Sorry, het was een foto van jouw baan in Jans draadje, maar dat had ik niet gezien.
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jan,
60% is best hoog. (Hij staat ook net in het rood). Waar staat de meter? Bij het aangeslagen spoor, of elders in de ruimte? Je hebt nog niet aangegeven of het probleem alleen in de winter, of alleen in de zomer optreedt en of het voorkomt met verwarming aan of uit?
Heb je al eens gekeken wat er op de rails terecht komt? Plak eens plakband over de aangeslagen rail en bekijk het plakband met een loupe. Zie je stofdeeltjes?
Nog een vraag: rook je? In dat geval zou de warme lucht van de radiator die langs de plaat stroomt rookdeeltjes kunnen meenemen, die zich afzetten op de rand van de plaat, juist daar waar je buitenste spoor loopt. De opstijgende lucht die vanaf de radiator recht omhoog stijgt, veroorzaakt boven de plaat een heel klein beetje onderdruk, waardoor lucht uit de rest van de kamer naar die plek wordt toegezogen. Daar ligt het buitenste spoor. Dan zou met de verwarming de vervuiling het sterkst moeten zijn. Is dat zo? Dit is hetzelfde effect van een auto die over een bemodderde weg rijdt. De modder spat onder de wielen op en wordt achter de auto tegen de achterzijde gezogen doordat de rijwind langs de auto daar achter een plek met lagere luchtdruk creëert. (Daarom zijn in de winter bussen en vrachtwagens op hun vlakke achterkant het smerigst.)
Ook als je niet rookt, maar is is veel stof in de ruimte, kan ook dat op de rails neerslaan.
Gelet op de afstand tot het raam en de verwarming vermoed ik nu eerder dat het een kwestie van stof, of rookdeeltjes is, dan corrosie door vocht. Heeft iemand anders nog een andere invalshoek? Mijn natuurkundige kennis is ook maar 45 jaar oude MULO kennis
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ben