Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

joep-N

Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??

Bericht door joep-N »

Een beetje meer respect voor elkaar zou niet misstaan - dit is toch een
forum voor mensen die willen genieten van een hobby of ben ik nu gek??

Als je het risico loopt om voor ieder "foutje" te worden afgestraft wordt het
wel moeilijk om vanuit je eigen kennis en ervaring in alle openheid wat
te schrijven.....
En als mensen alleen maar technisch perfecte verhalen willen stel ik voor dat er een forum
voor de elite wordt opgericht. Kan ik als prutser gewoon hier wat leren en hopelijk
ook wat wegleren ;)

On Topic:

Ik ben zelf begonnen met de Multimaus. Dat was (en is) voor mij een betaalbare mogelijkheid om
met het digitale traject te experimenteren. De eerste paar maanden ben ik vooral bezig geweest met het
inbouwen en programmeren van decoders (en wat was ik blij toen dat lukte ;) ) om daarna de locs
rond te laten rijden op een klein testbaantje.
Na een aantal maanden heb ik dit uitgebreid met een S88XpressNetLi module van Wim Ros, omdat ik
toch wel heel benieuwd was naar hoe dat allemaal met een computer zou werken. Ik heb toen meteen 2 bezet/terugmelders
aangeschaft, omdat ik inmiddels wel begrepen had dat zonder blokken en de daarbij behorende terugmelding naar
de pc ik niet echt veel meer kon doen dan treinen met de hand via de pc te laten rijden.
Als software gebruik ik iTrain, omdat ik erg visueel ingesteld ben en Koploper voor mij net wat te comlex
oogt. Daar komt nog bij dat ik een G5 had staan - da's een mac en daarop draait Koploper niet (athans niet native en ik
heb geen Mac om er windows op te zetten :mrgreen: )
Ik wil bovendien in eerste instantie alleen de basisfunctionaliteit werkend hebben. Daarna kan ik nog
altijd "de diepte" in.

De magneetartikelen op mijn baan worden aangestuurd door de OC32. De keuze hiervoor heeft vooral te maken gehad
met de keuze om geheugendraad voor de wisselbesturing te gebruiken. De OC32 levert hier de meeste mogelijkheden
(32 wissels op 1 module) tegen voor mij overzichtelijke kosten. Daarnaast kan ik de oc32 ook nog gebruiken voor
allerlei andere zaken zoals seinen, overwegen, servo's etc.
Omdat ik de prof versie van iTrain heb kan ik meerdere interfaces naast elkaar gebruiken en dus alles in 1 keer automatiseren.

Ik ben nu nog bezig met blokindelingen, terugmelders aansluiten en vooral met het automatisch laten rijden van meerdere
treinen. Da's nog een aardige klus :shock:
Afgelopen week heb ik de stap gezet om over te stappen op een Intellibox. Via mp kon ik voor een hele redelijke prijs een
goedwerkend TwinCenter bemachtigen. Aangezien ik dcc rijdt is dit goed.
Overigens werd die aankoop ook wel een beetje ingegeven door mijn ambities voor Lochem: daar heb ik ook een digitale
besturing nodig en dat wordt nu de Multimaus.

Mijn keuzetraject is dus vooral gebaseerd op:
@ financiële mogelijkheden (en prioriteiten...)
@ gefaseerde opbouw -> van eenvoudig naar complexer
@ de keuze voor 1 "traject" - in mijn geval dcc met als startpunt de Multimaus
@ loskoppeling van aansturing van de magneetartikelen en de locs.
@ de toegankelijkheid van de software

O ja - ik weet dat er heeeel veeel andere mogelijkheden zijn en dat iedereeen daarin zijn eigen weg bewandeld. Dit is
een beetje een schets van mijn keuzes - hopelijk heeft iemand er wat aan en zo niet heb k toch weer een leuk verhaaltje kunnen schrijven ;)

Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails

spoor65

Bericht door spoor65 »

Mooie bijdrage Joep,

Geeft goed weer hoe jij stap voor stap digitaal bent gaan verkennen en leren, en je bent inm verder dan ik.

Ik denk dat jouw beschrijving een echt aan te bevelen weg is. Kosten zijn te overzien, en wat zeker ook niet onbelangrijk is,
je leert met een eenvoudig systeem, ook sneller de basis, als je direct een uitgebreid systeem hebt wil je al snel alle dingen uitproberen, en gaat het mis omdat je de basis niet goed hebt opgepikt, (en dit schrijf ik omdat ik mezelf goed genoeg ken op dat gebied :D )

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

joep-N

Bericht door joep-N »

spoor65 schreef:en gaat het mis omdat je de basis niet goed hebt opgepikt
Freddy

;) Dat is voor mij ook een feest der herkenning...
Wat mij vaak parten speelt is dat ik te snel resultaat wil zien.
Dan ben ik als een dwaas rails aan het leggen, aan het ballasten, aan aan het sluiten en dan blijkt
vervolgens dat locs niet over de wissels komen, terugmeldsecties vals contact maken enz enz.
En dan kun je dus weer..... juist ... opnieuw beginnen :shock:
Maar ja - je weet het Fred - eigenwijs is ook wijs :lol: :lol:
En dan blijkt ook bij digitaal weer eens te meer dat je echt veel moet testen. En zeker
als je net als ik met analoog nooit verder bent gekomen dan het rondje rond de kerk.....

Groet,
Joep

diorails

anne w

Bericht door anne w »

Mijn kennismaking met modelspoor begon in de 60-er jaren van de vorige eeuw, een startsetje van Märklin die net op de kamertafel paste, later nog twee handwissels erbij.

Daarna kwam de puberteit, het begin van de carrière (scheepswerktuigkundige), de studie en het vervolg van de nautische carrière, die eindigde in 1979, daarna kwam ik aan de wal en kwam ik in de verkoop van scheepsmotoren terecht.

Ik woonde toen in een rijtjeshuis met een flinke uitgebouwde zolder en ik pakte de modelspoorhobby op, het werd een baan die in principe het boek Märklin Bahn + Landschaft volgde, Märklin K-Rails en Loks, rijdend op impulsbreedband gelijkstroom.

De baan werd ingedeeld in blokken met elk hun eigen aansluiting en een eigen print waarop het niveau van de spanning voor dat blok geregeld werd, elk blok had ook een aansluiting op een "moment" geschakelde hogere spanning om de rijrichting om te schakelen.

De baan werd geautomatiseerd m.b.v. flip-flops en logische poorten, voor de detectie werd een massa detectie systeem gebruikt, zo als dat nu ook nog gebruikt word bij Märklin K- en C-rails, daarnaast lagen er hier en daar ook nog reedcontacten om te bepalen wat er met de diverse treinen moest gebeuren.

Het werkte redelijk goed, maar uiteindelijk was de inflexibiliteit van de logische poorten toch niet echt wat ik zocht, inmiddels was de digitalisering van het modelspoor begonnen en ging ik in 1988 verhuizen naar een groter huis met een grotere zolder.

Dezelfde baan, maar dan iets verbouwd, werd in het nieuwe huis opgebouwd en ben ik begonnen met de Edits digitale zelfbouwcentrale, booster, terugmelders en wissel- en schakeldecoders, behalve de centrale is nu nog steeds alles in gebruik, inmiddels aangevuld met Viessmann wissel- en schakeldecoders, binnenkort begin ik met de LDT lichtsein decoders.

In 1997 besloot ik, na een bezoek aan Rail in Den Bosch, over te gaan tot aanschaf van het automatiseringsprogramma Trainbrain, wat draaide op een DOS computer, waarmee ik de verlangde flexibiliteit kreeg en werd de baan verder uitgebouwd.

Rond 2005 begon de Edits centrale wat ouderwets te worden, slechts 14 stappen en geen functies, daarnaast begon de DOS computer nogal kuren te vertonen, reden om eens rond te gaan kijken naar wat anders.

Inmiddels bleek de maker van Trainbrain een centrale ontwikkeld te hebben met in principe het programma Trainbrain er in en ben ik overgestapt op de Raptor, een makkelijke overstap omdat behalve de centrale alle Edits componenten gebruikt konden blijven worden en ik de filosofie van het programma kende.

Omdat ik de eerste gebruiker was heb ik veel getest en in de loop van de jaren een aantal nieuwe zaken bij Raptor aangekaart en ontwikkeld gekregen.

Het voordeel van zo'n langjarig traject (de bouw van één baan in, nu, 25 jaar) is dat je automatisch leert hoe e.e.a. gaat en moet en dat het gespreid over die 25 jaar, redelijk binnen de financiële perken blijft.

Het onderstaande filmpje is al weer van een paar jaar geleden, maar geeft nog een redelijk beeld van het automatische bedrijf.

http://www.youtube.com/watch?v=6MiKDPkHQto#

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Moooie verhalen mensen!!!!!

Ik zal mijn motivatie voor mijn systemen ook vertellen. Zoals jullie weten ligt mijn kennis bij Dinamo, MCC, OC32 en iTrain. Ik zal vertellen waarom.

In 2010 melde ik me als herintreder weer in deze hobby. In mijn analoge verleden was ik geheel verknocht aan schakelingen maken en te bedenken. Als Technicus doe ik dit dagelijk in mijn werk als Meet- en regeltechnicus. Maar al snel merkte ik dat het digitale toch wel heel sterk een plek had ingenomen in de hobby en ook erg veelzijdig was. In eerste instatie was ik erg huiverig om mijn locs om te bouwen dus hield ik de boot even af.

Maar al snel kwam ik in aanraking met Dinamo. Een hybride besturingssysteem waardoor je ook met analoge locs computer gestuurd kan rijden. Na het bestuderen van het systeem was mijn keuze snel gemaakt. Ik verkoos dit boven een Puur DCC baan omdat ik heel graag de keuze wilde hebben om een loc analoog te laten of digitaal te maken. Maar dat was voor mij niet de enigste redenen, ik werk immers erg op onderbuik gevoel. Wat me erg tegen stond van het puur DCC is de mate van onduidelijkheid in informatie. Doordat er veel haantjes in deze hobby zijn die het allemaal nog beter weten dan een ander gaf die keuze mij geen fijn gevoel. Bij Dinamo is die sfeer anders, er is 1 systeem, 1 leverancier, Nederlands product dat liet me meteen zien uitstekend te werken (Railz Miniworld). Dinamo is een blokgestuurd systeem wat me een extra stukje logica gaf: De baan is zowel fysiek en software matig in blokken opgedeeld. Zoals hij in de software getekend is is de baan ook fysiek uitgevoerd waarbij de componenten logisch zijn ingedeeld. Als technicus is logica voor mij erg belangrijk, al kan ik begrijpen dat het systeem ook wat ingewikkeld over kan komen.

Wat de decoder normaal in de loc doet dat past Dinamo bij een analoge loc toe op de rails. D.m.v. Pulsbreedtemodulatie kan een analoge loc ook langzaam optrekken en afremmen waardoor de locs bijna niet te odnerscheiden zijn van DCC locs. Enigste verschillen zijn te merken in de nauwkeurige positionering en lastregeling bij hellingen. daarin is een DCC loc weer beter. Op Marelburg konden de toeschouwers vaak het verschil niet zien tussen analoge en digitale locs.

De sotware verteld Dinamo wat er in een blok staat en die stuurd er ofwel een analoge- ofwel een DCC spanning heen. Daarbij heeft het systeem buitende analoge- en digitale besturing ook nog de volgende voordelen t.o.v. andere systemen:

Geen keerlusproblemen
Doordat het systeem blokgestuurd is word het ompolen van de blokken door Dinamo geregeld dus geen aanvullende printen nodig

Geen last van kortsluiting
Zodra er een sluiting optreed dan schakeld de blokkaart het betreffende blok uit. Hierdoor heb je dus ook niet snel last van gefrituurde decoders en andere ontploffende electronica.

Permanente verlichting bij analoog
Door toepassing van HFI (High Frequenty Illumination) is het mogelijk ook bij analoge locs de loc- en rijtuigverlichting permanent te laten branden zonder dat de motor er schade door oploopt.

Maar natuurlijk zitten er niet alleen voordelen aan Dinamo, nadelen zijn o.a. dat er iets meer bedraad moet worden en dat sommige wisselstraten met relais uitgevoerd moeten worden. Dus enige kennis van electronica is wel een vereiste.

Buiten Dinamo gebruik ik nog de OC32. Een handige print waarmee je 32 wissels, seine, relais of leds kan aansturen vanuit de PC of via de centrale. Met de print kan elke uitgang zodanig worden geprogrameerd dat er heel veel effecten aan leds en servo's gegeven kunnen worden.

Ook heb ik voor MCC gekozen, een systeem waarmee je auto's digitaal kan laten rijden. Door een decoder in de auto en verlichting rijd er bij mij een vrachtwagen rond voorzien van dimlicht, groot licht, remlicht en knipperlichten. De vrachtwagen heeft optrek- en afremvertraging en lastregeling alsmede 14 snelheidsstappen. Een erg leuke uitbreiding op de modelspoorbaan.

Dit alles stuur ik aan met iTrain. Een erg goed softwareprogramma met ook hier weer veel logica. Een trein heeft in reallife een dienstregeling en een route, bestaat uit een loc met rijtuigen en heeft een bepaald gedrag. Dit kan in iTrain gesimuleerd worden, daarbij kan er ook semi-automatisch en vol-automatisch gereden worden zonder routes. Het programma zorgt er ook voor dat je per blok maar twee bezetmelders nodig hebt en geen ongedetecteerd middendeel. Doordat het programma met positionering werkt (snelheid x tijd = afstand) kunnen treinen ondanks de lengte netjes stoppen in het midden van het perron.

Na 4 jaar flink aan de slag en twee banen verder bouwen we nu wellicht de grootste private modelspoorbaan voorzien van Dinamo en iTrain. Ons project Erlebniswelt is een ware uitdaging en door de goede support van zowel Dinamo als iTrain gaat dit project zeker slagen.

wat internetadressen:

Dinamo: http://www.vpeb.nl
MCC: http://www.mccmodelcarshop.nl
iTrain: http://www.berros.eu/itrain/nl/

Of je kunt alle info vinden op http://www.picommit.nl

Zover mijn verhaal over Dinamo.

Groetjes Martin

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Lezen schijnt enorm moeilijk te zijn. Geluid stond er al bij, maar ja, overheen gelezen denk ik dan maar. Vaag verhaal hé. Dinamo analoog heeft ook geen geluid, helemaal juist en de locomotief is nog origineel, maar dat vergeten we even. Heb je een paar locomotieven omgebouwd en je rijd al een jaartje zo digitaal, komt er in ene op dezelfde maat print een combi decoder op de markt. Als je dan in ene dat wil hebben wordt het wel duur. Helemaal als je veel locomotieven hebt. Kom aub niet zeuren over die speaker, wat ze nu in de handel aanbieden is gewoon groot, het kan kleiner tot veel kleiner. Nog steeds vaag? Met Dinamo kun je die beslissing zo lang uitstellen als je zelf wilt. Voor alle andere systemen moet je op het moment dat je overgaat beslissen. En dan nog wat, ook heel erg vaag. Een decoder in een lok proppen kan ik ook, maar ik was toch wel verbaasd dat de ruit inzet van mijn BR64, gelukkig van buitenaf niet zichtbaar, behoorlijk is gesmolten, ondanks dat de decoder goed was ingepakt. Dat zet mij wel aan het nadenken dat wellicht die hele kleine decoder van Tran mogelijk toch meer schade gaat geven in die heel krappe ruimte van een BR96 of een andere loc. Wellicht zijn vanwege die warmte problemen toch niet alle locomotieven om te bouwen. Ik ben begonnen met een Intellibox Basic en ga over naar Dinamo met iTrain.

Wat heeft een beginnende gebruiker aan dit verhaal? Dat een gewaarschuwd mens voor twee telt en het wellicht nuttig is om wat langer stil te staan bij je keuze van jouw systeem. Eenmaal gekozen kon het wel eens duur worden als je na een tijdje tot de slotsom komt dat het gekozen systeem niet jouw systeem is.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dat is uitermate interessant.

Joop, lees ik goed dat je de tran decoder hebt ingepakt?? Alleen flm decoders kan je inpakken. Bij de meeste moet je dat absoluut noet doen omdat deze dan zijn warmte niet kwijt kan.

Groetjes

Zaunkönigs Bahn

daan 1946 schreef:Joop

hier staan hele kleine luidsprekertjes en hele kleine decoders en zijn multiprotocol

http://doehler-haass.de/cms/

groetjes
Daan
Daan,
Dat is schandalig groot en rete duur. Veel van die goedkope supermarkten met van alles wat hebben ook hoofdtelefoontjes in de aanbieding voor 0,75 tot 2 euro. Met een combitang kraak je de doppies. Niet te stevig, de speakers moeten heel blijven. Binnenin zitten luidsprekers met een doorsnede van 10mm. Dat is al een stuk kleiner dan op de door jou genoemde site. Er is nog een voordeel. Deze speakers zijn 16 of 32 Ohm, ze trekken dus weinig stroom en kunnen je dure decoder niet beschadigen. Nog een voordeel, de conus is van een polymeer die je alleen met een scherp voorwerp zoals een mes kunt beschadigen. Indrukken heeft geen effect, het popt zelf weer in de originele staat terug.
Ik heb ook 6mm speakers gevonden, maar zit nu nog te tobben hoe dat hier te krijgen.Ben nog aan het zoeken.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Zaunkönigs Bahn

martindomburg schreef:Dat is uitermate interessant.

Joop, lees ik goed dat je de tran decoder hebt ingepakt?? Alleen flm decoders kan je inpakken. Bij de meeste moet je dat absoluut noet doen omdat deze dan zijn warmte niet kwijt kan.

Groetjes
Martin, nee, ik had en esu micro V4 in de BR64 gestopt, deze zijn van fabriekswege af al ingepakt in een seal. Dacht daarom dat ik het wel in krappe ruimten kon gebruiken. Voordeel van de seal is dat deze de decoder beschermd en er minder kans is op kortsluiting. Nu dit gezien te hebben betwijfel ik of ik de tran wel onder het dak van een BR96 kan frommelen.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

anne w

Bericht door anne w »

Beste Martin,

Wat het topic in ieder geval duidelijk maakt aan de "zoekende modelspoorder" is dat de digitale en/of geautomatiseerde modelspoorwereld nog veel meer verdeeld is als de gewone modelspoorwereld, in H0 had/heb je de strijd 3-rail versus 2-rail, maar dat was het wel zo'n beetje.

Ik val geregeld in twee van deze verdelingen, een bekende, DCC versus Motorola (Märklin), waarbij Motorola vaak de verschoppeling is, jouw originele gevoel over DCC is voor deze H0-er ook een beetje vreemd, de andere is geautomatiseerd rijden zonder een pc of laptop.

Wat de "zoekende modelspoorder" in ieder geval uit dit topic zou kunnen halen is dat hij zijn eigen gevoel het beste kan volgen, daarbij wordt hij geholpen door het feit dat er bij de bekende merken in ieder geval geen echte kneusjes zijn, bij hobbyisten kunnen ze beter even de kat uit de boom kijken.

Het analoge deel van het Dinamo systeem komt overeen met het systeem waar ik mee begonnen ben, de inflexibiliteit bij mij wordt opgelost door de computer.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Nighthawk

Bericht door Nighthawk »

Hallo mede Forum leden

ik lees een titel Starten digitaal : hoe doe je dat
ik ben een leek op digitaal gebied , en wil in de toekomst over op digitaal
ik dacht eindelijk een draadje te hebben gevonden die mij misschien wat wegwijs kon maken
die mij , en andere leken op digitaal gebied ,sommige termen konden uit leggen , wat er zoal kan met digitaal rijden
maar helaas dit is weer een draadje die nergens heen lijd
maar vooral niets uitlegt over digitaal rijden
het enigste wat ik veel lees hier is elkaar met modder gooien , maar weinig uitleg over digitaal rijden
sorry als er mede forum leden het er niet mee eens zijn
maar dit is een draadje die weer nergens heen lijd en vooral niet richting digitaal rijden
als ik zo vrij mag zijn , in dit draadje laat iedereen zijn eigen systeem uitleggen en vertellen
zodat leken zoals ik kunnen lezen wat ze allemaal doen met dat systeem
wat de mogelijk heden zijn van de verschillende systemen
zodat wij , die eens over willen op digitaal , een klein beetje weten wat er zoal te koop is op digitaal gebied
alvast mijn verontschuldigingen als er forum leden tegen hun schenen getrapt voelen
maar ik wil leren en lezen over digitaal , en niet hoe de een de andere afkraak kwa zijn systeem
ik hoop dat dit draadje omdraait , en de weg gaat volgen waar die voor gemaakt is
ANDERE UIT LEGGEN WAT ER IS OP DIGITAAL GEBIED , EN WAT VERSCHILLENDE SYSTEMEN KUNNEN

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dat was ook de bedoeling van dit draadje. Echter de ego's hadden even de overhand daar hun eigen overtuiging geen ruimte lieten voor andere ideeën.

Maar dat is nu achterwege hoop ik. Daarom ligt ook de vraag bij de moderatoren om alle moddergooi berichten hieruit te verwijderen zodat we weer een schoon draadje hebben waar mensen hun verhaal op een normale manier kunnen doen.

Zoals mijn verhaal hierboven en die van nog een aantal posts hoop ik dat meerderen dat gaan doen zodat jij en anderen daar wat aan kunnen hebben.

Maar vragen over diverse systemen en de verhalen zijn ook welkom!!!!

Groetjes

anne w

Bericht door anne w »

Beste Nighthawk,

Mensen vertellen het beste als ze wat gevraagd wordt, dus stel eens een paar vragen, maar bedenk dat je pas leert als je dingen doet, zoals in het hele leven.

Groet, Anne W

FidOo

Bericht door FidOo »

Joop, wat is nu je probleem? Dat het geluid in N loks nog duur is? logisch toch, de eerste decoders waren ook reteduur..
En ja de speakers zijn vrij groot, maar als jij nou eens behalve theoretisch het onderbouwd gewoon eens een oordop-speakertje aansluit op een geluidsdecoder. Dan horen wij graag of t werkt
Geluid in je analoge lok kun je vaak ook activeren, het enige is dat je die eenmalig digitaal moet programmeren om dit te activeren. (voor zover dit niet gedaan is)
En dat je dak van je BR64 gesmolten is vind ik vreemd. Ik heb 35,- loks rijden in alle vormen en maten, nog nooit een gesmolten lok gehad.
Een BR96 is daar ook onder, en daar kan onder het dak helemaal geen decoder dus maak je daar maar geen zorgen over...!
Misschien is een rot motortje de oorzaak geweest van je hete decoder?! Of staat er niet gewoon een te hoge spanning op de rails?
In andere woorden, een hoop geklaag maar weinig toevoeging aan dit topic.
Het enige nuttige wat ik er uit gehaald heb is het volgende stukje:
Wat heeft een beginnende gebruiker aan dit verhaal? Dat een gewaarschuwd mens voor twee telt en het wellicht nuttig is om wat langer stil te staan bij je keuze van jouw systeem. Eenmaal gekozen kon het wel eens duur worden als je na een tijdje tot de slotsom komt dat het gekozen systeem niet jouw systeem is.
Om te voorkomen dat dit bericht niks toevoegd en dit nog verder een klaagtopic wordt.

Mijn start is exact hetzelfde geweest als die van Joep. En eigenlijk ook vanwege dezelfde beweegredenen.
Alleen blijft ik hangen bij de overstap naar een IB/twincenter. Dit heb ik niet gedaan omdat ik het geen toevoeging voor mij had.
En mijn OC32 wordt via DCC aangestuurd zodat ik niet afhankelijk ben van een besturingssysteem wat 2 interfaces moet kunnen ondersteunen.
En ik ook handmatig via de Maus wissels kan bedienen!

Mijn baantje is maar 170x70cm en is niet extreem ingewikkeld of groot.

Wat betreft ombouwen van loks, ik heb nog maar 2 loks waar ik me niet aan gewaagd heb, Een Arnold Köf II en een Glaskast van trix.
Beide kunnen wel omgebouwd worden, dat bewijst het interweb wel weer.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Zaunkönigs Bahn

FidOo schreef:Joop, wat is nu je probleem? Dat het geluid in N loks nog duur is? logisch toch, de eerste decoders waren ook reteduur..
Kan me niet herinneren dat ik het gehad heb over dure decoders, wel over dure speakers.
FidOo schreef:En ja de speakers zijn vrij groot, maar als jij nou eens behalve theoretisch het onderbouwd gewoon eens een oordop-speakertje aansluit op een geluidsdecoder. Dan horen wij graag of t werkt
Geen theoretisch gedoe, zelf even naar Action of zo lopen, daar voor 0,75 oordopjes halen, schaaltjes kraken en de speakers eruit vissen, zijn 10mm doorsnede, heel plat en bijna onverwoestbaar zolang je de grenzen van de maximale spanning niet opzoekt.
FidOo schreef:En dat je dak van je BR64 gesmolten is vind ik vreemd. Ik heb 35,- loks rijden in alle vormen en maten, nog nooit een gesmolten lok gehad.
Een BR96 is daar ook onder, en daar kan onder het dak helemaal geen decoder dus maak je daar maar geen zorgen over...!
Misschien is een rot motortje de oorzaak geweest van je hete decoder?! Of staat er niet gewoon een te hoge spanning op de rails?
Moeilijk hé, lezen. De glasinzet is gesmolten, niet het dak. In de loc is een nieuwe motor gegaan. Spanning, gebruik een Intellibox Basic.
FidOo schreef:In andere woorden, een hoop geklaag maar weinig toevoeging aan dit topic.
Ik heb geen problemen, gaf alleen antwoord op een vraag. Als ik zaken weglaat omdat ik in de veronderstelling ben dat men dat weet of erbij kan bedenken krijg ik daar weer gezeur over. Zet ik het erbij krijg ik weer gezeur daarover. Zoek het even verder lekker zelf uit op het www, een aantal van die zaken zijn namelijk helemaal niet makkelijk te vinden en ik wordt dat afzeiken zo langzamerhand zat.

De groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

joep-N

Bericht door joep-N »

Ben ik nu in een zandbak van een kleuterschool of op een forum voor volwassenen ???
Geen wonder dat er weinig belangstelling van nieuwe mensen is als het enige wat je ziet een stel
mannen is die elkaar af liggen te zeiken.
Jammer.

Groet,
Joep

diorails

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Heren,

Waarom zo negatief naar elkander???? :?
Behandel elkaar zoals je ook wil dat je zelf behandeld wil worden aub
In dit draadje lees je zo veel verkeerd opgevatte meningen

Ga er aub vanuit dat niemand hier iets post om de ander "kwaat" of schade te doen
Dit is en was een fijn forum waar we elkaar opbouwen
Laten we daar aub mee doorgaan aub :D

Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Chips en koude pils staan klaar hoor!

En anders kun je nog het Backeramm am Rhein draadje door gaan lezen!

Afbeelding

Ron

Bericht door Ron »

Jeroen schreef:Chips en koude pils staan klaar hoor!

En anders kun je nog het Backeramm am Rhein draadje door gaan lezen!
Ja, en het voordeel is, dat het bier dan stukken beter smaakt :D

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Heren, niet eerlijk ik moet nog richting nl rijden. Rest ik onthou me van verder commentaar :) want sommige betonplaten krijg je zelfs met een atoombom niet kapot.

Mart. Persoonlijk snap ik je goede bedoeling echter net als Anne schrijft de verdeeldheid is te groot en als je dan nog allerlei ruis er tussen door krijg van horen zeggen dan is het einde helemaal zoet. Bekende rode lapje/ stier verhaal..

Jou baan opbouwen zijn duidelijk vindt ik voor veel mensen, van andere systemen is ook zat te vinden dus iedereen die gaat starten kan met een paar simpele zoekopdrachten genoeg vinden.. In een verhaal samenvoegen is denkelijk onbegonnen werk. Zie ook soortgelijke topics bij de buren die verzanden in een moddergevecht zonder lekkere wijven.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hahaha!

Alleen mag je bij 'de buren' nooit dat laatste plaatsen.....dan gaan de moderators direct over de jank! :-)

Afbeelding

Lemland

Bericht door Lemland »

Dat niet maar ik wordt wel heel droef en moei omdat het toch (om in treintermen te blijven) steeds ontspoort. Ik had erg gehoopt dat mijn geuite zorgen op de eerste bladzijde onterecht waren.

Bart

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dit is echt waar zo ongelooflijk jammer, ik ben het met Maurits eens. Had dit nooit moeten doen wat mij betreft mag dit topic een slotje krijgen.

Mijn bedoeling was om een leuke topic te hebben waar mensen wat aan hebben. Ipv daarvan blijkt het zeer onmogelijk voor een aantal mensen om zich als volwassenen te gedragen.

IK heb inmiddels al een biertje op, proost Jeroen :mrgreen: Ga er nog eentje pakken en lekker het draadje van Jeroen lezen

Slotje graag

Gesloten