Een virtuele spoorbaan.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Een virtuele spoorbaan.

Bericht door m-spoor »

Rule the rail - Een virtuele spoorbaan.

Voor mensen die letterlijk eindeloos willen experimenteren met het leggen van een baan is 'Rule the rail’ het programma.
Het programma zelf is te downloaden via http://www.brainbombers.com.

Met dit programma kunnen zoals gezegd banen worden gelegd. Het programma zelf is in principe freeware (gratis te gebruiken).
Er is een Nederlandse programmavertaling en handleiding beschikbaar. Verder o.a. als serieuze baan zelfs bruikbaar bij ziekte of bijv. in een bejaardenhuis, waar in ieder geval voor onze hobby geen ruimte beschikbaar is.
Het geheel is volledig in 3D te bewerken, te bewonderen en te rijden. Ook zijn er enkele huisjes beschikbaar die als scenery (dus ook in 3D) kunnen worden geplaatst. Uiteraard zijn alle eigen creaties op harddisk te bewaren om later verder te kunnen bouwen of aan te passen.
Afhankelijk van het aantal onafhankelijk gecreëerde banen zijn ook een even groot aantal locomotieven te plaatsen die dank zij een even groot aantal voedingen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden.
Naast een traditionele analoge baan kan ook een automatische baan worden gebouwd, waardoor er natuurlijk meer locomotieven op dezelfde baan kunnen rijden.
Alleen al de in de download meegeleverde demobaan is het aanzien werkelijk meer dan waard!
Vanzelfsprekend kan ook deze naar eigen inzicht worden veranderd, natuurlijk wel slim deze aangepaste demobaan even onder een andere naam op harddisk weg te schrijven!

De locomotieven zelf zijn in het begin verkrijgbaar in twee typen diesellocomotieven: een V-200 en een soort NS-sikje. Ook het aantal wagons is beperkt: een containerwagon, een tankwagon en een (NS-achtig) personenrijtuig.
Verder is het aantal huisjes beperkt, de mogelijkheden om het landschap aan te passen zijn echter nagenoeg onbegrensd.
Het is wel mogelijk met meer locomotieven, wagons en scenery van hetzelfde type te werken: dus bijv. vijf locomotieven V-200 met ieder acht dezelfde wagons.
Wil men echter meer variatie in rijdend materiaal en scenery, dan dient hiervoor het programma bij de makers te worden geregistreerd, de kosten hiervoor bedragen USD 15,-. Hierna zijn ALLE verdere uitbreidingspakketten voor dit programma gratis te downloaden.
Een klein deel wordt getoond bij het beëindigen van het freeware-programma; er staan zelfs grote stoomlocomotieven tussen!

Niet alleen worden de mogelijkheden bij 'Rule the rail' flink uitgebreid, ook heeft men door het betalen van dit bedrag de registratie voldaan van drie extra spellen.
Dit zijn DemonLisher, een soort schietspel om 'enge' tegenstanders naar de eeuwige bitvelden te helpen en Dropball, een Tetrisachtig spelletje (tijdverdrijving).
Het derde spel is voor ons als spoormensen wel weer interessant: 'Iron Horses'.
Dit dient men (volgens opgave van BrainBombers) te zien als een betere versie van 'Rule the rail'.
De spoorwegen spelen zich hier af in het Wilde Westen, er dienen diverse (natuurlijke) moeilijkheden te worden overwonnen om een spoorweg aan te leggen.
Of hiervoor echter ook zoveel uitbreidingspakketten voor aanwezig zijn als bij ‘Rule the rail’ heb ik zelf niet kunnen ontdekken.

Even terug naar ‘Rule the rail’:
Misschien een idee de eigen creaties naar dit forum te uploaden, zodat we van elkaar kunnen leren waar of hoe een baan beter kan?


In ieder geval heel veel plezier met ‘Rule the rail’!

m-spoor.
Brainbombers-02 (600 x 450).jpg
Brainbombers-02 (600 x 450).jpg (103.6 KiB) 8888 keer bekeken



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door Chris83 »

ziet er leuk uit, ik ga eens proberen mijn toekomstige baan te bouwen

ow het werkt niet helaas: files are corrupt.


Groeten Chris

Onderwerp starter
m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door m-spoor »

Dag Chris,

Verbazing; het werkte bij mij werkelijk als een speer.
Zoals in het laatste bericht bericht -Een virtuele treinbaan (2)- aangegeven kocht ik bij Dixons een CD met dit programma.
'k Heb derhalve -toen ik erachter was dat het programma op de CD hetzelfde was als dat ik had gedownload van Brainbombers- beide programma's gedeïnstalleerd en de CD opnieuw geïnstalleerd.
Het geheel loopt echt als een trein. Wel al gemerkt dat mijn destijds gemaakte banen niet in te laden zijn in het nieuwe programma (of ik doe iets fout).
Dus: of op zoek naar ook zo'n CD of opnieuw downloaden.


Succes in ieder geval,

m-spoor.


Gebruikersavatar

mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door mark v sas »

even een avondje niks te doen dus ff aan het spelen geweest...

het is idd een leuk programma

Afbeelding

hier een foto van een avondje niks doen

mvg mark



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door Chris83 »

ik heb het nogmaals gedownload maar het blijft corrupt file, mischien een linkje waar ik het kan downloaden? de demo dan, want ik heb de starter kit gedownload, kon niks anders vinden. anders kijk ik van de week wel bij dixons.

Edit het is nu gelukt via een andere site waarvan ik de link niet meer weet, maar heb toch ff zitte googlen erna. eens zien of het leuk is


Groeten Chris
Gebruikersavatar

mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door mark v sas »

ik heb hem gewoon gedownload via http://www.brainbombers.com. werkt veder goed is wel de gratis demo versie



dennyboy16
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:00

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door dennyboy16 »

eey

gave ontwerpen maar kan je me ook vertellen hoe het cdtje heet?
misschien ergens te vinden in een grijs hoekje van de bart smit :)
me vader is dol op treinbanen en gaat sinds 2 weken weer helemaal los

ik hoor het wel
groet,
denny



Onderwerp starter
m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door m-spoor »

Dag Denny,

Op de CD en de CD-hoes (gekocht bij Dixons) staat de naam Astragon.
De CD zelf heet "Modelspoorbaan 3D", op de 'Dixonsticker' op de hoes staat nummer 06410 (en EUR 4,99).
De naam 'Brainbombers' wordt in uiterst kleine lettertjes op de achterzijde van de hoes vermeld, de naam 'Contendo' staat er ietsje groter.
Productnummer: 87.16.05.10.13.181; de CD zelf is maar liefst 13 MB groot.

Hopelijk is je bovenstaande informatie van nut.


Succes,

m-spoor.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Een virtuele spoorbaan.

Bericht door Marcel »

Ik heb deze CD ook in huis en ook uitgetest.
Persoonlijk vind ik het heel lastig om hellingen te maken,het word al gauw onoverzichtelijk,zeker als je meerdere sporen vlak bij elkaar hebt lopen.
Als je tussentijds een stuk aangelegd spoor wilt verwijderen is dat geen probleem,maar als je weer een stuk wilt tussenvoegen geeft dat problemen met name op hellingen,dan wil het niet automatisch koppelen aan het spoor wat er al ligt.
Een heel simpel baanplan is nog goed te doen en ziet er met verlichting wel leuk uit,maar als je het wat ingewikkelder gaat maken ga je zeker de mist in.
Bij mij liep het programma traag en ook regelmatig vast :evil: ,dus weg ermee.


Plaats reactie