Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Beste allemaal,
Welke dikte (in mm) mutliplex gebruiken jullie voor het hout van een klimpiraal? Het ding moet geschikt worden om rond te zeulen (module geval) dus moet wel een klapje kunnen hebben, maar niet alleen nog maar door een olifant kunnen worden verplaatst.
Zelfde vraag, alleen dan welke M maat gebruiken jullie voor de draadeinden? (Aan beide kanten van de rails komt een draadeind)
Welke dikte (in mm) mutliplex gebruiken jullie voor het hout van een klimpiraal? Het ding moet geschikt worden om rond te zeulen (module geval) dus moet wel een klapje kunnen hebben, maar niet alleen nog maar door een olifant kunnen worden verplaatst.
Zelfde vraag, alleen dan welke M maat gebruiken jullie voor de draadeinden? (Aan beide kanten van de rails komt een draadeind)
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Mijn spiraal is gemaakt uit 2 lagen van 3mm mdf, dus 6mm totale dikte van de rijbaan. De uiterste diameter is 900m, gebruik makend van de R3 en R4 bogen van Fleischmann. De helix wordt op afstand gehouden door 8 enkelzijdig geplaatste M6 draadstangen, geplaatst aan de buitenkant. Dubbelzijdig lijkt me echt niet nodig. Per omwenteling stijg ik 68mm, wat voor het buitenspoor neer komt op een stijgingspercentage van 2,5%. Ik gebruik ook nog een geluidsisolatielaag van 2mm dikte. Dat was het zo'n beetje. Succes met je spiraal!
groetjes,
groetjes,
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
M6 en 3 of 4mm MDF of triplex. Meer dan voldoende.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
OK, bedankt voor de snelle (en duidelijke) reacties!! (wie er nog meer weet, ik hou mij graag aanbevolen voor meer info, alles is welkom!)
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Hee Martin,
Ja ik heb MDF 4 mm en M10 gebruikt. De M10 is wel een beetje overdreven maar hij staat wel als een huis. Afijn de rest kan je op mn site zien
Grtzz Rob
Ja ik heb MDF 4 mm en M10 gebruikt. De M10 is wel een beetje overdreven maar hij staat wel als een huis. Afijn de rest kan je op mn site zien
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
OK, thnx voor alle duidelijke ervaringen. Gezien de reacties ga ik ergens tussen in zitten, M8 en 3mm triplex. De laag triplex wordt dubbel, dus is dan eigenlijk veel te dik zo te lezen (6mm) maar een dunnere dan 3 kan ik niet vinden in de bouwmarkt.
Verslag volgt als er meer voortgang is gemaakt. Proefstukje gemaakt, volgende stap is oude baan afbreken en dan echt beginnen.
Verslag volgt als er meer voortgang is gemaakt. Proefstukje gemaakt, volgende stap is oude baan afbreken en dan echt beginnen.
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Mij lijkt een draadstang van 8mm toch overbodig dik. 6mm lijkt me dik en stevig genoeg, vooral als je ze dubbelzijdig zou gaan aanbrengen. Welke diameter zou je helix krijgen?
groetjes,
groetjes,
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Martin,
Heb je toevallig ook een baanplan van jouw nieuw te bouwen baan?
Met welke reden heb je besloten om de oude baan te slopen en een nieuwe te gaan bouwen?
Ben benieuwd naar jouw vorderingen.
mvg
Freddy
Heb je toevallig ook een baanplan van jouw nieuw te bouwen baan?
Met welke reden heb je besloten om de oude baan te slopen en een nieuwe te gaan bouwen?
Ben benieuwd naar jouw vorderingen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
De diameter is rond de 59 centimeter op de korte kant, en 115 qua lengte. Het moet een ovaal worden die op een plaat van 122x61 zal moeten passen.Saraan schreef:Welke diameter zou je helix krijgen?
Nog niet. Het enige wat ik wil is een spiraal (om de reden dat je dat nog weinig publiek op beurzen ziet) en n.a.w. zal er daarna weer een kopstation op komen gelijk de huidige. Bevalt mij erg goed qua rangeren en activiteit, idem voor de draaischijf.Spoor65 schreef:Heb je toevallig ook een baanplan van jouw nieuw te bouwen baan?
Het is ooit begonnen als probeerbaan. Alles gewoon uitproberen wat er qua tips binnenkomt / rondslingert en dat gewoon DOEN. Op die manier doe ik zelf ervaring op en kunnen die ervaringen ook weer gedeeld worden.Spoor65 schreef:Met welke reden heb je besloten om de oude baan te slopen en een nieuwe te gaan bouwen?
Op de huidige baan is alles wat ik kon al eens uitgeprobeerd en ook zaken die absoluut niet goed zijn. Als ik al die zaken weer zou gaan ombouwen / opbreken / etc etc etc kost dat veel meer tijd dan opnieuw beginnen en weer andere (erg leuke, maar ook zeker weer hele foute) ervaringen opdoen....die je weer kunt delen.
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Hoi Martin,
Bedankt voor je uitleg en als ik het goed begrijp ga je dus de huidige Nproject baan afbreken en is het de bedoeling om met je nieuwe baan een soort doorstart te maken in een 2e Nproject baan, waarmee je wederom naar beursen wilt gaan.
Ga je de zelfde module bakken weer gebruiken als basis? daar je meld op jouw (overigens prachtige site met een mega grote hoeveelheid info) dat de plamuurmes over het project gaat na de opendagen in Emmen.
Succes en hopelijk ga je hier een draadje openen waar we het vervolg kunnen gaan mee maken.
Mvg
Freddy
Bedankt voor je uitleg en als ik het goed begrijp ga je dus de huidige Nproject baan afbreken en is het de bedoeling om met je nieuwe baan een soort doorstart te maken in een 2e Nproject baan, waarmee je wederom naar beursen wilt gaan.
Ga je de zelfde module bakken weer gebruiken als basis? daar je meld op jouw (overigens prachtige site met een mega grote hoeveelheid info) dat de plamuurmes over het project gaat na de opendagen in Emmen.
Succes en hopelijk ga je hier een draadje openen waar we het vervolg kunnen gaan mee maken.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Klopt helemaal, en de uitkomsten van alle probeersels gaan ook weer gewoon online ter lering ende vermeak.spoor65 schreef:Bedankt voor je uitleg en als ik het goed begrijp ga je dus de huidige Nproject baan afbreken en is het de bedoeling om met je nieuwe baan een soort doorstart te maken in een 2e Nproject baan, waarmee je wederom naar beursen wilt gaan.
De bakken worden schoongemaakt om zoveel mogelijk materiaal weer gereed te maken voor hergebruik (sommige stukken scenery, rails en electronica) en om het hout schoon te krijgen voor de houtkachel / vuurkorf. De bakken zelf gaan dus letterlijk in vlammen op tenzij er verf opzit. (foto volgt tzt als de boel echt in de fik gaat)spoor65 schreef:Ga je de zelfde module bakken weer gebruiken als basis? daar je meld op jouw (overigens prachtige site met een mega grote hoeveelheid info) dat de plamuurmes over het project gaat na de opendagen in Emmen.
Komt goed, maar nu eerst duidelijk zien te krijgen hoe die spiraal degelijk in elkaar te zetten als eerste project na de afbraak.spoor65 schreef:Succes en hopelijk ga je hier een draadje openen waar we het vervolg kunnen gaan mee maken.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
Hee Martin,
Omdat je de helix transportabel wil hebben denk ik dat je beter aan de veilige kant kan gaan zitten om verbuigingen tijdens transporten zoveel mogelijk te voorkomen. M10 lijkt me overdreven maar M 8 zou ik zeker aanhouden. M6 wordt toch gauw weer te broos. e.e.a ligt natuurlijk ook aan de passing van de bevestiging in je spiraal. Het verschil in diameter merk je niet en qua prijs zit er ook weinig verschil in.
Grtzz Rob
Omdat je de helix transportabel wil hebben denk ik dat je beter aan de veilige kant kan gaan zitten om verbuigingen tijdens transporten zoveel mogelijk te voorkomen. M10 lijkt me overdreven maar M 8 zou ik zeker aanhouden. M6 wordt toch gauw weer te broos. e.e.a ligt natuurlijk ook aan de passing van de bevestiging in je spiraal. Het verschil in diameter merk je niet en qua prijs zit er ook weinig verschil in.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
De uitendelijke keuze is op M8 gevallen. Zowel om de sterkte voor transport, alswel om nog wat oud ijzer wat er lag. M6 is voor een normale spiraal meer dan voldoende, met M8 kun je er een olifant op zetten.
Re: Klimspiraal dikte multiplek en welke draadeinden?
kijk dat geeft al weer een lichtpuntje aan jouw nieuwe project, want als je er een olifant op wilt zetten, zou het dus zomaar een themabaan met een circus kunnen wordenmartinb schreef:De uitendelijke keuze is op M8 gevallen. Zowel om de sterkte voor transport, alswel om nog wat oud ijzer wat er lag. M6 is voor een normale spiraal meer dan voldoende, met M8 kun je er een olifant op zetten.
Succes en hopelijk zien we snel beelden.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2