Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
DirkH

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Vandaag een mijlpaal bereikt, de eerste treinen hebben gereden. Alles werkt zoals verwacht, bezetmelding met readcontacten , wissel aansturing met servo en relais via de OC32.

Ik heb er een kleine video van gemaakt, de kwaliteit is slecht maar bij gebrek aan beter video materiaal is dit voorlopig het beste wat ik kan filmen.
Om de kleine radius van de module te testen heb ik als laatste de big-boy van arnold laten rijden met rijtuigen van ls models, die gaven vroeger de meeste problemen met ontsporingen en dergelijke bij te kleine radius of slecht gelegde rails. Als die erdoorheen komen dan kan ik gerust zijn.

link naar het filmpje http://youtu.be/ZC9j6RBi68E

Mvgr. Dirk

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Gefilici :D

Mvg,
Ad en Geordie

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Proficiat met deze mijl paal!

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

rijdt al netjes, van harte

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Rijd mooi en een leuke mijl paal hoop dat er nog vele volgen
mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Na een weekje solderen,meten, testen afregelen enz... was het nu nog eens tijd om eens verder te werken aan de baan.

Met styrodur heb ik eerst de nodige ondersteuningen gemaakt , dan wat vliegengaas erover gelijmd met het lijmpistool (voordeel van een kat in huis, om de twee jaar moet ik de vliegen horren aan de achterdeur vervangen en de oude heb ik opgespaard)
Enkele laagjes doekjes gedrenkt in gips en dit is het resultaat.

Afbeelding

het landschap begint nu stilaan vorm te krijgen.

Afbeelding

De weg heeft een helling van 16% en dient enkel om de ruïne te bezoeken. Verboden voor zwaar verkeer.

Alles moet nu even drogen en dan kan ik morgen met de eigenlijke gips werken beginnen.
Die ga ik wel gelijk een licht grijs kleurtje geven om te voorkomen dat er een witte vlek ontstaat moest er ergens eens een stukje afbreken. Hoewel het een vrij stevige constructie is op deze manier. Ik heb van de week een oude module die ik als test stuk gebruikte, gesloopt en verdorie dat was een stevige constructie , uiteindelijk de hamer moeten boven halen om de bergen af te breken. Bljkbaar is die gips van gyproc vrij stevig een breekt niet zo snel.

Mvgr. Dirk

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

leuk haarspelt bochtje

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Het heeft even geduurd voor een update maar hier is hij dan :

Een paar dagen bezig geweest met de rotsen bij te werken, heb er wel een stoflong aan over gehouden, volgende keer eerst eens een mondkapje gaan kopen.
De rails hebben ondertussen ook een ballast laagje gekregen.

in een maal maar doorgegaan en enkele kilo's gips later is dit het resultaat :

Afbeelding

De tunnelgalerij moet nog aangewerkt worden maar ik moet wachten tot de balast droog is zodat ik de rails nog een roestkleurtje kan geven voor ik de galerij monteer en de rotsen laat aanpassen.

Een overzichtje van de gehele module :

Afbeelding

Als het gips een beetje verder gedroogd is kan ik de bergen verder afwerken. Nu eerst maar een muurtje maken voor naast de weg naar de ruïne zodat we geen ongelukken krijgen.

Staat nog op het programma voor deze module :

- wegen aanleggen (een eerst proefstukje met pluimkarton geeft al een goed resultaat)
- overweg maken , bedient met servo's en voorzien van werkende lichten)
- rotsen aankleden met puin
- grondbedekking op de parking en rond de ruïne
- reling aan de trappen van de ruïne
- gras en andere strooimaterialen aanbrengen
- verder aankleden met bomen en struiken
- de nodige verkeersborden en wegmarkeringen plaatsen
- info bord aan de ruïne

Hopelijk ben ik niets vergeten op mijn lijstje

Mvgr. Dirk

spoor65

Bericht door spoor65 »

Maurits71 schreef:leuk haarspelt bochtje
idd lekkere bochtjes,

Ziet er prima uit Dirk, en maar vooral geen muurtjes langs die weg zetten, een touringcar in de bocht, die lekker met zijn uitzwaaiende achterbumper, minstens een meter over de rand hangt lijkt mij een veel leuker idee.
Ik zie, in gedachten, nog de bleke koppies van de mensen op de achterbanken, als ik vanachter het stuur ff in mijn binnenspiegels keek (of op het beeldschermpje van de camera bij de dubbeldekker) nadat ik gilletjes hoorde , zodra ik dat soort machtige bochten nam in de tijd dat ik nog niet was overgestapt op het OV.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Eindelijk zijn de bergen bijgewerkt en voorzien van een kleurtje, dus camera bovengehaald, pech batterijen leeg. Batterijen vervangen, verdorie zijn die ook leeg dus de lader zoeken batterijen erin en plotseling pats twee spots die er de brui aan geven. Gelukkig heb ik nog een spot op statief staan anders zou er niets van foto's in huis komen. Het nu maar een donkere bedoening op de hobbykamer. Morgen langs de winkel voor een lading spotjes.
Zondag naar Hoeselt rijden in de hoop daar wat strooimateriaal en ander decoratie materiaal te vinden op de ruilbeurs om alles verder aan te kleden.

Batterijen geladen , dus maar snel enkele foto's gemaakt:
Wel veel schaduwen aangezien ik met de halogeen werklamp licht moet maken voor het ogenblik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal tevreden ben ik nog niet. Ik zal nog veel moeten oefenen met het maken van rotsen denk ik.
Hopelijk zal het verder aankleden met steengruis, losse rotsblokken en de nodige struiken, bomen en grassen wat verbetering brengen.

De eerste toeristen zijn ondertussen al in aantocht, die buschauffeur gaat wel werk hebben om boven te raken.

Afbeelding

Mvgr. Dirk

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er prima uit Dirk
goed van kleur

Gr Andy

BenQ

Bericht door BenQ »

Mooi bergenwerk.
Die bus zal nog wel een keer moeten steken om de bocht te halen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Kijk aan!

Mooi zeg. Keurig geballast en een nette weg. Je schreef 'pluimkarton'. Kun je eens een close up maken? Heb wel interesse.

Grtz J

Afbeelding

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Juist even een experimentje gedaan om de zijkant van de weg af te werken en een close up van dat stukje gemaakt.

De weg is van 3 mm pluimkarton dat na het afpellen van een laag met een deeg rol dunner gemaakt is tot 1mm.

Afbeelding
rechts naast het busje is een stukje gemaakt om de parking van de ruïne (donkere stuk) aan te leggen maar de kleur valt te donder uit. Hiervoor heb ik decoratiezand van de bloemschikzaak van onze zoon gebruikt.
Spijtig is de lichtere kleur (wit) van decoratiezand dan weer grover (korrel volgens de verpakking tussen 0.1 en 0.5 mm maar volgens mij is het eerder tussen 0.5 en 1 mm), dat is het stukje waar ik de grasjes in geplaatst heb. De witte kleur heb in donkerder gemaakt door bij de verdunde houtlijm ook een beetje zwart te mengen zodat ik een grijsachtige kleur krijg. Hier en daar nog een beetje aan getipt met oker om wat variatie te krijgen in de kleur.

Links vooraan heb ik gebruik gemaakt van woodland scenic rock debris fine maar dat is zeker te grof.

Hopelijk is er zondag in Hoeselt wat beter materiaal te vinden, ik ben daar nog nooit geweest dus ik weet niet wat te verwachten van de ruilbeurs.

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Nog wat verder aan het landschap gewerkt, de ruïne staat nu definitief op zijn plaats en heeft wat wandelpaadjes gekregen.
Het gras is al gedeeltelijk aangelegd.
Ook heb ik enkel banken gemonteerd voor de bezoekers die moeten nog wel een laagje verf krijgen. De foto's zijn wel niet van de beste kwaliteit maar ik moet eerst de verlichting terug aanpassen. Deze zijn met de flitslamp genomen en geven een totaal verkeerd beeld van de kleuren.

Afbeelding

Ik heb de banken even op de module gezet en enkel bomen van busch erbij gezet, die passen niet en vindt ik eigenlijk niet zo mooi, maar ik moet nog beginnen met boompjes en struiken te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog veel groen bijkomen en hier en daar de kleuren nog bijwerken maar het begint vorm te krijgen.

Mvgr. Dirk

Ron

Bericht door Ron »

Leuk detail, die rotsblokken langs de parkeerplaats.
Ziet er goed uit allemaal.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Vandaag verder geëxperimenteerd met de aankleding, mijn eerste zelfgemaakte struikjes met decotwister, gemakkelijk als de zoon een bloemzaak heeft, even vragen en een hoop decotwister in huis.

Afbeelding

Afbeelding

alles ligt nog los en er moet nog meer bij en hier en daar nog wat extra graspollen maar het begint er op te lijken.
Ik vraag me af met wat ik al dat groen best vast zet, gras is simpel verdunde houtlijm en maar strooien.
Maar de underbrush van woodland scenics , de behandelde zeeschuim stukjes enz. Ik dacht van bison kit contactlijm te gebruiken of hebben jullie andere voorstellen.

En leren fotograferen zal ik ook eens dringend moeten doen, ofwel investeren in een beter camera, de mijne is ondertussen al 10 jaar oud, met slechts 3 megapixel gevoeligheid.

En dan nog goed nieuws, ik was al lang van plan om een x2200 aan te schaffen omdat die het beste lijkt op de railbussen gebruikt bij de chemin de provence. Gisteren een lading oude fleischmann rail kunnen verlappen en dan maar gelijk het geld ginvesteerd in de x2200 van, mikadotrain : http://www.mikadotrain.fr/2013/02/la-gamme-x2200.html

Mvgr. Dirk

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Die grotere dingen lijm ik gewoon met houtlijm. Maar everything else will do.....alleslijm bijvoorbeeld. Het vervelende van die lijmsoorten is af en toe dat je van die lange lijmdraden krijgt. Houtlijm heeft dat nadeel niet.

Ziet er gezellig uit zeg. En troost je, het zijn nette foto's hoor...zeker als je dat vergelijkt met wat ik her en der zie (ook wel eens hier op het forum). En je schrijft al fotograferen i.p.v. het graveren van foto's. :mrgreen: :lol: Dat is al één punt! 8-)

Mooie scenery trouwens. Misschien die bankjes even van hun plastic look ontdoen en het is af.

Grtz,

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Jeroen, die bankjes moeten nog een laagje verf krijgen, ik had ze er maar even neergezet om een idee van het eindresultaat te krijgen.

begonnen met de afwerking van de ruïne en de berg boven de tunnelgalerij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu vraag ik me af of ik op rood aangeduide plaatsen ook nog de nodige struiken zou voorzien. Ik heb zelf de indruk dat er nog te weinig groen op de bergwand aanwezig is.

Afbeelding

Alle opmerking over de opstelling welkom

Mvgr. Dirk

Ron

Bericht door Ron »

Persoonlijk zou ik er meer groen tegenaan gooien.
maar het is jou baan en je moet eigenlijk doen wat je zelf mooi vindt.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

walter

Bericht door walter »

Ik ben het met Ron eens. Inderdaad iets meer groen, maar het is jouw baan (wel een mooi stuk geworden zo met die galerij)

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Ron en Walter,
Jullie bevestigen mijn eerste indruk, een beetje meer struikjes mag dus best. Ik had zelf ook al de indruk dat het een beetje meer mocht zijn. Ik zal morgen nog een lading struikjes maken en die bij plaatsen.

Mvgr. Dirk

shoven

Bericht door shoven »

Let wel op waar je ze plaatst. Op rots groeien dingen anders dan elders. Kijk wat een natuurlijke plaats is waar bijv. aarde etc zich verzamelt, daar is de meest waarschijnlijke plek voor groen om te groeien. Gelijkmatig verdeeld over je rotswand ziet er heel raar uit...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Het is al even geleden dat ik nog een update heb gedaan maar ik heb niet stil gezeten.
Ik ben begonnen met de tweede module , daar moest eerst het dorpje ontworpen worden om de achterwanden nog bij te kunnen werken.

ik heb eerst op papier een schets gemaakt van de opstelling

Afbeelding

ik heb geprobeerd de hoogtes aan te geven en enkele verklaringen bij te voegen.
Vooraan loopt de rivier, door het dorpje loopt ook een klein riviertje, aan de pijl zicht 1
Naast de rivier loopt de hoofdbaan,aan de rechterkant van het riviertje zijn er ook parkeerplaatsen met een naastgelegen wandelpadje aan de boord van de rivier en afgeboord met een rij bomen.
Helemaal rechts komt een kleine parking met met een pleintje en enkele terrasjes. Het stadje zelf is verkeersvrij, enkel laden en lossen toegestaan., de meeste steegjes zijn dan ook maar een 3 meter breed, de hoofdbaan vooraan is 6 meter.

Ik heb er enkele probeersels opgezet om een idee te krijgen.

een paar schetsen

zicht 1, bekeken vanuit de pijl
Afbeelding

zicht 2

Afbeelding

de sfeer die het zou moeten uitstralen

Afbeelding

Afbeelding

Nog meer te vinden op volgende linken ;
http://trekeric01.skynetblogs.be/archiv ... dex-0.html
http://location-sainte-croix-du-verdon. ... de-france/

Mvgr. Dirk

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Dirk,

Mooi te zien hoe je het stad plan maakt ben benieuwd naar de uitwerking

mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie