banenplan 150x80 met tunnel
banenplan 150x80 met tunnel
Hallo allemaal,
Na maandenlang oriënteren ben ik tot onderstaand banenplan gekomen (versie 5628 denk ik).
Ik ben volledig nieuw in het modelspoorbouwwereldje. Ik heb van vroeger wel het Legotrein virus opgepakt, en vanuit de (schoon)familie verder besmet met het virus...
Ik heb vooral voor N-spoor gekozen ivm de ruimte en wil me ook vol storten op de scenery.
Tijdperk: V-VI
Regio: lage landen met een berg (Limburg, Ardennen of zo)
Thema: Bosbouw/landbouw
Ik ben vooral ook benieuwd naar de tips en aanwijzingen van de forumleden.
Het is de bedoeling op (zeer) korte termijn een startset te kopen en dan stukje bij stukje op te bouwen. Natuurlijk eerst het ovaaltje leggen om te kunnen rijden...
Alvast dank voor elke reactie
Na maandenlang oriënteren ben ik tot onderstaand banenplan gekomen (versie 5628 denk ik).
Ik ben volledig nieuw in het modelspoorbouwwereldje. Ik heb van vroeger wel het Legotrein virus opgepakt, en vanuit de (schoon)familie verder besmet met het virus...
Ik heb vooral voor N-spoor gekozen ivm de ruimte en wil me ook vol storten op de scenery.
Tijdperk: V-VI
Regio: lage landen met een berg (Limburg, Ardennen of zo)
Thema: Bosbouw/landbouw
Ik ben vooral ook benieuwd naar de tips en aanwijzingen van de forumleden.
Het is de bedoeling op (zeer) korte termijn een startset te kopen en dan stukje bij stukje op te bouwen. Natuurlijk eerst het ovaaltje leggen om te kunnen rijden...
Alvast dank voor elke reactie
- Bijlagen
-
- baanplan.jpg (52.5 KiB) 8184 keer bekeken
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Waarschijnlijk ga je problemen krijgen met je stijgingspercentage. als je de wissel rechts naar beneden haalt en samen voegt met de andere wissel tot een engelsman kom je denk ik beter uit. Dan heb je meer ruimte om te klimmen.
Verder een leuk plan, kijk wel uit met de keerlussen.
Verder een leuk plan, kijk wel uit met de keerlussen.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Dank je Matthijs voor de tip.
Ik heb eea uitgetekend, maar als ik die wissel vervang, dan wordt de bocht een stuk ruimer. Die ruimte heb ik niet. Ik zit nu op 150cm, terwijl ik gehoopt had dit op 120 cm te kunnen houden. 150 is het maximum.
Ik denk nu de stijging al in te zetten na de wissel van het inhaalspoor. En dan na de rechtse wissel, die recht ligt, de ene kan verder te stijgen en de andere kant te gaan dalen.
Of is het een optie om de grondsporen iets te laten dalen?
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een optie om iets steiler te stijgen? 4%
Welke stijgingshoogte is normaal bij N spoor? Het is niet de bedoeling om elektrisch te rijden, enkel diesel.
UPDATE:
toch nog verder geknutseld...
Ik heb eea uitgetekend, maar als ik die wissel vervang, dan wordt de bocht een stuk ruimer. Die ruimte heb ik niet. Ik zit nu op 150cm, terwijl ik gehoopt had dit op 120 cm te kunnen houden. 150 is het maximum.
Ik denk nu de stijging al in te zetten na de wissel van het inhaalspoor. En dan na de rechtse wissel, die recht ligt, de ene kan verder te stijgen en de andere kant te gaan dalen.
Of is het een optie om de grondsporen iets te laten dalen?
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een optie om iets steiler te stijgen? 4%
Welke stijgingshoogte is normaal bij N spoor? Het is niet de bedoeling om elektrisch te rijden, enkel diesel.
UPDATE:
toch nog verder geknutseld...
- Bijlagen
-
- baanplan.jpg (124.53 KiB) 8170 keer bekeken
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Je kan met flex rail werken om de bochten iets mooier te maken.
Maar dit was wel wat ik bedoelde.
Andere optie is de basis omlaag te laten gaan en het blawe stuk weer omhoog.
Maar dit was wel wat ik bedoelde.
Andere optie is de basis omlaag te laten gaan en het blawe stuk weer omhoog.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
ff zitten rommelen met de tip van Matthijs.....
Maar dan nog haal je de hoogte niet om te kruizen. Hoogte verschil bij A is dan nog maar 40 mm.
Ga je met het andere spoor naar beneden dan (blijft het krap) is er een mogelijkheid!
Met flexrail tekenen is dan ook een must. Heb je al die stukjes rails niet
Verder leuk baanplan hoor!
Maar dan nog haal je de hoogte niet om te kruizen. Hoogte verschil bij A is dan nog maar 40 mm.
Ga je met het andere spoor naar beneden dan (blijft het krap) is er een mogelijkheid!
Met flexrail tekenen is dan ook een must. Heb je al die stukjes rails niet
Verder leuk baanplan hoor!
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Ja, maar dan wellicht zonder engelse wissel. Ik vind het baanplan op zich wel leuk.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Dank voor alle reacties!
daar kan ik wat mee. Wordt weer wat puzzelen en op naar versie 5689 of zoiets .
maar nu... eerst naar Houten...
daar kan ik wat mee. Wordt weer wat puzzelen en op naar versie 5689 of zoiets .
maar nu... eerst naar Houten...
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Hou je er wel rekening mee dat je twee keerlusmodules nodig hebt (tenzij je Dinamo oid gaat gebruiken natuurlijk)?
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Ik ben ervan bewust dat er 2 keerlussen in zitten. Ik ben nog niet zover dat ik al wet hoe dit op te lossen. Moet je in het banenplan daar rekening mee houden?
Ben ook nog met de hoogte aan het stoeien geweest.
Zie onderstaand resultaat.
Echter, gaat het hele zwikkie over 2/3 van de baan gaan stijgen...
Ben ook nog met de hoogte aan het stoeien geweest.
Zie onderstaand resultaat.
Echter, gaat het hele zwikkie over 2/3 van de baan gaan stijgen...
- Bijlagen
-
- baanplan.jpg (113.59 KiB) 5428 keer bekeken
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Keerlussen op zich zijn niet erg. Maar je moet er wel rekening mee houden dat een kleine keerlus (of een kort stuk spoor voor de keerlusmodule) de lengte van je treinen zeer kan beperken. Je hebt vier secties nodig waar de locomotief geheel in past en 1 waar liefst de hele trein in past. dus heb je een lokje van 8cm en een keerluslengte van 50 cm dan kan je trein eigenlijk niet meer langer zijn dan 16cm. dus nog maar 1 wagonnetje erachter
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Hallo Wouter,
Heb jouw draadje even doorgelezen, maar om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je beter kunt gaan werken richting plan 5800.
Da aanpassingen zoals genoemd voor de helling zijn terecht, echter maakt de aanpassing hiervoor het plan toch veel minder leuk.
ben bang dat als je met een paar treinen tegelijk wilt gaan rijden, je elkaar snel in de weg gaat zitten kwa mogelijkheden, en het dus snel gaat vervelen.
Je hebt gewoonweg te weinig ruimte om elkaar te passeren, het spoortje naar de korte lus zal altijd maar door 1 trein gebruikt kunnen worden, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat je op deze ruimte meer mogelijkheden hebt.
Bedenk ook dat jouw station wel erg korte sporen heeft, daar kun je niet veel op kwijt.
mvg
Freddy
Heb jouw draadje even doorgelezen, maar om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je beter kunt gaan werken richting plan 5800.
Da aanpassingen zoals genoemd voor de helling zijn terecht, echter maakt de aanpassing hiervoor het plan toch veel minder leuk.
ben bang dat als je met een paar treinen tegelijk wilt gaan rijden, je elkaar snel in de weg gaat zitten kwa mogelijkheden, en het dus snel gaat vervelen.
Je hebt gewoonweg te weinig ruimte om elkaar te passeren, het spoortje naar de korte lus zal altijd maar door 1 trein gebruikt kunnen worden, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat je op deze ruimte meer mogelijkheden hebt.
Bedenk ook dat jouw station wel erg korte sporen heeft, daar kun je niet veel op kwijt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Weerom dank voor de reacties!
Freddy, wat bedoel je met plan 5800? Enig google-werk levert niet veel mogelijke oplossingen op.
Ik ben zelf inmiddels tot inkeer gekomen dat misschien een keerlus op de helling niet haalbaar wordt.
Groeten Wouter
Freddy, wat bedoel je met plan 5800? Enig google-werk levert niet veel mogelijke oplossingen op.
Ik ben zelf inmiddels tot inkeer gekomen dat misschien een keerlus op de helling niet haalbaar wordt.
Groeten Wouter
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Met plan 5800, of welk nummer je er ook maar aan wilt geven, doel ik op jouw baanplan versie 5689 of zoiets, zoals je het noemde enige berichten terug
Dus eigenlijk de tip, ga eens kijken wat meer mogelijk is op deze afmeting, zonder vast te houden aan het huidige ontwerp.
mvg
Freddy
Dus eigenlijk de tip, ga eens kijken wat meer mogelijk is op deze afmeting, zonder vast te houden aan het huidige ontwerp.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 jan 2014 10:48
- Locatie: Gelderland
Re: banenplan 150x80 met tunnel
De keerlus is inderdaad wel een goede om alvast over na te denken. Ik ben begin dit jaar ook met een zelfde maat baan begonnen en had hier niet goed over na gedacht. Na vele oplossing ... die eigenlijk geen oplossingen waren.. ben ik erop uit gekomen om deze uit de baan te halen. Blijft toch wel voor problemen zorgen tenzij je digitaal gaat rijden.
Voor de helling .. de meesten zullen 3% aanhouden .. Ik heb een stijging van iets minder dan 5% en merk dat mijn loc met meer dan 4 wagons echt niet de berg op komt, met 3 wagons moet ik er ook rekening mee houden dat ik genoeg stroom geef. Nou is het van begin af aan mijn bedoeling geweest met 3 wagons te gaan rijden, dus voor mij geen issue maar mocht je dit wel willen dan zou ik hem inderdaad nog eens goed over nadenken
Verder.. super leuk om te zien, ik zie hier op het forum veel "grote" treinbanen. En ben dus super enthousiast over de mensen die ook een kleine baan net als mij bouwen!!! Ga hem zeker volgen!!
Voor de helling .. de meesten zullen 3% aanhouden .. Ik heb een stijging van iets minder dan 5% en merk dat mijn loc met meer dan 4 wagons echt niet de berg op komt, met 3 wagons moet ik er ook rekening mee houden dat ik genoeg stroom geef. Nou is het van begin af aan mijn bedoeling geweest met 3 wagons te gaan rijden, dus voor mij geen issue maar mocht je dit wel willen dan zou ik hem inderdaad nog eens goed over nadenken
Verder.. super leuk om te zien, ik zie hier op het forum veel "grote" treinbanen. En ben dus super enthousiast over de mensen die ook een kleine baan net als mij bouwen!!! Ga hem zeker volgen!!
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Dat is niet helemaal waar. Wel bij de keerlusmodule van Rosoft, maar er zijn ook andere keerlusmodules beschikbaar.Detlev schreef:Je hebt vier secties nodig waar de locomotief geheel in past en 1 waar liefst de hele trein in past.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Je hebt vast gelijk, maar dat systeem is toch wel het meest gebruikt en zorgt voor de minste problemen.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Dat over die treinlengte is alleen van toepassing als de wagons/rijtuigen stroomverbruiken. Denk aan. binnen verlichting of sluit verlichting. Heb je dat niet en wil je dat in de toekomst niet is er volgens mij geen probleem.Detlev schreef:Keerlussen op zich zijn niet erg. Maar je moet er wel rekening mee houden dat een kleine keerlus (of een kort stuk spoor voor de keerlusmodule) de lengte van je treinen zeer kan beperken. Je hebt vier secties nodig waar de locomotief geheel in past en 1 waar liefst de hele trein in past. dus heb je een lokje van 8cm en een keerluslengte van 50 cm dan kan je trein eigenlijk niet meer langer zijn dan 16cm. dus nog maar 1 wagonnetje erachter
De andere secties hoeven volgens mij ook niet zo lang te zijn als de langste loc. Er wordt geschakeld zodra de eerste stroom verruimende as in de sectie komt. Hoe doe je dat dan met de Hondekop van Pico?
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Ook als ze niet gebruikend zijn kunnen ze zeker (korte) kortsluitingen geven bij het passeren van de sectiegrenzen. Wieltjes zijn nog steeds van metaal. En dan is het maar net welke schakeling je hebt en hoe goed hij er mee om gaat.
(reclamé: Veiligste in deze blijft Dinamo. Dan kun je gewoon één blok maken van de keerlus (of twee? Weet niet meer) maar in ieder geval heb je dan veel minder speling nodig.)
(reclamé: Veiligste in deze blijft Dinamo. Dan kun je gewoon één blok maken van de keerlus (of twee? Weet niet meer) maar in ieder geval heb je dan veel minder speling nodig.)
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Na een weekje andere bezigheden en het weer doorlezen van deze string, heb ik een nieuw plan getekend.
Ik ben afgestapt van het idee om de spoorlijnen over elkaar hee te laten kruisen.
Volgens mij zitten er geen keerlussen (met bijhorende uitdagingen in).
Hoe gaat dit met de kruising?
Nog een vraag. In de series van voorgefabriceerde landschapsplaten zitten ook soms stijgingen van 4,5 - 5 %. Hoe kan dat?
mijn nieuwe plan:
Ik ben afgestapt van het idee om de spoorlijnen over elkaar hee te laten kruisen.
Volgens mij zitten er geen keerlussen (met bijhorende uitdagingen in).
Hoe gaat dit met de kruising?
Nog een vraag. In de series van voorgefabriceerde landschapsplaten zitten ook soms stijgingen van 4,5 - 5 %. Hoe kan dat?
mijn nieuwe plan:
- Bijlagen
-
- baanplan.jpg (96.51 KiB) 6150 keer bekeken
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Kruising heeft ten opzichte van elkaar geïsoleerde sporen, dus levert geen keerlus/kortsluiting op.
Leuk plan, maar de kruising zou ik ongelijkvloers maken.
Wel weinig afwisselingsmogelijkheden. Je hebt maar één uitwijkspoor, dus kunt maar twee treinen laten rijden.
Leuk plan, maar de kruising zou ik ongelijkvloers maken.
Wel weinig afwisselingsmogelijkheden. Je hebt maar één uitwijkspoor, dus kunt maar twee treinen laten rijden.
Re: banenplan 150x80 met tunnel
Ik vond het vorige plan beter.
Even terugkomend op de keerlus.. Ga je überhaupt digitaal rijden? Want als je analoog rijdt (en dat ook wil blijven doen) dan kun je alles wat nu over keerlussen gezegd is gewoon vergeten. Analoog is gewoon een kwestie van een paar diodes en de sporen na je wissel onderbreken en klaar. Kijk daarvoor eens in een oude minitrix catalogus of baanplanboek.
En ja 5% is veel. Maar neem aan dat je niet met 12 wagons gaat rijden op dit baantje.
Even terugkomend op de keerlus.. Ga je überhaupt digitaal rijden? Want als je analoog rijdt (en dat ook wil blijven doen) dan kun je alles wat nu over keerlussen gezegd is gewoon vergeten. Analoog is gewoon een kwestie van een paar diodes en de sporen na je wissel onderbreken en klaar. Kijk daarvoor eens in een oude minitrix catalogus of baanplanboek.
En ja 5% is veel. Maar neem aan dat je niet met 12 wagons gaat rijden op dit baantje.