Goed, zoals ik in een ander draadje al waarschuwde, ga ik een testbaantje bouwen. Het doel van dit baantje is 2-ledig:
- Ik weet dat ik het komende jaar geen tijd voor de hobby heb, maar toch wil ik wat met modelspoor blijven doen - in dit geval bij een vereniging, zodat je op een vaste avond lekker kunt klooien.
- De vorige baan was DCC met handmatige besturing (2 MM's) en een paneel met schakelaartjes voor wissels. Erg leuk allemaal, maar niet echt 2013, het testbaantje is dus ook bedoeld om wat van computerbesturing te leren.
Ik ga Rocrail gebruiken om de zaak aan te sturen, in eerste instantie op een Mac, later misschien op een RasPi (linux). Het leuke van de BiDiB hardware is dat die via Railcom de lok adressen aan de bezetmelders doorgeeft. Dit lijkt velen misschien een hebbeding zonder praktisch nut, maar voor mijn toekomstige baan is dit erg belangrijk.
Van het testbaantje heb ik geen baanplan, maar het wordt een simpel ovaaltje met een inhaalspoor en een zijspoortje. Van de vereniging heb ik wat Minitrix rails en een onderbouw ter beschikking gekregen, dus dat is ook al geregeld:
Alle elektronica wordt boven op de plaat geschroefd en seinen worden gewoon rode en groene LEDs op de plaat, het wordt dus een technische baan zonder aankleding.
In dit draadje wil ik jullie op de hoogte houden van de voortgang van dit project en de problemen die ik ongetwijfeld tegen ga komen. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de voors en tegens van koploper, Itrain, Intellibox, MultiMaus, Dinamo, etc.