Advies aanschaf goede Stoomlocomotief
Advies aanschaf goede Stoomlocomotief
Hallo,
Ik heb een grote baan, tijdperk V / IV.
Ik rij vol automatisch digitaal.
Alle bochten zijn R3 en R4.
Nu zoek ik; puur omdat het me leuk lijkt; ook een mooie authentieke stoomloc (Met tender en een grote/lange dus), die ik op een bepaald stuk een route kan laten rijden.
Digitaal (DCC) uitgevoerd of in ieder geval voorbereid (Nem 651)
Ik heb eerdere berichten even nagelezen en kom dan bijvoorbeeld uit op een MT BR44 of een Flm BR52.
Maar er zijn er zovelen!
De loc moet in ieder geval degelijk zijn en betrouwbaar rijden en er top uitzien want het is een eye-cather op de baan tussen al dat moderne spul.
Nu ben ik een beetje allergisch, door ervaring, voor Minitrix locs ivm de goedkope en herrie makende motoren (koffiemolens!) en de soms idioot slechte NEM651 stekkers voor de decoder.
De ervaring leert dat net iets meer uitgeven voor een loc loont.
Jullie advies? Welke loc is dan een goede keuze?
Ps: Als iemand een goede stoomloc heeft liggen/rijden die aan de bovenstaande criteria voldoet, dan heb ik misschien interesse.
Groet
Jos
Ik heb een grote baan, tijdperk V / IV.
Ik rij vol automatisch digitaal.
Alle bochten zijn R3 en R4.
Nu zoek ik; puur omdat het me leuk lijkt; ook een mooie authentieke stoomloc (Met tender en een grote/lange dus), die ik op een bepaald stuk een route kan laten rijden.
Digitaal (DCC) uitgevoerd of in ieder geval voorbereid (Nem 651)
Ik heb eerdere berichten even nagelezen en kom dan bijvoorbeeld uit op een MT BR44 of een Flm BR52.
Maar er zijn er zovelen!
De loc moet in ieder geval degelijk zijn en betrouwbaar rijden en er top uitzien want het is een eye-cather op de baan tussen al dat moderne spul.
Nu ben ik een beetje allergisch, door ervaring, voor Minitrix locs ivm de goedkope en herrie makende motoren (koffiemolens!) en de soms idioot slechte NEM651 stekkers voor de decoder.
De ervaring leert dat net iets meer uitgeven voor een loc loont.
Jullie advies? Welke loc is dan een goede keuze?
Ps: Als iemand een goede stoomloc heeft liggen/rijden die aan de bovenstaande criteria voldoet, dan heb ik misschien interesse.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Re: Advies aanschaf goede Stoomlocomotief
Jos,
De keuze is gewoon zoveel groter dan dat jij nu aangeeft.
Mijn ervaring, wat oudere MTX loks zijn net wat beter als FLM. Vooral als het gaat om aandrijving.
Wat wil je achter je mooie grote stomer hangen? Goederen of Passagiers?
Even zo nieuw uit de winkel:
Voor Passagiers: BR01 (MTX of FLM) / BR03 (MTX) / BR05 (nieuwe Hornby/arnold) / BR18 (hobbytrain, Nieuwe Arnold)
Goederen: BR52! (FLM of MTX), BR42/44 (MTX) / BR45 (MTX).
De keuze is gewoon zoveel groter dan dat jij nu aangeeft.
Mijn ervaring, wat oudere MTX loks zijn net wat beter als FLM. Vooral als het gaat om aandrijving.
Wat wil je achter je mooie grote stomer hangen? Goederen of Passagiers?
Even zo nieuw uit de winkel:
Voor Passagiers: BR01 (MTX of FLM) / BR03 (MTX) / BR05 (nieuwe Hornby/arnold) / BR18 (hobbytrain, Nieuwe Arnold)
Goederen: BR52! (FLM of MTX), BR42/44 (MTX) / BR45 (MTX).
Hoi Jos,
Ik ben altijd nogal onder de indruk van de BR18-201.
Dat is een loc die vrij laat uit dienst is gegaan dus wel past in je tijdperk.
Verder voldoet ie aan je blikvanger eis en is ie digitaal te maken.
Kies voor de latere uitvoering van Hornby/Arnold en je hebt een prachtige, stille en mooi soepel rijdende loc.
De HN2074 is groen met rode wielen (deze heb ik. Komen geregeld op Ebeej voorbij...)
De HN2123 is bruinrood met rode wielen (deze heeft H@ns nog op voorraad)
Hier kun je mijn exemplaar zien:
en als rijtuigen is de halberstat set mooi (hn4085)
Hieronder nog wat meer details... echt mooi.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 01#p107712
succes!
De Br45 schiet me ook nog te binnen, maar daar las ik een tijdje terug niet de beste verhalen over qua rijden. Is wel een lel van een loc, maar wel voor goederen.
Ik ben altijd nogal onder de indruk van de BR18-201.
Dat is een loc die vrij laat uit dienst is gegaan dus wel past in je tijdperk.
Verder voldoet ie aan je blikvanger eis en is ie digitaal te maken.
Kies voor de latere uitvoering van Hornby/Arnold en je hebt een prachtige, stille en mooi soepel rijdende loc.
De HN2074 is groen met rode wielen (deze heb ik. Komen geregeld op Ebeej voorbij...)
De HN2123 is bruinrood met rode wielen (deze heeft H@ns nog op voorraad)
Hier kun je mijn exemplaar zien:
en als rijtuigen is de halberstat set mooi (hn4085)
Hieronder nog wat meer details... echt mooi.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 01#p107712
succes!
De Br45 schiet me ook nog te binnen, maar daar las ik een tijdje terug niet de beste verhalen over qua rijden. Is wel een lel van een loc, maar wel voor goederen.
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 04 mar 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
>MIJN VITRINE<
Jos,
Ik rij niet digitaal, dus daar kan ik geen advies over geven, maar volgens velen (ikzelf ook) is de allermooiste Duitse stoomloc ooit de S3/6. Helaas alleen geleverd door Minitrix en Arnold. Je zou eens kunnen kijken of je dit model rijdend kunt bewonderen en dan zien of het is wat je zoekt.
Hoewel ik ook volledig achter de aanraders van FidOo kan staan, daar zitten mooie locs tussen.
Succes!
Jan
Ik rij niet digitaal, dus daar kan ik geen advies over geven, maar volgens velen (ikzelf ook) is de allermooiste Duitse stoomloc ooit de S3/6. Helaas alleen geleverd door Minitrix en Arnold. Je zou eens kunnen kijken of je dit model rijdend kunt bewonderen en dan zien of het is wat je zoekt.
Hoewel ik ook volledig achter de aanraders van FidOo kan staan, daar zitten mooie locs tussen.
Succes!
Jan
-
- Moderator
Misschien even kijken naar de BR50 Giesl van Minitrix die recent is uitgebracht. Het voordeel van deze, van oorsprong is het een echte allrounder die zowel goederen als personendiensten draaide en met relatief hoge snelheid met tender voorop kon/kan rijden.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Bedankt alvast voor de adviezen.
Zeker de geadviseerde Arnolds lijken al in de richting te komen.
Ik ben ze gelijk aan het nazoeken op internet.
Uiterlijk mooi is voor mij alleen niet genoeg; de loc moet ook probleemloos en mooi rijden!
Dus jullie rij ervaringen met de diverse locs worden ook zeer op prijs gesteld.
Groet
Jos
Zeker de geadviseerde Arnolds lijken al in de richting te komen.
Ik ben ze gelijk aan het nazoeken op internet.
Uiterlijk mooi is voor mij alleen niet genoeg; de loc moet ook probleemloos en mooi rijden!
Dus jullie rij ervaringen met de diverse locs worden ook zeer op prijs gesteld.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Graag gedaan!
Ben wel benieuwd wat het gaat worden straks?
Laat je het nog ff weten als het gelukt is
Groetjes & suc6!
Ben wel benieuwd wat het gaat worden straks?
Laat je het nog ff weten als het gelukt is
Groetjes & suc6!
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
>MIJN VITRINE<
>MIJN VITRINE<
Jos,
Grote baan, kijk eens naar de minitrix BR52 met condenstender, ik heb deze mooie loc analoog.
Bert
Grote baan, kijk eens naar de minitrix BR52 met condenstender, ik heb deze mooie loc analoog.
Bert
Jos,
De S 3/6 (Die Königin der Schiene) van Minitrix die Jan noemde rijdt bij mij al bijna twee jaar probleem- en geruisloos zijn rondjes, voorzien van een Kuehn decoder. Er heerlijk soepel lopende lok in de bruine uitvoering uit de Pfalz met geweldige rij-eigenschappen. Een imposante lok. De Beierse spoorwegen besteedden destijds veel aandacht aan vormgeving en esthetiek. In het echt rijdt hij als museumlok in het groen, maar waarom zou een bruine museumlok niet ook kunnen? Op mijn baan valt hij niet uit de toon, want ik rijd tijdperk II. Problemen met de decoderstekker heb ik niet.
Als je vooral grote of imposante loks zoekt, kun je ook eens kijken naar de BR96 van Arnold. Een reusachtige Malletlok voor de steile en bochtige, Beierse trajecten. Ik heb de analoge uitvoering van Arnold die iets 'rouwer' loopt dan de S3/6, maar het is een beul van een lok, die lange goederentreinen hellingen op kan sjorren. Het is wel een tenderlok, maar geen 'kleine jongen'.
Kijk maar hier (let op de man naast de lok). http://www-personal.umich.edu/~khmiska/ ... R96.h1.gif
Ben
De S 3/6 (Die Königin der Schiene) van Minitrix die Jan noemde rijdt bij mij al bijna twee jaar probleem- en geruisloos zijn rondjes, voorzien van een Kuehn decoder. Er heerlijk soepel lopende lok in de bruine uitvoering uit de Pfalz met geweldige rij-eigenschappen. Een imposante lok. De Beierse spoorwegen besteedden destijds veel aandacht aan vormgeving en esthetiek. In het echt rijdt hij als museumlok in het groen, maar waarom zou een bruine museumlok niet ook kunnen? Op mijn baan valt hij niet uit de toon, want ik rijd tijdperk II. Problemen met de decoderstekker heb ik niet.
Als je vooral grote of imposante loks zoekt, kun je ook eens kijken naar de BR96 van Arnold. Een reusachtige Malletlok voor de steile en bochtige, Beierse trajecten. Ik heb de analoge uitvoering van Arnold die iets 'rouwer' loopt dan de S3/6, maar het is een beul van een lok, die lange goederentreinen hellingen op kan sjorren. Het is wel een tenderlok, maar geen 'kleine jongen'.
Kijk maar hier (let op de man naast de lok). http://www-personal.umich.edu/~khmiska/ ... R96.h1.gif
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Ik heb een FLM BR01.10. Qua rij-eigenschappen is die niet zo goed. Heeft echt moeite een helling op te komen met 5 4-assige wagons erachter. Ik vind die dus geen aanrader.FidOo schreef: Voor Passagiers: BR01 (MTX of FLM)
Ja de oude zijn niet geweldig. Maar de nieuwe (die met stroomlijn bekleding en sound heb ik gezien) en die rijdt een stuk beter.
-
- Moderator
Wat te denken van een BR 01.5 van minitrix, eventueel kan je daarbij nog op zoek naar de 12421 welke een tijdperk V lok is naar voorbeeld van de Ulmer Eisenbahnfreunde (UEF). Heb je gelijk eentje met compleet passende beschrifting.
Robert
P.s. Het is wel even zoeken, het betreft een Trix proficlub model uit 2003.
Robert
P.s. Het is wel even zoeken, het betreft een Trix proficlub model uit 2003.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Je rijdt west duits neem ik dan aan?? Kan het zo 123 even niet vinden.. Is wel even goed om te weten voor een goed advies, zie ook oost duits tussen de adviezen staan.
Verder: kun je wat preciezer aangeven welk tijdperk? IV begint bij 1965 en V eindigt bij 1990. Is voor stoom nogal ruim, van "er zijn nog VEEL stomers" in 1965 tot "bijna alle stomers staan stil in een museum" in 1990. Officieel einde stoomtijdperk voor west duitsland was 1977, voor oost duitsland (als voorbeeld) tot uiterlijk 1988. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Letzte_reg ... okomotiven
Maar goed... een goed advies is m.i. alleen mogelijk als je een strakker tijdpad aangeeft en een land. Maakt het ook leuker om mee te rijden denk ik.
Verder: kun je wat preciezer aangeven welk tijdperk? IV begint bij 1965 en V eindigt bij 1990. Is voor stoom nogal ruim, van "er zijn nog VEEL stomers" in 1965 tot "bijna alle stomers staan stil in een museum" in 1990. Officieel einde stoomtijdperk voor west duitsland was 1977, voor oost duitsland (als voorbeeld) tot uiterlijk 1988. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Letzte_reg ... okomotiven
Maar goed... een goed advies is m.i. alleen mogelijk als je een strakker tijdpad aangeeft en een land. Maakt het ook leuker om mee te rijden denk ik.
Hi Martin,
Tijdspad is bij mij niet zo belangrijk.
Ben daar niet zo heel kritisch op.
Gaat me meer om een mooie imposante stoomloc met top rijeigenschappen en digitale stekker of al digitaal af fabriek.
Lees al dat er verschillende mogelijkheden zijn maar ook dat er wat locs afvallen.
Kijken of er nog meer tips komen voordat ik een shortlist ga maken.
Groet
Jos
Tijdspad is bij mij niet zo belangrijk.
Ben daar niet zo heel kritisch op.
Gaat me meer om een mooie imposante stoomloc met top rijeigenschappen en digitale stekker of al digitaal af fabriek.
Lees al dat er verschillende mogelijkheden zijn maar ook dat er wat locs afvallen.
Kijken of er nog meer tips komen voordat ik een shortlist ga maken.
Groet
Jos
Zo'n br01,5 heb ik inderdaad ook en die rijdt zeer goed. Alleen ik ben niet zo fan van de trix decoders. Zou liever 1 met een keuhn uitrusten.
Zelf heb ik de BR03 062 DRG van Minitrix.
Ondanks dat het een oudere uitgave is (bj. 1989/90) is deze echt fluisterstil ,en rijd zeer soepel met een behoorlijke trekkracht,jaren geleden heb ik bij 't Winkeltje in Dorderecht een Lenz mini gold decoder laten inbouwen,tot nu toe geen storingen ondervonden.
Nogmaals,de motor hoor je niet,daarbij is de afwerking top,mooi gedetailleerd.
Ik heb nooit spijt van de aankoop gehad,ik wou dat alle locs zo stil waren en zo soepel zouden rijden.
Ondanks dat het een oudere uitgave is (bj. 1989/90) is deze echt fluisterstil ,en rijd zeer soepel met een behoorlijke trekkracht,jaren geleden heb ik bij 't Winkeltje in Dorderecht een Lenz mini gold decoder laten inbouwen,tot nu toe geen storingen ondervonden.
Nogmaals,de motor hoor je niet,daarbij is de afwerking top,mooi gedetailleerd.
Ik heb nooit spijt van de aankoop gehad,ik wou dat alle locs zo stil waren en zo soepel zouden rijden.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Rautenhaus en D&H passen ook prima in Minitrix locs, is mijn ervaring.FidOo schreef:Zo'n br01,5 heb ik inderdaad ook en die rijdt zeer goed. Alleen ik ben niet zo fan van de trix decoders. Zou liever 1 met een keuhn uitrusten.
Die BR03 heb ik ook (weliswaar analoog): prima loc.
En deze ga je niet kiezen, maar ik moet 'm toch even noemen als je praat over imposant: de BR06, de allergrootste Duitse stoomloc ooit gebouwd (en als zodanig eigenlijk mislukt). Hij is ooit door Lemaco uitgebracht, maar dan betaal je ook de hoofdprijs, en hij is gebouwd door LeFennec van dit forum, prachtig stukje huisvlijt.
Groet,
Jan
En deze ga je niet kiezen, maar ik moet 'm toch even noemen als je praat over imposant: de BR06, de allergrootste Duitse stoomloc ooit gebouwd (en als zodanig eigenlijk mislukt). Hij is ooit door Lemaco uitgebracht, maar dan betaal je ook de hoofdprijs, en hij is gebouwd door LeFennec van dit forum, prachtig stukje huisvlijt.
Groet,
Jan
klopt, alleen een keuhn koop je al voor 25,-!WimC schreef:Rautenhaus en D&H passen ook prima in Minitrix locs, is mijn ervaring.FidOo schreef:Zo'n br01,5 heb ik inderdaad ook en die rijdt zeer goed. Alleen ik ben niet zo fan van de trix decoders. Zou liever 1 met een keuhn uitrusten.
PS Marcel die BR03 heb ik ook, en na een schoonmaakbeurt liep deze zeer goed. (maar is niet digitaal voorbereid, wel makkelijk om te bouwen)
En dus niet waar Jos naar zoekt. (dat geldt ook voor die br96 waar ben naar verwijst... die is niet digitaal, of met stekker uitgevoerd)
Jos, kijk nog eens naar mijn lijstje. je wilt een nieuwe lok, dus ga eens rondneuzen in Hans zn winkel.
En als je een keuze of short-list gemaakt heb, zet die ff neer hier dan geven wij weer feedback!
Rautenhaus en D&H hoeven maar een paar euro duurder te zijn. Prima decoders, bevallen me eigenlijk ook beter dan die van Kuhn (de treinen rijden soepeler weg en kunnen langzamer rijden, is mijn ervaring). Bovendien heb je geen gepruts, want het past gewoon goed . Ze zouden bij Kuhn ook hun pootjes 1 mm langer kunnen maken, dan zou het ook passen.FidOo schreef:klopt, alleen een keuhn koop je al voor 25,-!WimC schreef:Rautenhaus en D&H passen ook prima in Minitrix locs, is mijn ervaring.FidOo schreef:Zo'n br01,5 heb ik inderdaad ook en die rijdt zeer goed. Alleen ik ben niet zo fan van de trix decoders. Zou liever 1 met een keuhn uitrusten.
Voordeel van Minitrix en de betreffende decoders is wmb wel dat je ze er in steekt en het rijdt goed. Hooguit moet je de maximale rijsnelheid aanpassen. Bij Fleischmann ben ik meestal een paar uur bezig om de goede instellingen te vinden van de decoder. Fleischmann komt er bij mij niet meer in, veel te veel gepruts.
Maar goed da's een beetje offtopic allemaal.
Mbt stoomlocs zou ik adviseren om geen loc met de aandrijving in de tender te nemen. Daarin zit relatief weinig gewicht, dus de trekkracht gaat tegenvallen.
Ja, dat is waar, maar zo'n loc heeft meestal wel een mooiere ketel (waar je "onderdoor" kunt kijken) dan een waar de motor en de tandwieltjes in de ketel of het machinistenhuis zitten. Hangt er dus vanaf wat je erachter wilt hangen. Bij een personentrein zou ik kiezen voor aandrijving in de tender, bij een lange goederentrein niet.WimC schreef:Mbt stoomlocs zou ik adviseren om geen loc met de aandrijving in de tender te nemen. Daarin zit relatief weinig gewicht, dus de trekkracht gaat tegenvallen.
Bij Minitrix hebben ze dat met de BR18 wel mooi opgelost, voor zover ik het van plaatjes kan zien.
De D&H decoders passen natuurlijk altijd in Minitrix locs, domweg omdat Minitrix zijn decoders niet zelf maakt, maar deze dus rechtstreeks afneemt van D&H
Stoomlocs, ze zijn er natuurlijk in vele maten en soorten, daarnaast ook in bijna net zo veel kwaliteits verschillen.
Minitrix stoomlocs hebben over het algemeen uitstekende prestaties, waar FLM nog wel eens te kort wil komen in trekkracht (zeer goed voorbeeld in deze is de BR23 van FLM, prachtige loc om te zien, maar met 3 rijtuigen bijna geen helling op te krijgen)
De nieuwere uitvoeringen van Minitrix zijn inm een stuk stiller geworden.
Beste vergelijk, stap eens een goede modelspoorwinkel binnen, bekijk daar wat locs en vraag of je ze even mag zien rijden op de testbaan.
2e optie, kom in september naar Lochem op het N-spoor evenement, Je zult daar vast mooie locs kunnen zien liggen, en testbanen zijn er dan ook genoeg aanwezig
mvg
Freddy
Stoomlocs, ze zijn er natuurlijk in vele maten en soorten, daarnaast ook in bijna net zo veel kwaliteits verschillen.
Minitrix stoomlocs hebben over het algemeen uitstekende prestaties, waar FLM nog wel eens te kort wil komen in trekkracht (zeer goed voorbeeld in deze is de BR23 van FLM, prachtige loc om te zien, maar met 3 rijtuigen bijna geen helling op te krijgen)
De nieuwere uitvoeringen van Minitrix zijn inm een stuk stiller geworden.
Beste vergelijk, stap eens een goede modelspoorwinkel binnen, bekijk daar wat locs en vraag of je ze even mag zien rijden op de testbaan.
2e optie, kom in september naar Lochem op het N-spoor evenement, Je zult daar vast mooie locs kunnen zien liggen, en testbanen zijn er dan ook genoeg aanwezig
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Hi,
Bedankt weer voor de adviezen.
Heb geen problemen met decoders maar met de Minitrix stekker verbindingen. Die zijn nogal eens ........
Decoders trillen meer dan eens gewoon los.
Heb in diverse locs (MAK's / Br 182) ze vast laten solderen.
Die Br03 is inderdaad wel mooi.
Kan natuurlijk altijd dan maar een decoder in laten bouwen (Digitaalservice Almere )
Motor in de Tender of de Loc?
Dat schijnt dus wel wat uit te maken ivm trekkracht.
Heb een grote Helix (R3 / R4 en helling < 2.5%) dus dat is misschien toch een issue.
Nu ga ik er geen lange trein van maken, maar 4 rijtuigen (met verlichting) of 8 wagons is natuurlijk wel normaal.
Ik blijf jullie adviezen en vooral rijervaringen volgen en zal dan komend weekend eens een lijstje van mijn mogelijke keuzes plaatsen zodat jullie daarop kunnen schieten.
Groet
Jos
Mijn baan Benelux: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4415
Bedankt weer voor de adviezen.
Heb geen problemen met decoders maar met de Minitrix stekker verbindingen. Die zijn nogal eens ........
Decoders trillen meer dan eens gewoon los.
Heb in diverse locs (MAK's / Br 182) ze vast laten solderen.
Die Br03 is inderdaad wel mooi.
Kan natuurlijk altijd dan maar een decoder in laten bouwen (Digitaalservice Almere )
Motor in de Tender of de Loc?
Dat schijnt dus wel wat uit te maken ivm trekkracht.
Heb een grote Helix (R3 / R4 en helling < 2.5%) dus dat is misschien toch een issue.
Nu ga ik er geen lange trein van maken, maar 4 rijtuigen (met verlichting) of 8 wagons is natuurlijk wel normaal.
Ik blijf jullie adviezen en vooral rijervaringen volgen en zal dan komend weekend eens een lijstje van mijn mogelijke keuzes plaatsen zodat jullie daarop kunnen schieten.
Groet
Jos
Mijn baan Benelux: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4415
Jos,ouwerling schreef:Die Br03 is inderdaad wel mooi.
Ik ben gek op stoomlocs (rij tijdperk II, dus wat wil je?) en ik vind het prachtig je van advies te mogen dienen (met veel anderen; dat is het leuke van dit forum). Als je inderdaad kiest voor de BR03, dan is het misschien aardig wat achtergrondinformatie te geven. De beroemdste Duitse loc is waarschijnlijk de eerste "Einheitslok", de BR01 (daar rijden er nu nog veel van rond als museumloc; SSN Rotterdam heeft er een, heb je die wel eens bewonderd?). Die was echter te zwaar voor sommige delen van het Duitse spoorwegnet dus men wilde een lichtere versie en dat is de BR03 geworden. De locs zijn vrijwel even groot (de lengtes verschillen maar een paar cm) en imposant, met slechts kleine uiterlijke verschillen (en natuurlijk bouwtechnische verschillen die je aan de buitenkant niet ziet). Kortom, met de BR03 heb je een grote, imposante loc. Om je een idee te geven, de grootste loc, de BR06, die ik al eerder noemde, was 26,5 m lang, de BR03 net geen 24 m en de S3/6 (ook eerder genoemd) ruim 21 m.
Groet en succes met kiezen,
Jan