Decoder geeft kortsluiting aan, maar waar..?
Decoder geeft kortsluiting aan, maar waar..?
Beste forumleden,
Ik heb een analoge loc omgebouwd voor digitaal gebruik. Kuehn N025 er in. De loc heeft een week goed gereden, dus ik was helemaal happy.
Sinds een paar dagen wil de loc niet meer van zijn plaats komen en gaan voor- en achterverlichting afwisselend knipperen. Volgens de handleiding duidt dit op een kortsluiting. De loc daarna op het programmeerspoor geplaatst. De decoder laat zich prima uitlezen. Ook inmiddels een reset van de decoder uitgevoerd.
Het probleem heeft zich echter niet opgelost. Ik vermoed dus ergens een kortsluiting. Multimeter er weer bijgepakt. Ik meet nergens een kortsluiting behalve tussen de oranje en grijze draden. Hier meet ik een zeer lage weerstand van ong. 9 Ohm. Voor alle duidelijkheid dit is tussen de 2 motorpolen. De moterpolen zelf zijn volledig geïsoleerd. Zowel visueel als via de Multimeter.
Vraag 1: Is het normaal dat de 2 motorpolen met elkaar verbonden zijn?
Vraag 2: heeft iemand tips om dit op te lossen?
groet, Marcel
Ik heb een analoge loc omgebouwd voor digitaal gebruik. Kuehn N025 er in. De loc heeft een week goed gereden, dus ik was helemaal happy.
Sinds een paar dagen wil de loc niet meer van zijn plaats komen en gaan voor- en achterverlichting afwisselend knipperen. Volgens de handleiding duidt dit op een kortsluiting. De loc daarna op het programmeerspoor geplaatst. De decoder laat zich prima uitlezen. Ook inmiddels een reset van de decoder uitgevoerd.
Het probleem heeft zich echter niet opgelost. Ik vermoed dus ergens een kortsluiting. Multimeter er weer bijgepakt. Ik meet nergens een kortsluiting behalve tussen de oranje en grijze draden. Hier meet ik een zeer lage weerstand van ong. 9 Ohm. Voor alle duidelijkheid dit is tussen de 2 motorpolen. De moterpolen zelf zijn volledig geïsoleerd. Zowel visueel als via de Multimeter.
Vraag 1: Is het normaal dat de 2 motorpolen met elkaar verbonden zijn?
Vraag 2: heeft iemand tips om dit op te lossen?
groet, Marcel
Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Re: Decoder geeft kortsluiting aan, maar waar..?
Marcel,
Wellicht is je motor wat vies of zijn de koolborstels versleten?
Greetz, Jerome
Wellicht is je motor wat vies of zijn de koolborstels versleten?
Greetz, Jerome
Kap eraf, motor met de hand een paar slagen draaien en nog eens proberen. Wat je meet, lijkt mij te kloppen dus wat mijn voorganger ook zegt: lijkt op vervuilde motor, maar probeer eerst even met de hand te draaien.
Hoi Jerome en Martin,
bedankt voor de snelle beantwoording. Het is inderdaad de motor. Zonet om 22:45 de soldeerbout nog even opgestookt. Decoder van motor losgemaakt, motor er uit en even los op een voeding 9V aangesloten. Conclusie: motor hapert en na wat handmatig ronddraaien komt er weer beweging in, maar het is een flinke vonkenpartij van binnen. Ik ben geen techneut, maar zijn dit dan de koolborstels die vuil zijn? Versleten kan haast niet omdat de loc niet heel veel uren gedraaid heeft maar wel na jaren uit een afgestofte startset tevoorschijn is gekomen. Ik heb toen de log wel analoog wat rondjes laten rijden en daarna gedigitaliseerd. Ik realiseer me nu dat ik toen ook een geurtje rook, dat ik nu weer ruik. Geen kortsluiting, maar een motortje dat er weinig zin in heeft.
Moet ik nu iets schoonmaken of vervangen?
Groet, Marcel
bedankt voor de snelle beantwoording. Het is inderdaad de motor. Zonet om 22:45 de soldeerbout nog even opgestookt. Decoder van motor losgemaakt, motor er uit en even los op een voeding 9V aangesloten. Conclusie: motor hapert en na wat handmatig ronddraaien komt er weer beweging in, maar het is een flinke vonkenpartij van binnen. Ik ben geen techneut, maar zijn dit dan de koolborstels die vuil zijn? Versleten kan haast niet omdat de loc niet heel veel uren gedraaid heeft maar wel na jaren uit een afgestofte startset tevoorschijn is gekomen. Ik heb toen de log wel analoog wat rondjes laten rijden en daarna gedigitaliseerd. Ik realiseer me nu dat ik toen ook een geurtje rook, dat ik nu weer ruik. Geen kortsluiting, maar een motortje dat er weinig zin in heeft.
Moet ik nu iets schoonmaken of vervangen?
Groet, Marcel
Groet, Marcel
En als je hem nu een kwartier rechtsom laat draaien en dan een kwartier linksom? Wel even bijblijven dat het niet te warm gaat worden. Anders koolborstels en veertjes eruit en schoonmaken. Zie http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... n_de_motor
Ps, om welke lok gaat het? (merk en type)
-
Marcel,
Schoonmaken. Tussen de commutatorlamellen zit een kleine ruimte die isoleert. Door olie en vet kan deze ruimte vettig worden waardoor koolborstelstof zich tussen de lamellen gaat vastzetten. En dat geeft geleiding. De rook of geur is van het verbranden van het vet. Als de motor van het open type is kun je de spoelen op de rotor zien zitten. Aan een einde zit de commutator waar de spoelen op zijn aangesloten. Tegen de commutator drukken de koolborstels. Haal de koolborstels uit de motor, pas op! de kleine veertjes waarmee de koolborstel tegen de commutator wordt gedrukt. Met vergrootglas of -bril en een scherp schroevendraaiertje 000 of een priem of bij gebrek aan van alles een dun spijkertje kun je de ruimte tussen de lamellen van de commutator schoonkrabben. Daarna met een wc papiertje verder schoonpoetsen. Klein stukje wc papier wikkel je dan om het scherpe deel van schroevendraaier, priem of spijkertje heen en daar ga je mee poetsen. Maak ook de lamellen zelf even schoon. Maak ook de kanalen waarin de koolborstels zitten schoon. Meestal volstaat dit. Koolborstels er weer in en dan even proefdraaien. Een super hoge spanning is daarvoor niet nodig. Halve spanning is meer dan voldoende omdat de motor geen last te trekken heeft. Laat af en toe de motor van draairichting veranderen. Als dat goed gaat motor terugzetten in loc. Aansluiten op decoder. Daarna de locomotief een half uurtje de ene richting op laten rijden en een half uur de andere richting. Maximum modelsnelheid volstaat of ietsje harder. Meestal wordt dat bereikt bij 7 tot 10 volt, afhankelijk van type motor. Digitaal met 28 stappen, stap 20 of zo.
Schoonmaken. Tussen de commutatorlamellen zit een kleine ruimte die isoleert. Door olie en vet kan deze ruimte vettig worden waardoor koolborstelstof zich tussen de lamellen gaat vastzetten. En dat geeft geleiding. De rook of geur is van het verbranden van het vet. Als de motor van het open type is kun je de spoelen op de rotor zien zitten. Aan een einde zit de commutator waar de spoelen op zijn aangesloten. Tegen de commutator drukken de koolborstels. Haal de koolborstels uit de motor, pas op! de kleine veertjes waarmee de koolborstel tegen de commutator wordt gedrukt. Met vergrootglas of -bril en een scherp schroevendraaiertje 000 of een priem of bij gebrek aan van alles een dun spijkertje kun je de ruimte tussen de lamellen van de commutator schoonkrabben. Daarna met een wc papiertje verder schoonpoetsen. Klein stukje wc papier wikkel je dan om het scherpe deel van schroevendraaier, priem of spijkertje heen en daar ga je mee poetsen. Maak ook de lamellen zelf even schoon. Maak ook de kanalen waarin de koolborstels zitten schoon. Meestal volstaat dit. Koolborstels er weer in en dan even proefdraaien. Een super hoge spanning is daarvoor niet nodig. Halve spanning is meer dan voldoende omdat de motor geen last te trekken heeft. Laat af en toe de motor van draairichting veranderen. Als dat goed gaat motor terugzetten in loc. Aansluiten op decoder. Daarna de locomotief een half uurtje de ene richting op laten rijden en een half uur de andere richting. Maximum modelsnelheid volstaat of ietsje harder. Meestal wordt dat bereikt bij 7 tot 10 volt, afhankelijk van type motor. Digitaal met 28 stappen, stap 20 of zo.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Los van het schoonmaken. Probeer eens wat olie in de motorlagers te krijgen. Meestal herkenbaar een metalen ring om de as. Ik drup er wat olie op en draai aan de as. Restant haal ik veeg ik weer weg met een wattenstaafje.
Dit merk ik op naar aanleiding van de opmerking van "lijkt er niet veel zin in hebben".
Dit merk ik op naar aanleiding van de opmerking van "lijkt er niet veel zin in hebben".
gr
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Wat ook goed werkt, en ja hoor daar is tie weer: Koolborstels er uit en in de ultrasone reiniger.
Mocht je niet zo'n ding hebben (gauw kopen!) dan is wasbenzine een goed alternatief.
Ook hier weer koolborstels er uit, en gewoon ff een tijdje (30min tot 2 uur) laten weken. FF paar keer met de hand ronddraaien in de wasbenzine zodat het vuil overal los komt.
(ik heb zelf wel eens een heel nukkig motortje met draadjes direct aan een trafo gehangen en draaiend en al in een glas met wasbenzine gehangen.. )
Dit voldeed voor mij prima!.
Mocht je niet zo'n ding hebben (gauw kopen!) dan is wasbenzine een goed alternatief.
Ook hier weer koolborstels er uit, en gewoon ff een tijdje (30min tot 2 uur) laten weken. FF paar keer met de hand ronddraaien in de wasbenzine zodat het vuil overal los komt.
(ik heb zelf wel eens een heel nukkig motortje met draadjes direct aan een trafo gehangen en draaiend en al in een glas met wasbenzine gehangen.. )
FidOo schreef:(ik heb zelf wel eens een heel nukkig motortje met draadjes direct aan een trafo gehangen en draaiend en al in een glas met wasbenzine gehangen..
Yep, heb ik ook gedaan, werkt prima. Net als de Ultrasoon. Ik heb ooit eens zo´n ding gekocht bij de Aldi. Als het echt vies is (zoals wielen), gooi ik er wasbenzine in en... gaan! Dubbele werking.
Greetz, J
Kijk, dat zijn toch wel goeie tips om zo'n ding eens te kopen als ie ergens in de aanbieding is.
Bij het kruitvat kun je ze momenteel nog wel vinden.
Groeten,
Patrick
Groeten,
Patrick
martinb schreef:En als je hem nu een kwartier rechtsom laat draaien en dan een kwartier linksom? Wel even bijblijven dat het niet te warm gaat worden. Anders koolborstels en veertjes eruit en schoonmaken. Zie http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... n_de_motor
Hoi Martin,
het is een BR 216 van Minitrix. het model dat ooit in Startset 11437 heeft gezeten. In de doos van de startset zit ook nog de handleiding... Dat valt me niks tegen, want meestal ben ik die als eerste kwijt.
De motor is nu gedemonteerd en ligt heerlijk te badderen in wasbenzine
Nu de moter er geheel uit ligt, merkt ik ook dat het niet aan de beweegbaarheid van de as ligt. Deze draait handmatig soepel rond. Natuurlijk kan eer drupje (ik weet het..heeeeel klein drupje) olie geen kwaad.RFabriek schreef:Los van het schoonmaken. Probeer eens wat olie in de motorlagers te krijgen. Meestal herkenbaar een metalen ring om de as. Ik drup er wat olie op en draai aan de as. Restant haal ik veeg ik weer weg met een wattenstaafje.
Ja goed idee, kijken of ik ook zo'n apparaat kan scoren.FidOo schreef:Wat ook goed werkt, en ja hoor daar is tie weer: Koolborstels er uit en in de ultrasone reiniger.
Iedereen tot zo ver bedankt voor het meedenken.
groet, Marcel
Groet, Marcel
De motor heeft zo'n 2 uur in de wasbenzine gelegen en is daar erg van opgeknapt, maar de koolborstels blijven vonken geven waardoor na korte tijd de motor gaat sputteren en er weer mee gestopt is.
Ik ga dus nieuwe koolborstels bestellen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
groet, Marcel
Ik ga dus nieuwe koolborstels bestellen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
groet, Marcel
Groet, Marcel
tipje: bestel koolborstels en veertjes + een extra setje. Idem voor anti slip bandjes, ook 1 setje op voorraad gooien. Kost allemaal een appel en een ei, maar bestellen en wachten wordt je snel zat van. Nu heb je 1x porto en direct wat op voorraad voor andere locs of voor een volgende keer.
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu een paar setjes nieuwe koolborstels. Wat ik niet begrijp of die nu nog met een bepaalde zijde richting de motor gemonteerd moeten worden, of maakt dat niks uit.
Groet, Marcel
Groet, Marcel
Groet, Marcel
Jeroen en Railzzz,
Bij de Kruidvat hebben ze ook nog liggen, tenminste als deze niet allemaal verkocht zijn.
De prijs was eerst € 29,95, toen € 18,95 maar zij raakte deze aan de straatstenen niet kwijt,
hup nog meer korting, heb hem maar gekocht voor de prijs van € 8,50. (kon hem niet laten liggen voor die prijs)
Kijk even bij de Kruidvat want wie weet.
Groeten Marc
Bij de Kruidvat hebben ze ook nog liggen, tenminste als deze niet allemaal verkocht zijn.
De prijs was eerst € 29,95, toen € 18,95 maar zij raakte deze aan de straatstenen niet kwijt,
hup nog meer korting, heb hem maar gekocht voor de prijs van € 8,50. (kon hem niet laten liggen voor die prijs)
Kijk even bij de Kruidvat want wie weet.
Groeten Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Zonet de koolborstels geplaatst. Decoder weer aangesloten. De lok rijdt weer als vanouds. Leuk om ook van dit onderdeel van onze hobby weer te leren.
Groet, Marcel
Groet, Marcel
Groet, Marcel