Tomix 6421, handig of niet

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Hookies

Tomix 6421, handig of niet

Bericht door Hookies »

Mijn baan zal natuurlijk ook niet stofvrij blijven. Nu zag ik op Freebit een Tomix 6423 voor digitaal stofzuigen, rails slijpen en/of polijsten. Is dit de moeite van het investeren waard of zijn er andere, betere manieren om rails schoon te houden, afgezien van het handenwerk met wasbenzine en de railgum?

Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 13 okt 2009 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Jos

Re: Tomix 6423, handig of niet

Bericht door Jos »

Ik vind het een erg handig ding. Poetst ook op moeilijk bereikbare plaatsen.

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Als stofzuiger is het een zeer nuttig ding. Maar als schoonmaker (met het rotterend schijfje) is ie waardeloos als je R1 bochten gebruikt hebt. In de bocht valt de schijf naast de rail, en trekt de wagon uit het spoor. Maar nogmaals, als stofzuiger gebruik ik de tomix heel regelmatig, met veel voldoening. Blij dat ik 'm heb.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Saraan schreef:Als stofzuiger is het een zeer nuttig ding. Maar als schoonmaker (met het rotterend schijfje) is ie waardeloos als je R1 bochten gebruikt hebt. In de bocht valt de schijf naast de rail, en trekt de wagon uit het spoor. Maar nogmaals, als stofzuiger gebruik ik de tomix heel regelmatig, met veel voldoening. Blij dat ik 'm heb.

groetjes,
Ik heb geen R1 bochten in mijn baan. Kleinste radius is R3. Dus een aanrader, als ik jullie goed begrijp?

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Hookies

Re: Tomix 6421, handig of niet

Bericht door Hookies »

Even de titel aangepast. Het gaat om de Tomix 6421 namelijk.

RaceDuck

Bericht door RaceDuck »

Hookies schreef:Even de titel aangepast. Het gaat om de Tomix 6421 namelijk.
Ik zie als topic nog steeds Tomix 6423, handig of niet

De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hee Martin,

Ik gebruik hem alleen als stofzuiger en hij is de enigste die aan rail reiniging doet in de breedste vorm van het woord. Natuurlijk ga ik wel eens met een gom op bepaalde plaatsen langs maar als er frequent gereden wordt nooit.
RaceDuck schreef:
Hookies schreef:Even de titel aangepast. Het gaat om de Tomix 6421 namelijk.
Ik zie als topic nog steeds Tomix 6423, handig of niet
Ik niet misschien F5 een keer gebruiken

Grtzz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 13 okt 2009 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Nu niet meer, :D

martinb

Bericht door martinb »

De Tomix is een echte aanrader. Mijn verdere geblaat over de tomix staat op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... rails.html

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

1op160

Bericht door 1op160 »

De Tomix is geen aanrader. Het is een must have!

Afbeelding

Zeker in schaal N zijn de treintjes een stuk gevoeliger voor stof op de rails. En ook als je denkt dat de rails "schoon" is zal het je verbazen hoeveel stof de Tomix opzuigt van je rails na een rondje over je baan. Ik heb zelf ook de Tomix. Maar heb een analoge versie gekocht. Die werkt ook op een digitale baan. Zonder problemen. Later heb ik er wel zelf een decoder in gemaakt. Omdat de analoge Tomix alleen maar stopt met zuigen als hij van de rails af wordt gezet.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)

shoven

Bericht door shoven »

Ik denk erover zo'n ding te kopen. Maar haalt hij ook het wat hardnekkiger vuil van de rails? (dat wat er als het ware op "vastgeplakt" lijkt?) Dus poetst hij ook echt? Of stofzuigt hij alleen?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Steven,

Hij kan ook poetsen. Echter ik doe het nooit en heb er dus geen ervaring mee. Kan niet tegelijkertijd in ieder geval.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

martinb

Bericht door martinb »

De handigste combi is om de roco poetswagon te laten volgen door de tomix zuiger. Prima combi. De tomix laten poetsen werkt m.i. niet zo goed. Het is bijna schuurpapier wat er onder de schijfjes zit...

Groet,
Martin

vantongeren

Bericht door vantongeren »

martinb schreef:De handigste combi is om de roco poetswagon te laten volgen door de tomix zuiger. Prima combi. De tomix laten poetsen werkt m.i. niet zo goed. Het is bijna schuurpapier wat er onder de schijfjes zit...
Er zijn toch twee verschillende schijfjes? Als ik de schijfjes voor polijsten gebruik met de bijbehorende vloeistof, werkt het dan goed? Of is het puur alleen als stofzuiger?
Zat er al een tijdje over na te denken er een aan te schaffen, maar voor het stofzuigen kan ik net zo goed een stofzuiger met smalle mond gebruiken (geen tunnels etc).

Ik heb juist interesse in het poetsende vermogen met de vloeistof. Iemand ervaring?

Groet,

Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Rob Fongers

Marcel,

Heb geen ervaring met de Tomix betreffende vloeistof. Wel met een tankwagonnetje van Noch en dat was ronduit hopeloos. Tank was leeg voordat hij 5 mtr gereden had.
Bij de tomix zit ook nog een borsteltje wat je er onder kan zetten om de vloeistof te laten poetsen. echter je moet eigenlijk altijd ff w8en om de vloeistof zijn werk te laten doen ja en dan is de borstel al voorbij :( :( .

De combinatie zoals Martin aangaf is m.i. eigenlijk de beste en zo doe ik het ook.

Grtzz Rob

[Edit] Grammatica haha[/Edit]
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 12 nov 2009 11:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Grtzz Rob

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik wou ook de Tomix als droge railpoetser met vilt gebruiken, maar die plannen heb ik moeten opbergen. Ik heb R1 bochten van Fleischmann, en die zijn te krap voor de Tomix. Het schijfje valt in de bocht naast de buitenrail, en als ie terug op het rechte stuk komt, kantelt de Tomix omdat het schijfje achter de rail blijft haken. Dus, als droge poetser heb ik ook geen ervaring met de Tomix. Ik gebruik nu ook de Roco-clean wagon, maar aangepast, want anders heb je in R1 bochten hetzelfde probleem als met de Tomix.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

martinb

Bericht door martinb »

Saraan schreef:Ik gebruik nu ook de Roco-clean wagon, maar aangepast, want anders heb je in R1 bochten hetzelfde probleem als met de Tomix. groetjes,
Alhier de manier waarop ik mijn roco clean wagons optisch heb verbeterd (klik) en hier de manier waarop ik mijn roco clean wagons heb verbeterd voor R1 bochten (klik). Na deze ombouw werken ze super.

Groet,
Martin

dany

Bericht door dany »

Goede middag,

een vraag: Welke reinigingsvloeistof kun je eigenlijk gebruiken in combinatie met die Tomix?

Groetjes,

Dany

Jos

Bericht door Jos »

Of je koopt er 1 die gelijk goed is, zowel optisch als technisch :mrgreen:

De Minitrix 15500, met kortkoppelmechaniek:

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Even nog een vraagje. Is de Tomix nu eigenlijk een wagen die zichzewlf voortbeweegt of moet je hem trekken of duwen met een loc? Ik heb de Freebit-versie met decoderstand 3 op de baan gezet. Als ik de regelaar van de Twin opendraai, dan begint de wagen wel stof te zuigen, maar hij komt niet uit zichzelf vooruit?

Verder las ik op 1 op 160 dat de schrijver F1 aanklikt om de functie zuigen of poetsen aan te sturen.

Is er nu iets misgegaan met het inbouwen van de decoder dat de machine niet uit zichzelf rijdt of moet je hem voor of achter een loc zetten? Met mijn beste Japans kon ik er geen spaghetti van maken.

Mvg,
Martin

Rob Fongers

Hookies schreef:Even nog een vraagje. Is de Tomix nu eigenlijk een wagen die zichzewlf voortbeweegt of moet je hem trekken of duwen met een loc? Ik heb de Freebit-versie met decoderstand 3 op de baan gezet. Als ik de regelaar van de Twin opendraai, dan begint de wagen wel stof te zuigen, maar hij komt niet uit zichzelf vooruit?
Helaas Martin er is een loc voor nodig.
Verder las ik op 1 op 160 dat de schrijver F1 aanklikt om de functie zuigen of poetsen aan te sturen.
Onzin
Is er nu iets misgegaan met het inbouwen van de decoder dat de machine niet uit zichzelf rijdt of moet je hem voor of achter een loc zetten? Met mijn beste Japans kon ik er geen spaghetti van maken.
die Jappen eten Noodles, bijna hetzelfde maar dan anders. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ja zoals eerder gezegd.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Dan had ik het toch goed dat er een loc voor moet. Gelukkig maar.

Rob Fongers

Martin,

Wat die functie F1 betreft dat kan goed zijn maar je zal toch eerst de Tomix moeten selecteren alvorens je op F1 drukt. Las het vann8 anders maar nu zie ik het. Dus wat is het verschil. Hier wordt ie door Koploper bestuurd dus met muisklik :D :D .

Grtzz Rob

Grtzz Rob

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Ik had de Tomix ook geselecteerd en drukte dan op F1, maar dat leverde niets op. Hij reageerde alleen als ik de rijregelaar iets verder openzette. Maar goed, Koploper mag het straks toch regelen!

martinb

Bericht door martinb »

Tip:

Geen idee hoe jullie de decoder hebben aangesloten, maar als je de motor van de tomix op de motor aansluitingen van de decoder hebt gezet (en niet op de functie/licht aansturing) kun je het toerental ook fraai regelen. :D

Als je de motor op de functie/licht aansluitingen laat draaien gaat ie altijd 100% aan (wat niet nodig is, op minder doet ie het ook prima) en maakt dan het kabaal van een kudde erg boze muggen die op oorlogspad zijn samen met nog een kudde of 5 boze muggen. :o

Als je de motor wat langzamer laat draaien laat je de stofzuiger n.a.w. ook vaker meedraaien in normaal bedrijf want de kans is groot dat je anders het ding zeer selectief gaat inzetten om het kabaal wat ie maakt.(om snel gek van de worden)

Groet,
Martin

Plaats reactie