Stuurstandrijtuig ook digitaal?
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
Stuurstandrijtuig ook digitaal?
Als ik een wagon heb, een stuurstandrijtuig met verlichting en wisselende sluitverlichting, moet ik hier ook een decoder in doen op de digitale baan?
Bijvoorbeeld deze set :
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr
Bijvoorbeeld deze set :
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: Stuurstandrijtuig ook digitaal?
Ja tenzij je alleen met getrokken trein rijdt en je dus alleen rode verlichting wilt!
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
Dank je. Ja het is wel de bedoeling dat ik altijd met getrokken trein zal rijden.FidOo schreef:Ja tenzij je alleen met getrokken trein rijdt en je dus alleen rode verlichting wilt!
Groet,
Jeroen
Jeroen
Anderzijds meen ik dat deze wagen een ingebouwde as-schakelaar heeft, die zal het licht (rood/wit) kiezen als de trein begint te rijden.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Af fabriek is dit een gelijkstroom stel.
Dus de seinen rood/wit wisselt met de richting van de gelijkstroom.
Als je dit stel dus zo op DCC plaatst dan branden de rode en witte lampjes (leds) tergelijketijd
en altijd om dit voorkomen of te kunnen schakelen moet er een functie decoder in geplaatst worden
Als je dit stel dus zo op DCC plaatst dan branden de rode en witte lampjes (leds) tergelijketijd
en altijd om dit voorkomen of te kunnen schakelen moet er een functie decoder in geplaatst worden
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
Gewoon proberen, bij mij lukt het, het is een mechanische schakelaar die zich niets aantrekt van gelijk of wisselstroom.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Idd, gewoon proberen. Branden beide lampjes tegelijk dan zit er geen mechanische schakelaar in. Dan kun je of het witte lampje onderbreken zodat je gewoon altijd rood sluitlicht hebt. Of je koopt voor 12,50 een functiedecoder.
Of je hebt geluk, maar schaden zal het niet!
Of je hebt geluk, maar schaden zal het niet!
Ik heb exact dit setje en kan je vertellen dat geospoor het helemaal goed heeft: op DCC branden inderdaad alle lampjes tegelijk. Ik heb trouwens wel eens gevraagd bij de Marklin Store utrecht of zij dit voor me konden fixen met een decoder, maar dat zag de beste man helemaal niet zitten...geospoor schreef:Af fabriek is dit een gelijkstroom stel.
Proost,
Wouter
Wouter
Nu ik heb een rode dubbeldekker (Mtx digitale startset) en een groen stuurrijtuig van Fleischmann, die het beide doen zonder decoder....
Er zijn verschillen, als je ze op hun rug legt kan je de schakelaar zien.
Er zijn verschillen, als je ze op hun rug legt kan je de schakelaar zien.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Dat snap ik niet... (zou toch gewoon omzet moeten zijn voor die man...)Bagger schreef:maar dat zag de beste man helemaal niet zitten...
Vorige keer voor een collega een FLM stuurstand omgebouwd
FLM bleek hier al rekening gehouden te hebben met digitalisering, kwestie van met een tinzuiger het soldeertin weghalen bij de aansluitdraden
En zie daar..., onder de lading soldeer zaten keurig netjes gescheiden eilandjes om je decoder op aan te sluiten
Misschien is dat hier ook?
Neem aan dat ze bij Mtx hier ook over nadenken..., zeker als men al met ledjes werkt
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Volledig correct, dat is de versie die ook werkt zonder decoder.
Mijn schakelaar was "verdwenen" en toen heb ik hem omgebouwd, alle soldeer wegzuigen en dan heb je meer aansluitpunten.
Mijn schakelaar was "verdwenen" en toen heb ik hem omgebouwd, alle soldeer wegzuigen en dan heb je meer aansluitpunten.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Dat zou je inderdaad denken... Helaas heb ik me bij die man wel vaker ongewaardeerd en ongeholpen gevoeld als klant. Jammer.Ad_M schreef:Dat snap ik niet... (zou toch gewoon omzet moeten zijn voor die man...)Bagger schreef:maar dat zag de beste man helemaal niet zitten...
Na wat aandringen heeft hij hierover trouwens nog wel gemaild met het trix service centrum (Keuterman). Ik heb toen doorgekregen dat die nog wel 'naar het probleem wilden kijken'. Dat heb ik niet meer laten doen, dus wat die zien als mogelijkheden of oplossingen weet ik niet.
Proost,
Wouter
Wouter
Nou, keuterman is niet echt mijn favoriet. Opsturen daarheen gaat snel, maar wanneer je het weer terug krijgt..... @Hans heeft volgens mij ook een ombouwadres.