Modulebaan Denfeld IV
Modulebaan Denfeld IV
Hallo,
Het is tijd om ook maar weer eens een draadje te openen waar ik de bouw beschrijf van mijn nieuwe baan.
Uitgangspunten:
• N spoor TP V en VI, duits
• Hergebruik van spullen van oude modelbaan.
• Module baan, waarbij eerst een klein deel rijdend wordt gemaakt
• Digitaal, aansturen met koploper (maar wel evt mogelijkheid voor andere prog´s)
• Baan moet te vervoeren zijn.
Ik zal later nog meer uitgangspunten en gegevens geven.
Zoals altijd zit ik vol met plannen en projectjen (grote modelbaan bouwen, zelf wissels bouwen, digitaliseren Draai-rol brug etc). Het risico is als ik het te groot aanpakt is dat iets niet af komt. Ik heb daarom besloten “klein” te beginnen en deze modules zoveel mogelijk af te maken voordat ik verder ga. Dit heeft ook een politieke reden, ik krijg vaak vragen van vrienden en familie wat hoever ik met de modelbaan ben, als een deel af is kan ik beter uitleggen wat er zo leuk is aan deze hobby. Een berg hout en wat rails is wat moeilijker voor het publiek.
Aldus, wat ga ik maken, 2 modules met daarop een paradebaan en een overslag voor chemische wagonnetjes met rangeer opties. Later meer hierover.
De modules worden op een paar helixen aangesloten die voorlopig als schaduwstations gaan dienen.
Ok, genoeg ge***** foto´s! Ik begin bij het begin, dus in augustus 2013.
Omdat ik 2 helixen nodig heb, eerst maar eens zagen. Dit keer bouw ik de helix zoals Rob (Fantasia) em heeft beschreven :
Eerst aftekenen op 4mm MDF
Kijken of het past:
Dan zagen:
Met als resultaat:
Later meer!
Greetz, Jerome
Het is tijd om ook maar weer eens een draadje te openen waar ik de bouw beschrijf van mijn nieuwe baan.
Uitgangspunten:
• N spoor TP V en VI, duits
• Hergebruik van spullen van oude modelbaan.
• Module baan, waarbij eerst een klein deel rijdend wordt gemaakt
• Digitaal, aansturen met koploper (maar wel evt mogelijkheid voor andere prog´s)
• Baan moet te vervoeren zijn.
Ik zal later nog meer uitgangspunten en gegevens geven.
Zoals altijd zit ik vol met plannen en projectjen (grote modelbaan bouwen, zelf wissels bouwen, digitaliseren Draai-rol brug etc). Het risico is als ik het te groot aanpakt is dat iets niet af komt. Ik heb daarom besloten “klein” te beginnen en deze modules zoveel mogelijk af te maken voordat ik verder ga. Dit heeft ook een politieke reden, ik krijg vaak vragen van vrienden en familie wat hoever ik met de modelbaan ben, als een deel af is kan ik beter uitleggen wat er zo leuk is aan deze hobby. Een berg hout en wat rails is wat moeilijker voor het publiek.
Aldus, wat ga ik maken, 2 modules met daarop een paradebaan en een overslag voor chemische wagonnetjes met rangeer opties. Later meer hierover.
De modules worden op een paar helixen aangesloten die voorlopig als schaduwstations gaan dienen.
Ok, genoeg ge***** foto´s! Ik begin bij het begin, dus in augustus 2013.
Omdat ik 2 helixen nodig heb, eerst maar eens zagen. Dit keer bouw ik de helix zoals Rob (Fantasia) em heeft beschreven :
Eerst aftekenen op 4mm MDF
Kijken of het past:
Dan zagen:
Met als resultaat:
Later meer!
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hoi Jerome,
mooi dat je weer opnieuw begonnen bent.
Dit vind ik nu al de uitspraak van het jaar:
Ik ga dit zeker verder volgen!
mooi dat je weer opnieuw begonnen bent.
Toch leuk/interessant om te zien dat steeds meer mensen tot dezelfde conclusie komenJerome schreef:...
• Module baan, waarbij eerst een klein deel rijdend wordt gemaakt
• Digitaal, aansturen met koploper (maar wel evt mogelijkheid voor andere prog´s)
• Baan moet te vervoeren zijn.
...
Het risico is als ik het te groot aanpakt is dat iets niet af komt. Ik heb daarom besloten “klein” te beginnen en deze modules zoveel mogelijk af te maken voordat ik verder ga.
...
Dit vind ik nu al de uitspraak van het jaar:
Jerome schreef:Een berg hout en wat rails is wat moeilijker voor het publiek.
Ik ga dit zeker verder volgen!
Laatst gewijzigd door evo op 01 jan 2014 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hi Jerome, top begin,
Kan me in evo vinden, als ik toen had geweten wat ik nu weet had highbury fields er ook heel anders uitgezien
Kan me in evo vinden, als ik toen had geweten wat ik nu weet had highbury fields er ook heel anders uitgezien
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Modulebaan Denfeld IV
Edwin/Maurits,
Ja voortschrijdend inzicht zeg maar. Overigens was mijn vorige baan ook in modules gebouwd (zie Denfeld III) , maar deze zijn ook evt te vervoeren naar beurzen enzo
Ok, we gaan weer verder. Na onze verhuizing zijn wat kluspolen aan de slag gegaan, en die gebruiten Populieren multiplex. Dat spul lijkt me zeer geschikt om de modeles te bouwen. Stevig en licht. En de heren hadden nog wat van dat spul achtergelaten dus de keuze was snel gemaakt. Ik ga 2 modules maken van 75 bij 70 cm. Dus.. spul op maat zagen met als resultaat:
Daarna de boel in elkaar schroeven:
En daarna de bovenkant, waar later weer de zaag in gaat.
En hier met de geprinte baanplaan.
Korte uitleg, het paradespoor komt uit de tunnel omhoog in een verkante bocht. Overigens is de binnenbocht ongeveer R3. Daarboven komt een kleine overslag voor tankwagons. Later meer hierover. Het paradespoort zal de rechtermodule verlaten. In een later stadium zullen hier modules worden aangesloten, eerst deze modules zoveel mogelijk afmaken. Onder de rechter module komt weer een helix met keerlus.
Oh, ja ik wil ook met de bovenleiding en panto´s omhoog gaan rijden.
Laterrrzzz.
Oh Ja: Iedereen een voorspoedig en vooral gezond 2014!!
Greetz, Jerome
Ja voortschrijdend inzicht zeg maar. Overigens was mijn vorige baan ook in modules gebouwd (zie Denfeld III) , maar deze zijn ook evt te vervoeren naar beurzen enzo
Haha, die uitspraak is wel correct. Het is wel leuk bij bezoek iets te kunnen laten zien wat "af" is.evo schreef:Dit vind ik nu al de uitspraak van het jaar:
Ok, we gaan weer verder. Na onze verhuizing zijn wat kluspolen aan de slag gegaan, en die gebruiten Populieren multiplex. Dat spul lijkt me zeer geschikt om de modeles te bouwen. Stevig en licht. En de heren hadden nog wat van dat spul achtergelaten dus de keuze was snel gemaakt. Ik ga 2 modules maken van 75 bij 70 cm. Dus.. spul op maat zagen met als resultaat:
Daarna de boel in elkaar schroeven:
En daarna de bovenkant, waar later weer de zaag in gaat.
En hier met de geprinte baanplaan.
Korte uitleg, het paradespoor komt uit de tunnel omhoog in een verkante bocht. Overigens is de binnenbocht ongeveer R3. Daarboven komt een kleine overslag voor tankwagons. Later meer hierover. Het paradespoort zal de rechtermodule verlaten. In een later stadium zullen hier modules worden aangesloten, eerst deze modules zoveel mogelijk afmaken. Onder de rechter module komt weer een helix met keerlus.
Oh, ja ik wil ook met de bovenleiding en panto´s omhoog gaan rijden.
Laterrrzzz.
Oh Ja: Iedereen een voorspoedig en vooral gezond 2014!!
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hallo,
Aangezien ik nu een werktechnisch een megadip heb, ben ik maar verder gegaan met mijn verslagje.
Nu gaan we verder met de helix. Draadeindes op maat zagen, de niveau´s koppelen. Dit deel krijgt 3 lagen.
Omdat het geheel vervoerd moet kunnen worden moet het ook nog losgekoppeld worden. Dus:
Stukje strokenprint , rails er op solderen enzagen maar. En testen uiteraard.
Om te voorkomen dat er knikjes in de helix onstaan, soldeer ik de rails vast. Ik gebruik Peco55. Dus met de Dremel de rails recht doorzagen:
En de boel vast solderen:
Uiteraard mogen de bezetmelders niet ontbreken in de helix. Ik heb gekozen voor 1 blok voor elk rondje.
Aangezien onder de module mijn voor Dendeld III gebouwde helix komt wat dus dienst gaat doen als schaduwstation moet het nieuwe deel van de helix gekoppeld gaan worden wat wel een flinke uitdaging was. Beetje zoals in de film (en echie) Apolo 13 waar ze vanwege problemen met de luchttoevoer iets ronds in een vierkant gat moeten stoppen.
Eerst met enige moeite de helix aan de module vastgemaakt.
Het geheel ziet er dan zo uit:
Het geheel staat op poten zodat de toeschouwer (bv op een beurs) niet zo hoeft te bukken. Bij N zie je de details gewoon minder goed als de baan heel laag op schragen staat (Hintje: Lees je mee Jeroen M en Martin D? )
De oude helix staat nu nog onder de module maar moet dus aan de nieuwe helix worden gehangen (snapt u het nog?)
Je vraagt je misschien af waarom ik een extra helix bovenop de reeds bestaande heb gemaakt (of niet haha). Nou, mijn “oude” helix is eigenlijk te groot voor de modules en tevens zal de oude helix in de toekomst anders gebruikt worden in de modelbaan. Hoe/wat? dat hou ik nog geheim. Een andere reden is dat ik nu ook eventueel de 2 modules kan gebruiken zonder het onderstel en helix. Uiteraard is er dan alleen beperkt treinbedrijf mogelijk.
Zo, pauze is afgelopen.. aan het werk weer maar weer.
Greetz, Jerome
Aangezien ik nu een werktechnisch een megadip heb, ben ik maar verder gegaan met mijn verslagje.
Nu gaan we verder met de helix. Draadeindes op maat zagen, de niveau´s koppelen. Dit deel krijgt 3 lagen.
Omdat het geheel vervoerd moet kunnen worden moet het ook nog losgekoppeld worden. Dus:
Stukje strokenprint , rails er op solderen enzagen maar. En testen uiteraard.
Om te voorkomen dat er knikjes in de helix onstaan, soldeer ik de rails vast. Ik gebruik Peco55. Dus met de Dremel de rails recht doorzagen:
En de boel vast solderen:
Uiteraard mogen de bezetmelders niet ontbreken in de helix. Ik heb gekozen voor 1 blok voor elk rondje.
Aangezien onder de module mijn voor Dendeld III gebouwde helix komt wat dus dienst gaat doen als schaduwstation moet het nieuwe deel van de helix gekoppeld gaan worden wat wel een flinke uitdaging was. Beetje zoals in de film (en echie) Apolo 13 waar ze vanwege problemen met de luchttoevoer iets ronds in een vierkant gat moeten stoppen.
Eerst met enige moeite de helix aan de module vastgemaakt.
Het geheel ziet er dan zo uit:
Het geheel staat op poten zodat de toeschouwer (bv op een beurs) niet zo hoeft te bukken. Bij N zie je de details gewoon minder goed als de baan heel laag op schragen staat (Hintje: Lees je mee Jeroen M en Martin D? )
De oude helix staat nu nog onder de module maar moet dus aan de nieuwe helix worden gehangen (snapt u het nog?)
Je vraagt je misschien af waarom ik een extra helix bovenop de reeds bestaande heb gemaakt (of niet haha). Nou, mijn “oude” helix is eigenlijk te groot voor de modules en tevens zal de oude helix in de toekomst anders gebruikt worden in de modelbaan. Hoe/wat? dat hou ik nog geheim. Een andere reden is dat ik nu ook eventueel de 2 modules kan gebruiken zonder het onderstel en helix. Uiteraard is er dan alleen beperkt treinbedrijf mogelijk.
Zo, pauze is afgelopen.. aan het werk weer maar weer.
Greetz, Jerome
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Modulebaan Denfeld IV
Controleer de soldeerlassen goed en soldeer ze extra vast aan een schroefje naast/onder de rails. Wat jij nu gemaakt hebt zo zat hij bij schwarzwald ook en die kon ik na een jaar afbreken omdat de soldeerlas was gaan knikken. De peco zet flink uit door temperatuur waardoor de krachten naar de zwakke plekken gaan: Lasjes
Succes
Succes
Re: Modulebaan Denfeld IV
Heee Jeronimo,
Ik zag daar iets wat op mijn naam leek. Wel een goed punt, die poten. Daaromtrent de volgende vragen: zijn dat gewoon dikke stukken vurenhout uit de bouwmarkt ofzo? Hoe maak je die vast aan je modules? (kun je FF een fotootje maken?). Kun je deze constructie in je eentje opbouwen? Mijn modules zijn inmiddels aanzienlijk forser en zwaarder dan die van Beksheim, dus met schragen lukt het me al niet in m'n eentje...althans niet als ze 'dicht' zijn. Zo'n raamwerk pakt wat fijner vast dan een bovenleidingsmastje . Die vloer daar ziet er wel waterpas en egaal uit, maar de kerk in Lochem (om maar eens een locatie, zo uit de lucht gegrepen, te noemen) is niet zo constant qua vloer. Hoe los je de hoogteverschillen op, afgezien van de befaamde bierviltjes methode?
Verder ziet het er strak uit. Interessante constructie hoe jij die helix (strak werk!) in je module hebt weten te proppen.
Grtz,
J.
Ik zag daar iets wat op mijn naam leek. Wel een goed punt, die poten. Daaromtrent de volgende vragen: zijn dat gewoon dikke stukken vurenhout uit de bouwmarkt ofzo? Hoe maak je die vast aan je modules? (kun je FF een fotootje maken?). Kun je deze constructie in je eentje opbouwen? Mijn modules zijn inmiddels aanzienlijk forser en zwaarder dan die van Beksheim, dus met schragen lukt het me al niet in m'n eentje...althans niet als ze 'dicht' zijn. Zo'n raamwerk pakt wat fijner vast dan een bovenleidingsmastje . Die vloer daar ziet er wel waterpas en egaal uit, maar de kerk in Lochem (om maar eens een locatie, zo uit de lucht gegrepen, te noemen) is niet zo constant qua vloer. Hoe los je de hoogteverschillen op, afgezien van de befaamde bierviltjes methode?
Verder ziet het er strak uit. Interessante constructie hoe jij die helix (strak werk!) in je module hebt weten te proppen.
Grtz,
J.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Mannen jullie houden me weer van het werk af! vervelend hoor :
Martin: Ja dat is een goed punt. Ik heb inderdaad al bij een aantal lasjes reeds een schroefje ingedraaid. Overigens heb ik bij mijn vorige baan nooit last gehad van spoorspatting, ondanks dat een deel van de baan direct boven een radiator zat. Indien het nodig is kan ik er nog redelijk bij om extra schroefjes bij te draaien.
Jeroen: Het zijn inderdaad balken van vurenhout van de bouwmarkt van ongeveer 4 bij cm. Zoek wel de meest rechte balken uit, want sommige zijn heel krom. Ik was eerst van plan om staanders te maken zoal Karst Drenth het doet met zijn module baan op BNLS, gemaakt van Ikea kast onderdelen. Hoe hij dat doet is superstrak en mooi (ondanks dat zijn baan niet mijn schaal,tijdperk of land is ). Maar na wat rekenwerk was dit toch handiger om te maken voor mijn doeleinden. Op de foto´s in mijn draadje zie enkel nog 4 poten. Later komen er ook dwarsverbindingen bij (ook voor om de helix te kunnen dragen). Ook liggen er voetjes (over van Ikea kastjes) klaar om de poten te kunnen stellen. Je zou denken: bij zo´n nieuwbouwvinexwijkhuis is recht en waterpas. Nou..no way dus. Dus die voetjes zijn ook thuis echt nodig.
Hoe maak ik die poten vast? Aangezien mijn werkplek toevallig 80 cm van mijn modelbaan is heb ik ff wat foto´s gemaakt.
Dit is de binnenkant van de module:
Eigenlijk is het heel eenvoudig, ik ze het vast met 2 M6 boutjes. Ik heb eerst bij de bouwmarkt zo´n M6 dingetje (geen idee hoe dat heet... Slotbout?) die je in het hout kan slaan waar je een bout in kan schroeven. Dus eerst voorboren, dan erin slaan en met wat constructie(bruis) lijm fixeren. Verder heb ik nog een klein schroefje gebruikt zodat de poot makkelijker gemonteerd kan worden. Rechts zie je ook een vergelijkbare verbinding met de andere module.
Aan de andere kant ziet het er dan zo uit:
Eigenlijk moet ik ook ringetjes gebruiken omdat je anders het hout indrukt/beschadigd. Maar dat komt wel als ik de boel geschilderd heb.
Laat maar weten als er iets niet duidelijk is.
Greetz, Jerome
Martin: Ja dat is een goed punt. Ik heb inderdaad al bij een aantal lasjes reeds een schroefje ingedraaid. Overigens heb ik bij mijn vorige baan nooit last gehad van spoorspatting, ondanks dat een deel van de baan direct boven een radiator zat. Indien het nodig is kan ik er nog redelijk bij om extra schroefjes bij te draaien.
Jeroen: Het zijn inderdaad balken van vurenhout van de bouwmarkt van ongeveer 4 bij cm. Zoek wel de meest rechte balken uit, want sommige zijn heel krom. Ik was eerst van plan om staanders te maken zoal Karst Drenth het doet met zijn module baan op BNLS, gemaakt van Ikea kast onderdelen. Hoe hij dat doet is superstrak en mooi (ondanks dat zijn baan niet mijn schaal,tijdperk of land is ). Maar na wat rekenwerk was dit toch handiger om te maken voor mijn doeleinden. Op de foto´s in mijn draadje zie enkel nog 4 poten. Later komen er ook dwarsverbindingen bij (ook voor om de helix te kunnen dragen). Ook liggen er voetjes (over van Ikea kastjes) klaar om de poten te kunnen stellen. Je zou denken: bij zo´n nieuwbouwvinexwijkhuis is recht en waterpas. Nou..no way dus. Dus die voetjes zijn ook thuis echt nodig.
Hoe maak ik die poten vast? Aangezien mijn werkplek toevallig 80 cm van mijn modelbaan is heb ik ff wat foto´s gemaakt.
Dit is de binnenkant van de module:
Eigenlijk is het heel eenvoudig, ik ze het vast met 2 M6 boutjes. Ik heb eerst bij de bouwmarkt zo´n M6 dingetje (geen idee hoe dat heet... Slotbout?) die je in het hout kan slaan waar je een bout in kan schroeven. Dus eerst voorboren, dan erin slaan en met wat constructie(bruis) lijm fixeren. Verder heb ik nog een klein schroefje gebruikt zodat de poot makkelijker gemonteerd kan worden. Rechts zie je ook een vergelijkbare verbinding met de andere module.
Aan de andere kant ziet het er dan zo uit:
Eigenlijk moet ik ook ringetjes gebruiken omdat je anders het hout indrukt/beschadigd. Maar dat komt wel als ik de boel geschilderd heb.
Laat maar weten als er iets niet duidelijk is.
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Inslagmoer...
De bout zit door de poot heen en draai je in de inslagmoer.
Je zou voor het in kunnen van de stelvoetjes onder de poten ook rampamoeren kunnen gebruiken
http://www.google.nl/search?q=rampa+moe ... 40&bih=709
Deze blijven op den duur beter zitten.
Groeten,
Patrick
De bout zit door de poot heen en draai je in de inslagmoer.
Je zou voor het in kunnen van de stelvoetjes onder de poten ook rampamoeren kunnen gebruiken
http://www.google.nl/search?q=rampa+moe ... 40&bih=709
Deze blijven op den duur beter zitten.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ah Yes! Inslagmoer, dat is em!
Dus die Rampamoeren zitten beter? Dat is een goede, deze gaan het dan worden. wat is handiger/beter/duurzamer om modules te verbinden? Ook de Rampamoer?
Dank voor de tip!
Dus die Rampamoeren zitten beter? Dat is een goede, deze gaan het dan worden. wat is handiger/beter/duurzamer om modules te verbinden? Ook de Rampamoer?
Dank voor de tip!
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hey Jerome,
Dat is weer strak werk!
Leuk dat je weer aan de slag bent!
Gr Chris
Dat is weer strak werk!
Leuk dat je weer aan de slag bent!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Modulebaan Denfeld IV
Voor de moduleverbindingen zijn de inslagmoeren prima, zet ze eventueel vast met goede lijm. En ik zou niet te lang wachten met (carrosserie)ringen.
Die rampamoeren is wel wat lastiger, zorg dat je een goed passende schroevendraaier gebruikt. afhankelijk van de uitvoering.
Er zijn ook vormen met inbus, bij de Gamma alleen de vorm met schroevendraaier.
Je beschadigd nogal makkelijk de binnendraad. Controleer dan voor de koop ook even of je indraaivoetjes passen uiteraard.
Groeten,
Patrick
Die rampamoeren is wel wat lastiger, zorg dat je een goed passende schroevendraaier gebruikt. afhankelijk van de uitvoering.
Er zijn ook vormen met inbus, bij de Gamma alleen de vorm met schroevendraaier.
Je beschadigd nogal makkelijk de binnendraad. Controleer dan voor de koop ook even of je indraaivoetjes passen uiteraard.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Denfeld IV
Patrick,
Dank voor de tips. Ik heb nog wel wat inslagmoeren liggen, die ga ik nog wel gebruiken voor de poten, maar voor de voetjes zeker de Rampamoeren halen. Overigens gebruik ik Bruislijm of constructielijm (afgekeken van Karst Drenth op BNLS). Moet wel even drogen maar werkt prima.
Greetz, Jerome
@Chris: Ja ik ook! Ik ben stiekem nooit gestopt hoor. Ik heb tussendoor een kleine testbaan gemaakt met oude minitrix/FLM meuk voor testen van diverse dingen (locjes testen/digitaal maken/ontkoppelen/koppelen zonder die lelijke ontkoppelaars, Loconet etc).
Dank voor de tips. Ik heb nog wel wat inslagmoeren liggen, die ga ik nog wel gebruiken voor de poten, maar voor de voetjes zeker de Rampamoeren halen. Overigens gebruik ik Bruislijm of constructielijm (afgekeken van Karst Drenth op BNLS). Moet wel even drogen maar werkt prima.
Greetz, Jerome
@Chris: Ja ik ook! Ik ben stiekem nooit gestopt hoor. Ik heb tussendoor een kleine testbaan gemaakt met oude minitrix/FLM meuk voor testen van diverse dingen (locjes testen/digitaal maken/ontkoppelen/koppelen zonder die lelijke ontkoppelaars, Loconet etc).
Re: Modulebaan Denfeld IV
Trouwens wel een goeie met die inslagmoeren. Daar ga ik eens naar op zoek. Scheelt ook weer wat ruimte op de grond, van die poten. Die schildersbokken staan eigenlijk altijd in de weg.
J.
J.
Re: Modulebaan Denfeld IV
Yo, We gaan weer verder met het verslag.
Volgende stap is de oude helix onder de module te hangen en te koppelen met de nieuwe helix in de module, wat ook weer een uitdaging was. Plaatjes!
Aan de rechterkant zie je waar de helixen verbonden moet gaan worden,
De verbinding maak ik met de bekende methode van de overgang met een strokenprint. Dit deel zal worden aangepast om aan de oude helix vast kunnen maken, die dus weer met de nieuwe helix is verbonden met een scharnier.
Maarr.. toen kwam ik er achter dat ik een fout had gemaakt.... Mijn oude helix en modelbaan had op de buitenste rail de Data en de binnenste rail de ground. Op mijn nieuwe baan... juist! Omdat ik nu toch nieuwe bezetmeldscheidingen moest maken in de helix, heb ik ze gelijk op een plek gemaakt waar ik er straks goed bij kan. Eerst heb ik alle draadjes weggehaald en opnieuw gesoldeerd aan de rails. Omdat ik draadeindes gebruik kan ik eenvoudig de lagen hoger of lager zetten om draadjes te kunnen solderen en de dremel er tussen te vrotten. Nou ja, eenvoudig. Dit klusje koste me wel een weekje... Maar de ervaring leert, als dit goed doet, dan scheelt het je later veel gehannes.
Draadjes draadjes draadjes.... Oh ja, in de helix zit ook nog een ultieme keerlusmudule verwerkt.
Wat een werk...
Greetz, Jerome
Volgende stap is de oude helix onder de module te hangen en te koppelen met de nieuwe helix in de module, wat ook weer een uitdaging was. Plaatjes!
Aan de rechterkant zie je waar de helixen verbonden moet gaan worden,
De verbinding maak ik met de bekende methode van de overgang met een strokenprint. Dit deel zal worden aangepast om aan de oude helix vast kunnen maken, die dus weer met de nieuwe helix is verbonden met een scharnier.
Maarr.. toen kwam ik er achter dat ik een fout had gemaakt.... Mijn oude helix en modelbaan had op de buitenste rail de Data en de binnenste rail de ground. Op mijn nieuwe baan... juist! Omdat ik nu toch nieuwe bezetmeldscheidingen moest maken in de helix, heb ik ze gelijk op een plek gemaakt waar ik er straks goed bij kan. Eerst heb ik alle draadjes weggehaald en opnieuw gesoldeerd aan de rails. Omdat ik draadeindes gebruik kan ik eenvoudig de lagen hoger of lager zetten om draadjes te kunnen solderen en de dremel er tussen te vrotten. Nou ja, eenvoudig. Dit klusje koste me wel een weekje... Maar de ervaring leert, als dit goed doet, dan scheelt het je later veel gehannes.
Draadjes draadjes draadjes.... Oh ja, in de helix zit ook nog een ultieme keerlusmudule verwerkt.
Wat een werk...
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Patrick, Thanks.
Yep, 1 blok per rondje. Behalve het blok waar de ultieme keerlus in zit. Deze is zelfs 3 rondjes. Zo weet ik zeker dat ik ook in de toekomst lange treinen op de baan kan laten rijden.
Greetz, Jerome
Yep, 1 blok per rondje. Behalve het blok waar de ultieme keerlus in zit. Deze is zelfs 3 rondjes. Zo weet ik zeker dat ik ook in de toekomst lange treinen op de baan kan laten rijden.
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Dat is nog eens een helix
Alleen in je helix kan je dan al 20 treinen laten rondsnorren
Alleen in je helix kan je dan al 20 treinen laten rondsnorren
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Modulebaan Denfeld IV
Mike, yep.
Eigenlijk moet ik nog ff tellen hoeveel blokken het nu eigenlijk zijn.. Maar dat komt wel.. ik hoop dat ik over een maand zover ben dat er weer treinen over de baan gaan rijden, maar volgens mij heb ik dat eerder geroepen.... De hoeveelheid werk valt toch altijd weer tegen...
Greetz, Jerome
Eigenlijk moet ik nog ff tellen hoeveel blokken het nu eigenlijk zijn.. Maar dat komt wel.. ik hoop dat ik over een maand zover ben dat er weer treinen over de baan gaan rijden, maar volgens mij heb ik dat eerder geroepen.... De hoeveelheid werk valt toch altijd weer tegen...
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Zo, vandaag een grote update met veel plaatjes.
Laten we nog maar weer een helix gaan maken.. ... met keerslus module.
Deze komt in de rechtermodule te hangen. Aangezien treinen ook moeten keren komt er nog een kleine 3e module. Uiteraard met niet te kleine bochten, maar het gaat wel krapjes worden. Zo moet het dan gaan worden ongeveer.
Dus maar een extra bakkie gemaakt. Dit keer iets hoger en wat dikker multiplex want dat had ik nog liggen. Maar ik moet zeggen dat dit wel wat steviger is.
Dus aan de slag maar weer. Draadeindes slijpen, moertjes en ringetjes....
De scheidingen maak ik zo:
Ik probeer zoveel mogelijk rails te gebruiken van mijn oude baan. Hierdoor heb ik wat meer raillasjes in de helix nodig maar hergebruik scheelt weer.
Paar laag ben ik best wel een tijdje bezig, ik schat ongeveer 2 uur.. Maar de boel moet gewoon goed zitten, nette bogen, geen knikken, netjes snoertjes solderen en wegwerken, anders heb je er later veel meer werk aan en zit wel uren calamiteiten op te lussen.
Wat ik ook heb geleerd, enigzins netjes snoertjes wegwerken scheelt ook later veel gedoe. Hand mooier gekunt, maar voor mij is dit netjes genoeg. Volgende keer gebruik ik wat grotere strokenprintjes, weer een leermomentje.
Omdat alles best krap in elkaar zit, moet de helix uit de module kunnen worden gehaald, anders kan ik niet normaal bij de aandrijvingen, snoertjes etc voor het spoor bovenop de module. Dat doe ik op de volgende manier:
Met scharnieren waar je pen uit kan halen. Dus deze moet er onder worden gehangen:
Scharnier hier, scharnier daar:
Passen en meten:
En dan vastzetten:
Om het duidelijke te maken, hier zie de sharnierdelen aan de module:
En zo hangt de helix onder de module:
Past net.
Niet eigenlijk, moet nog afstellen, maar dat komt later wel.
Greetz, Jerome
Laten we nog maar weer een helix gaan maken.. ... met keerslus module.
Deze komt in de rechtermodule te hangen. Aangezien treinen ook moeten keren komt er nog een kleine 3e module. Uiteraard met niet te kleine bochten, maar het gaat wel krapjes worden. Zo moet het dan gaan worden ongeveer.
Dus maar een extra bakkie gemaakt. Dit keer iets hoger en wat dikker multiplex want dat had ik nog liggen. Maar ik moet zeggen dat dit wel wat steviger is.
Dus aan de slag maar weer. Draadeindes slijpen, moertjes en ringetjes....
De scheidingen maak ik zo:
Ik probeer zoveel mogelijk rails te gebruiken van mijn oude baan. Hierdoor heb ik wat meer raillasjes in de helix nodig maar hergebruik scheelt weer.
Paar laag ben ik best wel een tijdje bezig, ik schat ongeveer 2 uur.. Maar de boel moet gewoon goed zitten, nette bogen, geen knikken, netjes snoertjes solderen en wegwerken, anders heb je er later veel meer werk aan en zit wel uren calamiteiten op te lussen.
Wat ik ook heb geleerd, enigzins netjes snoertjes wegwerken scheelt ook later veel gedoe. Hand mooier gekunt, maar voor mij is dit netjes genoeg. Volgende keer gebruik ik wat grotere strokenprintjes, weer een leermomentje.
Omdat alles best krap in elkaar zit, moet de helix uit de module kunnen worden gehaald, anders kan ik niet normaal bij de aandrijvingen, snoertjes etc voor het spoor bovenop de module. Dat doe ik op de volgende manier:
Met scharnieren waar je pen uit kan halen. Dus deze moet er onder worden gehangen:
Scharnier hier, scharnier daar:
Passen en meten:
En dan vastzetten:
Om het duidelijke te maken, hier zie de sharnierdelen aan de module:
En zo hangt de helix onder de module:
Past net.
Niet eigenlijk, moet nog afstellen, maar dat komt later wel.
Greetz, Jerome
Re: Modulebaan Denfeld IV
Hallo Jerome
Maar dat ziet er erg goed uit.
Ga zo verder
Grtz Martin de Deugd
Maar dat ziet er erg goed uit.
Ga zo verder
Grtz Martin de Deugd
Re: Modulebaan Denfeld IV
Mintens tijd voor een updateJerome schreef:Hatsjoe!! uche uche, wat een stof in dit draadje!
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Modulebaan Denfeld IV
Wel weer even een momentje om die helix-tjak van jou nog eens goed te bekijken. Begrijp ik het nou goed dat die laatst gemaakte spiraal van jou uitneembaar is? Sjiek hoor.....
Re: Modulebaan Denfeld IV
Ja hoor, ben ik weer. Niet stil gezeten hoor, alleen ging het treintechnisch allemaal een stuk trager afgelopen maanden. De planning was dat het eigenlijk nu af zou moeten zijn.... pff. Maar drukke periode op het werk, en druk bezig geweest met de tuin en andere zaken.. En dus weinig tijd voor hobbieen... En als er dan tijd was, dan had ik weer geen zijn en te moe..
Anyway. Ik heb wel wat vorderingen gemaakt hoor. Daarvoor meer.
Eerst ff antwoorden: ja Jeroen, deze helix kan ik eruit halen, anders kom ik echt niet meer bij de wisselaandrijvingen draden, seinen,servos en ander spul wat er onder dit baantje wil hangen. Kost wel veel extra tijd om een uitneembare helix te bouwen... maar goed.
Eerst nog ff 2 foto´s uit de oude doos:
Dit is een beetje wat ik van plan ben, de trein komt uit de tunnel omhoog in een lichte boog, verkant, om vervolgens weer onder een brug te verdwijnen. Richting de rechter helix.
Maar wat is er dan afgelopen maanden gedaan aan de baan??
Dat lees je in mijn volgende bericht....over 3 maanden!
Greetz, Jerome
Anyway. Ik heb wel wat vorderingen gemaakt hoor. Daarvoor meer.
Eerst ff antwoorden: ja Jeroen, deze helix kan ik eruit halen, anders kom ik echt niet meer bij de wisselaandrijvingen draden, seinen,servos en ander spul wat er onder dit baantje wil hangen. Kost wel veel extra tijd om een uitneembare helix te bouwen... maar goed.
Eerst nog ff 2 foto´s uit de oude doos:
Dit is een beetje wat ik van plan ben, de trein komt uit de tunnel omhoog in een lichte boog, verkant, om vervolgens weer onder een brug te verdwijnen. Richting de rechter helix.
Maar wat is er dan afgelopen maanden gedaan aan de baan??
Dat lees je in mijn volgende bericht....over 3 maanden!
Greetz, Jerome