Tja, er is weer wat te melden..... best veel eigenlijk.... maar waar te beginnen
Bij het begin vrienden, want er is weer een big update!!!!!
Gisteren ben ik dan eindelijk begonnen met het leggen van de rails!!!
Eindelijk na twee jaar planning ligt er ook eens wat. Word wel een enorme puist werk om allemaal te leggen maar dat houd ons tenminste bezig. Anders gaan we weer rare dingen doen enzo
Mooi, meteen kwam ik een beste uitdaging tegen. Ik heb de spoorafstanden gemeten als ik de wissels achter elkaar plaats. Hierbij kom ik op 30mm uit. Ik ging er een beetje vanuit dat de spoorafstand bij het contra plaatsen van de wissels (overgang) hetzelfde zou zijn als dat van deze kant van Europa. namelijk 33mm echter aan de andere kant van de noordzee zijn ze echt overal eigenwijs mee zeg. Blijkt die maat 35mm te zijn. Oftewel ik heb een hartafstand verschil van 5mm
In de bochten mag ik volgens de NEM 30mm aanhouden dus ik hoopte goed te zitten. Wrong thinking.
Nu zijn de twee kopse kanten niet zo'n probleem. Ik kan hier zat schipperen en sporen iets weg laten lopen het zijn immers clusters. Alleen in de middenmodule is dat weer wel een uitdaging. Laaat ik daar nu net gek op zijn. Mijn vrije ruimte aan de zijkanten kwam hiermee in het geding dus ik heb besloten om de sporen zonder overloopswissels op 30mm hartafstand te plaatsen en de sporen met overloopwissels op 35mm
Zoals je kan zien onderaan is er geen ruimte meer voor een servo....
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
wat te doen??? Nou gewoon dit:
Ook weer opgelost.
Volgende probleem:
In het midden komen de twee wisselstraten bij elkaar. De overgangsboog heb ik ook hart op hart 30mm gehouden. Maar nu blijkt dat dat bij peco ook 35mm moest zijn. Handig een catalogus en website waar die info zoals geometrie gewoon opstaan
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
niet dus
Ik zie een giga aanpassing met schuine sporen niet zo zitten dus ik heb toch maar geprobeerd om het uit te voeren. Even in theorie, de aftakkingen van twee wissels is ook hart afstand 30mm bij 22 graden. Dan zou ik de knik moeten kunnen zien als een wisselafbuiging. Bij narekenen in anyrail kom ik op een radius uit van 175mm Dat is code zwaar rood. Maar omdat het om een overgangsboog gaat kan dat vaak een stuk makkelijker.
Anyhoe, ik heb het gelijk even getest met een minitrix BR003 met een ICK en een coupe rijtuig. Er is geen wrang te ontdekeiken en alles reed er best vloeiend en mooi overheen. Komend weekend ga ik eens testen met wat meer materiaal. maar ik verwacht er geen problemen mee eigenlijk.
De rechte sporen zijn nog wat krom, die liggen nog niet vast omdat eerst sleuven moet snijden voor de bedrading en aandrijvingen. Ik ga rouwens van bovenaf beginnen met leggen omdat ik anders op de verse gelijmde rails moet gaan leunen. Dat is natuurlijk niet handig.
De sleuven voor de bedrading en aandrijvingen komen er zo uit te zien:
De wisselstraat zelf is al wel vastgelijmd. Ditmaal gebruik ik een methode die ik heb gezien bij Mischa Hoogendoorn. Met Hema hobbylijm langs de bielzen aan de buitenzijde van de rails een streep lijm trekken. Dit zakt tussen de bielzen door en zo zit de rails echt goed vast op de kurk. Nu kan ik gewoon een stuk recht leggen fixeren met punaises of nietjes en vastlijmen. Nisk geen gedoe met weer loshalen, houtlijm smeren, terugleggen alles natuurlijk eronder.. bah bah
Mischa tnxs voor deze tip!!!!!
Door de nieuw opgedane vaardigheden heb ik besloten om een paar wissels te verplaatsen. Links van de middelste deel zaten twee rechter wissels om de doorgangsspoor met de beide linker wisselstraten te verbinden. Om 1 cm ruimte te winnen heb ik de wisselstraat links iets verplaats en de verbinding aangepast. Dit gaf me twee blokken waarmee ik aan de linkerzijde een locomotief opstelspoor extra heb gecreëerd.
Dusssss.......
En nu? Gewoon lekker dit filmpje kijken die we hebben gemaakt van de eerste meters: (nog even geduld mannen, de film is nog niet vrijgegeven soor joeptoep, zodra hij live is zal ik hem
hier plaatsen
Veel kijkplezier en stay tuned
Groetjes