.
pijltjes geven treinenloop weer
weet niet of dat duidelijk zichtbaar wordt maar daar waar de richtingpijltjes zijn getekend komen geel lampjes die oplichten zodra op de betreffende plek een trein passeert.
in de stations staan rood/groene lampjes voor spoor vrij / bezet in desbetreffend station en buiten het station in de rijrichting gezien staat een rood / groen voor vrij of bezet volgende traject richting volgens station.
Dit wordt de eerstvolgende voor mij megaklus nadat station Nieuwestad compleet geautomatiseerd werkt en waar ik al lekker mee opschiet. als dat zover is volgt hier weer filmpje over.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.