Hallo Allemaal,
Ik heb een vraagje aan de ervaren modeltreinbouwers onder ons. En wel de volgende vraag over de toepassing van een Fleischmann kruiswissel 9184. Ik ben bezig met de aanleg van een nieuwe digitale baan. Maar in het ontwerp wordt er één Fleischmann kruiswissel 9184 toegepast. Kan ik die er zomaar tussen zetten. Zonder dat ik misschien kortsluiting in het systeem veroorzaak?? Ik weet inmiddels als je de draadbruggen verwijderd. Dat de kruisende sporen veilig gescheiden worden. Is het verwijderen van deze bruggen voldoende om geen kortsluiting te veroorzaken?? Ik vraag dit omdat ik met mijn andere digitale baan problemen heb gehad. Met de gewone wissels waarin een metalen hartstuk zat. Ik heb deze toen allemaal vervangen door wissels zonder metalen hartstuk. Ik zou het fijn vinden als niet zo deskundige modelbouwer. Dat jullie me misschien een antwoord kunnen geven. Alvast bedankt voor de genomen moeite.
groetjes Bert,
Fleischmann kruiswissel 9184.
Re: Fleischmann kruiswissel 9184.
Beste Kees,
De draadbruggen zullen nooit voor kortsluiting zorgen! Deze zijn er alleen voor om het afbuigende spoor permanent van spanning te voorzien. Haal je deze er uit dan zal het afbuigende spoor zonder stroom komen te staan. (mits je daar geen draden op aansluit natuurlijk)
Er ontstaat maar op 2 manieren kortsluiting.
1= Je hebt ergens de spanning verkeerd om aangesloten.
2= Er zit een keerlus in je baan waardoor uiteindelijk ook ergens de + en - Verkeerd om aan elkaar komen te liggen.
De wissels met metalen hartstuk zijn ook niet de oorzaak van je kortsluiting geweest, deze zijn altijd beter als zonder metalen hartstuk!
Info die belangrijk is om je te helpen: Je baanplan!!!! Hoe sluit je het aan? Gebruik je bezetmelders? Dus meer info is zeer gewenst.
De draadbruggen zullen nooit voor kortsluiting zorgen! Deze zijn er alleen voor om het afbuigende spoor permanent van spanning te voorzien. Haal je deze er uit dan zal het afbuigende spoor zonder stroom komen te staan. (mits je daar geen draden op aansluit natuurlijk)
Er ontstaat maar op 2 manieren kortsluiting.
1= Je hebt ergens de spanning verkeerd om aangesloten.
2= Er zit een keerlus in je baan waardoor uiteindelijk ook ergens de + en - Verkeerd om aan elkaar komen te liggen.
De wissels met metalen hartstuk zijn ook niet de oorzaak van je kortsluiting geweest, deze zijn altijd beter als zonder metalen hartstuk!
Info die belangrijk is om je te helpen: Je baanplan!!!! Hoe sluit je het aan? Gebruik je bezetmelders? Dus meer info is zeer gewenst.
Re: Fleischmann kruiswissel 9184.
Joost,
Ik denk dat Kees last had van de kortsluiting die de loopvlakken van de wielen kunnen veroorzaken als de twee (gescheiden) delen van het puntstuk worden kortgesloten.
Ik weet te weinig van de kruiswissels om aan te kunnen geven hoe het hartstuk er uit ziet.
Ik denk dat Kees last had van de kortsluiting die de loopvlakken van de wielen kunnen veroorzaken als de twee (gescheiden) delen van het puntstuk worden kortgesloten.
Ik weet te weinig van de kruiswissels om aan te kunnen geven hoe het hartstuk er uit ziet.
Re: Fleischmann kruiswissel 9184.
Kees,
Binnen GeordieBurgh hebben we ook een kruiswissel zitten en we rijden DCC digitaal
Tot nu toe hebben we weinig last van sluiting bij treinstellen die bij ons rijden
Wel is het zaak om de sporen rond deze kruiswissel goed van bedrading te voorzien
Zodat alle sporen altijd spanning hebben en je loc netjes over de wissel kan rijden
Je kan dus elke wissel van FLM op een digitale baan toepassen
Ook die met metalen hart stuken ---> op de bochtwissels na <--- !!!!
Daar zit echt een fout in
Mvg,
Ad
Binnen GeordieBurgh hebben we ook een kruiswissel zitten en we rijden DCC digitaal
Tot nu toe hebben we weinig last van sluiting bij treinstellen die bij ons rijden
Wel is het zaak om de sporen rond deze kruiswissel goed van bedrading te voorzien
Zodat alle sporen altijd spanning hebben en je loc netjes over de wissel kan rijden
Je kan dus elke wissel van FLM op een digitale baan toepassen
Ook die met metalen hart stuken ---> op de bochtwissels na <--- !!!!
Daar zit echt een fout in
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Fleischmann kruiswissel 9184.
Hallo Allemaal en met name Ad.
Fijn dat jullie zo snel reageren. Ik heb even naar de baan van AD gekeken. Omdat het antwoord van AD me wel aansprak. Het baanplan van AD komt in grote lijnen overeen met mijn baanplan. Dezelfde kruising en wissel zitten erin. Alleen zitten ze bij mijn op een andere plaats. Dus ik wil nu toch maar de kruiswissel van van Fleischmann gaan toepassen. Iedereen bedankt voor de hulp en de tips.
met vriendelijke groet,
Bert,
Fijn dat jullie zo snel reageren. Ik heb even naar de baan van AD gekeken. Omdat het antwoord van AD me wel aansprak. Het baanplan van AD komt in grote lijnen overeen met mijn baanplan. Dezelfde kruising en wissel zitten erin. Alleen zitten ze bij mijn op een andere plaats. Dus ik wil nu toch maar de kruiswissel van van Fleischmann gaan toepassen. Iedereen bedankt voor de hulp en de tips.
met vriendelijke groet,
Bert,