N-baan: Ober Lesach (180x80 + 280x80 cm) dubbele lagen
Re: N-baan: Ober Lesach
Houd er dan wel rekening mee dat de rails bij uitzetten en krimpen tengevolge van temperatuur schommelingen van de omgeving zomaar spontaan van de plastic bielzen kan los schieten.
Of dat je last krijgt van railspattingen.
Groetjes.
Of dat je last krijgt van railspattingen.
Groetjes.
Re: N-baan: Ober Lesach
buiten dat ik ook verwacht dat de rails je vanzelf om de oren vliegt.
een ringleiding solderen om de 10 cm is leuk als je niets te doen heb maar in mijn opinie niet nodig, echter om de 75-100 cm een draadhje solderen is wel adviseerbaar.
iedereen hier die meerdere banen hebben gebouwd zullen beamen dat het rij genot omhoog en het storings niveau omlaag gaat als je maar genoeg draadjes hebt gesoldeerd. en 17 meter Helix is echt veels te veel, ga je spijt van krijgen, beter nu 2 dagen solderen of straks afbreken en opnieuw beginnen
gr. M>
een ringleiding solderen om de 10 cm is leuk als je niets te doen heb maar in mijn opinie niet nodig, echter om de 75-100 cm een draadhje solderen is wel adviseerbaar.
iedereen hier die meerdere banen hebben gebouwd zullen beamen dat het rij genot omhoog en het storings niveau omlaag gaat als je maar genoeg draadjes hebt gesoldeerd. en 17 meter Helix is echt veels te veel, ga je spijt van krijgen, beter nu 2 dagen solderen of straks afbreken en opnieuw beginnen
gr. M>
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: N-baan: Ober Lesach
Eens. Bovendien, hoe lang ben je nu helemaal bezig met 17x2 draadjes solderen? 1 a 2 minuten per draadje? (inclusief koffietijdMaurits71 schreef:buiten dat ik ook verwacht dat de rails je vanzelf om de oren vliegt.
een ringleiding solderen om de 10 cm is leuk als je niets te doen heb maar in mijn opinie niet nodig, echter om de 75-100 cm een draadhje solderen is wel adviseerbaar.
iedereen hier die meerdere banen hebben gebouwd zullen beamen dat het rij genot omhoog en het storings niveau omlaag gaat als je maar genoeg draadjes hebt gesoldeerd. en 17 meter Helix is echt veels te veel, ga je spijt van krijgen, beter nu 2 dagen solderen of straks afbreken en opnieuw beginnen
gr. M>

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: N-baan: Ober Lesach
Okee,
ik neem de wijze ideeën van jullie mee in de bouw van deze 2e helix.
De helix wordt gemaakt op een plaat van 100 x 80 cm.
Uitgetekend geeft dat dit:

En in 3D dan dit:

Per omwenteling is de lengte, 2,69 tot 2,91 mtr.
Stijgingspercentage is dan rond de 1,6 tot 1,8%
Zo krijg ik een hoogte van 54 mm per omwenteling. Ik denk iets hoger!
I.v.m. het toegepast hout voor de helix (6mm triplex)
Ik ga 4 draadjes per rail/omwenteling solderen (=8 ivm dubbele rails)
5 april is er weer een beurs in de Expo Houten, betekend diverse wissels en veel flexrail kopen want daarna kan ik weer verder.....
Thanks mannen voor jullie Input!
ik neem de wijze ideeën van jullie mee in de bouw van deze 2e helix.
De helix wordt gemaakt op een plaat van 100 x 80 cm.
Uitgetekend geeft dat dit:
En in 3D dan dit:
Per omwenteling is de lengte, 2,69 tot 2,91 mtr.
Stijgingspercentage is dan rond de 1,6 tot 1,8%
Zo krijg ik een hoogte van 54 mm per omwenteling. Ik denk iets hoger!
I.v.m. het toegepast hout voor de helix (6mm triplex)
Ik ga 4 draadjes per rail/omwenteling solderen (=8 ivm dubbele rails)
5 april is er weer een beurs in de Expo Houten, betekend diverse wissels en veel flexrail kopen want daarna kan ik weer verder.....
Thanks mannen voor jullie Input!
Re: N-baan: Ober Lesach
mooie ruime helix.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: N-baan: Ober Lesach
Rob vd P, hartelijk dank voor de muntjes (mooie ruilmunten)
Want ze zijn wel dubbel.
En voor de duidelijke (begeleidende) brief! Top omschreven het "spoorspatting" verhaal en voorbeeld.

En voor de duidelijke (begeleidende) brief! Top omschreven het "spoorspatting" verhaal en voorbeeld.
Re: N-baan: Ober Lesach
Zo, en weer terug van de treinbeurs.
Goed kunnen slagen voor de benodigde zaken en wat extra's:

Goed kunnen slagen voor de benodigde zaken en wat extra's:

-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: N-baan: Ober Lesach
Hoi Wim,
mooi spul weer aangeschaft.
mooie accessoires, wissels en bosje flex. metertje of vijfentwintig schat ik zo.
kun je weer vooruit met helix en verder.
dus prutsen maar.
succes.
mooi spul weer aangeschaft.
mooie accessoires, wissels en bosje flex. metertje of vijfentwintig schat ik zo.
kun je weer vooruit met helix en verder.
dus prutsen maar.
succes.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: N-baan: Ober Lesach
Wim,
Alsnog gefeliciteerd, woon jij om de hoek bij het beurscomplex in Houten, ik had net gelezen dat jij richting beurs ging in de ene rubriek en amper 3 uur later toon jij je nieuwe aankopen
gr.
Bert
Alsnog gefeliciteerd, woon jij om de hoek bij het beurscomplex in Houten, ik had net gelezen dat jij richting beurs ging in de ene rubriek en amper 3 uur later toon jij je nieuwe aankopen
gr.
Bert
Re: N-baan: Ober Lesach

gr.
Bert
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: N-baan: Ober Lesach


Had ook naar Houten willen gaan maar toen realiseerde ik me dat komende week de Intermodell bau ook begint en dus daar naar toe ( as donderdag)
Eens kijken of we daar nog wat kunnen vinden
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: N-baan: Ober Lesach
Weer even kunnen knutselen.
We zijn nu aan beland op de grote tafel:

Zo ook de eerste wissels kunnen plaatsen en de 1ste meters rail (opstelspoor)
En toen waren de nietjes op! Morgen maar even halen.

Tot een volgende update!
We zijn nu aan beland op de grote tafel:

Zo ook de eerste wissels kunnen plaatsen en de 1ste meters rail (opstelspoor)
En toen waren de nietjes op! Morgen maar even halen.

Tot een volgende update!
Re: N-baan: Ober Lesach
Nieuwe update 
Vandaag de opstelsporen aangelegd.

Netjes evenwijdig dmv een latje en een balkje.

De opstelsporen zijn klaar. bij elk begin en eind van het opstelspoor zit een isolatielas.
Ik wil in de toekomst het automatische rangeer systeem van Janiegein hier uitvoeren.
De opstelsporen hebben allemaal een lengte van ~165 cm.

Vandaag de opstelsporen aangelegd.

Netjes evenwijdig dmv een latje en een balkje.

De opstelsporen zijn klaar. bij elk begin en eind van het opstelspoor zit een isolatielas.
Ik wil in de toekomst het automatische rangeer systeem van Janiegein hier uitvoeren.
De opstelsporen hebben allemaal een lengte van ~165 cm.
Re: N-baan: Ober Lesach
Ziet er strak uit Wim.
Maar vooral knap dat het wagonnetje en het gereedschap, zo tegen alle zwaartekracht regels in, keuring op de plek blijven hangen.
mvg
Freddy
Maar vooral knap dat het wagonnetje en het gereedschap, zo tegen alle zwaartekracht regels in, keuring op de plek blijven hangen.

mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: N-baan: Ober Lesach
spoor65 schreef:Ziet er strak uit Wim.
Maar vooral knap dat het wagonnetje en het gereedschap, zo tegen alle zwaartekracht regels in, keuring op de plek blijven hangen.![]()
mvg
Freddy
Ik dacht;
ik zet de treinkamer even op z'n kant.
Werkt makkelijker

-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: N-baan: Ober Lesach
Hoi Wim,
Ziet fraai uit en als ik het goed begrijp komt als vervolg weer een helix met opgaand en dalend verkeer naar en van hoger niveau.
Blijf je volgen
Ziet fraai uit en als ik het goed begrijp komt als vervolg weer een helix met opgaand en dalend verkeer naar en van hoger niveau.
Blijf je volgen
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: N-baan: Ober Lesach
Klopt Jan,janiegein schreef:Hoi Wim,
Ziet fraai uit en als ik het goed begrijp komt als vervolg weer een helix met opgaand en dalend verkeer naar en van hoger niveau.
Blijf je volgen
de volgende stap zal zijn, het solderen van veel draadjes aan de rails.
Schakelaars inlassen voor de opstelsporen en dan door naar de helix

-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: N-baan: Ober Lesach
De opstelsporen zijn klaar. bij elk begin en eind van het opstelspoor zit een isolatielas.
je hebt in principe alleen een isolatiedeel nodig daar waar loc stopt. dat zal zijn voor uitgaande wissel denk ik.
alleen daar wordt stroom in en uitgeschakeld door de andere loks.
als je gehele opstelspoor schakelt, stopt lok direct na binnenkomende wissel en staat de rest van je trein nog op de wissel
denk niet dat dat de bedoeling wordt.
je hebt in principe alleen een isolatiedeel nodig daar waar loc stopt. dat zal zijn voor uitgaande wissel denk ik.
alleen daar wordt stroom in en uitgeschakeld door de andere loks.
als je gehele opstelspoor schakelt, stopt lok direct na binnenkomende wissel en staat de rest van je trein nog op de wissel
denk niet dat dat de bedoeling wordt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: N-baan: Ober Lesach
Klopt Jan, zoals jij het zegt!janiegein schreef:De opstelsporen zijn klaar. bij elk begin en eind van het opstelspoor zit een isolatielas.
je hebt in principe alleen een isolatiedeel nodig daar waar loc stopt. dat zal zijn voor uitgaande wissel denk ik.
alleen daar wordt stroom in en uitgeschakeld door de andere loks.
als je gehele opstelspoor schakelt, stopt lok direct na binnenkomende wissel en staat de rest van je trein nog op de wissel
denk niet dat dat de bedoeling wordt.
Ik moet het "stop en go" systeem eens ter hand nemen.
Dan kan ik kijken waar de isolatie-lasjes moeten komen met dat systeem.
Voor nu kan ik even schakelen met wat schakelaars en laat ik de trein met de trafo stoppen (handmatig dus)
Dat systeem is voor een echte leek op elektro gebied best lastig!
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: N-baan: Ober Lesach
Hoi wim,
ja inderdaad best lastig en een lekkere puzzelklus maar als je eenmaal het principe van dat bistabiele-relais doorhebt valt het eigenlijk best mee.
Ik kreeg het theorieverhaal van die link die ik jou doorspeelde pas goed door toen ik dat ding eenmaal in mijn handen had en daar wat mee ging klooien om te begrijpen wat ie nou werkelijk deed.
Moet in mijn archief duiken om op te zoeken welke ik heb aangeschaft en hoe die firma heette weet alleen zo dat die in Ede zat.
Gevonden.
http://www.eijlander.nl/index_home.php
http://www.eijlander.nl/RB012D1WB-Relai ... -1671.html
ik heb toen voor dit relais gekozen en achteraf ben ik daar wel blij om omdat met dit relais niet alleen het stop en go verhaal werkend is verkregen maar dit relais verzorgd tegelijk mijn seinverlichtingsschakelingen.
kijk maar wat je hier mee kunt.
ik heb er toen veertien meegenomen en een vijftigtal reedcontacten.
ja inderdaad best lastig en een lekkere puzzelklus maar als je eenmaal het principe van dat bistabiele-relais doorhebt valt het eigenlijk best mee.
Ik kreeg het theorieverhaal van die link die ik jou doorspeelde pas goed door toen ik dat ding eenmaal in mijn handen had en daar wat mee ging klooien om te begrijpen wat ie nou werkelijk deed.
Moet in mijn archief duiken om op te zoeken welke ik heb aangeschaft en hoe die firma heette weet alleen zo dat die in Ede zat.
Gevonden.
http://www.eijlander.nl/index_home.php
http://www.eijlander.nl/RB012D1WB-Relai ... -1671.html
ik heb toen voor dit relais gekozen en achteraf ben ik daar wel blij om omdat met dit relais niet alleen het stop en go verhaal werkend is verkregen maar dit relais verzorgd tegelijk mijn seinverlichtingsschakelingen.
kijk maar wat je hier mee kunt.
ik heb er toen veertien meegenomen en een vijftigtal reedcontacten.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.