Wie heeft er ervaring met een Tran DCX76z decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
pa5ca

Wie heeft er ervaring met een Tran DCX76z decoder

Bericht door pa5ca »

Ik heb even een vraag... aan de DCC nerts... ;)

Vorige week heb ik een Trix Station1 + railbox en voeding gekocht. Daarnaast ook een Tran DCX76z decoder.. mede omdat de specs en formaat erg goed waren op papier.

Het volgende..
Ik heb een oud Trix model Tenderlok BR8970 voor deze actie gebruikt..
Eerst alle ontstoor meuk uit de loc gehaald, condensator 10nF en een spoeltje.
Daarna de loc laten lopen liep als een zonnetje stroom verbruik gemeten, 70mA.
Motor aansluitingen gemeten of deze potentiaalvrij van het chassis lagen... beide aansluitingen zijn potentiaal vrij.
Ik heb een test baantje van een R1 cirkel.
Vervolgens de decoder geprepareerd.
- Connector van de kabeltjes gehaald.
- De snoertjes waar normaal gesproken de lampjes aan moeten heb ik met miniatuur krimpkous beveiligd om sluitingen te voorkomen.
- Daarna de Rode draad aan het sleepcontact, de oranje draad aan het motor-contact waar voorheen het RF spoeltje en de sleper zat.
- Zwarte draad aan het chassis contact van de loc
- Grijze draad aan het motor contact waar voorheen het chassis contact zat.
Boven staande zijn de aansluitingen die in de beschrijving (data sheet) van de Tran decoder zat.

Nu de railbox aangesloten aan mijn rails draden, rood aan rood (rechter rails) , bruin aan zwart..

De hand-controller aangesloten op de railbox, en het voeding plugje van de Mäklin transformator aangesloten op de railbox.
Hand -controller startte keurig op maar kreeg geen met geen mogelijkheid contact met de decoder.
Toen maar eens gemeten wat de baanspanning was.... Ahhhhhhhhhhhhhhh 24V AC... er staat een RF spanning van meer dan 24V op de baan.. Ik kan geen gelijkspanning meten op de rails aansluiting!!! Heb later nog de spanning van een twinstation gemeten .. is ook 24V AC
Mijn vermoeden is dat dit de decoder heeft opgeblazen... ik zie als ik met een loepje kijk verbrande componentjes.. Da's niet goed.

Dus ben ik even benieuwd wie er ervaring deskundig is... en mogelijk mij op weg kan helpen.. de Tran is letterlijk in rook opgegaan en heb inmiddels een mail met foto's naar Oostenrijk gestuurd.
Het Trix station1 is inmiddels ook weer weg... was er even klaar mee.. jammer van de 33 Euro voor de decoder shit happens... :?

Kijk uit naar de commentaren..

Groeten,

Frans...

piksov

Re: Wie heeft er ervaring met een Tran DCX76z decoder

Bericht door piksov »

Hoi,

Al die ieniemienie decoders, o.a. die van TRAN hebben een maximale spanning die ze verdragen van iets van 18 Volt dacht ik.

24 V zit daar 'ietsie' boven, dus ik ben bang dat ie naar de eeuwige jachtvelden is ...

DCC is inderdaad geen gelijkspanning.

Voor de rest ben ik wel tevreden over de TRAN decoders, mooi klein, niet vergeetachtig, na een korte spanningsonderbreking beginnen ze niet opnieuw te acceleren zoals sommige andere decoders.

groet,
Guus

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Hallo Guus,
Bedankt voor je post...
Nee dat DCC geen gelijk spanning was is mij wel duidelijk..(gemoduleerde gelijk spanning) maar ik had verwacht dat de spanning ergens rond de 16..17 Volt zou liggen en niet 24V.
Naïef natuurlijk .. dus heb de decoder aangesloten op de spullen die ik had gekocht... In de veronderstelling dat de spanning binnen de perken was.
Duur leermoment voor me...
Normaal bij dit soort experimenten gebruik ik een serie weerstandje als stroom begrenzing ... zeker in een test fase.. helaas deze keer niet.

Uit jou post kan en moet ik dus opmaken dat de originele trafo's zoals deze worden mee geleverd met bv minimouse en Centralstation, twinstation worden vervangen door een met een lagere DC spanning...
Corrigeer me als ik het mis heb...
Het stomme is gewoon dat ik er vanuit ben gegaan dat alles klopte en de decoders gelijkspanning, DCC gewoon universeel zijn... Mooi niet dus.... balen...

Frans...

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Frans ,
ik denk dat je een transformator die een te hoge spanning geeft .
als je nog meer decoders hier mee gaat proberen , heb je kans dat die ook stuk gaan
ik heb in de handleiding gezien dat je Trix Station1 + railbox een trafo van 14-16 V (N spoor) of 16 -18 V (H0) kan gebruiken.

als je er een 14 -16 V trafo op aansluit gaat denk ik alles weer goed .

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

rob schellenbach schreef:Frans ,
ik denk dat je een transformator die een te hoge spanning geeft .
als je nog meer decoders hier mee gaat proberen , heb je kans dat die ook stuk gaan
ik heb in de handleiding gezien dat je Trix Station1 + railbox een trafo van 14-16 V (N spoor) of 16 -18 V (H0) kan gebruiken.

als je er een 14 -16 V trafo op aansluit gaat denk ik alles weer goed .

Hallo Rob..Mmmmmmm ik had een 18VA Marklin trafo bij dit trix setje... Het was een complete set gekocht bij een N spoor handelaar...
Handregelaar was Trix, railbox was Trix en de Trafo was er een van Marklin... en de uitgangs spanning was 18V DC belast. Dat heb ik persoonlijk gemeten... Maar ben er vanuit gegaan dat dit verder in de railbox geregeld zou worden..
Zoals ik al schreef een vervelend leer moment... Het stomme is dat een regelbare voeding met stroom begrenzing gewoon naast het test baantje had staan... die gebruik ik oa om locomotieven te testen. :?

Qua maatvoering en firmware mogelijkheden was ik wel erg gecharmeerd van de Tran DCX76z decoder.
Ik heb een mail met foto's naar Tran gestuurd maar zal niets worden... moet me nu gaan bezinnen of lk door wil gaan met deze decoder of toch wat anders ga aanschaffen. Alle ideeën zijn in deze welkom.

Frans....

martinb

Bericht door martinb »

Hoe heb je de spanning gemeten???? Met een gelijkrichter tussen de baan en de meter? Anders krijg je echt onzin uitkomsten waar je weinig mee kunt. Bij de ene meter geeft die dan x aan, bij de andere y, kun je dus weinig mee.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

martinb schreef:Hoe heb je de spanning gemeten???? Met een gelijkrichter tussen de baan en de meter? Anders krijg je echt onzin uitkomsten waar je weinig mee kunt.
Martin daar ben ik de bietenbrug op gegaan... Nee dus... Ik ging er vanuit dat het gemoduleerde gelijkspanning was..die als DC nog meetbaar was... :oops:
Dus ik weet niet wat er precies heeft gestaan... ik heb vandaag de hele handel retour gebracht en de kosten voor de decoder voor mijn eigen rekening genomen.

Moet me eerst maar eens wat meer in de materie van de DCC gaan oriënteren...
Frans..

martinb

Bericht door martinb »

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DCCvolts.html en dan de sectie Low Tech Meters For DCC Systems.

Groet,
Martin

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

martinb schreef:http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DCCvolts.html en dan de sectie Low Tech Meters For DCC Systems.

Martin bedankt voor de link maakt een hoop duidelijk...Nu de vraag was de spanning idd veel te hoog voor deze decoder... en natuurlijk mijn vraag of er hier meerdere mensen zijn die met de Tran DCX76z rond rijden... en bij welke spanning op de railbox...!

Frans..

martinb

Bericht door martinb »

Tran DCX76z niets mis mee, leuk spul en klein. 18V Ingang is wat hoger (heb er zelf 16V ~ op staan) en ik neem even aan dat het een wisselspanning trafo is(????) dus heb je dan 2 volt meer.

Dat daar nu direct(!) een decoder van op rookt lijkt mij wat sterk eerlijk gezegd. Volgens de handleiding mag er max 18 Volt op staan (zie http://www.sbs4dcc.com/images/DCX76z_English.pdf ) .

Heb je meer locs op de baan en doen die het prima?

Groet,
Martin

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

martinb schreef:Tran DCX76z niets mis mee, leuk spul en klein. 18V Ingang is wat hoger (heb er zelf 16V ~ op staan) en ik neem even aan dat het een wisselspanning trafo is(????) dus heb je dan 2 volt meer.

Dat daar nu direct(!) een decoder van op rookt lijkt mij wat sterk eerlijk gezegd. Volgens de handleiding mag er max 18 Volt op staan (zie http://www.sbs4dcc.com/images/DCX76z_English.pdf ) .

Heb je meer locs op de baan en doen die het prima?
Martin... Nee de trafo die ik bij de Station1 had was er een van Marklin en was 18VA DC. De set had ik als compleet gekocht en de Tran decoder er los bij... bij de zelfde shop. Op je vraag betreffende andere treinen, Nee ik heb geen andere treinen in de baan met een decoder. Deze setup was voor mij een experimentje om met DCC wat te gaan doen. Hiervoor heb ik een oud BR89 locje van Trix gebruikt.. dat is dat kleine drie assige locje van Trix uit de start sets.
Ik was ook zeeeeeeeeeeeeeeer verbaasd dat de decoder in rook opging mede omdat ik dat ding niet eens geprogrammeerd had... en eigenlijk alleen zijn adres wilde uitlezen.. maar zover is het helemaal nooit gekomen... :cry:
De data sheet had ik idd ook... maar dank voor het mee denken.
Tot op heden gaat bij mij ook het licht .. letterlijk uit..
Het locje had ik helemaal uitgekleed... kapje er natuurlijk afgelaten alles mooi toegankelijk en overzichtelijk.... 0,0% kans op sluiting of whatever.

It beats me...

Frans...

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo

De inbouw van een decoder kan soms best een uitdaging zijn....

Weet je heeeeeel zeker dat je geen kortsluiting hebt gemaakt bij bijvoorbeeld een functie uitgang? Ik heb ooit eens bij de ombouw van een motorpost voor een vriend tot 3 keer toe een decoder opgeblazen.. Alles doormeten en meten, maar kon echt niets vinden... Todat we eindelijk een heeel dun draadje ter grootte van een haar zagen lopen tussen de "+" en de "-" op de print bij de lampaansluiting. Met de multimeter was dit dus niet te vinden/meten. Met andere woorden, loop alles goed na.

Ik me niet voorstellen dat een Tran hier niet geschikt voor is..

Je kan beter beginnen om een test te doen met een lokje met een NEM plug en daar een Tran (of Kuhn,Zimo...etc) in te stoppen. Dat weet je zeker dat het niet aan de loc kan liggen.

Baanspanning is overigens bijna niet te meten met een multimeter. Ik meet ook 24v op mijn baan (Ecos 1) twerijl ik een voeding van 18Volt gebruik..

Greetz, Jerome

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Jerome schreef:Hallo

De inbouw van een decoder kan soms best een uitdaging zijn....

Weet je heeeeeel zeker dat je geen kortsluiting hebt gemaakt bij bijvoorbeeld een functie uitgang? Ik heb ooit eens bij de ombouw van een motorpost voor een vriend tot 3 keer toe een decoder opgeblazen.. Alles doormeten en meten, maar kon echt niets vinden... Todat we eindelijk een heeel dun draadje ter grootte van een haar zagen lopen tussen de "+" en de "-" op de print bij de lampaansluiting. Met de multimeter was dit dus niet te vinden/meten. Met andere woorden, loop alles goed na.

Ik me niet voorstellen dat een Tran hier niet geschikt voor is..

Je kan beter beginnen om een test te doen met een lokje met een NEM plug en daar een Tran (of Kuhn,Zimo...etc) in te stoppen. Dat weet je zeker dat het niet aan de loc kan liggen.

Baanspanning is overigens bijna niet te meten met een multimeter. Ik meet ook 24v op mijn baan (Ecos 1) twerijl ik een voeding van 18Volt gebruik..

Greetz, Jerome

Jerome,
De kans dat ik draden heb verwisseld is 0,00000% of Tran moet dat gedaan hebben.. de kleur codering is duidelijk evenals de beschrijving die ik had gedownload.. (zie link van Martin)
Ik had er dan ook voor gekozen om een oud locje te gebruiken zonder poespas zoals verlichting ed.. gewoon straight forward .. potentiaal vrije motor aansluitingen simpel.
Het fenomeen van de baanspanning is nu wel duidelijk.. ook met dank aan Martin, die is idd niet zomaar direct te meten.
na wat Martin mij heeft uitgelegd ga ik toch ook met de decoder naar de leverancier..het is hoogst vreemd dat dat ding in rook is op gegaan. Stel, hypothese dat het motor ankertje sluiting heeft gemaakt.... dan nog had dit niet mogen gebeuren...daar alle uitgangen kortsluitstroom beveiliging hebben.... Dat de decoder uitgang contact heeft kunnen maken met de baanspanning is uitgesloten... in mijn setup zelfs onmogelijk!

Groeten,

Frans...

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Ehhm...

Alle uitgangen kortsluitbeveiliging... zou betekenen dat je een decoder niet meer op kan blazen??
Helaas werkt het zo niet helemaal.

Waar ik erg benieuwd naar ben. Heb je een bepaalde inbouwhandleiding gevolgd?
Heb je de loc/ motor schoon gemaakt voor je begon? Gezien het feit dat het een oud locje betrof.
Heb je zelf ook foto's gemaakt van de inbouw zodat we even mee kunnen kijken?
Stond de centrale in programmeermodus toen je het lokje op de rails zette? Dan blaas je de decoder niet meteen op.

Uit je verhaal op te maken is dit je eerste inbouwprobeersel, ik hoop dat je begrijpt dat een eerste keer voor velen nog wel eens op een teleurstelling uitgelopen is. De winkeliers zouden het heel erg druk krijgen als iedereen direct met zijn spullen terug zou komen.

Groeten,
Patrick

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo Frans,

Ik sluit me helemaal aan bij de adviezen van patrick. laat anders ff wat foto´s zien van de setup.

Het kan inderdaad zijn dat de Tran decoder niet goed is... Maar niet aannemelijk. Tran heeft een hele goede reputatie (in tegenstelling tot bijvoorbeel de Uhlenblock Pux 12 bijvoorbeeld). En inderdaad, kortsluiting beveiligd wil niet altijd zeggen dat je de decoder niet kan opblazen als een een motoruitgang of functie uitgang kortsluit.

Als je dan toch naar de winkel gaat, zoek een mooie loc uit met Nem stekker plus een decoder en test deze eens (in programmeer stand). Als dat werkt, zou ik pas met omgebouwde locjes aan de slag gaan.

Greetz, Jeroen.

PS, voor de duidelijkheid, we proberen hier goede opgebouwde adviezen te geven als "ervarings deskundigen" . Voel je dus niet aangevallen. ;)

martinb

Bericht door martinb »

Hold your horses! ..... ik lees daar 18V DC..... en geen 18V AC.... mag ik een foto waar dat op staat, voor de 101% zekerheid...

Er zit nogal een verschil tussen AC en DC input spanning. AC gaat heen en weer (sinus) en als je bulten allemaal aan één kant tekent hen je dus dalen. De nominale spanning van AC is dus lager dan DC........ Er zit dan een factor 0.636 meer tussen... en dan is 18V DC ineens 28.30.... :evil: http://www.ask.com/question/calculate-ac-to-dc

Groet,
Martin

Jerome

Bericht door Jerome »

Zou dat het kunnen zijn? Maar dan zou de Trix station ook niet werken neem ik aan? (maar aanames zijn niet altijd even verstandig..)

Nou ja, Frans kan het zo checken.. Ben benieuwd.

Greetz, Jerome

martinb

Bericht door martinb »

Die trix doos overleeft het n.a.w. beter dan een decoder.... benieuwd naar een DC of AC foto van de trafo.

Groet,
Martin

Detlev

Bericht door Detlev »

Martin, die factor die jij noemt heeft betrekking op vermogen (W), niet op spanning (V).

De spanningstop van AC ligt iets hoger dan van een 'gelijke' DC. Zo komt er 220V uit het stopcontact (is niet meer helemaal waar) maar wordt, als je het als sinus tekent, de spanning heen en weer geslingerd tussen +244 en -244 V

Voor een DCC signaal wordt het allemaal nog gekker omdat dat een blokgolf is en geen mooie sinus. Dat is de reden dat je met een goedkoop DC spanningsmetertje soms 24V zult meten. Maar uiteindelijk levert de trafo maar 18V dus mag de spanning nooit de reden zijn dat hier een decoder opgeblazen wordt. Een centrale fantaseert er namelijk geen spanning bij (en ook de Ecos1 heeft dacht ik wisselspanning nodig als ingang).

Dus: Als de trafo maar 18V (AC of DC maakt niet eens uit) levert kun je daar je TRAN niet mee opblazen.

En, tot slot, als 1 leverancier je dit levert (en je hebt vast wel gezegd dat het samen moest werken) dan mag je er ook vanuit gaan dat het werkt. En is het aan de leverancier om het op te lossen, tenzij je stiekem toch zelf sluiting hebt gemaakt.

Jelle

Bericht door Jelle »

pa5ca schreef:Ik heb even een vraag... aan de DCC nerts... ;)
..//..
Is dit wel goed gegaan?

Voor zover ik het kan herinneren komen er twee draden van de wielen af waar de draden (zwart en rood) van de decoder op moeten en niet op het chassis.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

piksov

Bericht door piksov »

Martin heeft wel een punt hoor:

Als je 18 volt AC gelijk richt dan krijg je 18 * wortel 2 was het geloof ik, dus 1.41 keer 18 = 25 volt.

http://www.ham-radio.nl/cursus/wisselst ... waarde.htm

Da's echt te veel geweest

Guus

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Volgens de handleiding pagina 33 http://www.trix.nl/support/handleidinge ... _66920.pdf
De gebruikte transformator dient 14 - 16 V = of
16 - 18 V ~ te leveren.
Nu de vraag wat er gebruikt is. Een standaard setje heeft de uitvoeringen van TRIX en Märklin wel eens door elkaar zitten. Zie google afbeeldingen:
https://www.google.nl/search?q=mobilest ... 40&bih=709

Ben benieuwd of dat nog achterhaald kan worden nu het spul al terug is naar de winkel. Zou voor de werking verder niet uit mogen maken.

Groeten,
PAtrick

Jelle

Bericht door Jelle »

piksov schreef:Als je 18 volt AC gelijk richt dan krijg je 18 * wortel 2 was het geloof ik, dus 1.41 keer 18 = 25 volt.
Dat gaat alleen op voor een mooie stabiele wisselspanning.
Die berekening gaat voor een blokspanning (zoals het DCC signaal) voor geen meter op.
Het gaat me alleen te ver om hier de blokspanningstheorie uit te leggen.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Allen...
Zal proberen al jullie vragen en opmerking te beantwoorden... en NEE voel me zeker niet aangevallen... ;)

@ Patric,
Nee geen bijzondere handleiding gevolgd.
Centrale stond niet in programmeer mode, stond STOP in het beeld.
Zie mijn eerste post:
Ik heb een oud Trix model Tenderlok BR8970 voor deze actie gebruikt..
Eerst alle ontstoor meuk uit de loc gehaald, condensator 10nF en een spoeltje.
Daarna de loc laten lopen liep als een zonnetje stroom verbruik gemeten, 70mA.
Motor aansluitingen gemeten of deze potentiaalvrij van het chassis lagen... beide aansluitingen zijn potentiaal vrij.
Ik heb een test baantje van een R1 cirkel.
Vervolgens de decoder geprepareerd.
- Connector van de kabeltjes gehaald.
- De snoertjes waar normaal gesproken de lampjes aan moeten heb ik met miniatuur krimpkous beveiligd om sluitingen te voorkomen.
- Daarna de Rode draad aan het sleepcontact, de oranje draad aan het motor-contact waar voorheen het RF spoeltje en de sleper zat.
- Grijze draad aan het motor contact waar voorheen het chassis contact zat.
Boven staande zijn de aansluitingen die in de beschrijving (data sheet) van de Tran decoder zat.

Dus nogmaals de motor aansluitingen van dit locje zijn 100% potentiaal vrij van het chassis!

Foto's staan onderaan dit bericht.. ik heb helaas geen foto's van het geheel... :(
De reden dat ik de zaak terug heb gebracht komt uit het feit dat ik er geen vertrouwen meer in had.. misschien kort door de bocht. Maar het feit dat de zaak spontaan in rook opging en ik twijfels had bij de combinatie Trix Märklin..
Stoom begrenzing.... neem aan dat dit bedoeld is om te hoge stromen ook die van anker sluitingen af te vangen.. maar kan dat verkeerd zien... kan geen andere reden vinden voor deze functie. Niet lullig bedoeld...

@Jeroen,
Nee geen zorgen voel me niet aangevallen... dan had ik dit draadje niet moeten starten... ;)
Misschien dat ik een nieuw digitaal start setje van Fleschmann aanschaf... met een Mini mouse
Wat ik bij een volgende inbouw doe is eerst een weerstandje van 10 Ohm opnemen in een van de rail aansluitdraden.. als extra stroom beveiliging.
Dan de decoder aansluit zonder motor e.d. zodat ik wat adressen kan uitlezen zonder dat ik het risico loop de boel gelijk op te blazen..

@Martin.
Helaas geen foto van de Märklin trafo... maar 200% dat dit een 18VA Märklin trafo was. DC zelf gemeten en stond ook als zodanig aan de onderkant .. Het was een soortgelijke als dit plaatje.

Afbeelding

@ Jerome,
Nee helaas kan ik het niet meer checken maar de trainstation van Trix heeft zijn eigen spanning regelaar .. en weinig tot geen last hebben van de 18V... behoudens de extra warmte dissipatie.

@Jelle,
Voor alle duidelijkheid.. ik heb juist dit locje genomen omdat ik zeker geen probleem zou hebben met het feit dat een van borstels aan het chassis zou zitten... maw dit locje heeft absoluut potentiaal vrije borstelhouders.
Deze loc heeft idd maar een set stroom afnemers in de rijrichting gezien rechts, deze stroom afnemer zat met een RF spoeltje aan een van de borstelhouders, en was middels een C van 10nF naar de andere borstel houder ontkoppeld, deze borstelhouder zit via een een draad aan het chassis.. De locomotief zou toch ergens prik vandaan moeten halen.... :ugeek: ;)
Beide ontstoor zaken heb ik verwijderd en daarna alles nog eens goed gemeten. Daarna de decoder aangesloten volgens de instructie... uit de Tran data sheet.
Afbeelding

Het locomotiefje, de decoder had ik met zijn draden en een tapeje aan de schroef zitten.

Afbeelding

De in rook opgegane decoder... :cry:

Afbeelding

Een heel verhaal.... schieten maar..... :lol:

Frans

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Zo afgaande op de foto zie ik nog niet heel veel geks aan de decoder.
Heb je nog iets in huis waar je decoder mee kan testen?
Zoiets als een programmer van esu of de Decprog?

Verder kan ik er niet helemaal achter komen.
Op mtkb.de staat een uitvoerige ombouwbeschrijving. Misschien kun je die foto's vergelijken met jouw Locje.

Groeten,
Patrick

Plaats reactie