Fantasia

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Fantasia

Bericht door martinb »

Wow!! :shock:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Rob, je hebt waarschijnlijk een record gebroken in snelmodelbouw! Ik kan alleen maar met verbazing herhalen: WOW! :shock:


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Fantasia

Bericht door wim lagerwaard »

Rob, je hebt het tempo er goed in zeg.
Het ziet er in drukkend uit.
Gr wim


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fantasia

Bericht door shoven »

Hee dat gaat als een speer.
Ziet er groot en indrukwekkend uit!
Ik moet snel komen kijken zie ik... ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fantasia

Bericht door spoor65 »

Rob,

Een wat late reactie, maar de Arnold brug ziet er zeker goed uit, een mooie lange boogbrug, en met nog wat nabewerkingen gaat die vast nog veel mooier worden.

Brughoofden lijkt mij het laatste probleem toch, tenslotte ben je zo te zien handig genoeg om ook andere brughoofden te kunnen aanpassen zodat ze bij de Arnold gebruikt kunnen worden.

En om eerlijk te zijn kwa model van een/de brug.

Op mijn 12e begonnen met deze mooie hobby, met een baantje op zolder bij mijn ouders thuis, en mijn eerste brug was de Kibri uitvoering van de 2 sporige boogbrug, :oops: ik heb hem al jaren niet meer, daar ik ooit zo dom was alles te verkopen, omdat ik wat anders wou gaan doen, binnen 2 jaar stonde mijn eerste nieuwe treintjes er weer, omdat ik toch niet zonder kon :mrgreen:

Ondertussen heb ik nog steeds een goed gevoel over die kibri brug, het blijft gewoon een prachtig model, en ja ook deze Arnold heeft het.

Hopelijk kan ik een vergelijkbaar model in mijn baanplannen verwerken voor de toekomst.

Maar je gaat prachtig rob.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: Fantasia

Bericht door Wim Ros »

TADA TADA, na wat broodjes en soep koffie, gebakken chips geroosterde diodes en gevuld speculaas en als klap op de vuurpijl een bolus, heeft het vanmiddag gestuurd door koploper zijn eerste rondjes gereden. Nu is het aan Rob om de puntjes op de I te zetten, voor de gasten.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fantasia

Bericht door shoven »

Super! Klinkt als tijd voor een filmpje... :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hahahaha........

Allereerst dank aan Wim, die het moreel hoog en schroefjes laag hield en toch er aan bijgedragen heeft dat er vandaag gereden kan worden. Ja en de eerste rondrit is dan wel kicken als er ca 10 treinen mee doen aan het proces. Afijn ik Happy...... :D :D :D :D :D

Maar goed gloeiende diodes stemden mij gisteravond niet vrolijk. Een van de 6 keerlusprinten van Wim was aan het gloeien, leek wel een barbecue :o :o zonder vlees :| :| . Veroorzaakt door een gigantische kortsluiting tussen het stroomgedeelte van de baan en de wisselvoeding. Maar de verbazing was vanmorgen tegengesteld nadat ik dus vaststelde dat deze wel erg robuust gebouwd is wanttttt

Hij werkt nog Tja, dan kan je alleen maar gelukkig zijn dat de dag zo begint en ook goed eindigt.
P1080285.jpg
P1080285.jpg (113.76 KiB) 5615 keer bekeken

Maar goed, nog genoeg te doen, mede omdat ik ook nog niet echt vertrouwd ben met de baan layout. Eerste doelstelling is er, er zijn nog maar 3 wissels aangesloten dit om de tijdsdruk enigszins te verlichten. Het vergt wel wat tijd om de aandrijvingen te installeren.

Maar goed ff geen filmpie, komt na zaterdag anders is de lol er voor de bezoekers af. Het werk van vandaag bestond grotendeels met aansluitingen maken voor de blokken en e.e.a. in gang te brengen en nu ff genieten.

Wordt vervolgd

PS ik wil het niet hebben over de puntjes want bij de ged8e alleen al krijg ik een punthoofd :mrgreen: :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Krab »

Hoi Rob ,
ben benieuw hoe het er nu uitziet , zal er wel heel anders uitzien dan de laatste keer ik bij je was . :o
Dan zal ik ook met eigen ogen fantasie 1 (het oude gedeelte ) zien rijden naar het nieuwe gedeelte . :shock:
Ook zijn er bij mij nog een paar vraagjes ,maar dat komt zaterdag wel . :oops:


groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Bonjour
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2009 08:40

Re: Fantasia

Bericht door Bonjour »

Als je licht wil hebben uit diodes, kan je beter led's kopen!

Is de hele print kaduk, of zijn er nog herstel werkzaamheden mogelijk?



Nico
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 feb 2009 00:17
Locatie: Groningen

Re: Fantasia

Bericht door Nico »

Bonjour schreef: Is de hele print kaduk, of zijn er nog herstel werkzaamheden mogelijk?
Er staat bij dat hij het nog doet ;) Al zou ik het zaakje wellicht buiten gebruik stellen voor de veiligheid :P

Maar volgens mij kom je hier goed mee weg Rob, omdat dit wel eens erger had kunnen aflopen? :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Bonjour schreef:Als je licht wil hebben uit diodes, kan je beter led's kopen!
Men je dat nouw :roll:
Is de hele print kaduk, of zijn er nog herstel werkzaamheden mogelijk?
Never change a winning team, zoals gezegd werkt ie gewoon dus niets aan doen anders krijg je vuile handen :D :D

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Vandaag was het zover, we mochten een bezoek brengen aan Fantasia. Rond 13.00 uur werden we gastvrij ontvangen door Rob en zijn vrouw. Eerst natuurlijk een paar kopjes koffie en koeken die Sjaak had meegebracht.
Ondertussen kwamen de andere gasten ook binnen.
Natuurlijk konden we eigenlijk niet wachten om naar de zolder te gaan, Fantasia riep ons al van verre :D

Eenmaal boven hebben we genoten van een prachtige baan en natuurlijk even de nieuwe features van Koploper besproken.
Ook het nieuwe gedeelte was al ingevoerd in Koploper en werkte al goed, op een paar kleine handicapjes na.
Rob houdt, net als ik, van lange treinen, en dat was te zien.
Het nieuwe gedeelte zag er erg mooi uit. De spiraal naar het schaduwstation was een ingenieus stukje vakmanschap. Die overleeft elke aardbeving, zo solide als hij daar staat.

Ook merkten we dat Rob heel graag met ledjes speelt. Zijn lantaarns hebben we hier al mogen bewonderen, maar menig wagon is voorzien van een mooie sluitverlichting. Ook diverse huisjes zijn voorzien van ledverlichting.
We hebben ook nog goed gekeken naar de electronica van Wim Ros. Ik kan niet anders zeggen dan dat het uitstekend werkt en er goed verzorgd uitziet.
Op mijn baan zal dat binnen niet al te lange termijn ook zijn plaats vinden :D

Tegen half zes zijn we weer naar huis gegaan, nog nagenietend van al dat noois wat we gezien hebben.
Ron, hartstikke bedankt voor een mooie en gezellige dag!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Krab »

He Rob ,
nog bedankt voor de gastvrijheid die je ons gaf met je vrouw.
Ook voor de raad die je had over koploper , en natuurlijk niet te vergeten het inbouwen van de decoder . ;)
De decoder waar twee aansluitingen voor de moter aansluiting
waren afgebroken gaat misschien toch weer werken . :oops:
kortom gezegt het was een gezellige middag en zeeeer leerzaam .

groetjesss Sjaak

Ps Jos was zo verbluft dat hij vergat foto's te maken :lol: :lol:


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Fantasia

Bericht door The Railroader »

Hallo Rob,

Ook namens mij erg bedankt dat we mochten komen kijken :D Ook je vrouw bedankt voor het lekkers dat ze ons bracht.

Het is een mooie baan om te zien en veel mooie lange treinen en heeft me in stilte laten genieten.

Nogmaals bedankt voor de leuke dag en tot ziens.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Mannen,

Het genoegen was wederzijds en ook ik heb van jullie aanwezigheid genoten.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hallo,

Een klein berichtje en een filmpje van de eerste rij impressies. De fine tuning is begonnen maar het leren remmen door Koploper zal nog wel de nodige tijd in beslag gaan nemen met 30 treinen en meer dan 50 nieuwe blokken. Mooi werkje om langzaam tot een mooi resultaat te komen.
Heb tijdens de bouw de nodige veranderingen in de voeding naar de TC en vanaf de TC naar de baan gemaakt. De standaard kabels zijn vervangen door 1,5mm2 en dat resulteert in een lagere temperatuur bij de 6 polige connector op de TC. Tevens is het maximaal toegestane aantal treinen verhoogd van 10 naar 15 en dit geeft tot nu toe nog geen problemen met de stroomverzorging op de baan. Heb zelfs de indruk dat alles beter rijdt als voorheen maar daar kan ik me in vergissen. Er rijden nu gemiddeld 9 treinen constant op de baan, dit aantal kan misschien nog omhoog als alle kinderziektes een beetje onder controle zijn.

Flimpje van het nieuwe gedeelte.
Flimpje van het nieuwe gedeelte.
P1080292.JPG (83.43 KiB) 7582 keer bekeken
[/url]

Er moeten nog 8 wissels aangesloten worden maar druk weekend en vandaag maakt dat dit nog wel even duurt. Nu eerst even genieten van de nieuwe baan lay-out. Tussendoor mn Laptop even open gemaakt want die had last van stofhoest en nadat de koelribben van de processors waren schoongemaakt ging die dus ook weer zijn werk naar behoren doen. Het monteren van het filmpje liet steeds uit op een temperatuur stop dus dat schoot niet op.

Wordt vervolgt.............


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Ennnn....

Daar wil ik nog het volgende aan toevoegen voor de Koplopers onder ons.

De blokken in het nieuwe deel zijn allen met uitzondering van het 12 sporige schaduwstation voorzien van virtuele melders. Ik ben hier reeds geruime tijd mee aan de gang en ben uitermate tevreden met deze nieuwe mogelijkheid. Het scheelt in ieder geval de helft aan melders. Ook ben ik afgestapt van complete detectie van een blok. Het verleden leert dat het praktisch niet voorkomt dat er een trein zijn wagons verliest. Natuurlijk gebeurd dit wel eens maar omdat bijna al mijn treinen star zijn gekoppeld is dat dus ook bijna uitgesloten.

Ik zal hier in de toekomst nog wel wat over schrijven maar moet e.e.a. ook nog een beetje beter uitvogelen :o :o (proberen) :lol: :lol:

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

In verband met die virtuele melders, is het zichtbare rijgedrag hetzelfde als met dubbele melders? En is ook dit systeem helemaal veilig, treinverkeertechnisch gesproken? Als dat zo is, dan is dat werkelijk een enorme aanwinst.

Het is ook leuk om lezen dat iedereen zo enthousiast is teruggekomen van het bezoekje, verleden week. Prachtig initiatief was dat!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hee Michiel,

Het rijgedrag is hetzelfde, je kan er een intrepetatie op maken van hoe en wat maar daar kom je niet uit.

Ik zal je mijn optiek geven, Virtuele melders hebben een onnauwkeurigheid vergelijkbaar met cm doorrijden, Naarmate de afstand groter wordt is de afwijking groter. Die komen voort uit o.a. het ijkproces waar al reeds een afronding plaatsvind t.o.v. de juiste waarde. KPL registreed een plaats achter de komma, dus 10,6 = 11 Km/h maar 11,4 = ook 11 km/h etc. Tevens heeft temperatuur ook invloed op het rijgedrag van de loc.

Als je vanuit de Koploper standaard begint met binnenkomstmelder(BM) - diode schakeling(DS) - stopmelder(SM), (waarbij de BM ook de DS zou kunnen bevatten en zodoende je hele blok detecteert, dus lange binnenkomst en korte stop, echter alleen bij eenrichtingsverkeer!!), dan zit de BM aan het begin van het blok, kort of lang maakt niet uit het gaat om het eerste contact. De trein zal vanaf hier gaan remmen en zijn remweg dusdanig gaan perfectioneren zodat hij met de langzaamste snelheid op de SM aankomt. So far so good.

Nu met de virtuele melder(VM), kan je die melder verplaatsen omdat je het aantal cm ingeeft(kan, hoeft niet als die als eerste in het blok is). De VM telt vanaf de laatste melder die die tegen gekomen is, dat kan een SM zijn maar ook een gedetecteerde wissel. Dus stel dat het een SM is van 20 cm lang en de volgende is een VM van 100 cm dan meldt de trein zich virtuleel aan in het volgende blok na 80 cm rijden vanaf de vorige SM of zoals het je wilt 100CM vanaf binnenkomst SM. Dat de trein gestopt is op de vorige SM maakt niet uit want Koploper weet hoeveel cm er al aan afstand is sinds binnenkomst van de SM.
Dus theoretisch gezien kan je er meerdere in het blok plaatsen om een trein op verschillende plaatsen te laten stoppen. Heb dat overigens nog niet uitgeprobeerd maar op het KPL forum is daar dus al een discussie over aan de gang.

Echter als de afwijking 10% is valt het allemaal nog wel mee en ligt het binnen de marges. e.e.a. is natuurlijk aan te passen door bijv. de VM korter of langer te maken. Op mijn nieuwe gedeelte ligt nog maar een melder de SM. In het schaduwstation liggen er echter 2 omdat dit vanuit 2 richtingen bereden wordt en ik de slogan Safety First hanteert, nu is het nog zichtbaar later niet meer zonder moeite.

Tot nu toe zijn de ervaringen alleen maar positief en daar moet je ook in aanmerking nemen dat het ff vlug in elkaar geflanst is om de zaak aan het rijden te krijgen. Je zou zelfs kunnen overwegen als je zo goed mogelijk ijkt om in het midden van het blok een melder te plaatsen en virtueel naar het einde van je blok te rijden, maar wel met risico's van te ver of niet ver genoeg natuurlijk :o :o

Er is een nadeel, ja wat heet, de spookmeldingen slaan alleen aan op echte melders, dus een trein is het hele blok al door voordat er alarm geslagen wordt!!

Voor de rest is het een kwestie van proberen en doordat ik in het testteam zit heb ik daar dus al geruime tijd van gebruik kunnen maken en dat viel samen met het begin van de bouw van deel 2, dus uiteindelijk een mazzeltje in de kosten want er zijn nu maar 5 stuks S88SD16N geïnstalleerd. Ik ben ook niet van plan om het bestaande plan aan te passen om zo S88's terug te krijgen want as usual "Never change a winning team" ;) ;)

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Rob, enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg over de virtuele melders. Ik ga die informatie eens wat laten "migoteren" (= franse term om een gerecht een tijdje op een zacht vuurtje te laten pruttelen om smaken te laten mengen), maar ik vermoed dat het op lange eenrichtigsbaanvakken wel zijn toepassing zal vinden. In elk geval een interessante aanvulling van de mogelijkheden van Koploper.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Fantasia

Bericht door Hookies »

Tijdens mijn werkzaamheden in Limburg heb ik ook iets van virtuele melders meegekregen, al is het me allemaal nu nog niet duidelijk. Komt vanzelf wel, hoop ik.

Fantasia is razendsnel uitgebreid zeg. Rijd je nu al wel met boosters of draait alles nog steeds op die ene Twin?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Graag gedaan, alhoewel ik ook nog niet alles weet :o :o maar is een kwestie van tijd en proberen.

Martin,

Ja het is snel gegaan maar alles ligt nog niet definief metname het achterste viersporige gedeelte. Ja en ik rijd nog steeds op mn ene TC zonder boosters. En zoals het er nu uitziet zal dat ook wel zo blijven. De extensie is zodanig opgebouwd dat het nieuwe gedeelte met een kleine aanpassing van 2 draadjes naar een bijv. Power 4 overgeschakeld kan worden. Maar dat is nog niet aan de orde omdat de TC regelmatig zonder problemen 15 treinen laat rijden met een gemiddelde van 9-10. De aanpassing van zowel voeding naar TC en vanaf de TC naar de baan werpen wel hun vruchten af. Bovendien staat de TC, was overigens al, op H0 ingesteld wat ook wat extra power geeft.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Fantasia

Bericht door Hookies »

Mijn TC staat ook op h0 ingesteld. Bepaalde locs reden bij de stand h0 stukken beter dan in de stand N-spoor.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Met mijn Lenz centrale gebruik ik ook de iets hogere H0 spanning. Ik moet wel het register dat de maximale snelheid van de locomotief bepaalt, serieus laag zetten (meestal onder halve waarde), maar het koppel van de modelletjes op lage snelheid is hierdoor groter, wat een krachtigere aanzet geeft bij optrekken of bij het klimmen. Tenminste, dat is mijn indruk.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie