Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis 3,45x .. en 2,70x .. L
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis 3,45x .. en 2,70x .. L
Hallo mede modelspoorders,
(onderstaand het eerste bericht ooit hier in het topic, inmiddels één en ander veranders, zie pagina 2, de naam van dit topic dus ook veranderd, was voorheen "Spoor(bahn)65 in ontwerp.)
Net als vele van jullie vast al vele ontwerpen gemaakt en net zo vele weer weg geworpen/verscheurd of wat dan ook. en dit vast om verschillende redenen.
Mijn eerste treintje kreeg ik ergens zo rond mijn 12e, weet het al niet eens meer precies, en vanaf dat moment N-spoorder geweest en gebleven.
Baan op zolder ouderlijkhuis, oud genoeg geworden om op je zelf te gaan, dus opbreken, en naar een veel te klein flatje, vervolgens nog een paar keer verhuizen en alles begint weer van voor af aan.
Dan nu dus weer een nieuw begin in een nieuw huis, met dit keer een digitale baan en nu de baan ontwerpen met de pc (anyrail)
Opzet van de baan zal zijn, Duits tijdperk III met de nadruk op de jaren `50 t/m`65
Daarnaast zal rijden belangrijk zijn, maar ondergeschikt aan de opbouw en details van de baan, kortom, niet een al te ingewikkeld banenplan, met genoeg rij-mogelijkheden en wat beperkt rangeer werk, maar met voldoende ruimte voor aankleding van het geheel.
Idee een schaduwstation (eigenlijk 3) in lagen een bovenbouw, berglandschap duits, met stuk hoofdspoor en zij-lijn.
Afmeting van de L-vormige bovenbouw
Lengte lange kant 4,30 meter voor de bovenbouw
Lengte korte kant 2,55 meter bovenbouw
Diepte van het geheel variabel tussend e 60cm tot 80 cm, met een enkele uitschieter naar max 1 meter breed (laatse zal van meerdere kanten goed te bewerken zijn)
Onder de grootste lengte komt het schaduwstation, welke maximaal een lengte kan krijgen van 5,80 meter, doordat het verder en lager onder de schuin lopende daken kan doorlopen.
Het idee hierbij is om de schaduw stations zo smal mogelijk te houden, (pakweg 30cm diep) zodat altijd de bovenbouw goed van onderen te bewerken is (bedrading) en de treinen in schaduwstaton makkelijk te bereiken.
Dit even als 1e bericht van de plannen, hoop deze week nog de eerste tekeningen hier neer te zetten, zodat er tips en andere ideetjes op afgeschoten kunnen worden.
Mvg
Freddy(spoor65)
(onderstaand het eerste bericht ooit hier in het topic, inmiddels één en ander veranders, zie pagina 2, de naam van dit topic dus ook veranderd, was voorheen "Spoor(bahn)65 in ontwerp.)
Net als vele van jullie vast al vele ontwerpen gemaakt en net zo vele weer weg geworpen/verscheurd of wat dan ook. en dit vast om verschillende redenen.
Mijn eerste treintje kreeg ik ergens zo rond mijn 12e, weet het al niet eens meer precies, en vanaf dat moment N-spoorder geweest en gebleven.
Baan op zolder ouderlijkhuis, oud genoeg geworden om op je zelf te gaan, dus opbreken, en naar een veel te klein flatje, vervolgens nog een paar keer verhuizen en alles begint weer van voor af aan.
Dan nu dus weer een nieuw begin in een nieuw huis, met dit keer een digitale baan en nu de baan ontwerpen met de pc (anyrail)
Opzet van de baan zal zijn, Duits tijdperk III met de nadruk op de jaren `50 t/m`65
Daarnaast zal rijden belangrijk zijn, maar ondergeschikt aan de opbouw en details van de baan, kortom, niet een al te ingewikkeld banenplan, met genoeg rij-mogelijkheden en wat beperkt rangeer werk, maar met voldoende ruimte voor aankleding van het geheel.
Idee een schaduwstation (eigenlijk 3) in lagen een bovenbouw, berglandschap duits, met stuk hoofdspoor en zij-lijn.
Afmeting van de L-vormige bovenbouw
Lengte lange kant 4,30 meter voor de bovenbouw
Lengte korte kant 2,55 meter bovenbouw
Diepte van het geheel variabel tussend e 60cm tot 80 cm, met een enkele uitschieter naar max 1 meter breed (laatse zal van meerdere kanten goed te bewerken zijn)
Onder de grootste lengte komt het schaduwstation, welke maximaal een lengte kan krijgen van 5,80 meter, doordat het verder en lager onder de schuin lopende daken kan doorlopen.
Het idee hierbij is om de schaduw stations zo smal mogelijk te houden, (pakweg 30cm diep) zodat altijd de bovenbouw goed van onderen te bewerken is (bedrading) en de treinen in schaduwstaton makkelijk te bereiken.
Dit even als 1e bericht van de plannen, hoop deze week nog de eerste tekeningen hier neer te zetten, zodat er tips en andere ideetjes op afgeschoten kunnen worden.
Mvg
Freddy(spoor65)
Laatst gewijzigd door spoor65 op 29 aug 2014 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Ik dacht dat je een andere tijdsperiode zou kiezen Freddy. Nu heb ik die mooie landerbauartwagens van je, maar die hadden hier toch niet misstaan, of zijn het meer einde tijdperk 2 wagens.
Veel succes met plannen! Is altijd leuk om te doen.
Mvg,
Martin
Veel succes met plannen! Is altijd leuk om te doen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Hoi Martin,
Mijn tijdperk is idd niet veranderd, alleen wat meer aangepast/gespecialiseerd, jouw rijtuigen die je toen van mij overnam, en welke ik nog steeds prachtig vind, zijn dus de afdelings wagens, met voor iedere coupe z`n eigen buitendeur.
Het zijn wel degelijk tijdperk III uitvoeringen die jij van mij kocht, maar zijn al ver voor Tijdperk III gebouwd, namelijk begin jaren 1900 en werden vanaf de 50e jaren eigenlijk al niet tot nauwelijks meer gebruikt in de reguliere dienst. Het zijn dus idd vroege tijdperk III uitvoeringen
Vandaar dat ik ze dus verkocht heb, daar ik heb gekozen wat jonger materiaal te gaan gebruiken, welke gebouwd zijn vanaf midden jaren 30 en tot in de 60e jaren ook daadwerelijk nog in dienst waren.
Mvg
Freddy(spoor65)
Mijn tijdperk is idd niet veranderd, alleen wat meer aangepast/gespecialiseerd, jouw rijtuigen die je toen van mij overnam, en welke ik nog steeds prachtig vind, zijn dus de afdelings wagens, met voor iedere coupe z`n eigen buitendeur.
Het zijn wel degelijk tijdperk III uitvoeringen die jij van mij kocht, maar zijn al ver voor Tijdperk III gebouwd, namelijk begin jaren 1900 en werden vanaf de 50e jaren eigenlijk al niet tot nauwelijks meer gebruikt in de reguliere dienst. Het zijn dus idd vroege tijdperk III uitvoeringen
Vandaar dat ik ze dus verkocht heb, daar ik heb gekozen wat jonger materiaal te gaan gebruiken, welke gebouwd zijn vanaf midden jaren 30 en tot in de 60e jaren ook daadwerelijk nog in dienst waren.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Hoi,
Nu teken ik mijn baanplannen dus in het anyrail programma, bevalt me prima, alleen,
zoek ik me nu ff het klaplazerus hoe ik het plan dan ff hier in het forum kan zetten, want als bijlage wil die het niet pakken.
Wie het weet mag het ff zeggen.
mvg
Freddy(spoor65)
Nu teken ik mijn baanplannen dus in het anyrail programma, bevalt me prima, alleen,
zoek ik me nu ff het klaplazerus hoe ik het plan dan ff hier in het forum kan zetten, want als bijlage wil die het niet pakken.
Wie het weet mag het ff zeggen.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Freddy,
Ik weet dat Wintrack de optie heeft om een baanplan te exporteren naar welk bestand je maar wilt. Kijk eens of Anyrail dat ook kan?
Mvg,
Martin
Ik weet dat Wintrack de optie heeft om een baanplan te exporteren naar welk bestand je maar wilt. Kijk eens of Anyrail dat ook kan?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Hoi Mede modelspoorders,
Martin, bedant voor de tip, hiermee is het na wat zoeken en verkleinen idd gelukt.
Bij deze even een eerste afbeelding van een klein schaduwstation voor een zijlijntje.
Hiermee even proberen of het allemaal wat wil lukken en goed leesbaar c/q duidelijk genoeg is.
Dit kleine schaduwstation zal plaats gaan bieden aan 8 korte personen/goederen treinen met een max lengte van 50 cm.
De overige schaduwstations zal ik vanavond of morgen nog ff plaatsen, alle 3 schaduwstations, zullen door middel van klimspiralen (2 stuks) verbonden worden met de bovenbouw.
Martin, bedant voor de tip, hiermee is het na wat zoeken en verkleinen idd gelukt.
Bij deze even een eerste afbeelding van een klein schaduwstation voor een zijlijntje.
Hiermee even proberen of het allemaal wat wil lukken en goed leesbaar c/q duidelijk genoeg is.
Dit kleine schaduwstation zal plaats gaan bieden aan 8 korte personen/goederen treinen met een max lengte van 50 cm.
De overige schaduwstations zal ik vanavond of morgen nog ff plaatsen, alle 3 schaduwstations, zullen door middel van klimspiralen (2 stuks) verbonden worden met de bovenbouw.
Laatst gewijzigd door spoor65 op 16 okt 2010 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Ziet er duidelijk genoeg uit Freddy. Let wel op of je met één wending van de spiraal ruimte genoeg hebt om over de sporen te kruisen. Ik weet niet welke radius je hanteert in je spiraalbogen, maar hoe ruimer hoe eerder de stijging gerealiseerd is zonder extreme percentages te moeten halen. Ik gebruik R3 en R4 van Fleischmann en daarmee is het goed te doen.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Martin,
Ik weet 3% is wel maximaal, de radius zal geen probleem zijn, ik gebruik dus peco code 55 rails, en dus flex.
even voor de duidelijkheid van de tekening tot nu toe, de rasterverdeling staat op 5cm, dus elk vakje is 5 cm
wat ion dit geval dus inhoud dat de straal zo om en na bij de 90cm is die er nu staat getekend, elke flexrail is al dik 91cm, dus totaal hebben we het hier dan al alleen over de 3 bogen die getekend zijn over een raillengte in deze getoonde bocht, van ruim 274cm, als ik daar dus de 3% op los gooi kom ik al uit op een hoogte verschil van dik 8cm, dus daar kom ik denk ik wel mee weg. en anders gaan we gewoon ff wat ruimer werken, das het voordeel van flex he.
De overige tekeningen gaan nog volgen, zodat er een kompleet overzicht van de schaduw stations zal komen.
mvg
Freddy(spoor65)
Ik weet 3% is wel maximaal, de radius zal geen probleem zijn, ik gebruik dus peco code 55 rails, en dus flex.
even voor de duidelijkheid van de tekening tot nu toe, de rasterverdeling staat op 5cm, dus elk vakje is 5 cm
wat ion dit geval dus inhoud dat de straal zo om en na bij de 90cm is die er nu staat getekend, elke flexrail is al dik 91cm, dus totaal hebben we het hier dan al alleen over de 3 bogen die getekend zijn over een raillengte in deze getoonde bocht, van ruim 274cm, als ik daar dus de 3% op los gooi kom ik al uit op een hoogte verschil van dik 8cm, dus daar kom ik denk ik wel mee weg. en anders gaan we gewoon ff wat ruimer werken, das het voordeel van flex he.
De overige tekeningen gaan nog volgen, zodat er een kompleet overzicht van de schaduw stations zal komen.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Als je straal werkelijk 90 cm is, dan heb je wel iets meer dan 274 cm rijafstand. Ruwweg gerekend volgens de formule 2xpixr kom je uit op zo'n 5 meter 65. Bij een stijgingspercentage van 2% heb je dan al een hoogteverschil van 113 cm. Vergeet overigens niet je plaatdikte en de dikte van isolatie van de tussenruimte af te trekken.
Overigens: als je geen bovenleiding gebruikt, kom je met 8 cm meer dan makkelijk weg!
Mvg,
Martin
Overigens: als je geen bovenleiding gebruikt, kom je met 8 cm meer dan makkelijk weg!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Hoi,
Na wat drukke dagen weer ff tijd voor wat tekenwerk en reactie`s
(Martin: idd zal een volledige draai nog groter zijn, het was ff een grove schatting die ik maakte kwa raillengte die ik zou hebben op het stuk wat in de tekeing staat.)
Voor de duidelijkheid, de tekening is niet direct maatgevend, er is nog een mogelijkheid om het eventueel nog wat ruimer te maken, of er meer een ovaal van te maken, dus kwa rail-lengte stijgingspercentage verwacht ik niet direct een probleem.
Op de eerste tekening is aan de rechter kant een deel te zien van een spiraal, deze is kwa maat dus nog niet bepalend.
Tevens is hier al te zien dat er nog 2 spiralen binnen in lopen.
de opzet van dit alles, op zijlijnen word gebruik gemaakt van de veelal kleinere locs, derhalve heb ik er voor gekozen om de spiraal voor het zijlijn schaduwstation de grootste radius te gaan geven, dit om 2 redenen.
1: kleinere locs hebben sneller problemen met stijgingen in spiralen, dus zo ruim mogelijk en uitgaan van 3% stijging op zijn minst. daarom dus als buitenste baan in deze meersporige spiraal.
2: de zijnlijn zal niet alleen vanaf het hoogste punt de spiraal inrijden, maar er ook als eerste weer uit gaan, daar hij in het 3 verdiepingen hoog schaduwstation, het hoogste en dus direct onder de bovenbouw zal komen te liggen.
Hierbij de 2e tekening, waarvan dus het begindeel van de spiraal uiteindelijk zal aansluiten op de binnenste 2 sporen, van het spiraaldeel uit tekening 1. het is misschien ff een gekke volgorde, maar het schaduwstation op deze tekening zal het laagste deel gaan worden van de 3.
Het 3e schaduwstation zal eigenlijk gelijk gaan worden met het 2e, met dien verstande, dat hij gespiegeld zal gaan worden en dus van links uit de spiraal zal komen, en rechts met een extra grote boog om de daar geplaatste spiraal heen zal draaien.
Hoop dat het een beetje te volgen is, zal binnenkort ff proberen 1 plaatje te maken van alle 3 verdiepingen incl de spiralen.
mvg
Freddy(spoor65)
Na wat drukke dagen weer ff tijd voor wat tekenwerk en reactie`s
(Martin: idd zal een volledige draai nog groter zijn, het was ff een grove schatting die ik maakte kwa raillengte die ik zou hebben op het stuk wat in de tekeing staat.)
Voor de duidelijkheid, de tekening is niet direct maatgevend, er is nog een mogelijkheid om het eventueel nog wat ruimer te maken, of er meer een ovaal van te maken, dus kwa rail-lengte stijgingspercentage verwacht ik niet direct een probleem.
Op de eerste tekening is aan de rechter kant een deel te zien van een spiraal, deze is kwa maat dus nog niet bepalend.
Tevens is hier al te zien dat er nog 2 spiralen binnen in lopen.
de opzet van dit alles, op zijlijnen word gebruik gemaakt van de veelal kleinere locs, derhalve heb ik er voor gekozen om de spiraal voor het zijlijn schaduwstation de grootste radius te gaan geven, dit om 2 redenen.
1: kleinere locs hebben sneller problemen met stijgingen in spiralen, dus zo ruim mogelijk en uitgaan van 3% stijging op zijn minst. daarom dus als buitenste baan in deze meersporige spiraal.
2: de zijnlijn zal niet alleen vanaf het hoogste punt de spiraal inrijden, maar er ook als eerste weer uit gaan, daar hij in het 3 verdiepingen hoog schaduwstation, het hoogste en dus direct onder de bovenbouw zal komen te liggen.
Hierbij de 2e tekening, waarvan dus het begindeel van de spiraal uiteindelijk zal aansluiten op de binnenste 2 sporen, van het spiraaldeel uit tekening 1. het is misschien ff een gekke volgorde, maar het schaduwstation op deze tekening zal het laagste deel gaan worden van de 3.
Het 3e schaduwstation zal eigenlijk gelijk gaan worden met het 2e, met dien verstande, dat hij gespiegeld zal gaan worden en dus van links uit de spiraal zal komen, en rechts met een extra grote boog om de daar geplaatste spiraal heen zal draaien.
Hoop dat het een beetje te volgen is, zal binnenkort ff proberen 1 plaatje te maken van alle 3 verdiepingen incl de spiralen.
mvg
Freddy(spoor65)
Laatst gewijzigd door spoor65 op 16 okt 2010 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Goedenavond,
Tja en toen zei ik op 7 juli, dat ik binnenkort wel eens een plaatje van het totale schaduwstation zou plaatsen.
Nou ja, niet echt dus, want er kwam ondertussen zoveel langs dat het er kompleet bij in is geschoten.
En ondertussen liep ik ook al tijden met een gevoel van, is dit wel wat ik uiteindelijk echt wil.
Dan bedoel ik niet echt het ontwerp van het schaduwstation, maar het geheel van de baanplannen.
Zoals zovelen van ons als jochie van een jaar of 12 begonnen, en ja wat was er toen te koop? idd
DB, en dan wel domweg DB in zwart(stoom) rood(diesel) groen en blauw(e-locs en rijtuigen) hier en daar nog wat pop-kleuren en bruin, met nog wat TEE en dan had je het wel z`n beetje gehad.
En om nu maar ff kort door de bocht te gaan, ik ben er wat in blijven hangen ook, vooral in het diesel rood en stoom zwart.
Ja zeker is er wel wat veranderd, modernere uitvoeringen zijn aangeschaft en de digitale stap is gemaakt, maar voor de rest?
En toen kwam het forum tijd, en sinds dien zie ik de meest mooie loc`s rijtuigen enz langs komen, zowel modern als oud, en in alle kleuren die je maar bedenken kunt, en ik bewonderde het al die tijd, maar bleef staan waar ik was.
dacht bij mezelf, je hebt al zoveel, nu weer veranderen, het kost je weer knaken en je moet weer omgooien met de plannen.
En toch ga ik het nu doen.
Een deel van mijn tijdperk III DB materiaal gaat in de verkoop, een deel zal blijven.
en de naam van dit topic zal gaan veranderen in: ontwerp, DB-in-eeN-tijdreis
Word vervolgd:
Mvg
Freddy
Tja en toen zei ik op 7 juli, dat ik binnenkort wel eens een plaatje van het totale schaduwstation zou plaatsen.
Nou ja, niet echt dus, want er kwam ondertussen zoveel langs dat het er kompleet bij in is geschoten.
En ondertussen liep ik ook al tijden met een gevoel van, is dit wel wat ik uiteindelijk echt wil.
Dan bedoel ik niet echt het ontwerp van het schaduwstation, maar het geheel van de baanplannen.
Zoals zovelen van ons als jochie van een jaar of 12 begonnen, en ja wat was er toen te koop? idd
DB, en dan wel domweg DB in zwart(stoom) rood(diesel) groen en blauw(e-locs en rijtuigen) hier en daar nog wat pop-kleuren en bruin, met nog wat TEE en dan had je het wel z`n beetje gehad.
En om nu maar ff kort door de bocht te gaan, ik ben er wat in blijven hangen ook, vooral in het diesel rood en stoom zwart.
Ja zeker is er wel wat veranderd, modernere uitvoeringen zijn aangeschaft en de digitale stap is gemaakt, maar voor de rest?
En toen kwam het forum tijd, en sinds dien zie ik de meest mooie loc`s rijtuigen enz langs komen, zowel modern als oud, en in alle kleuren die je maar bedenken kunt, en ik bewonderde het al die tijd, maar bleef staan waar ik was.
dacht bij mezelf, je hebt al zoveel, nu weer veranderen, het kost je weer knaken en je moet weer omgooien met de plannen.
En toch ga ik het nu doen.
Een deel van mijn tijdperk III DB materiaal gaat in de verkoop, een deel zal blijven.
en de naam van dit topic zal gaan veranderen in: ontwerp, DB-in-eeN-tijdreis
Word vervolgd:
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp, DB-in-eeN-tijdreis (voorheen spoor(bahn)65)
Mede modelspoorbouwers, -ontwerpers en -kunstenaars
Dan maar direct het vervolg.
Het meeste zal ook zo blijven, maar de verandering zal hem vooral zitten in de opzet en het tijdperk.
Het tijdperk zal zich niet langer alleen vast houden aan tijdperkIII.
De gedachten is eigenlijk om, zoals de nieuwe naam al een beetje zegt, op mijn baan een reis door de tijd te maken op het DB spoornet.
Nu vind ik alleen altijd wel, dat treinen moeten passen in hun tijd. daarnaast vind ik ook dat de aankleding van de baan zoveel mogelijk moet passen in die zelfde tijd.
Probleem was, ik vind zowel de oude als moderne tijd zo mooi, maar wil het niet teveel door elkaar heen gooien.
De nieuwe opzet in mijn gedachten.
Er zullen een 3tal stations komen op mijn baan, elk station, en zijn omgeving, zal zijn eigen tijdperk uitstraling gaan krijgen
het oudste tijdperk gaat denk ik tijdperk I worden (ik denk aan beiers op K.P.E.V.)
Dan blijft ook zeker een deel tijdperk III
Om vervolgens verder te gaan met tijdperk V
Nu is het de bedoeling om het baanplan zo op te zetten, dat tijdperk V niet op station tijdperk I zal komen, maar dat al het oudere materiaal natuurlijk wel als museum treinen in Tijdperk V langs kan komen.
Daarnaast zal het landschap zo moeten worden opgebouwd, dat het niet storend in elkaar over zal lopen.
Ik denk dat ik met deze opzet een veel meer voldaan gevoel zal krijgen bij de bouw van mijn baan, en het verzameln van al het moois wat er tegenwoordig te koop is, zonder dat ik de details die graag op de baan wil laten zien tegen elkaar afsteken.
Het zal een uitdaging zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Mvg
Freddy
Dan maar direct het vervolg.
Dit was wat ik onderandere schreef in mijn eerste bericht in dit topic.spoor65 schreef:
Opzet van de baan zal zijn, Duits tijdperk III met de nadruk op de jaren `50 t/m`65
Daarnaast zal rijden belangrijk zijn, maar ondergeschikt aan de opbouw en details van de baan, kortom, niet een al te ingewikkeld banenplan, met genoeg rij-mogelijkheden en wat beperkt rangeer werk, maar met voldoende ruimte voor aankleding van het geheel.
Idee een schaduwstation (eigenlijk 3) in lagen een bovenbouw, berglandschap duits, met stuk hoofdspoor en zij-lijn.
Het meeste zal ook zo blijven, maar de verandering zal hem vooral zitten in de opzet en het tijdperk.
Het tijdperk zal zich niet langer alleen vast houden aan tijdperkIII.
De gedachten is eigenlijk om, zoals de nieuwe naam al een beetje zegt, op mijn baan een reis door de tijd te maken op het DB spoornet.
Nu vind ik alleen altijd wel, dat treinen moeten passen in hun tijd. daarnaast vind ik ook dat de aankleding van de baan zoveel mogelijk moet passen in die zelfde tijd.
Probleem was, ik vind zowel de oude als moderne tijd zo mooi, maar wil het niet teveel door elkaar heen gooien.
De nieuwe opzet in mijn gedachten.
Er zullen een 3tal stations komen op mijn baan, elk station, en zijn omgeving, zal zijn eigen tijdperk uitstraling gaan krijgen
het oudste tijdperk gaat denk ik tijdperk I worden (ik denk aan beiers op K.P.E.V.)
Dan blijft ook zeker een deel tijdperk III
Om vervolgens verder te gaan met tijdperk V
Nu is het de bedoeling om het baanplan zo op te zetten, dat tijdperk V niet op station tijdperk I zal komen, maar dat al het oudere materiaal natuurlijk wel als museum treinen in Tijdperk V langs kan komen.
Daarnaast zal het landschap zo moeten worden opgebouwd, dat het niet storend in elkaar over zal lopen.
Ik denk dat ik met deze opzet een veel meer voldaan gevoel zal krijgen bij de bouw van mijn baan, en het verzameln van al het moois wat er tegenwoordig te koop is, zonder dat ik de details die graag op de baan wil laten zien tegen elkaar afsteken.
Het zal een uitdaging zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Hoi Freddy,
Dat is me nogal een drastische wijziging zeg. Ik ben zeer benieuwd hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Even ter reminder: hoeveel ruimte heb je hier nu voor?
In elk geval veel succes!
Mvg,
Martin
Dat is me nogal een drastische wijziging zeg. Ik ben zeer benieuwd hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Even ter reminder: hoeveel ruimte heb je hier nu voor?
In elk geval veel succes!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Spoor(Bahn)65 in ontwerp
Freddy,
dat is een machtig mooi idee met die tijdperken! Het is erg leuke uitdaging om die aansluiting geloofwaardig te maken. Niet alleen op het gebied van scenery maar ook het sporenplan, zoals je al aangaf. En, dit concept het geeft je ontzettend veel vrijheid op gebeid van in te zetten materieel. Ik kan haast niet wachten op het vervolg van dit project.
Klasse-idee!!!
groetjes,
dat is een machtig mooi idee met die tijdperken! Het is erg leuke uitdaging om die aansluiting geloofwaardig te maken. Niet alleen op het gebied van scenery maar ook het sporenplan, zoals je al aangaf. En, dit concept het geeft je ontzettend veel vrijheid op gebeid van in te zetten materieel. Ik kan haast niet wachten op het vervolg van dit project.
Klasse-idee!!!
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Hallo,
Martin:
idd een drastische ommezwaai, en het zal zeker nog de nodige inspanning gaan kosten om alles voor elkaar te krijgen, maar hobby=ontspanning door inspanning toch? dus we gaan er met frisse moed aan beginnen.
de afmetingen die beschikbaar zijn, een beetje globaal genomen, dus kan her en der wat cm`s meer ruimte hebben:
Dank je voor je mooie motiverende woorden, idd is het de uitdaging om die vrijheid aan inzet van materiaal te combineren met het geloofwaardig laten zijn van de complete baan, zowel in uitstraling als in baanplan.
Al is ook jouw stap om saraan tot een eind te laten komen en je te gaan wijden aan jouw droomplan een machtig mooi idee, en om eerlijk te zijn.
Ik liep dus idd olok al lang met het gevoel, het moet anders. maar jouw stap om saraan te koop te zetten, met jouw motivatie, dat je niet meer echt gemotiveerd was in saraan doordat je gedachten al bij jouw nieuwe project liggen, was eigenlijk voor mij de directe aanleiding om nu ook deze stap te maken.
Ik had zeker kunnen beginnen zoals het nu was, maar beter nu al direct goed beginnen dan over een jaar het toch alsnog anders willen doen.
Ik houd jullie zeker hier op de hoogte van de komende plannen. en hoop op de nodige adviezen tegen die tijd.
mvg
Freddy
Martin:
idd een drastische ommezwaai, en het zal zeker nog de nodige inspanning gaan kosten om alles voor elkaar te krijgen, maar hobby=ontspanning door inspanning toch? dus we gaan er met frisse moed aan beginnen.
de afmetingen die beschikbaar zijn, een beetje globaal genomen, dus kan her en der wat cm`s meer ruimte hebben:
Michiel:spoor65 schreef:
Afmeting van de L-vormige bovenbouw
Lengte lange kant 4,30 meter voor de bovenbouw
Lengte korte kant 2,55 meter bovenbouw
Diepte van het geheel variabel tussend e 60cm tot 80 cm, met een enkele uitschieter naar max 1 meter breed (laatse zal van meerdere kanten goed te bewerken zijn)
Onder de grootste lengte komt het schaduwstation, welke maximaal een lengte kan krijgen van 5,80 meter, doordat het verder en lager onder de schuin lopende daken kan doorlopen.
Het idee hierbij is om de schaduw stations zo smal mogelijk te houden, (pakweg 30cm diep) zodat altijd de bovenbouw goed van onderen te bewerken is (bedrading) en de treinen in schaduwstaton makkelijk te bereiken.
Dank je voor je mooie motiverende woorden, idd is het de uitdaging om die vrijheid aan inzet van materiaal te combineren met het geloofwaardig laten zijn van de complete baan, zowel in uitstraling als in baanplan.
Al is ook jouw stap om saraan tot een eind te laten komen en je te gaan wijden aan jouw droomplan een machtig mooi idee, en om eerlijk te zijn.
Ik liep dus idd olok al lang met het gevoel, het moet anders. maar jouw stap om saraan te koop te zetten, met jouw motivatie, dat je niet meer echt gemotiveerd was in saraan doordat je gedachten al bij jouw nieuwe project liggen, was eigenlijk voor mij de directe aanleiding om nu ook deze stap te maken.
Ik had zeker kunnen beginnen zoals het nu was, maar beter nu al direct goed beginnen dan over een jaar het toch alsnog anders willen doen.
Ik houd jullie zeker hier op de hoogte van de komende plannen. en hoop op de nodige adviezen tegen die tijd.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
3 tijdperken uitbeelden op 2 vleugels lijkt me een huzarenstukje. Ik zou dan toch eens overwegen of er in de hoogte geen oplossing is om het 3de tijdperk onder te brengen. Misschien vóór het schaduwstation een baan achter een glazen schuifwand? Maar hoe kom je dan nog aan het schaduwstation? Of misschien is een "mushroom" geïnspireerd concept een oplossing, met een bovenbaan?
Enfin, Freddy, ik ben super nieuwsgiering hoe je dat gaat aanpakken.
groetjes,
Enfin, Freddy, ik ben super nieuwsgiering hoe je dat gaat aanpakken.
groetjes,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Freddy,
Ja een mooie gedachte Van uit al de tijdperken zijn er zulke mooie dingen te realiseren qua landschap en rijdend materieel. Ik zit ook af en toe te stoeien om nog wat van Tijdperk III/IV te implanteren maar iedere keer kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik geeneens tijdperk V/VI volledig na kan bootsen. We lopen hier natuurlijk hopeloos achter de feiten aan met de omstikkering van locs en ieder keer weer nieuwe kleurenschema's van de vervoerders hahahahahah en niet te vergeten het grens overschrijdende verkeer. Maar ja mag de pret niet drukken. Het gaat erom dat je fun hebt en plezier van hetgeen wat je doet.
Maar waarom sla jij III/IV over? Dit had toch ook zijn charmes. Uitloop van de stoom en beginfase van de Hogesnelheid. Op zich ook mooi. Ik weet wel als ik III/IV genomen had er relatief weinig variatie geweest zou zijn buiten de 3-4 jaarlijkse verandering van de DB kleuren om dan.
Veel Succes
Rob
Ja een mooie gedachte Van uit al de tijdperken zijn er zulke mooie dingen te realiseren qua landschap en rijdend materieel. Ik zit ook af en toe te stoeien om nog wat van Tijdperk III/IV te implanteren maar iedere keer kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik geeneens tijdperk V/VI volledig na kan bootsen. We lopen hier natuurlijk hopeloos achter de feiten aan met de omstikkering van locs en ieder keer weer nieuwe kleurenschema's van de vervoerders hahahahahah en niet te vergeten het grens overschrijdende verkeer. Maar ja mag de pret niet drukken. Het gaat erom dat je fun hebt en plezier van hetgeen wat je doet.
Maar waarom sla jij III/IV over? Dit had toch ook zijn charmes. Uitloop van de stoom en beginfase van de Hogesnelheid. Op zich ook mooi. Ik weet wel als ik III/IV genomen had er relatief weinig variatie geweest zou zijn buiten de 3-4 jaarlijkse verandering van de DB kleuren om dan.
Veel Succes
Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Elk tijdperk heeft wel zijn charmes (behalve V en VI voor mij persoonlijk, maar dat is totaal niet relevant ). Maar ik vind het idee om scherp afgetekende periodes uit te beelden heel goed. Het wordt lastig om een glijdend overzicht te geven van tijdperken en periodes. Om dan tijdperken I, III en V te kiezen, met een sprong over II en IV, daar kan ik helemaal in komen.
Ik zou zeggen, laat de plannen en overpeinzingen maar komen!
groetjes,
Ik zou zeggen, laat de plannen en overpeinzingen maar komen!
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Michiel, Rob, en anderen natuurlijk.
terug komend op jullie vragen en opmerkingen.
Idd michiel is het de bedoeling om in hoogtes te gaan werken.
Daarbij zullen de schaduwstations, want dat zullen er 3 blijven zoals al is aangegeven in het eerdere plan, beneden de bovenbouw blijven en door middel van 2 helixen verbonden worden met de eigenlijke baan.
Op de eigenlijke baan, waar dus ook de scenery zijn plek moet krijgen zal ik vervolgens in hoogte gaan werken.
hierbij komt dus idd in hoogte verschillen de 3 tijdperken terug op ieder hun eigen stuk landschap.
Ik zal vanavond of morgen nog even een totaalplaatje maken van de bovenbouw afmeting, met een indicatie van hoe ik het in gedachten heb.
Rob,
Ja waarom kies ik voor de tijdperken I, III en V. en sla ik de tussen liggende tijdperken zoals II en IV over.
In beginsel heeft michiel het antwoord al wat gegeven, te eerste de beschikbare ruimte, het is gewoon onmogelijk om op die ruimte alle tijdperken weer te geven. En ja je zegt het zelf ook al, jij hebt al moeite om alles in tijdperk IV/V weer te geven.
Maar daarnaast idd ook bewust de sprong over tijdperk II en IV gemaakt om ook een reden die Michiel gaf, namelijk dat je met die sprongen makkelijker het ook in het landsschap/scenery deel de verschillen kunt laten zien, en wat voor mij nog een duidelijke reden was. Tijdperk IV komt kwa modellen al veel overeen met tijdperk III, natuurlijk, de latere jaren tijdperk IV komen de modernere loc`s e.d., maar die lopen ook weer door in tijdperk V, dus das geen probleem, kortom, een V200 komt van oorsprong uit tijdperk III en zal daar ook in gaan rijden, in tijdperk V komt hij alleen langs als museum loc.
natuurlijk rijden er nog steeds V200 rond heden ten dage, bij de diverse particuliere bedrijven. maar die ga ik dus echt overslaan in tijdperk V, want idd anders krijg ik het zelfde probleem als jij, kom ik ruimte te kort om alles uit te kunnen beelden en te kunnen laten rijden.
Wat dat betreft zal ik bij de bouw van de baan zeker het motto van jeroen (boppard) zoveel mogelijk gaan handhaven, namelijk Less is More
In tijdperk I zal wat rangeer mogelijkheden zijn, een stukje met depot, om ook eens wat te kunnen spelerijden, de overige tijdperken zal vooral een stuk eenvoudiger worden en meer gericht zijn op doorrijden, ff halteren en verder rijden, met veel details in de aankleding.
Mvg
Freddy
terug komend op jullie vragen en opmerkingen.
Idd michiel is het de bedoeling om in hoogtes te gaan werken.
Daarbij zullen de schaduwstations, want dat zullen er 3 blijven zoals al is aangegeven in het eerdere plan, beneden de bovenbouw blijven en door middel van 2 helixen verbonden worden met de eigenlijke baan.
Op de eigenlijke baan, waar dus ook de scenery zijn plek moet krijgen zal ik vervolgens in hoogte gaan werken.
hierbij komt dus idd in hoogte verschillen de 3 tijdperken terug op ieder hun eigen stuk landschap.
Ik zal vanavond of morgen nog even een totaalplaatje maken van de bovenbouw afmeting, met een indicatie van hoe ik het in gedachten heb.
Rob,
Ja waarom kies ik voor de tijdperken I, III en V. en sla ik de tussen liggende tijdperken zoals II en IV over.
In beginsel heeft michiel het antwoord al wat gegeven, te eerste de beschikbare ruimte, het is gewoon onmogelijk om op die ruimte alle tijdperken weer te geven. En ja je zegt het zelf ook al, jij hebt al moeite om alles in tijdperk IV/V weer te geven.
Maar daarnaast idd ook bewust de sprong over tijdperk II en IV gemaakt om ook een reden die Michiel gaf, namelijk dat je met die sprongen makkelijker het ook in het landsschap/scenery deel de verschillen kunt laten zien, en wat voor mij nog een duidelijke reden was. Tijdperk IV komt kwa modellen al veel overeen met tijdperk III, natuurlijk, de latere jaren tijdperk IV komen de modernere loc`s e.d., maar die lopen ook weer door in tijdperk V, dus das geen probleem, kortom, een V200 komt van oorsprong uit tijdperk III en zal daar ook in gaan rijden, in tijdperk V komt hij alleen langs als museum loc.
natuurlijk rijden er nog steeds V200 rond heden ten dage, bij de diverse particuliere bedrijven. maar die ga ik dus echt overslaan in tijdperk V, want idd anders krijg ik het zelfde probleem als jij, kom ik ruimte te kort om alles uit te kunnen beelden en te kunnen laten rijden.
Wat dat betreft zal ik bij de bouw van de baan zeker het motto van jeroen (boppard) zoveel mogelijk gaan handhaven, namelijk Less is More
In tijdperk I zal wat rangeer mogelijkheden zijn, een stukje met depot, om ook eens wat te kunnen spelerijden, de overige tijdperken zal vooral een stuk eenvoudiger worden en meer gericht zijn op doorrijden, ff halteren en verder rijden, met veel details in de aankleding.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Hoi,
En ja, voor je het weet ben je weer 3 maand verder en zie je dat het topic nodig een schopje moet krijgen omdat je anders naar pagina 2 verhuisd.
Wat is er ondertussen allemaal gedaan en gebeurd aan het idee?
Veel in gedachten en op kladblaadjes, maar uiteindelijk nog niet zo veel dat ik tot nu toe al aan een update hier toe was.
Zoals al terecht is opgemerkt door jullie is de eerste uitdaging natuurlijk de verdeling van de beschikbare ruimte, zodat alle te bouwen tijdperken uit kunnen komen zoals ik graag wil.
Ja dat is best wel een behoorlijke puzzel.
Na veel lezen, foto`s bekijken en andere banen bekijken, moet ik wel zeggen dat het in mijn hoofd aardig allemaal een plek krijgt.
Ik heb besloten dat ik nu eerst mijn diverse schetsjes van stations eens ga uitwerken. daar die uiteindelijk het meest bepalend zullen zijn voor de ruimte verdeling op de baan.
Eigenlijk is de rest van het sporenplan ook min of meer maar een bijzaak, daar ik Peco rails gebruik, en het allemaal dus letterlijk en figuurlijk flexibel is en kan zijn.
Gedachten over de opzet:
Tijperk I zal een Landelijk geheel worden in bergachtig gebied, waar een klein boeren dorp in het dalletje ligt,
Juist door de bergen is het daarom het makkelijkste om het vee te vervoeren over de rails,
Verder Is er op de hellingen nog de nodig activiteit in bosbouw, waar dus ook nog transport mogelijkheden liggen voor het spoor. Indien de ruimte het toe laat mogelijk nog een klein locdepot, maar dit is niet echt een must.
Het geheel zal liggen aan een enkelsporig berg traject.
Tijdperk III eveneens Landelijk gelegen maar in een wat glooiend landschap, met op de achtergrond wat uitlopende laaggebergte, Station zal een wat meer regionaal karakter krijgen, in de zin, dat meerdere kleine en grotere plaatsjes aangewezen zijn op dit station, waardoor het wat groter station zal zijn kwa personen vervoer (2 a 3 perronsporen), met èèn enkele aansluiting voor het oppikken van de goederen wagons van een plaatselijke industrie.
Het traject zal uitgevoerd worden als een enkelsporige hoofdbaan met 2 richting verkeer, en een aftakking naar een niet verder uit te werken nevenbaan (de nevenbaan zal dus na een relatief kort zichtbaar deel uit het zicht verdwijnen richting schaduw station)
Ten slotte Tijdperk V. Dit traject zal als een dubbelsporig hoofdbaan hoofdzakelijk op de voorgrond van het gehele plan komen te rijden, Bij dit traject zal het ook om het rijden gaan, in die zin, dat er geen rangeer mogelijkheden zullen komen.
Het station zal zoals zo veel stations tegenwoordig, een behoorlijk uitgeklede versie worden, 2 perronsporen voor het normale treinverkeer een 2 a 3 tal opstelsporen voor een goederentrein die ff moet wachten alvorens hij verder mag/kan rijden en daarnaast aan de rand van het geheel nog een extra perron voor de plaatstelijke museumtrein verreniging die hier zijn "sonderfahrten" laat vertrekken en aankomen.
Het stationsgebouw stamt nog uit de tijd dat er veel meer goederen vervoer was, en tevens nog een locdepot, waardoor er in vervlogen tijden meer perrons waren dan tegenwoordig. Hierdoor is het gebouw nu eigenlijk domweg te groot voor zijn functie en gedeeltelijk verhuurd aan derden.
Tot zo ver de overdenkingen tot nu toe, Natuurlijk zal niet alles groots uitgebeeld kunnen worden, dus zeker de bebouwing zal enkel sumier worden weer gegeven, het dorpje zullen maar enkele huisjes zichtbaar worden, en dat zal natuurlijk ook voor de andere plaatsjes zo zijn. de grote stedelijke bouw in tijdperk V zal zich buiten de tafel bevinden en dus niet zichtbaar.
De volgende stap is nu dus, om de schetsjes die ik op papier heb gemaakt uit te gaan werken in anyrail, vooral eerst de stations en die een plek geven op de beschikbare ruimte.
De L-vorm is nog steeds basis gedachten, maar eventueel kan er nog iest van een soort u vorm geplaatst worden, dus we komen er vast wel uit.
Word vervolgd.
Mvg
Freddy
En ja, voor je het weet ben je weer 3 maand verder en zie je dat het topic nodig een schopje moet krijgen omdat je anders naar pagina 2 verhuisd.
Wat is er ondertussen allemaal gedaan en gebeurd aan het idee?
Veel in gedachten en op kladblaadjes, maar uiteindelijk nog niet zo veel dat ik tot nu toe al aan een update hier toe was.
Zoals al terecht is opgemerkt door jullie is de eerste uitdaging natuurlijk de verdeling van de beschikbare ruimte, zodat alle te bouwen tijdperken uit kunnen komen zoals ik graag wil.
Ja dat is best wel een behoorlijke puzzel.
Na veel lezen, foto`s bekijken en andere banen bekijken, moet ik wel zeggen dat het in mijn hoofd aardig allemaal een plek krijgt.
Ik heb besloten dat ik nu eerst mijn diverse schetsjes van stations eens ga uitwerken. daar die uiteindelijk het meest bepalend zullen zijn voor de ruimte verdeling op de baan.
Eigenlijk is de rest van het sporenplan ook min of meer maar een bijzaak, daar ik Peco rails gebruik, en het allemaal dus letterlijk en figuurlijk flexibel is en kan zijn.
Gedachten over de opzet:
Tijperk I zal een Landelijk geheel worden in bergachtig gebied, waar een klein boeren dorp in het dalletje ligt,
Juist door de bergen is het daarom het makkelijkste om het vee te vervoeren over de rails,
Verder Is er op de hellingen nog de nodig activiteit in bosbouw, waar dus ook nog transport mogelijkheden liggen voor het spoor. Indien de ruimte het toe laat mogelijk nog een klein locdepot, maar dit is niet echt een must.
Het geheel zal liggen aan een enkelsporig berg traject.
Tijdperk III eveneens Landelijk gelegen maar in een wat glooiend landschap, met op de achtergrond wat uitlopende laaggebergte, Station zal een wat meer regionaal karakter krijgen, in de zin, dat meerdere kleine en grotere plaatsjes aangewezen zijn op dit station, waardoor het wat groter station zal zijn kwa personen vervoer (2 a 3 perronsporen), met èèn enkele aansluiting voor het oppikken van de goederen wagons van een plaatselijke industrie.
Het traject zal uitgevoerd worden als een enkelsporige hoofdbaan met 2 richting verkeer, en een aftakking naar een niet verder uit te werken nevenbaan (de nevenbaan zal dus na een relatief kort zichtbaar deel uit het zicht verdwijnen richting schaduw station)
Ten slotte Tijdperk V. Dit traject zal als een dubbelsporig hoofdbaan hoofdzakelijk op de voorgrond van het gehele plan komen te rijden, Bij dit traject zal het ook om het rijden gaan, in die zin, dat er geen rangeer mogelijkheden zullen komen.
Het station zal zoals zo veel stations tegenwoordig, een behoorlijk uitgeklede versie worden, 2 perronsporen voor het normale treinverkeer een 2 a 3 tal opstelsporen voor een goederentrein die ff moet wachten alvorens hij verder mag/kan rijden en daarnaast aan de rand van het geheel nog een extra perron voor de plaatstelijke museumtrein verreniging die hier zijn "sonderfahrten" laat vertrekken en aankomen.
Het stationsgebouw stamt nog uit de tijd dat er veel meer goederen vervoer was, en tevens nog een locdepot, waardoor er in vervlogen tijden meer perrons waren dan tegenwoordig. Hierdoor is het gebouw nu eigenlijk domweg te groot voor zijn functie en gedeeltelijk verhuurd aan derden.
Tot zo ver de overdenkingen tot nu toe, Natuurlijk zal niet alles groots uitgebeeld kunnen worden, dus zeker de bebouwing zal enkel sumier worden weer gegeven, het dorpje zullen maar enkele huisjes zichtbaar worden, en dat zal natuurlijk ook voor de andere plaatsjes zo zijn. de grote stedelijke bouw in tijdperk V zal zich buiten de tafel bevinden en dus niet zichtbaar.
De volgende stap is nu dus, om de schetsjes die ik op papier heb gemaakt uit te gaan werken in anyrail, vooral eerst de stations en die een plek geven op de beschikbare ruimte.
De L-vorm is nog steeds basis gedachten, maar eventueel kan er nog iest van een soort u vorm geplaatst worden, dus we komen er vast wel uit.
Word vervolgd.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Klinkt goed Freddy, ik zit met smart op plaatjes te wachten!
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Freddy, ik blijf het een machtig mooi concept vinden! Maar toch even voor de verduidelijking: dat het enkelsporig hoofdpoor uit tijdperk III aankomt in het station in tijdperk V als museumlijn, dat snap ik. Maar hoe is de koppeling gemotiveerd tussen het nevenlijntje uit TP I en het ruraal station in tijdperk III?
Ik zie natuurlijk ook graag het baanplan verschijnen!
groetjes,
Ik zie natuurlijk ook graag het baanplan verschijnen!
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Edwin en Michiel,
Plaatjes van baanplan hoop ik 1 deze dagen zo ver te hebben, in een eerste ruwe uitvoering, dat ik ze hier kan gaan plaatsen. Dit even al naar gelang van de beschikbare tijd, daar er morgen nog gewerkt moet worden en zondag voor het grootste deel een Familie dag zal zijn.
Michiel,
Voor wat beteft de duidelijkheid tussen de koppelingen van de verschillende tijdperken aan elkaar.
In beginsel zullen de schaduwstations die onder de baan komen de basis gaan vormen van het gehele plan, in de zin van rijmogelijkheden.
Mijn idee van minimaal 3 verschillende schaduwstations is hier in eigenlijk het belangrijkste, samen met de te bouwen klimspiralen. de 3 schaduwstations zullen onder elkaar komen te liggen, zoals eerder al eens vermeld bij de oude opzet.
Hierbij zal elk afzonderlijk schaduwstation benut worden voor een bepaald tijdperk, mijn idee daarbij is dat elk tijdperk afzonderlijk kan rijden zonder op een ander tijdperk deel te komen, maar om daarnaast ook een doorsteek te maken Waardoor elk tijdperk ook in een jonger tijdperk kan komen.
Tijdperk III materiaal zal dus via een wisselconstructie, mogelijk ergens in de helix, naar de tijdperk V baan kunnen en natuurlijk ook weer terug, op vergelijkbare manier zal Tijdperk I materiaal op de Tijdperk III baan kunnen komen, om vervolgens dan weer via de III/V aansluiting door te kunnen naar tijdperk V.
Door de helixen ovaal te gaan bouwen, kan z`n wisselconstructie denk ik goed geplaatst worden op de rechte stukken van de helix.
Natuurlijk zal het allemaal passen en meten worden, en zoals altijd, zal ik vast ook ergens alternatieven moeten gaan bedenken omdat het vast wel ergens niet helemaal zal gaan zoals ik nu in mijn gedachten heb, maar dat lossen we dan wel weer op.
Ja zelfs op het gebied van mogelijk ruimtegebrek om elk tijdperk zijn eigen station te gaan geven is eventueel al een alternatief in gedachten, in de vorm van een eventueel kruisstation voor de tijdperken III en V, maar dat zien we wel als het nodig blijkt te zijn. Dat idee komt pas uit de kast als een mogelijke 2e optie (meer zolder ruimte inpikken) word afgekeurd door de vrouw
Ik zal zo eens wat gaan uitwerken in anyrail.
Mvg
Freddy
Plaatjes van baanplan hoop ik 1 deze dagen zo ver te hebben, in een eerste ruwe uitvoering, dat ik ze hier kan gaan plaatsen. Dit even al naar gelang van de beschikbare tijd, daar er morgen nog gewerkt moet worden en zondag voor het grootste deel een Familie dag zal zijn.
Michiel,
Voor wat beteft de duidelijkheid tussen de koppelingen van de verschillende tijdperken aan elkaar.
In beginsel zullen de schaduwstations die onder de baan komen de basis gaan vormen van het gehele plan, in de zin van rijmogelijkheden.
Mijn idee van minimaal 3 verschillende schaduwstations is hier in eigenlijk het belangrijkste, samen met de te bouwen klimspiralen. de 3 schaduwstations zullen onder elkaar komen te liggen, zoals eerder al eens vermeld bij de oude opzet.
Hierbij zal elk afzonderlijk schaduwstation benut worden voor een bepaald tijdperk, mijn idee daarbij is dat elk tijdperk afzonderlijk kan rijden zonder op een ander tijdperk deel te komen, maar om daarnaast ook een doorsteek te maken Waardoor elk tijdperk ook in een jonger tijdperk kan komen.
Tijdperk III materiaal zal dus via een wisselconstructie, mogelijk ergens in de helix, naar de tijdperk V baan kunnen en natuurlijk ook weer terug, op vergelijkbare manier zal Tijdperk I materiaal op de Tijdperk III baan kunnen komen, om vervolgens dan weer via de III/V aansluiting door te kunnen naar tijdperk V.
Door de helixen ovaal te gaan bouwen, kan z`n wisselconstructie denk ik goed geplaatst worden op de rechte stukken van de helix.
Natuurlijk zal het allemaal passen en meten worden, en zoals altijd, zal ik vast ook ergens alternatieven moeten gaan bedenken omdat het vast wel ergens niet helemaal zal gaan zoals ik nu in mijn gedachten heb, maar dat lossen we dan wel weer op.
Ja zelfs op het gebied van mogelijk ruimtegebrek om elk tijdperk zijn eigen station te gaan geven is eventueel al een alternatief in gedachten, in de vorm van een eventueel kruisstation voor de tijdperken III en V, maar dat zien we wel als het nodig blijkt te zijn. Dat idee komt pas uit de kast als een mogelijke 2e optie (meer zolder ruimte inpikken) word afgekeurd door de vrouw
Ik zal zo eens wat gaan uitwerken in anyrail.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 4554
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: Ontwerp DB-in-eeN-tijdreis
Hoi,
En toen was er nog steeds geen echt baanplan, ja wel ideetjes genoeg, maar echt uitwerken en tevreden zijn, nee.
ik ben begonnen met wat schetsjes van stations, en dan voor al de tijdperken hier eerder genoemd.
heb ook gekeken naar stations tekeningen op internet, en eventueel foto`s.
Vooral tijdperk 1, kan ik nog niet echt veel vinden.
Mocht iemand foto`s weten te vinden van stations uit die tijd, of linkjes naar site`s hiermee die kan mij blij maken.
Mvg
Freddy
En toen was er nog steeds geen echt baanplan, ja wel ideetjes genoeg, maar echt uitwerken en tevreden zijn, nee.
ik ben begonnen met wat schetsjes van stations, en dan voor al de tijdperken hier eerder genoemd.
heb ook gekeken naar stations tekeningen op internet, en eventueel foto`s.
Vooral tijdperk 1, kan ik nog niet echt veel vinden.
Mocht iemand foto`s weten te vinden van stations uit die tijd, of linkjes naar site`s hiermee die kan mij blij maken.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2