de Voor enige tijd terug ben ik begonnen aan de bouw van een Baureihe 06 ion N-spoor. Omdat de bouw van de stroomlijn versie niet evht wilde vlotten en de aankoop van een kleinserie model mijn budget te boven ging heb ik gekozen om de lok te bouwen in de versie zonder stroomlijn beplating.
Nu zullen er veel modelspoorders op de barrikaden springen en roepen "die lok heeft nooit zo gereden........................." dan hebben ze gelijk maar toch heb ik er voor gekozen om deze lok te bouwen om eens te kijken hoe hij er uit had kunnen zien.
De lok is opgebouwd uit onderdelen van twee Fleischmann BR 01.10 waarvan het chassis achter de tweede as en voor de tweede as door gesneden zijn en aan elkaar gelijmd en aan de bovenzijde gefixeerd. Assen en het voorloopdraaistel zijn onaangepast van de fleischmannlok over genomen. Het achterste draaistel is een ingekort voorloopdraaistel voorzien van in eigen regie gegoten buitenlichend raamwerk. De ketel is op de zelfde wijze onstaan als het onderstel en ontdaan van alle aangegoten leidingen. De omloop is opgebouwd uit delen van de 01.10 en de pompen zijn van plaats veranderd en waar nodig aangevuld met zelf gegoten pompen. Aan de voorzijde is de omloop afgesloten met een gesloten schuin schort. Hierbij heb ik stiekem gekeken naar de BR 05 die op het moment ven verschroten van de 06 in restauratie waren. De windleidplaten zijn verwijderd en worden in de komende dagen door welke in messing vervangen. De armaturen op de ketel zijn vervangen door messing uitvoeringen. De voorwarmer is dwars achter de schoorsteen geplaatst deze plaats is gekozen aan de hand van foto's van de stroomlijnlok zonder beplating die ik heb weten te vinden. de zand en stoomdomen heb ik afgegoten van een Roco BR 44 en op maat gemaakt. De tender is in zijn geheel overgenomen van de kolen gestookte Fleischmann lok waarbij de lok tender verbinding om 5 mm is ingekort. De Kolenkast is voorzien van een messing omranding van 3 mm hoogte. De aangegoten tender trappen zijn verwijderd en vervangen door messing trappen. Tevens zijn de aangegoten lantaarns op de tender afgesneden en vervangen door messing uitvoering die ik voorzichtig heb doorgeboord en op de lichtleider heb geplaatst. De trappen voor het machinistenhuis heb ik aan de voorzijde van de tender gelijmd zodat ze in bochten niet tegen het draaistel aankomen.
Ondertussen is de lok naar de spuiter geweest en zijn de nummerplaten in bestlling gegaan.
De tip voor een faulhaber had ik zelf al mee lopen denken daarom heeft de lok ook nog geen aandrijving gekregen. Zoeken is nu naar een passende motor.
Volgende ronde gaat naar een andermodel. BR 50 FrancoCrosti komplete eigenbouw dus niet de oude M&F/K&H kit
Baureihe 06 1:160
Baureihe 06 1:160
- Bijlagen
-
- DSCF2168.jpg (57.01 KiB) 6015 keer bekeken
-
- de eerste kleur.
- DSCF2165.jpg (98.77 KiB) 6016 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LeFennec op 22 okt 2008 14:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Baureihe 06 1:160
of hij nou bestaat of niet ik vind hem prachtig
ben beniewd naar het resultaat.
mvg
johannes
ben beniewd naar het resultaat.
mvg
johannes
-
Ziet er zeer gelikt uit want ik maak veel N loks / wagons / speciale transporten zoals het K 5 geschut of Junker transport die de reguliere handel verd. te maken en je hebt er een mooie lok van gemaakt en / of deze nou wel of niet heeft gereden dat doet er niet toe, het is een hele mooie en dankbare hobby en je kunt met wat ballenbak materieel veel doen. Doch ik zou in deze lok een Faulhaber monteren dan loopt mooier, speciaal bij het optrekken en uit lopen.
Ga zo door perfect
Groetjes
Ed
Ga zo door perfect
Groetjes
Ed
Waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Ik zoek er nog een aantal voor sluitverlichting o.i.d.vervangen door messing uitvoering
martinb schreef:Waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Ik zoek er nog een aantal voor sluitverlichting o.i.d.vervangen door messing uitvoering
kh-modellbahnbau (http://www.kh-modellbahnbau.de) levert af en toe wel erg moeilijk
toch een beetje gelukt om er een stroomlijn 06 van te maken
- Bijlagen
-
- DSCF0179.JPG (90.1 KiB) 5343 keer bekeken