de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Sjaak,

echt wat verder ben ik niet gekomen althans niet verder dan foto laat zien.

Vanaf de linker kant kom ik via een afdaling links achterin het industriespoor op en via de kruising draai ik een binnenrondje om vervolgens weer via de kruising rechtsachter aan oprit te beginnen en de buitenring volg om vervolgens weer rechts-achter-boven naar oprit brug te vervolgen naar rest van de baan.

Afbeelding


de opstelling binnen in de binnenring wil nog niet goed lukken omdat ik er nog niet uit ben hoe ik e.e.a. zal neerleggen zodat een logies rangeer en opstelspoor incl draaischijf aldaar gerealiseerd kan worden en dan nog in het midden latend of dat wel of niet werkend/rijdbaar wordt.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:27, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na effe stil geweest te zijn rondom mijn baantje moet ik jullie vertellen dat ik met bovengenoemd industriegebied nog geen stap verder ben gekomen.

de reden is eigenlijk te zoeken in de daar geplaatste engelsman die vreselijk eigenwijs blijkt te zijn en om de haverklap voor ontsporing zorgdraagt doordat de wisseltongen spontaan anders staan tijdens passeren van een trein.
hoe ik ook zoek naar de oorzaak en het verdraaien van de wissel het blijft dweilen met de kraan open.

heb hem ook al vervangen door vaste kruising maar dan heb ik weer dat kleinerer lokjes op de kruising blijven staan door het kunststof middenstuk.

Dus ben ik nog steeds aan het expirimenteren met de nodige varianten in wissels. Zolang dat daar niet klopt geen verdere uitbreiding of invulling van industriegebied.

als zoetmakertje dan toch filmpje van station Nieuwestad in volbedrijf.

jullie moeten tijdens filmpje wel wat geduld hebben want ik moet nog een oplossing zoeken voor een snellere verversing van de aanvoerschakelingen door het inzetten van meer treinen maar nu draait dit verhaal op negen treinen continu vol automatisch.

https://www.youtube.com/watch?v=7PNCgtLuRls

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

het industriespoor heb ik eindelijk weten in te vullen.

en ja er moeten nog wat stootblokken worden geplaatst/gemaakt.

het geheel is alleen maar bedoeld voor de show en zal zeker niet in bedrijf meedraaien.

uiteraard dan wanneer ik daar aan toe ben zal e.e.a. wel aangekleed gaan worden met de nodige scenery.

ga nu verder met de eerste basis voor bergachtige toestanden op het deel van havengebied.

foto 1 die kennen jullie van eerder bericht.

Afbeelding


foto 2 hoe ik het uitgedacht.

Afbeelding


foto 3 met wat opstelling.

Afbeelding



wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:34, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Dat ziet er zeer interessant uit. Voldoende rails om heel wat materieel te parkeren maar ook een aantal leuke rangeermogelijkheden. Het hoeft niet allemaal qua exploitatie naadloos te sluiten om toch een acceptabele indruk te wekken van een groot industriegebied. Ook wat betreft (geen) kortsluiting door keerlusverbindingen heb je die moeilijkheid zo mooi omzeild.
Maar betekent deze stap dat je de eigenwijze Engelsman nu onder controle hebt?

Landschap bouwen is voor jou – volgens mij – geheel nieuw. Als je je daarin met net zulke reuzenschreden ontwikkelt als je nu met het baanplan en techniek doet, dan kijk ik daar reikhalzend naar uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

Die eigenwijze Engelsman heb ik op een drastische manier geblokkeerd.
zodanig dat tongen niet meer kunnen bewegen.
simpel maar doeltreffend gaatjes geboord door en door de bodemplaat van de schuifjes die tongen bedienen en daar een spijkertje doorheen en vast staan de tongen.
Engelsman was toch al van elektra ontdaan door kortsluiting dus veel aan verzieken kon ik niet.

Hopelijk dat op de foto zichtbaar is wat ik gedaan heb.

Afbeelding


De geblokkeerde engelsman doet dus nu in feite dienst als vaste kruising en dat is ook de bedoeling want alle treinen moeten eerst de binnendraai maken alvorens via de buitendraai verder te gaan.
bovendien komt er in de binnendraai nog een automatische stop en go plaats.

Het berglandschap ga ik uitproberen middels een X aantal staanders in verschillende hoogtes.
Deze bovenop van een spijkertje of schroefje voorzien en dan alle punten middels een vissnoer ( geschikt om te snoeken ) driehoeksgewijs van paaltje naar paaltje met elkaar te verbinden.

Op deze verbindingen wil ik middels glasvezelbehang een afsluitende laag aanbrengen/beplakken om het landschapsaangezicht te creëren en dat weer om wat meer rotsstructuur te verkrijgen bewerken met purschuim.

Tegen de tijd dat ik weer zover ben zal ik middels fotootjes proberen de gang van zaken in beeld te brengen.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo trouwe volgers,


dacht ik die eigenwijze engelsman onder controle te hebben breekt zoals in foto 1 te zien is dit verbindingsrailsje er spontaan uitgeklapt, alle, nou ja alle, drie stuks, railzadels ( zo heten die dingen geloof ik )gewoon afgebroken.

Afbeelding


affijn niet getreurd gewoon weer een andere engelsman pakken zie foto 2 en deze van de nodige verbindingsdraden voorzien en rijden maar weer.

Afbeelding


wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

voor hen die het bij houden, ik ben weer na heel veel moed verzamelen verder gegaan met de rijbaansignalering.

eerste stukje is klaar nl. het stuk tussen station Nieuwestad 2 en het Schaduwstation.
dit was een relatief kort stukje met drie signaalpunten en 9 lampjes.
elk signaalpunt is dus een reedcontact die een relais aanstuurt die op zijn buurt de lampjes aan en uit laat gaan.

tweede stuk wordt van Schaduwstation naar Industriespoor met 5 signaalpunten en 35 lampjes.
derde stuk wordt van Industriespoor naar station Hooggelegen met 5 signaalpunten en 35 lampjes.
vierde stuk wordt van station Hooggelegen naar station Nieuwestad 1 met 4 signaalpunten en 28 lampjes
het vijfde stuk wordt van station Nieuwestad 1 naar station Nieuwestad 2 met weer 5 signaalpunten en 35 lampjes.

pas als hele controlepaneel werkt volgen hiervan foto,s en uiteraard een filmpje.

basis berglandschap bij havengebied is in aanvang genomen en zal gestaag gaan groeien hoop ik.

met andere woorden het weer is er naar dus druk, druk, druk en lekker prutsen maar.

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

effe update,

met dikke zweetdruppels en een beetje geïrriteerde hoofdhuid van het krabbelen mag ik jullie vertellen dat het controlepaneel met de RBS gestadig vordert.
het stuk station Nieuwestad 2 naar schaduwstation werkt.
het stuk schaduwstation naar industriespoor werkt.
het stuk industriespoor naar station Hooggelegen werkt.
het stuk station Hooggelegen naar station Nieuwestad 1 werkt.

moet dus nu alleen nog station Nieuwestad 1 naar station Nieuwestad 2 geheel aanleggen.

kan jullie al wel vast verklappen dat het effect aardig op een kermisattractie begint te lijken.

dus nog even geduld, het vervolg volgt spoedig.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo alle meedenkers,

vooruitlopend op het vervolg van controlepaneel wil ik jullie het volgende voorleggen.

zoals jullie weten ben ik niet zo,n hele beste op electra gebied maar toch wil ik jullie mening over bijgevoegde tekening.

Afbeelding

het moet voorstellen een stuk rails met aan ieder einde een reedcontact.

deze reedcontacten schakelen het bistabiele relais.

hetzij het bovenste contact door rechter reed
hetzij het onderste contact door linker reed.

mijn vraagstelling is dat als ik het zo laat schakelen waarbij de zwarte draad massa is nodig voor de reeds samen met de rode de schakeldraden.
de rode draad de plus draad is en logischerwijze is dan de blauwe de mindraad samen de rijdraden die dus wisselen voor rijrichting.

denken jullie dat dit zal werken als pendelschakeling??????

de gedachte is ergens bovenin de baan een soort enkelsporig bergbaantje er nog bij aan te leggen.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ik ben ook zo'n leek op het gebied van elektronica :)

Lijkt erop dat het treintje tussen de 2 readcontacten heen en weer rijd dan?

En het treintje zal dan wel even brommen vanwege de polarisatie..........


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim,

het is inderdaad de bedoeling dat middels de reedcontacten de polarisatie omgezet wordt door het bistabiele relais.

ik denk niet dat als dat inderdaad kan er geen brom zal zijn omdat het schakelen op zich in een fractie van een seconde gebeurd.

treintje zal alleen in principe nooit stilstaan en altijd in beweging zijn.

maar de vraag is of het zo geschakeld zou kunnen werken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Strikt genomen zal het niet rijden. Waarom niet? Omdat je de voeding voor de blauwe draden niet hebt ingetekend. ;)
Maar afgezien daarvan zal het wel kunnen werken. Je hebt 2 reed-contacten die het relais heen-en-weer schakelen. Als je de voeding en de massa van de rijstroom via dat relais op het linkse/rechtse dan wel rechtse/linkse spoor aansluit zal het werken.
En als je helemaal op veilig wilt, bouw dan eerst een testopstelling. Kan je eventueel de reedcontacten daarin vervangen door twee drukknopjes, 't gaat om het principe van het verwisselen van de plus en de min op de beide spoorstaven.
Voor de fanatici: ik weet het, voeding en massa resp. plus en min zijn niet de juiste wetenschappelijk verantwoorde teksten, maar in Jip-en-Janneke-taal is het voldoende duidelijk.



FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN

Bericht door FidOo »

Is zon pendelautomaat van conrad niks. kost ook niet de wereld (2 pakkies shag) en kun je nog tijdvertraging instellen en alles er op en er aan.

Klikt u hier maar eens


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi FidOo,

dank voor jou idee.

maar als je mijn topic een beetje gevolgd zou hebben dan zou je kunnen weten dat het voor mij een uitdaging is om met de beperkte é
elektronicakennis die ik bezit toch zoveel mogelijk het onmogelijke te realiseren tegen zo laag mogelijke kosten.

Ik heb nog één bistabielrelais over met twee reeds en daarmee wil ik gewoon wat stoeien en toen dacht ik aan het maken van een pendelbaantje op een bovenliggend open stuk baan.

dus dat probeer ik te realiseren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Jan,

Kun je een duidelijk plaatje van je relais met de verschillende aansluitingen uploaden? Je hebt het nu erg schematisch getekend maar met een duidelijk schema kunnen wij je beter helpen met het aangeven van de juiste aansluitingen.

Detlev



FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN

Bericht door FidOo »

Jan,

Dat weet ik dondersgoed, maar ik had zoiets van, waarom t wiel opnieuw uitvinden als t goedkoop te koop is?

Hier zou je uit de voeten mee moeten kunnen: (klik even voor t plaatje, resolutie is te hoog)
http://s4.postimg.org/i0wmxn3p9/DSC_0155.jpg

(let wel op de spanning waarmee je het bi-stabiele relais schakelt moet wel overeenkomen met waarvoor die geschikt is, bv. 12V=)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi FidOo en Detlev,

FidOo bedoelde schakelaar 2 x onderbrekingsschakelaar gescoord incl 2 x afremweerstanden voor minder dan dat waar jij mij naar toe linkte.
mijn gevonden schakelaars werd ik door Rob Zolderspoor op geattendeerd. Dank nog hiervoor Rob.

FidOo dank voor jou tekening maar ben er inmiddels ook uitgekomen waar ik wat op mijn tekeningetje fout had gedaan en zoals het wel moest zijn komt aardig overeen met wat jij uitgedacht had. dank je wel.

Detlev ; de tekening die jij wilde zien is door FidOo geplaatst.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Ja is ook prima, blijkbaar kende hij de pin nummers al of zo.



FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN

Bericht door FidOo »

Toevallig ist men werk Detlev. Vandaar dat ik die.ongein uit het hoofd ken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

hehe, bij mij is´t alleen mijn studie, maar ja, da´s wel zo´n dikke 20 jaar terug...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

nu ik de laatste hand aan het leggen ben aan het controlepaneel de RBS kom ik voor het volgende probleempje.

volgorde van het systeem.
A reedcontact ; deze schakelt een magneetrelais in en uit en dit gaat correct.

B magneetrelais activeert signaallampjes. bij ingeschakeld relais branden lampjes en bij verbreken relais lampjes uit dit werkt ook correct.

dit is handmatig met magneet over reedcontact.

hang ik magneet onder de trein dan hoor je wel het relais maken maar tijdsduur is blijkbaar te kort om lampjes te activeren alvorens hij weer verbroken wordt.

blijkbaar is de tijdsduur tussen contact reed en het sluiten van de stroomkring naar lampjes te kort.

meerdere magneetjes achter elkaar onder de trein geeft geen resultaat dus langere reeds zal dus ook niet helpen ik bedoel dan is het contactmoment langer. ik gebruik nu reeds van 10 mm

haal ik relais ertussenuit dan branden lampjes direct met het passeren van een trein maar na twee, drie keer blijven de reeds kleven.

relais hebben permanent spanning en schakelen via massa.
lampjes staan op massa en schakelen via spanning.

hoe los ik dit nu weer op ????????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Ik begrijp het niet...

Je stelling A: Als je met de reed alleen het relais bedient dan hoor je hem/zie je hem omgaan...

stelling b: Als je handmatig (met knopje?) het relais bedient dan werken de lampjes...

Houdt je bij B het relais bekrachtigd of is het pulssturing?

Want als A én B dan werkt het gewoon. Tenzij het relais niet bistabiel is maar dat kan ik me niet voorstellen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Detlev.

onderstaand zie je afbeeldingen van de magneetspoelen die ik gebruik.

de reed stuurd middels een magneet dit relais aan en activeert via zijn maak/breek contact de lampjes.

de reed wordt met de hand middels een magneet tussen mijn vingers gestuurd en dan werkt de magneetspoel en dan branden de lampjes wel.

als dezelfde magneet onder trein meerijd werkt wel de magneetspoel ( je hoort hem inslaan ) maar de lampjes branden niet.

hoop dat je hier wat mee verder komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:41, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Ja, maar als je de met de hand geplaatste magneet weer bij het reed-contact weghaalt, gaan dan de lampjes ook weer uit? Want dan is de bekrachtiging gewoon te kort. Je moet aan de ene kant een reed-contact hebben om het relais de ene, en aan de andere kant om het relais de andere kant op te schakelen. Maar ik denk dat Joost hier misschien meer kan zeggen over het betreffende relais.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi detlev,

nee dit relais springt uit zichzelf weer naar neutraal op moment dat spanning wegvalt dus als reed verbreekt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie