Kleindal
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Kleindal
Na lang denken is het dan toch eindelijk zo ver. Ik ga een baan maken.Ik woon op een appartement en heb daardoor beperkte ruimte. De oplossing hiervoor is dat de baan bovenin een voorraadkast komt te liggen, en ik deze eraf kan halen als ik ermee bezig ga.
Hierdoor is de baan erg beperkt. De baan kan maximaal 150x60cm worden en ongeveer 20/25cm hoog. Ik kan door het opbergsysteem geen lagen maken waardoor ik weinig kan doen met schaduwstationen enz.
Als eerste ben ik een baanplan gaan maken. Hieronder zie je dit plan staan. Ik miste toch wel het wisselen van de treintjes en dubbel spoor, maar had nog geen idee hoe ik dit ging indelen.
Goed het plan is er! Dan nu de planken halen. Voor een kleine verbouwing hadden we toch wat hout nodig, en laat de rest stukken nou precies mijn maat zijn Om dan toch mijn nieuwsgierigheid los te laten heb ik snel even de platen bij elkaar gezet.
Ja en toen kwam het leuke stuk, wat ga ik kopen, wat ga ik maken, wat wil ik enz. Enz. Enz. Een eindeloze gedachte over maar 1 ding. Mijn baan! In deze tijd heb ik ook via marktplaats een startsetje gekocht. Leuk treintje erbij met flink wat rails. Van mijn vader had ik al een transformator gekregen dus nu kon ik echt aan de slag.
Toen ben ik begonnen met de helling te maken, dit was de eerste houtbewerking voor de baan. Ik heb eerst gezocht naar de juiste hoogte en hellingshoek. Ik weet dat ik vrij hoog zit (net geen 6%) maar heb door de ruimte geen keus. Ik ben daarbij ook niet van plan met mega treinen te rijden, 2 a 3 kleine wagons is voor mij voldoende.
Als eerste ben ik de pilaren op maat gaan maken. Daarna de bocht vanuit hout. Hierop heb ik met flexrails de bocht bevestigd. Op deze plaat heb ik de pilaren bevestigd en na een uurtje drogen was hij klaar!
Toen kon ik de rest van de rails gaan vast leggen. Lekker een avondje hieraan besteed. Maar toen alles vast lag voelde het constant rondjes rijden (of eigenlijk 2 rondjes) toch niet bevredigend.
Na een avondje met mijn vader is het plan flink omgegooid. Ik heb nu een dubbelspoor, keerlus enz. Zo kunnen mijn treintjes elkaar ook leuk tegenkomen. Dit is dan ook mijn definitieve plan. Wel zal ik achteraf wat met de maten spelen, vooral op het dubbelspoor. Maar dit doe ik tijdens het project. Spelenderwijs moet je leren toch?
Nadat alles omgegooid is ben ik enkele dagen later ook bezig gegaan met de baan zelf.
Ik heb eerst van een enkel spoor omhoog, een dubbel spoor gemaakt. De oprit die de trein gebruikt heb ik met 2cm verbreed waardoor er ruimte is voor het tweede spoor. Deze 2 sporen heb ik trouwens gelegd met flexrails.
Voordat ik de oprit vast kon maken aan de baan heb ik eerst de achtergrond gemaakt. Ik heb via google een 20 mp foto gevonden van ruim 20.000 pixels breedt. In eerste instantie was het de bedoeling deze te laten drukken door een drukker, maar heb toch ivm het kosten plaatje bedacht deze zelf te printen. En dat is me aardig gelukt moet ik zeggen
En toen was het tijd om de oprit definitief vast te maken. Meteen vanuit daar heb ik ook de rest van de rails gelegd, tenminste voor hoever ik rails heb. De rest van de rails kan ik morgen gaan halen, Het treinpotje van deze maand is leeg en word morgen weer aangevuld.
Dan kan ik hier zelf wel van genieten: een foto van mijn treintje die de heuvel op rijd, met op de achtergrond een geweldig uitzicht!
Inmiddels is er ook een naam voor de baan, wat meteen de naam is voor het kleine dorpje waar de trein omheen rijd: Kleindal !!
Dit weekend hoop ik weer verder te gaan, zodra er meer is deel ik dit uiteraard weer met jullie Uiteraard ben ik wel benieuwd wat jullie ervan vinden, en misschien nog wat tips?
Hierdoor is de baan erg beperkt. De baan kan maximaal 150x60cm worden en ongeveer 20/25cm hoog. Ik kan door het opbergsysteem geen lagen maken waardoor ik weinig kan doen met schaduwstationen enz.
Als eerste ben ik een baanplan gaan maken. Hieronder zie je dit plan staan. Ik miste toch wel het wisselen van de treintjes en dubbel spoor, maar had nog geen idee hoe ik dit ging indelen.
Goed het plan is er! Dan nu de planken halen. Voor een kleine verbouwing hadden we toch wat hout nodig, en laat de rest stukken nou precies mijn maat zijn Om dan toch mijn nieuwsgierigheid los te laten heb ik snel even de platen bij elkaar gezet.
Ja en toen kwam het leuke stuk, wat ga ik kopen, wat ga ik maken, wat wil ik enz. Enz. Enz. Een eindeloze gedachte over maar 1 ding. Mijn baan! In deze tijd heb ik ook via marktplaats een startsetje gekocht. Leuk treintje erbij met flink wat rails. Van mijn vader had ik al een transformator gekregen dus nu kon ik echt aan de slag.
Toen ben ik begonnen met de helling te maken, dit was de eerste houtbewerking voor de baan. Ik heb eerst gezocht naar de juiste hoogte en hellingshoek. Ik weet dat ik vrij hoog zit (net geen 6%) maar heb door de ruimte geen keus. Ik ben daarbij ook niet van plan met mega treinen te rijden, 2 a 3 kleine wagons is voor mij voldoende.
Als eerste ben ik de pilaren op maat gaan maken. Daarna de bocht vanuit hout. Hierop heb ik met flexrails de bocht bevestigd. Op deze plaat heb ik de pilaren bevestigd en na een uurtje drogen was hij klaar!
Toen kon ik de rest van de rails gaan vast leggen. Lekker een avondje hieraan besteed. Maar toen alles vast lag voelde het constant rondjes rijden (of eigenlijk 2 rondjes) toch niet bevredigend.
Na een avondje met mijn vader is het plan flink omgegooid. Ik heb nu een dubbelspoor, keerlus enz. Zo kunnen mijn treintjes elkaar ook leuk tegenkomen. Dit is dan ook mijn definitieve plan. Wel zal ik achteraf wat met de maten spelen, vooral op het dubbelspoor. Maar dit doe ik tijdens het project. Spelenderwijs moet je leren toch?
Nadat alles omgegooid is ben ik enkele dagen later ook bezig gegaan met de baan zelf.
Ik heb eerst van een enkel spoor omhoog, een dubbel spoor gemaakt. De oprit die de trein gebruikt heb ik met 2cm verbreed waardoor er ruimte is voor het tweede spoor. Deze 2 sporen heb ik trouwens gelegd met flexrails.
Voordat ik de oprit vast kon maken aan de baan heb ik eerst de achtergrond gemaakt. Ik heb via google een 20 mp foto gevonden van ruim 20.000 pixels breedt. In eerste instantie was het de bedoeling deze te laten drukken door een drukker, maar heb toch ivm het kosten plaatje bedacht deze zelf te printen. En dat is me aardig gelukt moet ik zeggen
En toen was het tijd om de oprit definitief vast te maken. Meteen vanuit daar heb ik ook de rest van de rails gelegd, tenminste voor hoever ik rails heb. De rest van de rails kan ik morgen gaan halen, Het treinpotje van deze maand is leeg en word morgen weer aangevuld.
Dan kan ik hier zelf wel van genieten: een foto van mijn treintje die de heuvel op rijd, met op de achtergrond een geweldig uitzicht!
Inmiddels is er ook een naam voor de baan, wat meteen de naam is voor het kleine dorpje waar de trein omheen rijd: Kleindal !!
Dit weekend hoop ik weer verder te gaan, zodra er meer is deel ik dit uiteraard weer met jullie Uiteraard ben ik wel benieuwd wat jullie ervan vinden, en misschien nog wat tips?
Re: Kleindal
Op zich een leuke start zo.
Alleen... die helling, is die niet iets te stijl? Ik ben bang dat treinen daar moeite mee krijgen.
Verder geeft die laatste foto natuurlijk al een fantastisch beeld.
Alleen... die helling, is die niet iets te stijl? Ik ben bang dat treinen daar moeite mee krijgen.
Verder geeft die laatste foto natuurlijk al een fantastisch beeld.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Ja de foto is leuk he! was ook blij met het resultaat.
Dat van die helling klopt (helaas) inderdaad. Ik ga 7 cm omhoog, en de trein doet daar 147cm over. Dit is dan 4.7%. Ik weet dat dit eigenlijk te hoog is, al leek het mij nog redelijk beperkt. Ik wou toch wel dat de verhouding een beetje normaal was, vandaar dat ik met mn eigenwijze kop toch voor 7cm heb gekozen ipv 5 of 6. Opzig gaat met loc prima omhoog, maar moet denk ik niet met heel veel wagons gaan rijden.
Dat van die helling klopt (helaas) inderdaad. Ik ga 7 cm omhoog, en de trein doet daar 147cm over. Dit is dan 4.7%. Ik weet dat dit eigenlijk te hoog is, al leek het mij nog redelijk beperkt. Ik wou toch wel dat de verhouding een beetje normaal was, vandaar dat ik met mn eigenwijze kop toch voor 7cm heb gekozen ipv 5 of 6. Opzig gaat met loc prima omhoog, maar moet denk ik niet met heel veel wagons gaan rijden.
Re: Kleindal
Als de trein omhoog komt, is het dus toch geen probleem voor je?
Alleen wat doet ie als hij weer naar beneden gaat? Als je dan te iets te hard gaat denk ik dat hij er zo uit vliegt, maar gewoon lekker door klussen zo, ziet er al erg leuk uit, leuk ontwerp
Alleen wat doet ie als hij weer naar beneden gaat? Als je dan te iets te hard gaat denk ik dat hij er zo uit vliegt, maar gewoon lekker door klussen zo, ziet er al erg leuk uit, leuk ontwerp
Re: Kleindal
Gertjan,
Ik heb nog ff een opmerking geplaatst bij jouw ander topic in "baanplan".
misschien nog een idee om toe te passen.
Denk je overigens ook aan de keerlusmodules die je nodig zult zijn, om kortsluiting te voorkomen?
mvg
Freddy
Ik heb nog ff een opmerking geplaatst bij jouw ander topic in "baanplan".
misschien nog een idee om toe te passen.
Denk je overigens ook aan de keerlusmodules die je nodig zult zijn, om kortsluiting te voorkomen?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kleindal
hahhahahahahaha nu zie ik hem ook Wim, hahahahaha kijk die poes kijken inderdaad!!!! briljant!Wim schreef:I see a pussycat.................. en die vindt de 'birdy' heel leuk
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Even over die keerlus .. Daar was ik helaas ook al achter gekomen :p vond het raar dat mn trein niet ging rijden ... Ohjaaa keerlus :p daar heb ik de hele week aan gedacht tot de bouw zelf :p noem het maar een beginnersfout
Ja die vogel zou graag de kat opeten :p iemand ook al het konijn op die foto gevonden?
En iedereen alvast bedankt voor de leuke en handige tips !!!!
Ja die vogel zou graag de kat opeten :p iemand ook al het konijn op die foto gevonden?
En iedereen alvast bedankt voor de leuke en handige tips !!!!
Re: Kleindal
De keerlus hoeft geen probleem te zijn Gertjan,
daar zijn prima oplossingen voor, zoek maar even op de term keerlusmodule bij b.v. conrad of rosoft.
mvg
Freddy
daar zijn prima oplossingen voor, zoek maar even op de term keerlusmodule bij b.v. conrad of rosoft.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Zo vandaag weer even gewerkt. De keerlus is opgelost, Heb eerst gekeken naar de keerlusmodules maar deze zijn toch wel minimaal 35 euro. Heb maar besloten om een soldeerbout te kopen (20 euro). Heb eerst de lus aan beide kanten geisoleerd en toen een kabeltje doorgetrokken van de ene rails buiten de lus naar binnen. Klein nadeel is dat de trein nu wel kort stil moet staan, maar zodra je de transformator de andere kant op draait gaat deze weer rijden.
Daarbij is de rails op de bodemplaat nu helemaal gelegd. Heb ook de ondersteuning op de "2e verdieping" al af. Hier moet ik alleen de rails nog op vast leggen. Heb ook gemerkt dat sommige stuken rails (vooral de flexrails) niet helemaal netjes aansluiten op de rest waardoor mijn locje wat moeite heeft. Maar beide dingen zijn leuke klusjes voor morgen
Heb meteen ook even de gelegenheid gepakt om mijn aangepaste baanplan te posten, bij deze Ik zal later nog wat wissel voor een rangeer terrein leggen en wellicht nog een wissel om van de binnen naar de buiten baan te gaan. Maar deze komen later.
Daarbij is de rails op de bodemplaat nu helemaal gelegd. Heb ook de ondersteuning op de "2e verdieping" al af. Hier moet ik alleen de rails nog op vast leggen. Heb ook gemerkt dat sommige stuken rails (vooral de flexrails) niet helemaal netjes aansluiten op de rest waardoor mijn locje wat moeite heeft. Maar beide dingen zijn leuke klusjes voor morgen
Heb meteen ook even de gelegenheid gepakt om mijn aangepaste baanplan te posten, bij deze Ik zal later nog wat wissel voor een rangeer terrein leggen en wellicht nog een wissel om van de binnen naar de buiten baan te gaan. Maar deze komen later.
Re: Kleindal
Hoi Gert-Jan
top wat je aan het doen bent en je gaat hier echt veel van leren en lol aan beleven,
echter !!!
jou keerlus oplossing, tip/ ervaring/ neem het van me aan, dit gaat fout vroeg of laat en dan heb je een echte stoomtrein en raad maar hoe ik dit weet. een keerlus module kost 29,--
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Cat ... erlus.html
bouw deze nu in want een lok kost veel duurder.
top wat je aan het doen bent en je gaat hier echt veel van leren en lol aan beleven,
echter !!!
jou keerlus oplossing, tip/ ervaring/ neem het van me aan, dit gaat fout vroeg of laat en dan heb je een echte stoomtrein en raad maar hoe ik dit weet. een keerlus module kost 29,--
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Cat ... erlus.html
bouw deze nu in want een lok kost veel duurder.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Kleindal
Ik sluit me aan bij Maurits zijn oplossing,
overigens heb je dus 2 keerlussen he.
mvg
Freddy
overigens heb je dus 2 keerlussen he.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Hebben jullie toevallig ervaring met een bruggelijkrichter? Deze werkte voor mij (nog) niet, maar dan kan ik deze optie nog doorzoeken. Dit was eigenlijk de basis van mijn huidige keerlus. Deze tip heb ik van nproject gehaald.
Het zou inderdaad zonde zijn als mijn loc gaat stomen zonder dat ik daar iets voor heb ingebouwd :p
En inderdaad freddy, er zit nog een 2e in. In deze lus zit mijn transformator aangesloten, had dus dezelfde oplossing als nu, maar deze gaat zo te horen niet lang goed :p
Het zou inderdaad zonde zijn als mijn loc gaat stomen zonder dat ik daar iets voor heb ingebouwd :p
En inderdaad freddy, er zit nog een 2e in. In deze lus zit mijn transformator aangesloten, had dus dezelfde oplossing als nu, maar deze gaat zo te horen niet lang goed :p
Re: Kleindal
Gertjan,
voor wat betreft de keerlussen, waarom het wiel willen uitvinden terwijl de rest al lang op de fiets zit.
echt, er zijn al oplossingen die zich op alle fronten hebben bewezen. en beter nu 2 of 3 tientjes meer uitgeven dan dat jouw loc je gaat laten zien dat er een nieuwe paus gekozen is.
mvg
Freddy
voor wat betreft de keerlussen, waarom het wiel willen uitvinden terwijl de rest al lang op de fiets zit.
echt, er zijn al oplossingen die zich op alle fronten hebben bewezen. en beter nu 2 of 3 tientjes meer uitgeven dan dat jouw loc je gaat laten zien dat er een nieuwe paus gekozen is.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Hahaha :p
De reden dat ik opnieuw het wiel wil uitvinden: ik heb met mijn vriendin een budget van 35/50 euro afgesproken per maand. De hobby is al duur zat! Deze maand was het een extra set rails, dus het potje is leeg, nou zou ik natuurlijk het keerlus setje volgende maand kunnen kopen, maar dan is die maand ook al leeg :p wou eigenlijk dan de tunnels enz kopen.
Vandaar dat als ik een keerlus zelf kan oplossen voor een paar euro ik hier graag gebruik van maak. Daarbij vind ik het natuurlijk ook een sport om zelf zoveel mogelijk te bouwen.
Als de eigen oplossing niet werken zal ik uiteraard niet eigenwijs doorgaan maar dan inderdaad er wat extra centjes tegenaan gooien zou zonde zijn als het niet goed aangesloten word en daardoor de hobby verpest.
De reden dat ik opnieuw het wiel wil uitvinden: ik heb met mijn vriendin een budget van 35/50 euro afgesproken per maand. De hobby is al duur zat! Deze maand was het een extra set rails, dus het potje is leeg, nou zou ik natuurlijk het keerlus setje volgende maand kunnen kopen, maar dan is die maand ook al leeg :p wou eigenlijk dan de tunnels enz kopen.
Vandaar dat als ik een keerlus zelf kan oplossen voor een paar euro ik hier graag gebruik van maak. Daarbij vind ik het natuurlijk ook een sport om zelf zoveel mogelijk te bouwen.
Als de eigen oplossing niet werken zal ik uiteraard niet eigenwijs doorgaan maar dan inderdaad er wat extra centjes tegenaan gooien zou zonde zijn als het niet goed aangesloten word en daardoor de hobby verpest.
Re: Kleindal
Gertjan,
Ja ok, ik snap jouw beweegredenen, zal ik je dan nog een paar tips doen die je de aankoop van tunnels doet besparen
ga naar de button "zoeken" welke je bovenaan deze pagina ziet staan onder het n=spoorstore logo
en ga eens zoeken op de volgende trefwoorden:
Krassen,
Das klei,
Bergen bouwen,
piepschuim,
je zult dan hele leuke dingen tegen komen,
topics waar mensen zelf hun bergen maken,
zelf tunnelportalen maken en er steenmotieven in krassen,
en dat alles voor erg weinig euri.
Wedden dat je daarmee nog veel meer plezier hebt dan met kant en klaar kopen.
Wedden dat je en ineens meer tijd hebt om wat te sparen van jouw budget.
Wedden dat je dan met jouw budget ineens veel meer en leukere/nuttige dingen kunt doen.
Wedden dat op de lange termijn, je veel meer plezier in jouw baan zult hebben, juist omdat het z`n voldoening geeft
dat je met een beperkt budget een eigenlijk veel mooiere baan hebt weten te maken dan wanneer je alles kant en klaar koopt.
Maar ook wedden dat je achteraf blij bent, dat je toch gekozen hebt om de belangrijkste zaken, namelijk de basis van alles, een goed werkende baan, die geen domme en dure storingen tot gevolg heeft gehad, omdat je nu net op de verkeerde dingen bezuinigd hebt.
mvg
Freddy
Ja ok, ik snap jouw beweegredenen, zal ik je dan nog een paar tips doen die je de aankoop van tunnels doet besparen
ga naar de button "zoeken" welke je bovenaan deze pagina ziet staan onder het n=spoorstore logo
en ga eens zoeken op de volgende trefwoorden:
Krassen,
Das klei,
Bergen bouwen,
piepschuim,
je zult dan hele leuke dingen tegen komen,
topics waar mensen zelf hun bergen maken,
zelf tunnelportalen maken en er steenmotieven in krassen,
en dat alles voor erg weinig euri.
Wedden dat je daarmee nog veel meer plezier hebt dan met kant en klaar kopen.
Wedden dat je en ineens meer tijd hebt om wat te sparen van jouw budget.
Wedden dat je dan met jouw budget ineens veel meer en leukere/nuttige dingen kunt doen.
Wedden dat op de lange termijn, je veel meer plezier in jouw baan zult hebben, juist omdat het z`n voldoening geeft
dat je met een beperkt budget een eigenlijk veel mooiere baan hebt weten te maken dan wanneer je alles kant en klaar koopt.
Maar ook wedden dat je achteraf blij bent, dat je toch gekozen hebt om de belangrijkste zaken, namelijk de basis van alles, een goed werkende baan, die geen domme en dure storingen tot gevolg heeft gehad, omdat je nu net op de verkeerde dingen bezuinigd hebt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kleindal
Gertjan mijn budget is ook beperkt, maar geloof me: Freddie heeft gelijk.
Zonder goede basis heb je (op den duur) alleen maar ergernis. Bovendien bespaar je geld door sommige modules kant en klaar te kopen. Je hoeft dan niet te investeren in de ontwikkeling van het wiel .
Succes, Walter
Zonder goede basis heb je (op den duur) alleen maar ergernis. Bovendien bespaar je geld door sommige modules kant en klaar te kopen. Je hoeft dan niet te investeren in de ontwikkeling van het wiel .
Succes, Walter
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Kleindal
hoi Gert Jan
helemaal mee eens lekker alles zelf bouwen
ik maak al mijn bomen zelf omgerekend 2 a3 eurocent per stuk
Gr Andy
helemaal mee eens lekker alles zelf bouwen
ik maak al mijn bomen zelf omgerekend 2 a3 eurocent per stuk
Gr Andy
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Zo dat is een lange tijd geleden! Heb een paar weken veel gewerkt en helaas daardoor geen tijd gehad voor mijn baan. Maar heb nu een mooi uitzicht op 2 dagen vrij, dus 2 dagen hobbieen!
Heb inmiddels in de keerlus de modules liggen van Fleischmann maar ben toch niet helemaal tevreden over het resultaat. Heb daarom besloten om voorlopig de keerlussen eruit te halen. Ik ga vanavond even het baanplan aanpassen en zal deze dan posten Ga op de plek van het station een 3e rail leggen waar beide keerlussen op uit komen zodat de rails niet meer bij elkaar komen maar gewoon 1 groot doorlopend spoor.
Ik ben afgelopen zaterdag ook in de rijnhal geweest en heb daar wat extra rails voor een prikkie op de kop kunnen tikken, en jawel 12 tunnelingangen, zowel 2 spoor als enkel, voor maar 6 euro! nou daar kan ik ze zelf niet meer voor maken :p
dus dan maar afsluiten met .. word vervolgt!
Heb inmiddels in de keerlus de modules liggen van Fleischmann maar ben toch niet helemaal tevreden over het resultaat. Heb daarom besloten om voorlopig de keerlussen eruit te halen. Ik ga vanavond even het baanplan aanpassen en zal deze dan posten Ga op de plek van het station een 3e rail leggen waar beide keerlussen op uit komen zodat de rails niet meer bij elkaar komen maar gewoon 1 groot doorlopend spoor.
Ik ben afgelopen zaterdag ook in de rijnhal geweest en heb daar wat extra rails voor een prikkie op de kop kunnen tikken, en jawel 12 tunnelingangen, zowel 2 spoor als enkel, voor maar 6 euro! nou daar kan ik ze zelf niet meer voor maken :p
dus dan maar afsluiten met .. word vervolgt!
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Zo zoals net al gezegd heb ik net mijn baanplan aangepast. Ik ga morgen en overmorgen lekker aan het bouwen Hieronder het 2D en 3D baanplan.
Re: Kleindal
veel plezier
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Zo 2 mooie klusdagen achter de rug. Ben woensdag ochtend begonnen met het afbreken van de keerlussen en heb de baan anders neergelegd (zie baanplan in een post hiervoor). Hierdoor heb ik geen keerlus meer. De trein rijd nu in een lange baan achter elkaar aan. Ik bleef met de keerlus met het probleem komen dat de trein na of in de keerlus toch stil moet staan, welke oplossing je met 1 trafo ook gebruikt. Met digitaal is dit natuurlijk anders, maar dit is voorlopig nog niet mijn plan.
Ik heb ook meteen de rails wat strakker gelegd. Waar ik op sommige punten dacht: ach, dit kan wel, heeft de trein er echt moeite mee. Beginnersfoutje De trein rijd nu veel soepeler over de baan heen, heb wel een lokje die echt vervangen moet worden maar dat is een ander verhaal!
Goed, de rails ligt en moet zeggen, ben erg tevreden over het resultaat. Nou kwam afgelopen weekend iemand aanzetten met een grasmat, en ik denk dit moet ik proberen. Weet dat dit misschien niet heel handig aangezien ik ook nog met papiermache,gips oid aan de gang moet voor de bergen. Maar ach het effect is al leuk.
Nadat de grasmat lag, heb ik met wat bedding opvulling het dubbel spoor opgevuld. Heb eerst de ondergrond met matte zwarte verf geverft, en daarna een dikke lading van dezelfde verf erop en direct het “grind” gestrooid. Dit blijft dan mooi plakken in de verf. Hieronder het resultaat.
Vind het wel wat donker, maar als ik het in z’n geheel zie is het wel erg mooi geworden.
Ben daarna gaan spelen met de muur die ik naast het spoor en mijn verhoging wil hebben. Ik ben van plan deze zelf te maken, of van gips of zoals nu uitgeprint.
Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Heb nu het papier uitgesneden maar de afwerking is niet super. Ga deze nog even opnieuw doen. Vooral de brug (zie hieronder) is echt niet netjes.
Oh en dan om hem af te sluiten heb ik afgelopen dagen nog een mooie foto kunnen maken, had even snel een weg en een autotje neergezet. Echt al een super tof effect!
Dan nog even wat leuke dingen, ik was wel eens benieuwd hoe lang mijn baan zou zijn. Had natuurlijk nergens een fatsoenlijk meetapparaat dus ben met tijden aan de slag gegaan. Heb gemeten hoe lang de trein erover rijd om 100cm af te leggen. En daarna hoelang hij over de hele baan doet. Kwam er zo achter dat ik bijna 11 meter spoor heb liggen. Leuke bijkomstigheid is dat ik nu ook weet dat mijn locje 37km per uur rijd op topsnelheid
Goed dan hoop ik zondag weer aan de slag te kunnen. Zal dan ook wel weer een update geven. Ben benieuwd wat jullie er al van vinden!
Ik heb ook meteen de rails wat strakker gelegd. Waar ik op sommige punten dacht: ach, dit kan wel, heeft de trein er echt moeite mee. Beginnersfoutje De trein rijd nu veel soepeler over de baan heen, heb wel een lokje die echt vervangen moet worden maar dat is een ander verhaal!
Goed, de rails ligt en moet zeggen, ben erg tevreden over het resultaat. Nou kwam afgelopen weekend iemand aanzetten met een grasmat, en ik denk dit moet ik proberen. Weet dat dit misschien niet heel handig aangezien ik ook nog met papiermache,gips oid aan de gang moet voor de bergen. Maar ach het effect is al leuk.
Nadat de grasmat lag, heb ik met wat bedding opvulling het dubbel spoor opgevuld. Heb eerst de ondergrond met matte zwarte verf geverft, en daarna een dikke lading van dezelfde verf erop en direct het “grind” gestrooid. Dit blijft dan mooi plakken in de verf. Hieronder het resultaat.
Vind het wel wat donker, maar als ik het in z’n geheel zie is het wel erg mooi geworden.
Ben daarna gaan spelen met de muur die ik naast het spoor en mijn verhoging wil hebben. Ik ben van plan deze zelf te maken, of van gips of zoals nu uitgeprint.
Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Heb nu het papier uitgesneden maar de afwerking is niet super. Ga deze nog even opnieuw doen. Vooral de brug (zie hieronder) is echt niet netjes.
Oh en dan om hem af te sluiten heb ik afgelopen dagen nog een mooie foto kunnen maken, had even snel een weg en een autotje neergezet. Echt al een super tof effect!
Dan nog even wat leuke dingen, ik was wel eens benieuwd hoe lang mijn baan zou zijn. Had natuurlijk nergens een fatsoenlijk meetapparaat dus ben met tijden aan de slag gegaan. Heb gemeten hoe lang de trein erover rijd om 100cm af te leggen. En daarna hoelang hij over de hele baan doet. Kwam er zo achter dat ik bijna 11 meter spoor heb liggen. Leuke bijkomstigheid is dat ik nu ook weet dat mijn locje 37km per uur rijd op topsnelheid
Goed dan hoop ik zondag weer aan de slag te kunnen. Zal dan ook wel weer een update geven. Ben benieuwd wat jullie er al van vinden!
Re: Kleindal
Het ligt eraan wat je ermee wilt. In essentie is dit een rondje, er zit geen wissel in. Als je zoekt naar een gevarieerde en verrassende treinenloop, wordt dit hem niet. Als je zoekt naar een trein in een leuk landschap, dan is er wel potentieel. Maar dan zou ik het wat speelser neerleggen en andere materialen gebruiken.
Maar het is jouw baan, het gaat erom waar jij tevreden mee bent.
Maar het is jouw baan, het gaat erom waar jij tevreden mee bent.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: Kleindal
Nog even voor de reactie hierboven, ik was nog van plan te reageren maar is er helaas tussendoor geschoten Ik wil er inderdaad nog een wissel in leggen. Hier komt dan een klein 2 spoorig rangeerterrein aan vast. Ik weet alleen nog niet waar deze precies komt. Het is wel de bedoeling zodra ik tevreden ben met de huidige spullen ik hiermee ga beginnen
Dan heb ik gister weer een leuk middagje knutselen gehad Zoals ik in de vorige post aangaf ben ik vooral bezig geweest met het bijwerken van de details. Ik was niet tevreden over de afwerking van de brug/muur. Deze heb ik eerst opgepakt.
Daarna ben ik gaan kijken naar de rails. Ik had 1 bocht die niet helemaal lekker liep, als het treintje ontspoorde was het hier. En juist dit was een plek die in een berg komt, dus niet erg praktisch als hij daar steeds uit het spoor loopt. Heb de hele bocht losgehaald, strak gelegd en opnieuw vast gemaakt. En ja hoor! loopt super!
Nou en dan is hier het eindresultaat, netjes opgeruimd enz. Het volgende project word de achterwand. Mijn achterwand bestaat uit 11 losse prints, en deze heb ik toen vast gemaakt met dubbelzijdig tape. Helaas merkte ik dat ik niet genoeg tape had gebruikt waardoor het papier ging bollen, en ik uiteindelijk plakband zichtbaar moest gebruiken. Niet erg mooi dus! Deze ga ik los halen, opnieuw printen en van te voren alle 11 de stukken aan elkaar maken zodat hij er in 1 geheel op kan. Stuk mooier!
Dan was er gister mijn eerste film momentje. Ik wil uiteindelijk een leuk filmpje hebben in nacht en dag, en met beelden vanaf het treintje. Maar dat is met de huidige baan nog niet voor te stellen. Wel heb ik met de huidige baan en loc een leuk filmpje kunnen maken hoe hij de baan rond rijd. Beetje rail-away achtig he Het filmpje duurt ong. 1 minuut en laat zien hoe mijn loc de baan rondrijdt. Zelf vind ik hem natuurlijk geweldig geworden, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Filmpje: http://youtu.be/b5W4TXb-os8
Dan heb ik gister weer een leuk middagje knutselen gehad Zoals ik in de vorige post aangaf ben ik vooral bezig geweest met het bijwerken van de details. Ik was niet tevreden over de afwerking van de brug/muur. Deze heb ik eerst opgepakt.
Daarna ben ik gaan kijken naar de rails. Ik had 1 bocht die niet helemaal lekker liep, als het treintje ontspoorde was het hier. En juist dit was een plek die in een berg komt, dus niet erg praktisch als hij daar steeds uit het spoor loopt. Heb de hele bocht losgehaald, strak gelegd en opnieuw vast gemaakt. En ja hoor! loopt super!
Nou en dan is hier het eindresultaat, netjes opgeruimd enz. Het volgende project word de achterwand. Mijn achterwand bestaat uit 11 losse prints, en deze heb ik toen vast gemaakt met dubbelzijdig tape. Helaas merkte ik dat ik niet genoeg tape had gebruikt waardoor het papier ging bollen, en ik uiteindelijk plakband zichtbaar moest gebruiken. Niet erg mooi dus! Deze ga ik los halen, opnieuw printen en van te voren alle 11 de stukken aan elkaar maken zodat hij er in 1 geheel op kan. Stuk mooier!
Dan was er gister mijn eerste film momentje. Ik wil uiteindelijk een leuk filmpje hebben in nacht en dag, en met beelden vanaf het treintje. Maar dat is met de huidige baan nog niet voor te stellen. Wel heb ik met de huidige baan en loc een leuk filmpje kunnen maken hoe hij de baan rond rijd. Beetje rail-away achtig he Het filmpje duurt ong. 1 minuut en laat zien hoe mijn loc de baan rondrijdt. Zelf vind ik hem natuurlijk geweldig geworden, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Filmpje: http://youtu.be/b5W4TXb-os8