Advies aanschaf goede Stoomlocomotief

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
ouwerling

Re: Advies aanschaf goede Stoomlocomotief

Bericht door ouwerling »

Hi,

Kwam in mijn zoektocht deze tegen.
Is een goederen loc begrijp ik.
Waarom weet ik niet, maar hij zal ook wel rijtuigen trekken toch ;)
Voldoet wel aan mijn criteria tav; imposant, digitaal, goede motor en ik denk sterk (motor in loc).
Wel een Minitrix, maar ik hoop dan maar dat de stekker verbinding in deze loc van betere kwaliteit is; Ervaring?

Maar hoe rijdt ie?

Afbeelding

Hersteller : Trix 12418
Trix Profi - Club Modell 2004
Limitierte Sonderserie
BR 52 8195 - 1 Deutsche Reichsbahn / Fränkischen Museumseisenbahn
Digital
Unbespielt
Dampflok , OVP , Beschreibung , Zertifikat , Zurüstteile , Blindstecker
NEM - DSS , NEM - Kupplung , Lichtwechsel
Lok und Tender aus Metalldruckguss
Hochleistungsmotor ( Glockenankermotor ) mit Schwungmasse
Motor und Getriebe im Kessel
Digitalschnittstelle im Tender
Kurzkupplung zwischen Lok und Tender
Kinematik für Kurzkupplung am Tender
5 Achsen über Kuppelstangen angetrieben
4 Haftreifen
LüP 145 mm

Iemand ervaring met deze loc? Bij positieve ervaringen ga ik daar eens achteraan

Groet

Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

JanCK

Bericht door JanCK »

Ja, die is zeker imposant. Je kunt ook mooi onder de ketel doorkijken. Hij is de eerste van de zgn. "Kriegsloks" die in WOII met duizenden werden gebouwd om de kapot gebombardeerde locs te vervangen en troepen en materieel te verplaatsen naar het front. Hij valt voor mij daardoor net buiten mijn definitie van tijdperk II, dus ik heb 'm niet. Ervaringen laat ik dan ook graag aan anderen over.

De reden dat ik toch reageer, is om te antwoorden op je vraag naar het verschil tussen een personen- en een goederenstoomloc. De diameter van de drijfwielen bij een personenloc is groter, tot wel 2.30 m bij de BR05 (die het Duitse snelheidsrecord voor stoomlocs heeft), om sneller te kunnen rijden. Goederenlocs daarentegen hadden meer en kleinere drijfwielen voor een hogere trekkracht (maar reden daardoor wel langzamer).

Ik heb 't even voor je nagekeken op het Duitse forum waar ik lid van ben en volgens de kenners daar werd de BR52 hoogst zelden ingezet voor personentreinen, maar vrijwel uitsluitend voor goederentreinen. Maar het gebeurde wel. Bovendien: het is jouw baan.

Ik hoop dat dit voldoende achtergrondinfo is.
Groet,
Jan

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

ouwerling schreef:Hi,

Kwam in mijn zoektocht deze tegen.
Is een goederen loc begrijp ik.
Waarom weet ik niet, maar hij zal ook wel rijtuigen trekken toch ;)

Groet

Jos
Jos,

deze loc trekt alles wat jos erachter hangt. Oftewel wat jij mooi vindt!
Ik heb ook een BR85 (goederen loc) met daarachter (verkeerde) rheingold wagens... Waarom?
Vind ik een mooie combi!

Zelf trouwens via MP een Arnold BR05 gekocht (komt hopelijk een dezer dagen binnen). Deze heeft denk ik geen stekker-plug-digitaal-ding maar wel heel mooi en imposant. Schijnt ook prima te rijden.

Wellicht om te laten bouwen op een beurs of door een forumgenoot???

Succes!

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

FidOo

Bericht door FidOo »

De BR52, tja ik vind hem tegenvallen kwa prestaties (niet kwa looks). Maar had er 12 6assige erts wagens achter hangen en dat trokt ie niet een R4 helling omhoog. (een oude mallet BR96 of een krokodil zonder moeite!)

En nee, hij reedt echt niet met personenwagons! (nu bij de VSM/SSN? wel als museumlok)

Ik vind persoonlijk een BR01.5 van MTX wel erg gaaf.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

JanCK

Bericht door JanCK »

FidOo schreef:En nee, hij reed echt niet met personenwagons!
Helemaal mee eens. Als ik 'm had, zou ik er goederenwagons achter hangen zoals ertswagens (die bij mij inderdaad achter de BR96 hangen). Er schijnt echter een foto te bestaan uit 1946 waarop een BR52 het zwaar beschadigde station van München uitrijdt met een stam personenrijtuigen. Dat kun je, net als Merijn, als excuus gebruiken. Hangt er maar net vanaf hoe waarheidsgetrouw je wilt rijden. Het lijkt erop alsof jij en ik daar dezelfde ideeën op nahouden, Joost.
Groet,
Jan

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Jos ,

ik heb even bij : http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... =2#reports
gekeken . 3 beoordelingen .
mooi , maar rijd niet best en te duur.

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
ouwerling

Bericht door ouwerling »

Hi,

Top al deze adviezen.
Deze wordt het dus ook niet.
Rij eigenschappen vind ik wel zo belangrijk.

Dan toch nog maar eens kijken naar die Mt Br 1.5.

Nog niet zo gemakkelijk om een mooie, imposante, goed rijdende, digitaal voorbereide stoomloc te scoren :shock:
Nog andere ideeën?

Wordt vervolgd en allen alvast weer bedankt

Groet

Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Nog even mijn twee cent.
Ik heb in het verleden ook veel problemen gehad met een BR 38 van FL. Maar uiteindelijk de onderstaande lokomotief gekocht.
Wat lok betreft een geweldig uitziende lok, met mooie authentieke old fashioned lijnen.

Het is de BR 18.4 van Trix (nr. 12234). Een mooie lok met een opvallende punt naar voren van het stokershuis. Mooie zilverkleurige banden om de ketel en een driepunt verlichting van DB aan de frontzijde.
Belangrijker nog is dat het een metalen spuitgietwerk frame heeft, een klokankermoter met vliegwiel in het ketelhuis. Verder heb ik er een D&H, DHP163 decoder in laten zetten en vervolgens een proefrit laten maken.......hahaha, wat een feest. Neem van mij aan, ik ben allergisch voor slecht lopende treinen. Maar deze loopt geweldig. Langzaam optrekken en stoppen. zelfs met al mijn wagons (4 lange pers en drie donderbussen en wat goederenwagons) loopt hij zeer soepel zonder brom en kras geluiden.

Ach het zijn 5 cent geworden, maarja laat mij ook eens enthousiast zijn.
Ronald
Bijlagen
Trix 12234 BR 18.4 DB.jpg
Trix 12234 BR 18.4 DB.jpg (70.22 KiB) 4656 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RonaldB op 06 mar 2014 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

ouwerling schreef:Rij eigenschappen vind ik wel zo belangrijk.

Nog niet zo gemakkelijk om een mooie, imposante, goed rijdende, digitaal voorbereide stoomloc te scoren :shock:
Nog andere ideeën?
mijn duit heb je al gehad. Br 18-201 (HN2074) Scoort op alle vlakken:
Rijdt bizar mooi, super gedetaileerd, GROOT en imposant, reedt in jouw tijdperk, trok personenwagens, is digitaal te maken, en is echt een blikvanger...

Als je die mooi vindt kun je daar met een gerust hart voor gaan.... Als je hem mooi vindt tenminste hahaha ( smaak is natuurlijk persoonlijk) ;)

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

spoor65

Bericht door spoor65 »

Die BR 18 modellen zijn idd erg mooie locs,
en de laatste genoemde minitrix die hier met foto staat is een plaatje,

Voor wat de decoder betreft, Het probleem met de stekkers is eigenlijk domweg de dikte van de pins die D&H toepast op zijn decoders, die zijn gemiddeld net ff iets dikker dan van andere fabrikanten,
Steek een D&H of Minitrix decoder erin, en je zult geen last hebben van lostrillen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

WimC

Bericht door WimC »

spoor65 schreef:Die BR 18 modellen zijn idd erg mooie locs,
en de laatste genoemde minitrix die hier met foto staat is een plaatje,

Voor wat de decoder betreft, Het probleem met de stekkers is eigenlijk domweg de dikte van de pins die D&H toepast op zijn decoders, die zijn gemiddeld net ff iets dikker dan van andere fabrikanten,
Volgens mij is het de lengte van de pinnen. Die moet minstens 5 mm lang zijn. Bij b.v. Kuhn zijn ze net wat korter en daardoor maken die geen goed contact en trillen los.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

JanCK

Bericht door JanCK »

Die MT 12234 BR18.4 is de vroegere S3/6 waar eerder in dit draadje de loftrompet over werd gestoken. Die van Ronald is de tijdperk III uitvoering, ik heb het tijdperk II model (MT 12304). Prachtige loc.

FidOo

Bericht door FidOo »

Is dit niet wat voor je? Uniek, groot en mooi! FLM Br52 Grijs TP2

Uitgevoerd met stekker, beter (en sommige zeggen, mooier) als de MTX.
Heb er mee in mijn handen gestaan, hij is winkelnieuw.

PS ja ik ken de verkoper, nee ik krijg geen commissie.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

JanCK

Bericht door JanCK »

Hoewel zeker imposant, mag ik een kanttekening maken?
Dit model is grijs i.v.m. de zogenaamde Fotografieranstrich. Dit werd toegepast om een nieuwe loc te fotograferen voor het verlaten van de fabriek want grijs toonde beter op de toenmalige zwart-wit foto's. Na het maken van de foto's kreeg de loc zijn definitieve (zwarte) kleur en werd geleverd aan de opdrachtgever. Het is dan ook ongebruikelijk dat een loc in Fotoanstrich een reguliere dienst op het spoorwegnet reed. Hoewel ook hier weer uitzonderingen zijn, want het museum in Bochum-Dahlhausen heeft een BR80 gerestaureerd in Fotoanstrich (zie de foto bij het Wikipedia artikel over Fotografieranstrich), dus als je hem als museumloc wilt laten rijden, kan het wel. En dan zijn we weer bij de discussie: hoe waarheidsgetrouw wil je zijn?
Succes met kiezen!
Jan

dentheo

Bericht door dentheo »

Anderzijds heeft deze Fleischmann tenderaandrijving...
Mijn enige Fleischmanns die nooit haperen bij de lokwielen zijn de 011 en de 038, die slechts drie aangedreven wielen hebben.
Mijn 050-ers stotteren beide van tijd tot tijd met de lokwielen, wat toch een slordig zicht geeft.
Dat heb ik NIET met mijn belgische MTX 026 (duits type 052) , logisch want die heeft lokaandrijving.

Anderzijds is die 18 best wel knap maar origineel "beiers en groen", en zeldzaam in het echt.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Overdijk

Bericht door Overdijk »

JanCK schreef:Fotografieranstrich
Jan
Onder normale vredestijd omstandigheden zou dat kloppen, echter is het model waar hij naar verwijst een pure "kriegslok".
Deze oorlogslocomotieven werden zo spaarzaam mogelijk gebouwd en in wehrmacht grijs afgeleverd. Zij zijn een afgeslankte oorlogsversie van de BR 50.
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_52
dentheo schreef:Mijn 050-ers stotteren beide van tijd tot tijd met de lokwielen, wat toch een slordig zicht geeft.
Dat heb ik NIET met mijn belgische MTX 026 (duits type 052) , logisch want die heeft lokaandrijving.
Jan
Deze BR 52!! is ook een volledige nieuw ontwikkeling en mag niet vergeleken worden met de BR 50!! van FLM uit de jaren tabak.

Maar dit is precies dezelfde baureihe die op de vorige pagina werd voorgesteld in de Minitrix versie en niet geschikt werd bevonden.

De BR 52 is een pure goederenloc die door de ruwe bouw en hun oorlogsverleden, snel versleten waren.
Deze serie wordt dan ook al bij de DB buiten dienst gesteld, voor dat het UIC nummer werd ingevoerd.

De BR 50 is gemixed ingezet voor goederen en passagiersdiensten, deze serie is van betere kwaliteit geweest en is langer meegegaan.
De BR 50 kreeg als UIC computernummer de nummers 050/051/052/054, hierdoor ontstaat vaak de verwarring tussen de twee serie`s.

De nieuw ontwikkelde serie BR 50 van FLM is trouwens een wereld van verschil met de oude serie die de meeste bezitten.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

JanCK

Bericht door JanCK »

Overdijk schreef:Onder normale vredestijd omstandigheden zou dat kloppen, echter is het model waar hij naar verwijst een pure "kriegslok".
Deze oorlogslocomotieven werden zo spaarzaam mogelijk gebouwd en in wehrmacht grijs afgeleverd.
Ron,
Ja, daar had ik ook aan gedacht en daarom had ik 't voor ik mijn post schreef even opgezocht in de Spur-N Datenbank. Daar staat bij deze lok "Auslieferungszustand" wat volgens mij betekent: "Fotoanstrich". Normaal wordt bij grijze treinen voor de Wehrmacht inderdaad gesproken van "Wehrmachtsgrau", maar bij deze niet. Ben je het daarmee eens? Al kan het een vergissing in de Datenbank zijn, die is ook niet volmaakt natuurlijk.
Groet,
Jan

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Het zou idd misschien kunnen, maar ik denk het niet.

Ik denk eerder dat hier met "Auslieferungszustand" bedoeld word dat deze machine gelijk voor oorlogsdoeleinden werd ingezet onder leiding van de wehrmacht en daarom grijs geschilderd was.

Fotoanstrich is meer van toepassing bij eerste van een serie of subserie, het gaat hier om locnummer 1413.
Voor mijn gevoel zijn locs in fotoanstrich ook vaker meer lichtergrijs en hebben ook zwarte vlakken/onderdelen voor het contrast.

Er zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn, maar in 1943 hebben de duitse strijdkrachten in februari net de slag om Stalingrad verloren, wat vaak wordt gezien als het keerpunt van de strijd.
Ik vermoed dat er niet veel fabrieksfoto`s meer werden gemaakt, "rader mussen rollen" was meer het motto.
Maar ook ik kan mij natuurlijk vergissen.

EDIT: Ik zie nu net dat het grotere broertje van Roco word omschreven als Kriegs/Feld grau. :D

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

JanCK

Bericht door JanCK »

Tja, daar kan ik weinig tegen inbrengen. Ik denk dat je gelijk hebt. Het is Wehrmachtsgrau en geen Fotoanstrich.

Blijft de vraag welke loc Jos gaat kiezen. Ik vind dit een heel interessant draadje worden, meningen uitwisselen over stoomlocs, hun uiterlijk en rijeigenschappen.

Groet,
Jan

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Ik denk dat een BR 50 van de nieuwe serie van FLM een optie kan zijn.
Of misschien een van de BR 40`s (41/42/43/44) van MTX?
Ik weet even niet zo uit het hoofd welke een ketelaandrijving heeft en of deze ook voor gemengd vervoer werd ingezet.
Dat zal een ander wel weer weten :)

Groetjes Ron

JanCK

Bericht door JanCK »

Ik ben door de posts het draadje even kwijt, maar is deze al genoemd: de BR50 met cabinetender van Fleischmann, cat. nr. 718482? Stond nieuw in de 2013 catalogus en is volledig digitaal. De BR50 werd na de oorlog voor zowel goederen- als personenverkeer ingezet in Oost- en West-Duitsland (dit model is van de DB). Je kunt er dus echt alle kanten mee op.

H@ns heeft er een op voorraad tegen wat mij een gunstige prijs lijkt (vergeleken met de prijzen bij de winkels hier bij mij in de buurt [Zuid-Holland]). Ik zie dat je in Gelderland woont, Jos, dus even naar Lochem rijden om 'm bij H@ns te bekijken en te testen, zal niet zo'n probleem zijn.

Imposante loc en met die cabinetender een leuke blikvanger. Ik hoop dat de rijeigenschappen ook goed zijn.

Succes!
Jan

Onderwerp starter
ouwerling

Bericht door ouwerling »

Hi,

Ja die Br 50 van Flm lijkt me wel wat.
Prijs is ook te doen.

Wie heeft hier rij ervaring mee?
Trekkracht?
Motor in de lok of tender?

Ik hoor het weer graag.

Groet

Jos

JanCK

Bericht door JanCK »

Jos,

Ik kon op de door mij meest bekeken sites geen "Erfahrungen" of "Bewertungen" vinden. Ik denk dat de loc daar nog te nieuw voor is (hij is nog geen half jaar geleden uitgebracht). Wel zag ik dat de prijs zelfs bij de Duitse winkels meestal flink hoger ligt dan bij H@ns. Hoe hij dat doet, weet ik niet, maar als ik jou was, zou ik hem eens een bezoekje brengen.

Ik heb zelf een eerdere analoge versie (cat. nr. 7180) en die rijdt prima met een flinke sleep (ruim 20) goederenwagons (max. helling 2%). Maar ja, niet digitaal.

Succes met je keuze!
Jan

JanCK

Bericht door JanCK »

Jos,

Ik ben heel benieuwd welke het geworden is. Heb je al een stoomloc gekocht en zo ja, welke?

Groet,
Jan

Onderwerp starter
ouwerling

Bericht door ouwerling »

Hi,

Nog niks gekocht.
In Zutphen wat gekeken en laatst ook op Intermodelbau in Dortmund gekeken.
Het wordt een BR50 of 52 van Flm (met DSS).
Evt met sound, maar die zijn echt heel prijzig.
Probeer er op Ebay een te scoren voor een aardige prijs, maar tot nog toe 2x mis gezeten.
Er staan er nog genoeg dus het gaat een dezer dagen vast lukken.

Ik heb de wagentjes die ik er achter ga hangen en m.i. wel passen al wel gescoord.

Afbeelding

Zodra het gelukt is kom ik weer op het net.

Groet

Jos

Plaats reactie