zolderbaan van De SpoorfaNaat...
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
hallo,
vandaag ook weer een nuttige dag gehad, volop bezig geweest met het eindstation.
maar.....ik ben er nog niet helemaal uit dat het deze moet worden.
misschien hebben jullie nog op of aanmerkingen hierop....
het zijn 7 sporen :
* de twee eerste zijn opstelsporen tegen het station aan.
* derde spoor is het spoor voor het station eerste halte en loopt door naar de draaischijf.
* vierde en vijfde spoor zijn voor het perron.
en ook deze sporen lijden naar de draaischijf.
* en dan zes en 7 zijn weer opstelsporen, en ook het 8ste spoor is een klein opstelspoortje voor loc's.
en dan ook maar even verduidelijken met foto's.
waar ik nu eigenlijk een beetje mee zit is....
dat er geen doorgaande weg is achter het station langs.
ben er wel mee bezig geweest maar kom er niet echt uit.
misschien dat jullie oplossingen hebben hiervoor??
vandaag ook weer een nuttige dag gehad, volop bezig geweest met het eindstation.
maar.....ik ben er nog niet helemaal uit dat het deze moet worden.
misschien hebben jullie nog op of aanmerkingen hierop....
het zijn 7 sporen :
* de twee eerste zijn opstelsporen tegen het station aan.
* derde spoor is het spoor voor het station eerste halte en loopt door naar de draaischijf.
* vierde en vijfde spoor zijn voor het perron.
en ook deze sporen lijden naar de draaischijf.
* en dan zes en 7 zijn weer opstelsporen, en ook het 8ste spoor is een klein opstelspoortje voor loc's.
en dan ook maar even verduidelijken met foto's.
waar ik nu eigenlijk een beetje mee zit is....
dat er geen doorgaande weg is achter het station langs.
ben er wel mee bezig geweest maar kom er niet echt uit.
misschien dat jullie oplossingen hebben hiervoor??
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Hoihoi bedoel je een keerlus onder je station door of omheen met doorgaande weg? Je zoudan voor het stationsemplacement een afleidend wissel kunnen plaatsen naar een keerlus.
Grts Hoontje
Grts Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
hey hoontje,Hoontje schreef:Hoihoi bedoel je een keerlus onder je station door of omheen met doorgaande weg? Je zoudan voor het stationsemplacement een afleidend wissel kunnen plaatsen naar een keerlus.
Grts Hoontje
jah zoiets bedoel ik, en dat gaat ook gebeuren.
de aanloop route naar het station gaat dubbel spoor worden....en gaat vanaf de stenenbrug beginnen.
en er ligt een overgangs-wissel voor naar het station,
en ook een spoor wat dus afzakt achter het station naar een keerlus onder het station.
foto's volgen....
het meest buitenste spoor wordt het spoor wat daalt naar het nivo onder het station,
en komt weer terug doormiddel van de keerlus. (zie lus achter op de plaat)
en achter spoor 3,4 en 5 komen uit in het gedeelte van de draaischijf.
en daar komen dan ook een kolenopslag ,watertoren en een remise e.d.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
hallo,
ben even bezig geweest met de keerlus onder het hoofdstation...maar kom even niet uit het volgende.
dit wordt de lus onder het grote station, maar mijn vraag is hoe deel je dit nu in...???
qua blokken en zo....kunnen jullie mij hier mee helpen.
de meeste hoge spoor is het spoor wat voor de stenen brug wordt gespiltst naar het hoofdstation, of de loc kan ook achter het station.
en blijven wachten op het inhaal spoor.
en pas later weer naar boven komen....
maar alleen het indelen van de rem/stop sectie....
ben even bezig geweest met de keerlus onder het hoofdstation...maar kom even niet uit het volgende.
dit wordt de lus onder het grote station, maar mijn vraag is hoe deel je dit nu in...???
qua blokken en zo....kunnen jullie mij hier mee helpen.
de meeste hoge spoor is het spoor wat voor de stenen brug wordt gespiltst naar het hoofdstation, of de loc kan ook achter het station.
en blijven wachten op het inhaal spoor.
en pas later weer naar boven komen....
maar alleen het indelen van de rem/stop sectie....
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Hallo SpoorfaNaat
Welke keerlus instalatie ga je er gebruiken ?
Martin de Deugd
Welke keerlus instalatie ga je er gebruiken ?
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Hey martin,
Ik ga de Extreme keerlus van Wim gebruiken....
Ik ga de Extreme keerlus van Wim gebruiken....
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Morgen SpoorFanaat ( weet je voornaam niet
Ik heb even de tekening van Ome Wim Ros geleent dan wordt het allemaal duidelijk denk ik.
als je deze inteken op jou baan dan krijg je dit.
C2 is het allerbelangrijjkste stuk want die moet langer zijn als je langste trein., sectie A wordt dan een inrij of een stop sectie, zelfde geldt voor sectie E.
hoop dat het duidelijk is zo en anders dan hoor ik het wel.
gr.
M.
Ik heb even de tekening van Ome Wim Ros geleent dan wordt het allemaal duidelijk denk ik.
als je deze inteken op jou baan dan krijg je dit.
C2 is het allerbelangrijjkste stuk want die moet langer zijn als je langste trein., sectie A wordt dan een inrij of een stop sectie, zelfde geldt voor sectie E.
hoop dat het duidelijk is zo en anders dan hoor ik het wel.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
hey,
ik snap het wel ....denk ik.
maar volgens mij heb je hem net rechtsom ingedeeld?
vanaf boven komt de loc op de meest linkse baan binnen en kan doorrijden,
maar kan ook stoppen op het inhaalspoor (middelste spoor).
en dan gewoon door de lus en weer naar boven.....
(of zie ik dat nu verkeerd)
maar alvast bedankt voor je uitleg.
ik snap het wel ....denk ik.
maar volgens mij heb je hem net rechtsom ingedeeld?
vanaf boven komt de loc op de meest linkse baan binnen en kan doorrijden,
maar kan ook stoppen op het inhaalspoor (middelste spoor).
en dan gewoon door de lus en weer naar boven.....
(of zie ik dat nu verkeerd)
maar alvast bedankt voor je uitleg.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Dan draai je toch mijn schema om
Enige waar jij op moet letten is dat je rood op rood aansluit en bruin op bruin. De keerlus kan je aan twee kanten inrijden, dus dat is verder niet van belang.
Gr.
M.
Enige waar jij op moet letten is dat je rood op rood aansluit en bruin op bruin. De keerlus kan je aan twee kanten inrijden, dus dat is verder niet van belang.
Gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
oke thanks voor je uitleg....
ben nu volop bezig om schroefjes vast te solderen aan de flex rails.
ben nu volop bezig om schroefjes vast te solderen aan de flex rails.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
goedenmiddag,
gisteren en vandaag bezig geweest met het uitwerken van het sporenplan in wintrack.
en dat is goed gelukt, ook ben ik eruit hoe ik de keerlus moet indelen.
hulp gehad van iemand op een ander forum.
heb ondertussen ook de overgangen naar andere gedeeltes van de baan klaar gemaakt,
door middel van de schroeven manier van iemand hier. en dat werkte perfect.
ondertussen ook de paradebaan aan het neerleggen.
maar nu eerst wat foto's....
de eerste schroeven er in gedraaid...
close-up....
vast gesoldeerd en zit muurvast....
spoor drie wordt ook vast gezet....en een mooi overzicht.
heb ondertussen de smaak aardig te pakken,
de aanloop naar de paradebaan is ook onderweg.
de onderste twee sporen zijn de paradebanen...
de keerlus in de maak, die zakt onder het hoofdstation en kan weer terug keren de baan op.
het hoofdstation ligt er ook al helemaal, nog niet vast er moet eerst van dat zwarte doek onder komen.
wel alvast door geslepen.
heb de drie sporen die onder de in en uitgang van het schaduwstation ook vervangen door flex-rails,
ook gelijk met de schoef/soldeer techniek.
een totaal overzicht van de vijf sporen aan de onderkant van de baan.
in het tweede schaduwstation kwam ik via Wintrack erachter dat de baan opgedeeld was in twee delen,
dus even voor een oplossing gezorgt,in het schaduwstation een extra wissel geplaatst die naar het derde spoor gaat.
tot zover de update, ga nu verder worstelen met de aansluiting van de paradebaan.
gisteren en vandaag bezig geweest met het uitwerken van het sporenplan in wintrack.
en dat is goed gelukt, ook ben ik eruit hoe ik de keerlus moet indelen.
hulp gehad van iemand op een ander forum.
heb ondertussen ook de overgangen naar andere gedeeltes van de baan klaar gemaakt,
door middel van de schroeven manier van iemand hier. en dat werkte perfect.
ondertussen ook de paradebaan aan het neerleggen.
maar nu eerst wat foto's....
de eerste schroeven er in gedraaid...
close-up....
vast gesoldeerd en zit muurvast....
spoor drie wordt ook vast gezet....en een mooi overzicht.
heb ondertussen de smaak aardig te pakken,
de aanloop naar de paradebaan is ook onderweg.
de onderste twee sporen zijn de paradebanen...
de keerlus in de maak, die zakt onder het hoofdstation en kan weer terug keren de baan op.
het hoofdstation ligt er ook al helemaal, nog niet vast er moet eerst van dat zwarte doek onder komen.
wel alvast door geslepen.
heb de drie sporen die onder de in en uitgang van het schaduwstation ook vervangen door flex-rails,
ook gelijk met de schoef/soldeer techniek.
een totaal overzicht van de vijf sporen aan de onderkant van de baan.
in het tweede schaduwstation kwam ik via Wintrack erachter dat de baan opgedeeld was in twee delen,
dus even voor een oplossing gezorgt,in het schaduwstation een extra wissel geplaatst die naar het derde spoor gaat.
tot zover de update, ga nu verder worstelen met de aansluiting van de paradebaan.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Gaat lekker zo
Mvg,
Ad en Geordie
Mvg,
Ad en Geordie
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
[quote="Maurits71"]Morgen SpoorFanaat ( weet je voornaam niet
Ik heb even de tekening van Ome Wim Ros geleent dan wordt het allemaal duidelijk denk ik.
als je deze inteken op jou baan dan krijg je dit.
C2 is het allerbelangrijjkste stuk want die moet langer zijn als je langste trein., sectie A wordt dan een inrij of een stop sectie, zelfde geldt voor sectie E.
hoop dat het duidelijk is zo en anders dan hoor ik het wel.
hey maurits71,
ik zat nog even te kijken naar je aansluit schema...
en zat even met de volgende vraag...die zwarte strepen zijn isolatie-asjes neem ik aan.
maar zitten die aan 1 kant van de rails of aan beide kanten...??
daar kom ik even niet uit.
ga namelijk de sectie's opdelen met isolatie-asjes.
Ik heb even de tekening van Ome Wim Ros geleent dan wordt het allemaal duidelijk denk ik.
als je deze inteken op jou baan dan krijg je dit.
C2 is het allerbelangrijjkste stuk want die moet langer zijn als je langste trein., sectie A wordt dan een inrij of een stop sectie, zelfde geldt voor sectie E.
hoop dat het duidelijk is zo en anders dan hoor ik het wel.
hey maurits71,
ik zat nog even te kijken naar je aansluit schema...
en zat even met de volgende vraag...die zwarte strepen zijn isolatie-asjes neem ik aan.
maar zitten die aan 1 kant van de rails of aan beide kanten...??
daar kom ik even niet uit.
ga namelijk de sectie's opdelen met isolatie-asjes.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
goedendag,
weer maar eens een update plaatsen....
we zijn nu aan het volgende object begonnen de 5 halve cirkels naar 3 naar 2 naar 1...
inmiddelsook alweer het zwarte doek geplakt en weer de rails geplaatst..
ben hoorlijk aan klieren geweest met de overgang naar 3,2,1 sporen, en dit ging dus niet met de orginele fleischmann rails.
dus maar vervangen met Flex-rails.
moet toch zeggen dat dit eigenlijk veel beter werkt.
het plan even uit wintrack gehaald, en het gedeelte uit geprint 1:1.
mdf uit gezaagd.
werkt toch net iets makkelijker...
aan de bovenkant ook het zelfde gedaan....maar kwam tot de conclusie.
dat ik geen rondjes kon rijden....
alleen op het onderste deel en kon niet naar het bovenste deel.
foutje moet kunnen.
gelijk maar even verandert, heb nu bij het tweede schgaduwstation een extra spoor bijgelegd en die gaat via de 3 binnenste sporen van de 5 naar het hoger gelegen gedeelte.
vandaar die extra wissel op boven staande foto...
zoals het moet worden ligt bovenin de foto al klaar.
tot de volgende x
weer maar eens een update plaatsen....
we zijn nu aan het volgende object begonnen de 5 halve cirkels naar 3 naar 2 naar 1...
inmiddelsook alweer het zwarte doek geplakt en weer de rails geplaatst..
ben hoorlijk aan klieren geweest met de overgang naar 3,2,1 sporen, en dit ging dus niet met de orginele fleischmann rails.
dus maar vervangen met Flex-rails.
moet toch zeggen dat dit eigenlijk veel beter werkt.
het plan even uit wintrack gehaald, en het gedeelte uit geprint 1:1.
mdf uit gezaagd.
werkt toch net iets makkelijker...
aan de bovenkant ook het zelfde gedaan....maar kwam tot de conclusie.
dat ik geen rondjes kon rijden....
alleen op het onderste deel en kon niet naar het bovenste deel.
foutje moet kunnen.
gelijk maar even verandert, heb nu bij het tweede schgaduwstation een extra spoor bijgelegd en die gaat via de 3 binnenste sporen van de 5 naar het hoger gelegen gedeelte.
vandaar die extra wissel op boven staande foto...
zoals het moet worden ligt bovenin de foto al klaar.
tot de volgende x
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
goedemiddag,
vanmiddag weer lekker bezig geweest, en ben erg ver gekomen.
de Y-splitsing in de maak.
veel passen meten,met wissels en flexrails.
ik gebruik bij Y-splitsing juist flex-rails omdat dit niet kan met de gewone fleischmann rails...
nadat alles is uit gemeten en gezaagd maar eens precies passend maken..
nadat de rails past, even naar de zolder om te passen, en jah past perfect.
de Y-splitsing uit een andere hoek...
en zoals jullie zien...is de keerlus onder het hoofdstation ook al te plaatse....
even snel een totaalplaatje van de keerlusgemaakt...
maar bij het passen kwam dus net een klein stukje te kort...dus even een stukje pas gemaakt.
even gekeken hoe het totaalplaatje eruit zou zien...
tot zover de update....
vanmiddag weer lekker bezig geweest, en ben erg ver gekomen.
de Y-splitsing in de maak.
veel passen meten,met wissels en flexrails.
ik gebruik bij Y-splitsing juist flex-rails omdat dit niet kan met de gewone fleischmann rails...
nadat alles is uit gemeten en gezaagd maar eens precies passend maken..
nadat de rails past, even naar de zolder om te passen, en jah past perfect.
de Y-splitsing uit een andere hoek...
en zoals jullie zien...is de keerlus onder het hoofdstation ook al te plaatse....
even snel een totaalplaatje van de keerlusgemaakt...
maar bij het passen kwam dus net een klein stukje te kort...dus even een stukje pas gemaakt.
even gekeken hoe het totaalplaatje eruit zou zien...
tot zover de update....
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
goedemiddag prutsers,
het gedeelte tot aan het hoofdspoor is nu klaar...tenminste het leggen van de sporen.
vanmiddag de laatste flex-rails op maat geslepen.
dus nu is het de beurt aan het opdelen in blokken en solderen van de draden.
ben ondertussen ook al begonnen om het baanplan in Koploper te plaatsen....errug veel werk.
maar elke avond een stukje invoeren.
maar eerst een paar foto's van de afgewerkte Y-spiltsing...
eerst even een proefstukje snel gemaakt....om te kijken hoe het moet gaan worden.
altijd makkelijk hier en daar wat plankjes hout die je over hebt....
een mooi overzichts foto van de Y- splitsing....
en nu het plaatje mdf op maat gezaagd....en past in 1x perfect op zijn plaats.
nu allen nog maar het zwarte doek erop plakken en de rails erop....
het zwarte doek is geplaatst en ook de eerste stukken rails...
de rails is inmiddels ook op maat, en pas gemaakt.
tot de volgende update...
het gedeelte tot aan het hoofdspoor is nu klaar...tenminste het leggen van de sporen.
vanmiddag de laatste flex-rails op maat geslepen.
dus nu is het de beurt aan het opdelen in blokken en solderen van de draden.
ben ondertussen ook al begonnen om het baanplan in Koploper te plaatsen....errug veel werk.
maar elke avond een stukje invoeren.
maar eerst een paar foto's van de afgewerkte Y-spiltsing...
eerst even een proefstukje snel gemaakt....om te kijken hoe het moet gaan worden.
altijd makkelijk hier en daar wat plankjes hout die je over hebt....
een mooi overzichts foto van de Y- splitsing....
en nu het plaatje mdf op maat gezaagd....en past in 1x perfect op zijn plaats.
nu allen nog maar het zwarte doek erop plakken en de rails erop....
het zwarte doek is geplaatst en ook de eerste stukken rails...
de rails is inmiddels ook op maat, en pas gemaakt.
tot de volgende update...
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
Onderwerp starter - Berichten: 233
- Lid geworden op: 05 okt 2012 18:51
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
hey martin,
deze worden nog elektrisch aangestuurd.....en dan via wissel decoders.
deze worden nog elektrisch aangestuurd.....en dan via wissel decoders.
Spoorse Groeten,
Van de faNaat.
Van de faNaat.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Zo zo jij bent heel wat van plan zeg! Ziet er al met al al goed uit en heel wat meters spoor.
Spoorfanaat past zeker goed bij je.
Wat ik je wou vragen, wat voor zwart doek gebruik je onder de rails? En waar haal je het ziet er namelijk strak uit.
Werk je nog altijd met dat blauwe schuim eronder of dat niet meer?
En natuurlijk belangrijk wat voor lijm gebruik je.
Daarnaast maak je veel gebruik van rails schroefjes van fleischman hoelang zijn die eigenlijk kan daar niets van vinden. Ik gebruik zelf onderplaat van 9mm triplex dus met rails zon 12 mm ruimte voor het schroefje zonder uitsteken. Ik weet dus niet of ik deze kan gebruiken.
Spoorfanaat past zeker goed bij je.
Wat ik je wou vragen, wat voor zwart doek gebruik je onder de rails? En waar haal je het ziet er namelijk strak uit.
Werk je nog altijd met dat blauwe schuim eronder of dat niet meer?
En natuurlijk belangrijk wat voor lijm gebruik je.
Daarnaast maak je veel gebruik van rails schroefjes van fleischman hoelang zijn die eigenlijk kan daar niets van vinden. Ik gebruik zelf onderplaat van 9mm triplex dus met rails zon 12 mm ruimte voor het schroefje zonder uitsteken. Ik weet dus niet of ik deze kan gebruiken.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/