Hoe is de kwaliteit van Arnold rijtuigen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fr@nskie

Hoe is de kwaliteit van Arnold rijtuigen?

Bericht door Fr@nskie »

Hoi treinvrienden.
Ik ben helemaal gek op de "Wagon Lits" set van 5 beige-blauwe rijtuigen die door Arnold onder nr 4007 worden gemaakt. Nu heb ik tot nu toe alleen materieel van Roco, Minitrix en Flm. rijden dus Arnold is voor mij nieuw en onbekend. De set wordt op ebay hier en daar aangeboden in het buitenland. Hebben jullie ervaring met de kwaliteit (rij-eigenschappen enzo van Arnold rijtuigen?

Overigens wil ik de lengte van die wagons nog ergens achterhalen want omdat ik in bergen hier en daar een R1 bochtje heb gelegd wil ik niet de langste modellen hebben.
Alvast dank voor jullie reactie.
Groetjes,
Frans.

spoor65

Re: Hoe is de kwaliteit van Arnold rijtuigen?

Bericht door spoor65 »

Hallo Frans,

Zelf welliswaar geen ervaring met deze rijtuigen, maar;

Volgens de Arnold site is de totale lengte van de set 72,30cm,
dit zou dan overeenkomen met een gemiddelde van 14,46cm per rijtuig.

Dus eigenlijk zou dat moeten kunnen in R1 bochten.

Verder heb ik nog even gekeken op de spurweite-n.de

Bij deze set staan 2 ervarings berichten. de ene heeft de set terug gedaan aan de verkoper, omdat hij de beschrifting niet mooi genoeg vond, de andere vind de set wel aan te bevelen.

Beide melden wel dat de wagons wat waggelen over de baan.

Totaalindruk geven ze beide een 2
Waarheidsgetrouwe weergave geven ze respectievelijk een 4 en een 2,
Rij-eigenschappen geven ze een 4 en een 3.

Even wel in acht nemen, duitsers kwalificeren andersom dan wij,
je kunt op die site cijfers geven van 1 tot 5, waarbij 1 zeer goed is, en 5 zeer slecht.
Houd hier rekenschap mee bij je eigen beoordeling.

Alles alleen dus overgenomen van de genoemde site`s dus, nogmaals, niet mijn eigen ervaring.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Saraan

Bericht door Saraan »

Wel, ik kan je zeggen, dat is uitstekend spul! Deze rijtuigen zijn goed gedetailleerd, bollen vrij licht en hebben kortkoppeling. Jammer dat ze zonder rijtuigverlichting zijn, want dan zou het helemaal af zijn.

Het enige probleempje dat ik ermee had, dat is: ik had ook een paar (letterlijk) Rivarossi blauw/beige 1ste-klasse rijtuigen aangeschaft om mee te rijden. Dat ziet er mooi uit, maar die Riva's hebben geen kortkoppeling, en deze mengeling van wel en geen kortkoppeling maakte dat ik veelvuldig met ontkoppelde rijtuigen had te maken. Dat doe ik dus niet meer.

Ik heb geen enkel probleem gehad met R1 bochten. Fluitje van een centiem!

Maar als je uitsluitend met deze set rijdt (ongemengd), dan is dit een echte aanwinst en aandachtstrekker. (alleen die binnenverlichting nog ;) )

Dat was mijn bescheiden ervaring. Ik ben benieuwd naar wat anderen ervan vinden.
groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Fr@nskie

Bericht door Fr@nskie »

Hoi mannen, dank voor jullie reactie en wijze tips. Al mijn overige wagons rijden ook zonder verlichting dus voor mij is dat nog niet zo'n zwaar argument.
Ik was vroeger al op zoek naar dit type rijtuigen toen ik nog HO reed en nu denk ik dat ik mijn 13e maand (zolang die nog wordt betaald tenminste) ervoor ga aanspreken. Dan tzt nog een mooie stomer ervoor en het wordt een plaatje denk ik.
Groeten, Frans.

Bonjour

Bericht door Bonjour »

Ik heb ooit een arnold rijtuig gehad dat opvallend lager op de wielen stond dan de fleischmann, roco en minitrix broertjes. Het waren alle gewone standaard duitse d-rijtuigen. Die van arnold was beter op schaal, maar viel wel uit de boot.

Dus als je wil combineren voor aanschaf even testen.

Saraan

Bericht door Saraan »

Een tip voor de stomer: zet er geen Duitse zwart/rode lok voor (DB of DR). Je kan wel kiezen uit een heel scala aan ander mooi materiaal: Pruisische of Beyerse sneltreinloks (S10 of S 3/6) of eventueel een Franse 231E, Een Nederlandse 3700 of een van de vele Belgische snelstomers. Keuze te over, als het maar niet zwart/rood is. ;) (voor de duidelijkheid, dit is geen "etnische" maar historische overweging)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie