Goedenavond,
ik heb vanmiddag ene decoder in mijn Arnold Motorpost gebakken volgens deze http://wejgheij.home.xs4all.nl/jeroen/inbouwmp.html methode.
Ik heb nu alleen een uitdaging met het terugplaatsen van het schroefje om de bovenleiding in/uit te schakelen.
Het gaat dan met name om het veertje dat hier voor de printplaat ligt. Wie weet hoe ik dit terug moet zetten?
Ook heb ik vraagtekens bij de aandrijving:
De gele slangetje worden simpelweg over het asje van de motor geschoven. Volgens mij gaat dit bij een beetje belasting al slippen. Ik heb er aan zitten te denken om een druppeltje seconde lijm tussen te doen maar dan kan je de loc niet meer demonteren.
Op de tekening staat overigens dat er aan de beide zijden van het asje een kogelkoppeling moet zitten.
Weet iemand hoe ik met de huidige onderdelen een stevige/ betrouwbare aandrijving kan krijgen?
decoder in Arnold Motorpost gebakken
Re: decoder in Arnold Motorpost gebakken
Bij al mijn decoderlocs heb ik de bovenleidingschakelaar er uit gehaald. Die heeft, feitelijk, toch geen functie meer.
Ik ben nog aan het puzzelen over hoe die aandrijving stiller te krijgen is. Ben o.a bezig geweest met een Bull ant cardan, maar dat is niet zonder meer de oplossing
Ik ben nog aan het puzzelen over hoe die aandrijving stiller te krijgen is. Ben o.a bezig geweest met een Bull ant cardan, maar dat is niet zonder meer de oplossing
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Paul,
Die schakelaar weglaten is ook een optie. Dan zal ik wel een draadbrugje moeten maken, weet jij van waar naar waar dat dan moet? Ik ben niet zo heel handig met elektronica.
Stiller hoeft van mij niet per se, wel steviger. Nu slipt hij snel door in bochten (en op hellingen denk ik ook).
Die schakelaar weglaten is ook een optie. Dan zal ik wel een draadbrugje moeten maken, weet jij van waar naar waar dat dan moet? Ik ben niet zo heel handig met elektronica.
Stiller hoeft van mij niet per se, wel steviger. Nu slipt hij snel door in bochten (en op hellingen denk ik ook).
Volgens mij kan elke zijde op drie plaatsen slippen, dat zijn er in totaal zes.
Ik zou vooral manueel proberen te bepalen waar het slipt.
Het gele buisje op de motoras, het gele ding op de volgende as of die as in het zwarte koppelstukje.
Als het op één punt slipt valt één draaistel uit en dat kan genoeg zijn.
Die ene plaats waar het slipt zou ik dan een drupje geven, dan blijft demontage nog altijd mogelijk via de andere punten.
Ik heb ook gelezen van collega's die de gele stukjes vervangen hebben, omdat zij door de jaren sprok geworden zijn en niet meer elastisch op de as klemmen.
Dat is de mooiste oplossing natuurlijk. Kogelpenvulling slopen ???
Ik zou vooral manueel proberen te bepalen waar het slipt.
Het gele buisje op de motoras, het gele ding op de volgende as of die as in het zwarte koppelstukje.
Als het op één punt slipt valt één draaistel uit en dat kan genoeg zijn.
Die ene plaats waar het slipt zou ik dan een drupje geven, dan blijft demontage nog altijd mogelijk via de andere punten.
Ik heb ook gelezen van collega's die de gele stukjes vervangen hebben, omdat zij door de jaren sprok geworden zijn en niet meer elastisch op de as klemmen.
Dat is de mooiste oplossing natuurlijk. Kogelpenvulling slopen ???
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Theo,
Bedankt voor de tips, zodra ik hem werkend heb zal ik opsporen waar hij slipt. Die gele buisjes zijn kwalitatief nog goed. Deze hoeven dus nog niet vervangen te worden.
Eerst maar eens uitvissen hoe ik die bovenleidingsschakeling kan vervangen door een draaibrug.
Bedankt voor de tips, zodra ik hem werkend heb zal ik opsporen waar hij slipt. Die gele buisjes zijn kwalitatief nog goed. Deze hoeven dus nog niet vervangen te worden.
Eerst maar eens uitvissen hoe ik die bovenleidingsschakeling kan vervangen door een draaibrug.
Dat kan je ook met je vingers doen voor montage.
Draaistel klemvast tussen de vingers zodat asjes moeilijk draaien en andere hand draaien aan het gele deel.
Of als hij in elkaar staat, laten rijden met één zijde op zo'n wielborstel andere zijde met je vinger trachten te remmen.
Dan weet je welk draaistel slipt, nog niet "waar" het slipt.
Draaistel klemvast tussen de vingers zodat asjes moeilijk draaien en andere hand draaien aan het gele deel.
Of als hij in elkaar staat, laten rijden met één zijde op zo'n wielborstel andere zijde met je vinger trachten te remmen.
Dan weet je welk draaistel slipt, nog niet "waar" het slipt.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ik heb uitgevonden waar het draadbruggetje moest zitten, motorpost rijdt voor als nog geweldig mooi. Kan nog geen schepe bochten of helixen testen (die heb ik nog niet aangesloten).