Riedkircher Tal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Hallo Forumgenoten,

Sinds ik me heb voorgesteld heb ik weinig meer van me laten horen. Omdat mijn toenmalige baan-in-wording me niet geheel beviel ben ik eerst bezig geweest met het oplossen van problemen (met name met het automatisch rijden). Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om niet meer verder te gaan emmeren maar op een schoon velletje opnieuw te beginnen. Hieruit is voortgekomen het "Riedkircher Tal".

Eenvoudiger, kleiner en handzamer zijn de belangrijkste eigenschappen van de baan. Gecombineerd met Peco code 80 rails (ivm het risico op te hoge railflenzen va mijn oude treinen). Omdat ik 'm zo nu en dan op een beurs wil kunnen laten zien moet het in 'm auto passen en in m'n eentje te tillen zijn (mag best met meer keren heen en weer lopen, dat wel).

Ik wilde in elk geval niet breder dan 122 cm uitkomen, en eigenlijk ook niet dieper dan 61 cm. Dat laatste is niet gelukt, het is 70 cm geworden. Daarmee past het nog goed in m'n auto, dus dat is okee. Het geheel zal op termijn op een speciaal gemaakt kastje worden geplaatst, waarmee het in combinatie met een achtergrond en een fries de uitstraling van een aquarium moet krijgen.

Uitgangspunten voor Riedkircher Tal
Een gevarieerde treinenloop. Ondanks het kleine formaat van de baan moet het niet zo zijn dat er maar twee treintjes hun rondjes kunnen rijden. Er moet dus een schaduwstation komen dat ruimte biedt voor meerdere stammetjes van voldoende lengte.
Uitwerking: een schaduwstation met 6 opstelsporen (3 dubbele), minimaal geschikt voor treinen van 85 cm. Dat is voldoende voor een e-loc met vier lange rijtuigen er achter, welke een doorgaande d-trein vormen.

Een realistische treinenloop. Treinen rijden doorgaans geen rondjes, ze rijden heen en weer tussen A en B. Een trein die eerst de ene kant op rijdt moet daarom van mij van de andere kant weer terug komen. In verband met praktische overwegingen hoeft de loc dan niet zozeer aan de andere kant te staan.
Uitwerking: Vanuit het schaduwstation kan links- en rechtsom worden gereden over het hoofdspoor. Omdat het traject enkelsporig is zijn hiervoor dus twee keerlussen benodigd, één rond het schaduwstation en één in het hoofdspoor dat door het station loopt.

Ver doorgevoerde automatisering. De treinenloop moet automatisch zijn, want dat vind ik leuk om uit te werken (IT blijft kriebelen). Vanwege de aard van de baan (aquarium) zou het 't mooist zijn als het geheel vanuit de luie stoel bediend kan worden. Afstandbesturing met een tablet dus!
Uitwerking: Ik ben inmiddels bezig mijzelf bekend te maken met Rocrail, in verband met de mogelijkheid een android-client in te zetten voor de afstandsbediening. Ook is het mogelijk om het serverdeel van Rocrail op een Raspberry Pi (RasPi) te zetten, een complete linux mini-pc op iets-groter-dan-creditcard formaat voor weinig. Onderzoek heeft uitgewezen dat ik hier niet de eerste mee ben, dus het moet kunnen! Ook een overweging is de inzet van een mini-itx pc, die in tegenstelling tot de RasPi ook met Windows overweg kan. Dat maakt het wat simpeler, maar wel weer iets groter. Tweedehands ook niet zo duur...

Interessante leukigheidjes. Rokende schoorstenen van huizen, de bekende lasser, etc. Dat soort zaken wil ik er ook graag in verwerken om het interessant te maken om naar te kijken. Misschien ook wel dag-nacht verlichting...

Daarnaast...
Een groot station hoeft voor mij op deze baan niet. Er is ook geen ruimte voor. Het dalstation zal meer een halte worden, en het bergstation een klein tweesporig kopstation met omloopmogelijkheid.
Ik vind de detaillering wel belangrijk. Ik wil dit dan ook gaan proberen in hoge mate door te voeren. Mooie scenery met mooie gebouwen, zo echt mogelijke begroeiing, bestrating, berotsing, etc... Het zal een beste klus worden, maar als ik de treinenloop maar naar m'n zin kan krijgen zal dit met veel trial-and-error op den duur wel voor elkaar komen.

Voor nu genoeg geklets, eerst maar eens wat plaatjes van het ontwerp.

Het schaduwstation. De blauwe sectie is de keerlus-sectie waarop één van de twee extreme keerlussen op zal worden aangesloten.
Afbeelding

De klim naar het dalstation en het dalstation zelf. vanuit de klimspiraal aan de rechterkant door in de klimspiraal aan de linkerkant waarvandaan een aansluiting op de dalstation-lus aftakt. De rode sectie is de tweede keerlussectie. Vlak voor het station takt het bergspoor af, dat direct na het perron de klim inzet.
Afbeelding

De klim naar het bergstation, met paradespoor, en het bergstation. De klimspiraal zit recht boven de linker klimspiraal vanuit het schaduwstation. Het bergstation ligt op 32 cm boven het schaduwstation.
Afbeelding

En een schematische weergave, zoals de baan in RocRail is opgenomen.
Afbeelding

Overzicht van de zichtbare sporen met een voorlopig idee van de scenery. Het idee is dat de berg midden achterin de baan staat, waardoor er ook een interessant aanzicht vanaf links en rechts is. De hoeken aan de voorkant moeten iets afgerond gaan worden, zodat het geheel wat compacter lijkt dan het werkelijk is. De donkergrijze weg is de hoofdweg door het dal, een twee baans asfaltweg die hier en daar wat onderhoud kan gebruiken.
Afbeelding

De halte bestaat uit een perron van aangestampte... tussen houten perronranden, een onverhard parkeerterrein en een klein kantoortje voor de kaartverkoop. Ik heb een leuk huisje van MBZ gevonden dat hiervoor wel geschikt is.
Afbeelding

Langs de weg komt een elektriciteitsleiding aan houten palen. Aan een aantal van deze palen komt ook de straatverlichting te hangen. Ik wil dit gaan doen door het licht van een led via een glasvezel door de paal naar de lamp te leiden. Het zal nog wel zoeken worden naar de juiste vorm, maar de eerste test (licht vanuit de lamp door een vezel leiden) geeft hoop!
Afbeelding

Intussen is de bouw van start gegaan. Het frame is inmiddels gemaakt en opgehangen. Het hangt nu nog op blokken aan de muur (en een pootje op het bureau) maar dat moet met de tijd veranderen. Ik wil er een kastje onder maken waar bovenin de elektronica komt te hangen en verder opbergruimte is voor al die leuke verzameldingen die uiteindelijk zoveel rommel geven.
Afbeelding

Riedkircher Tal zal op 22 maart te zien zijn op de beurs in Zutphen. Ik wil dan in elk geval het schaduwstation en de halte (2 sporen) voorzien hebben van rails, en aangesloten hebben. Dan kunnen er in elk geval wat treinen hun rondjes rijden, en misschien ook pendelen naar de halte. De rails en wissels zijn inmiddels ontvangen vanuit UK, dus daar zal het niet van afhangen! Uiteindelijk wil ik het geheel dus met Rocrail gaan besturen, maar voor Zutphen is dat waarschijnlijk iets te ambitieus. In dat geval zal ik het daar met Koploper gaan regelen, waar ik nu nog wat beter mee uit de voeten kan.
Afbeelding

Dat is het even voor nu, wordt vervolgd!

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Jerome »

Robbert-Jan,

Leuk ontwerp! Klein maar toch met veel mogelijkheden. Ik denk wel dat je dezelfde uitdagingen gaat krijgen die ik ook heb met mijn baantje: Waar kan je alles kwijt, decoders, bezetmelders enzo en kom je niet in de knel met wisselaandrijvingen met het schaduwstation. Maar met wat improvisatie gaat dat best lukken.

Suc6!

Greetz, Jerome




Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Evoluzione »

Robbert-jan,

Wat een geweldig banenplan. Wat sommige mensen al niet kunnen verzinnen op zon kleine ruimte! Succes met de uitvoering, en ik kijk uit naar je vorderingen.

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Goedenavond forumgenoten,

@Willem: Dank je wel! Het is wel wat gepuzzel, maar als je sommige mini-baantjes ziet dan valt de uitdaging hier nog wel mee toch?

@Jerome: Ook dank je wel, zie hieronder voor mijn oplossing voor de elektronica...

Even een korte update. Inmiddels vordert de bouw van Riedkircher Tal langzaam maar zeker. Het frame is voorzien van bindruggen en doorvoergaten, en dus klaar voor het aanbrengen van bekabeling. Het meeste werk zit op dit moment echter in het maken van het afneembare controlepaneel. Ik wil het afneembaar hebben zodat ik het ook voor andere, toekomstige banen kan inzetten. Zo hoef ik maar één keer de elektronica aan te schaffen...

Het frame klaar voor het trekken van kabels en het leggen van de platen voor de rails...
Afbeelding

Het controlepaneel zoals het er nu bijligt. Op de achterkant komen nog de booster van de multi-mouse, de voeding en twee nog aan te schaffen servodecoders. Het paneel komt in een soort railconstructie onder de baan te hangen.
Afbeelding

Op de 25-polige D-connectors linksboven wordt met bandkabels een paneeltje aangesloten waarop een hele reut soldeerkroonstenen zijn geplaatst (nog niet klaar). Hier kan ik dan eenvoudig de bekabeling van de baan op aansluiten.
Afbeelding

Dat is het weer even voor nu...

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Ik ben intussen ook begonnen met het project "Lantaarn". Het eerste prototype is in aanbouw.

Van 1,3mm messing buis heb ik een stukje van 4,5 cm afgeslepen als paal. De dwarsbalk is van 1 x 1,5 mm messing waaruit ik aan de bovenkant de isolatoren heb gevijld. Ook heb ik 'm wat platter gevijld, 1 mm is relatief wel erg dik. Daarna deze aan elkaar gesoldeerd en een schuin gaatje (1 mm, ik heb geen dunner boortje) geboord op 2 cm van de top. Hier komt de glasvezel door naar buiten.
Afbeelding

Daarna een glasvezel (kunststof) rond een metalen staafje getrokken en voorzichtig met een vlam verwarmd om er voor te zorgen dat de ronding wordt vastgehouden. Dit heeft best een stuk vezel gekost, want het smelt al snel en heel plotseling. Uiteindelijk toch iets dat acceptabel is kunnen maken. Dat is door het buisje gestoken en over een lengte van ongeveer 7 mm aan het buisje vastgelijmd met secondenlijm.
Afbeelding

Het resultaat... De ronding in de vezel blijft niet goed staan, en ik vind 'm ook iets te ruim. Daar moet ik wat op gaan vinden.
Afbeelding

En zoals hij nu is, met een eerste laagje verf er overheen. Het gaatje waar de vezel door loopt is nog wel erg aanwezig, dat moet ik vullen. Als lampenkap denk ik aan een klein kraaltje waar ik de helft van af vijl. Dan kan de vezel door het gaatje (eventueel ook een beetje vullen).
Afbeelding

Nu nog een proefopstelling maken met een ledje er onder en dan testen of het resultaat acceptabel is! Daarover later meer...

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Ad_M »

Dat zijn nog eens meters, nette post

Ben zeker benieuwd naar de uitkomst van de vezel met LED
Zit mij nog rot te piekeren hoe ik TL bakken in N moet maken, die geloofwaardig zijn :roll:
Ik zat ook aan vezels te denken die dan afgeplat zijn met een LED er achter of aan de zijkant of zo

Misschien is het ook een optie om de vezel in warm water te leggen in een wat doorgebogen radius voor het terugbuigen? (ik roep maar wat...)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Wim H »

Hallo Robbert-Jan,
Erg leuk idee, die lantaarnpalen! Misschien ga ik dit ook eens proberen!
Voor het buigen van de geleider zou je de tip van Ad kunnen proberen. Ik zou persoonlijk dan 2 pannetjes nemen: 1 met kokend water en 1 met koud water. Je neemt een stuk vezel en doopt een lus (voorzichtig!) een paar seconden in het hete water. Daarna haal je hem eruit, buigt hem in de gewenste ronding en doopt hem dan in het koude water. Als het een beetje meezit, blijft hij dan in de gewenste vorm staan. Het hete water voorkomt dat de kunststof te heet wordt en smelt, maar maakt het warm genoeg om te vervormen. Het koude water laat het weer snel stollen.

Nog een andere vraag: je schrijft dat je smd LEDs wil gebruiken, maar waarom geen gewone LEDs? Ze zitten toch onder de baan uit het zicht dus de grootte is niet van belang. En gewone ledjes zijn goedkoper dan SMDs. En het soldeert ook gemakkelijker.

Ik ben benieuwd naar je voortgang!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Dank jullie wel voor de tips! Ik ga dit buigen met heet en koud water zeker even proberen, hopelijk heb ik er dit weekend even tijd voor. Inmiddels heb ik een proefopstellinkje gemaakt, waarbij ik de paal door een kartonnen doosje heb gestoken. Wanneer ik de vezel nu belicht... is het resultaat wat teleurstellend. Met een SMD ledje (0805, warmwit) licht de punt wel op, maar niet zo veel als ik had verwacht na eerdere probeersels (een gestrekte vezel tegen een lampje, en dan om de hoek op de muur schijnen. Daarbij was er wel echt een duidelijk schijnsel te zien). Ook met een LED-fietslampje dat veel feller is wordt er geen duidelijk schijnsel zichtbaar. Misschien ligt het aan de dikte van de vezel, misschien is de bocht/knik waar hij uit de paal komt te scherp.

Geen nood, het was pas de eerste poging! Ik heb niet gefaald, ik heb een manier gevonden die niet werkt :D . Voor de volgende poging ga ik een nieuw mastje maken die iets dikker is, waarin een 1mm vezel kan lopen. Hopelijk geeft dit een beter resultaat!

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Riedkircher Tal

Bericht door brendo »

Mooi hoor die strakke bedrading!
De "palen" ga ik ook volgen, ben benieuwd naar het eind resultaat!
Succes!

Gr. Bren


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Het is weer even geleden sinds de laatste update. Ik heb het lantaarnpaaltje even opzij gelegd, daar wil ik eerst even een lichtje op laten schijnen (oké, flauw... ik weet het...). Bovendien moet er iets gemaakt worden dat presentabel is op de beurs in Zutphen. Daarom weer bezig geweest met die saaie elektronica. Inmiddels is de onderdebaanse boel zoveel mogelijk aangesloten en geplaatst.

Het aansluitpaneel met de soldeerkroonstenen zit vast op z'n plaats. Op die plek komen geen wissels(aandrijvingen) of andere spullen die onder het schaduwstation moeten hangen.
Afbeelding

Het paneel met de besturingselektronica ligt op een slede onder de baan.
Afbeelding

Helaas is het niet helemaal goed geworden zoals gepland:

1. De lintkabels die op de bovenste foto over het frame heen lopen heb ik zo aangelegd, en de connectors er aan geknepen, voordat ik er aan dacht dat het voor het uitnemen van het paneel handiger zou zijn om ze onderlangs te laten lopen... Helaas waren de kabels al te kort afgeknipt om dat nog te kunnen aanpassen zonder de hele kabelboel los te moeten gaan trekken en half opnieuw te moeten beginnen. Het is niet helemaal handig zo, maar het zal wel lukken.

2. Twee van de connectors die aan de linkerbovenhoek van het paneel zitten zijn een paar millimeter hoger dan de rest. Met de connector naar het aansluitpaneel er op gedrukt zijn die NET te hoog om onder het frame door te kunnen glijden. Ik zal wat van het frame af moeten schaven om dit recht te zetten. Dat is niet zo moeilijk, maar nu even een klusje voor later.

Voor de rest de boel steekproefsgewijs van het begin tot het eind doorgemeten, en het de aansluitingen lijken helemaal in orde. Dat is toch het belangrijkste, nietwaar.

Morgen eerst naar Rail, kijken of ik één van de twee gewenste servodecoders kan aanschaffen (komen aan de onderkant van het besturingspaneel, de lintkabel daarvoor hangt op de foto losjes over de rand van het paneel). Met een servo erbij voor de ene wissel die ik daarmee in Zutphen aangedreven wil hebben, die links naast de halte. De overige servo's zullen via het internet van exotische plaatsen ver weg besteld worden... Voah wènag (yup, ik ben hagenees).

Dan de komende week van die blauwe isolatieplaat kopen en dan kan het echte (leuke) werk beginnen, rails leggen! Wordt vervolgd...


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Kleine wijziging: het is geen blauwe isolatieplaat geworden voor de geluidsisolatie, maar foamboard. DIt is weliswaar per vierkante cm wel duurder, maar zo'n enorm pak blauwe plaat kost toch meer dan de paar plaatjes foamboard die ik voor deze baan nodig heb. Bovendien verwacht ik dat het verlijmen gemakkelijker zal gaan... De tijd zal leren of het een goede keuze geweest is.

De bouw van het schaduwstation is inmiddels begonnen! Op naar Zutphen, dus er zal doorgewerkt moeten worden om dan wat rijdbaars te hebben. Gaat vast lukken, nu er eenmaal meters gemaakt kunnen worden. De plaat multiplex (4mm) ligt, het tracé is er op uitgelegd en uitgesneden uit het foamboard en de eerste rails is gelegd. Met schroefjes nog, eerst even goed passen en meten.

Ook het eerste wissel is aangesloten op een relais die als aandrijving gebruikt gaat worden. Omdat het veertje in de Peco wissel nogal wat weerstand geeft was er wat moeite om het heen en weer in te leggen. Met een kleine schroevendraaier heb ik het veertje een ieniemienie beetje slapper gemaakt, zodat de tongen wel goed tegen de rails getrokken worden maar het relais de wissel wel goed kan inleggen. Aan de onderkant is een draadje gesoldeerd aan de puntstukverbinding, zodat ik het polariseren goed kan regelen (ook met het relais).

Ik heb gelijk ook de bochtstraal even getest met de langste rijtuigen die ik heb, het gaat allemaal net-jes langs elkaar heen. So far, so good dus.

Nu nog maar een paar foto's, want dat is altijd veel leuker dan een lang verhaal (vind ik wel).

Het sporenplan uitgeprint op de nog los liggende plaat multiplex.
Afbeelding

De plaat multiplex gezaagd (waar nodig) en vastgeschroefd. Er bovenop het uitgesneden foamboard met de wissels op de juiste plek gelegd en afgetekend.
Afbeelding

De eerste rails gelegd en vastgeschroefd. De puntstukken van de wissels zijn van de rest geïsoleerd met de standaard isolerende rail-lasjes.
Afbeelding

Tot de volgende update!
Gr, Rj.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Riedkircher Tal

Bericht door ZThijs1 »

Robbert-Jan schreef: .... Ik heb gelijk ook de bochtstraal even getest met de langste rijtuigen die ik heb, het gaat allemaal net-jes langs elkaar heen. So far, so good dus. ....

De eerste rails gelegd en vastgeschroefd. De puntstukken van de wissels zijn van de rest geïsoleerd met de standaard isolerende rail-lasjes.
Afbeelding
Ik vind dat je het erg strak aanlegt allemaal. Maar wat ik nog een grotere prestatie vind is dat je een baan(plan) hebt voor 120x70cm! Ik ben dan ook zeker benieuwd naar het verdere resultaat. Als boven de tafel net zo strak wordt als onder de tafel beloofd het heel veel!

Echter heb ik nog wel een vraag. Met de scherpe bochten en naast elkaar gelegen rails, geeft het niet problemen dat langere wagons elkaar raken zoals nu zo op de foto lijkt? Je zegt dat het goed gaat alleen duidt de foto er niet heel erg op?
Robbert-Jan schreef: Omdat het veertje in de Peco wissel nogal wat weerstand geeft was er wat moeite om het heen en weer in te leggen. Met een kleine schroevendraaier heb ik het veertje een ieniemienie beetje slapper gemaakt, zodat de tongen wel goed tegen de rails getrokken worden maar het relais de wissel wel goed kan inleggen.
Ik zou het veertje er gewoon lekker helemaal eruit halen. Helemaal geen weerstand meer, ik neem tenminste aan dat je met servo's werkt. Zonder veertje werkt prima!


grt,
Thijs

Am Waldrand

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Riedkircher Tal

Bericht door FidOo »

Nee Thijs, hij gebruikt echt relais om de wissels om te zetten, daarom moet het veertje blijven.

(een relais met 2 spoelen is niets anders als een wisselaandrijving. Die bestaat ook uit 2 spoelen, deze relais hebben een voetje naar buiten waaraan je de wisseltong bevestigd.)

Verder idd Petje af, voor het strakke werk. En het keurig en ingenues bedacht baanplan.
Al zou ik toch overwegen om niet met hele lange rijtuigen te rijden. Tis wat realistischer om met korte wagons te rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Heren, dank! Persoonlijk vindt ik het erg leuk om een kleine maar interessante baan in elkaar te puzzelen. Dat is niet alleen vanwege de beperkt beschikbare ruimte die ik heb.

Het zijn inderdaad wel echt relais. Werkt prima... Onder de vorige baan dreven ze piccolo wissels aan, in verband met de langere slag met een hefboompje (een naald door een klein gaatje in een alu-stripje dat tussen de baan en het relais was geplakt). Met de relais worden alleen de wissels die uit het zicht zijn aangedreven. De drie wissels die wel in het zicht liggen worden wel met servo's aangedreven.

Ik ben overigens inderdaad niet van plan om met deze lange wagons op deze baan te gaan rijden, maar mocht ik het toch een keer wel willen doen dan moet het in elk geval kunnen. Zoals ze op de foto staan is er het minste speling, ongeveer 2 millimeter. Krap, maar het kan... Het langste wat er op de baan komt zijn (in een doorgaande trein die de halte gewoon voorbij rijdt) de vierassige umbau rijtuigen. Verder moet het allemaal lokaal spul worden. Ik heb bijvoorbeeld op Rail een fleischmann 628 gekocht voor deze baan, en de railbus zal het prima doen op het bergspoortje.

Groet,
Rj.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Even een korte update!

Zo op de zondagmiddag weer lekker aan het klussen geweest aan de baan. Inmiddels liggen de opstelsporen van het schaduwstation netje op hun plaats. Ik wil deze gaan fixeren op het foamboard met verdunde houtlijm met een drupje afwasmiddel of met gewone houtlijm die ik langs de biels smeer. Eerst maar even een proefstukje maken... Ik vindt het overigens lastig om twee flexrails in een bocht netjes tegen elkaar te krijgen. Zijn er mensen die hiervoor een slim trucje hebben?

Ik ben er achter gekomen dat ik de bocht in het schaduwstation iets te ruim heb genomen. Het buitenste spoor loopt nu strak langs de rand. Nu nog niet zo'n probleem, maar als de rand er lans komt dus wel. Gelukkig heb ik wat ruimte over om de corrigeren, de plaat gaat ietsjes breder worden. Met twee centimeter moet het helemaal goed komen...

Ook is een begin gemaakt met de klimspiraal naar het dal. Het eerste stuk is gezaagd, gemonteerd met een deel van de draadeinden (er moeten er nog twee worden bijgeplaatst langs de achterkant van de baan) en voorzien van foamboard. Het wissel waar de lus vanuit het schaduwstation samenkomt ligt ook op z'n plek, voorzien van een draad naar het puntstuk en ook met een iets verzwakt veertje.

De huidige situatie. De twee lange draadeinden gaan ook gebruikt worden voor het ondersteunen van een hogere laag.
Afbeelding

Dat was het weer voor nu. Ik zal overigens ook eens gaan kijken of ik die foto's niet wat scherper kan krijgen...

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3917
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Jeroen »

Ik vindt het overigens lastig om twee flexrails in een bocht netjes tegen elkaar te krijgen. Zijn er mensen die hiervoor een slim trucje hebben?
Jawel, laat de rails verspringen. Dus je buigt je flexrail gewoon, dan verschuiven de spoorstaven natuurlijk. Aan één kant laat je dat lekker gebeuren, en dan haal je dat bij je volgende rail weg zodat ze versprongen tegen elkaar aan liggen. Dan krijg je die knik niet in je rails. Ik neem aan dat dat is wat lastig gaat?

Anders maak ik wel FF een fotootje straks....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Hallo Jeroen,

Die tip ga ik eens proberen! Ik laat het even weten of het gelukt is. Eerst moet ik wat gelegde rails corrigeren... Ik heb een R1-bochtmalletje gemaakt van foamboard, en de binnenste boogstraal van het schaduwstation is niet helemaal wat hij moet zijn (en daarmee de twee andere ook niet).

Groet,
Robbert-Jan


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Tijd weer voor een korte update. De tijd die ik heb stop ik even in het bouwen in plaats van het schrijven. Het is toch weer meer werk dan gedacht, en om tot het punt te komen waar ik wil zijn voor de beurs in Zutphen (over 1,5 week al :shock: ) moet ik elk uurtje dat ik heb gebruiken.

De status op dit moment: De sporen van het schaduwstation zijn aangesloten op de bediening. Ik heb voor de bouw van het bedieningspaneel een heel schema uitgedacht voor de bedrading, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Bij de eerste test werkt alles precies zoals bedacht! De loc (Roco V200-035) rijdt zonder haperingen, en in Koploper zijn de juiste terugmeldingen zichtbaar. Helemaal super dus!

In het schema staat beschreven welke aansluiting op waar op welke D-stekker zit. De schroefconnectors op het aansluitpaneel corresponderen hiermee. Er moet in het schema nog wel worden ingevuld op welk baan-component de aansluiting zit (terugmeldernummer, wisselnummer, etc.)
Afbeelding

De baan zoals hij er nu bij ligt. Ik heb het railplan voor de volgende laag uit foamboard gesneden, en op multiplex overgezet (buiten beeld) met daarop ook ingetekend de extra 'lippen' waar de draadeinden doorheen moeten komen.
Afbeelding

Ook buiten beeld ben ik bezig de aandrijving van de wissels in orde te maken, het buigen van verenstaal op de juiste lengte, in een afgesneden wattenstaafje als geleider.

Dat was het weer even voor nu!

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Riedkircher Tal

Bericht door pp4trains »

Ziet er interessant uit.
Knap wat je allemaal op die oppervlakte kwijt kan.
Knap bedradingswerk ook.
Wat worden de stijgingspercentages?

Groeten,
Patrick



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Riedkircher Tal

Bericht door henry »

begint er al aardig op te lijken, je hebt nog 1,5 week Robert jan en dan ga ik hem zien in Zutphen.

gr henry


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Riedkircher Tal

Bericht door ZThijs1 »

Ziet er erg goed uit! Blijf het knap vinden om dit op zo'n oppervlakte te realiseren. Maar je baanplan ziet er veelbelovend uit. En my bad van die veertjes icm relais, gelukkig verbeterde FidOo mij, ik had het verkeerd begrepen.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

@Thijs: No hard feelings hoor! :D
@Patrick: het maximale stijgingspercentage is 3% op tekening. Het zal in werkelijkheid best ietsjes fluctueren maar ik probeer me wel zo nauwkeurig mogelijk aan de maten te houden.
@Henri: Ik zie er nu al naar uit. Volgende week heb ik nog drie middagen extra beschikbaar voor het bouwen door het inwisselen van wat overwerk-uren. Goede hoop op iets presenteerbaars (lees: rijdends)

Wederom even een kleine update tussendoor... Het bouwen is weer ietsjes verder gekomen, en de spaghetti van de tekeningen begint nu echt een beetje te leven. Op deze foto's is goed te zien hoe de klim naar het dalniveau gaat lopen. Wat ik erg leuk vind is dat ik me nu ook begin te visualiseren hoe dat er uit gaat zien...

Afbeelding

Boven de oprit die langs de achterkant loopt komt aan de linkerkant nog een halve helix om helemaal naar de 15 cm te klimmen. Daarboven komt dan (na Zutphen) weer in de hele lengte (10 cm boven het rechter gedeelte en 5 cm boven de onderste helix) een klim naar weer een helix die naar het paradespoor leidt. Deze is aan de linkerkant dus ook weer twee niveau's hoog, en dan liggen er dus uiteindelijk vier verborgen stijgende lijnen door elkaar verweven, met daarboven nog een op het zichtbare niveau vlak voor het bergstation. Een mooie kluwen bij elkaar dus... Overigens zijn nog niet alle draadeinden geplaatst, voor de oplettende lezertjes.

Afbeelding

Komend weekend hoop ik de rails tot en met het dal klaar te hebben, zodat ik me volgende week kan bezig houden met het aansluiten van de wisselaandrijvingen (waarvan één met een servo), het in orde maken van de treinen en het programmeren van Koploper voor een interessant rijplan.

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Maurits71 »

en dan loop ik op 10 m2 te tobbem en jij doet het ff op 3 cm :)

knap hoor.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Riedkircher Tal

Bericht door Robbert-Jan »

Op de zondag-avond valreep nog even een korte update. Ik besteed meer tijd aan het bouwen dan aan het schrijven nu even, een kleine week voordat er in Zutphen iets representatief moet staan...

Het dalniveau is geplaatst en de rails liggen. Op het moment van schrijven is de lijm nog aan het drogen, en de bovenste niveau's en hellingen moeten nog wel goed gesteld worden. Een kleine tegenslag met een bocht, welke toch iets krapper gelegd bleek dan R1. Bij het recht leggen hiervan ben ik te onvoorzichtig geweest en trok ik een stuk rail los van de biels. Dat stuk heb ik dus moeten vervangen, maar toen kon ik de straal ook gelijk goed leggen.

Omdat plaatjes leuker zijn dan woorden:

De plaat voor het station met de hellingen op z'n plek, inclusief het foamboard voor de rails.
Afbeelding

Van opzij, ook nog even zonder rails op het hoogste niveau.
Afbeelding

De spaghetti van boven gezien. De uiterst rechtse boog gaat stijgen via een helix naar het paradespoortje en uiteindelijk naar het bergstationnetje. Maar dat komt pas na de beurs in Zutphen.
Afbeelding

De gecorrigeerde rail zit vlak na het wissel, in de rechter boog naar het station toe, dus op het witte foamboard. De (onverdunde) houtlijm om de boel goed vast te leggen is nog nat...
Afbeelding

En nog een doorkijkje vanaf de voorkant.
Afbeelding

Dat was het weer. De komende week bezig met de wisselaandrijvingen, het programmeren in Koploper en de treinen in orde maken (waar nodig). Ook ga ik proberen een klein beetje aankleding te maken... Het volgende verslag volgt na Zutphen. Als je eerder wilt weten hoe het er dan uitziet, kom gezellig langs!!!

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Riedkircher Tal

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er goed uit ik ga het zien aankomend weekend

Gr Andy


Plaats reactie