Ad,
Het is geen moeilijke techniek. De deuren en de bovenbouw maak ik apart, door de omtrek op een stukje millimeterpapier te tekenen. Dat plak ik op een harde ondergrond met breed plakband uit de bouwmarkt, zodat het hele stuk geplastificeerd is. Over de tekening plak ik een strook breed plakband, maar dan ondersteboven, dus met de lijmlaag naar boven. Met je ene hand houd je het afgeknipte stuk plakband vast, met de andere hand plak je daar aan begin en eind een strookje plakband op, zodat je het geheel over de tekening kunt plakken en met je derde hand plak je het geheel strak over te tekening. Heb je geen derde hand, vraag dan een huisgenoot om hulp
Binnen de getekende omtrekken plak ik nu dunne latjes (1 x 0,5mm) strak naast elkaar. Let op! je werkt in spiegelbeeld. Het deurtje dat rechts moet komen, komt dus links bij het opplakken.
Over de latjes plak ik haaks wat dikkere latjes om de zaak bij elkaar te houden.
Als de lijm droog is, 'pel' je het geheel van het plakband.
De muurdelen, links, rechts en boven zijn op maat gezaagde latjes die ik strak teken de deur en de bovenbouw lijm.
Die muurdelen smeer ik in met houtlijm, strooi er een dun laagje gips op, druk dat een beetje aan en laat het uitharden. Dan evt met latjes langs de met gips bestrooide muurdelen een soort 'bekistinkje' maken, zodat je een laag bakje krijgt met de muurdelen als bodem. Daar strooi je weer gips in en druppelt het in met verdunde houtlijm.
Als het gips hard is, schuur of vijl je het vlak.
Het hout smeer ik eerst in met een waterdun drabje van een pincetpuntje houtskoolpoeder en wat pigmentpoeder (uit de verfwinkel) in de kleur ongebrande omber (aardkleur).
Na droging lichtjes overschilderen met een gewenste kleur (hier grijs/groen). Als de verf droog, maar nog niet hard is, plak je er een stukje plakband op, drukt dat aan en trekt het er in één beweging af. Zo trek je een deel van de verf ervan af en verfbladders blijven zitten.
Met (droog!) fijn waterproof schuurpapier schuur je lichtjes na. Desgewenst met wat wit of grijs pigment een drabje maken en sterk verdund een washing aanbrengen. Ook de gipslaag met een beetje nat pigment de gewenste tint geven.
De rode draad is: secuur werken bij de bouw en vóór het verven met pigment en houtskool of een Noch poedertje een grondlaagje op het hout aanbrengen zodat de latere verflaag niet goed kan hechten. Ik doe het zo in 2 of 3 fasen, maar je kunt ook nog een laag in een andere kleur er overheen aanbrengen en ook die met plakband er af 'peelen'.
Een kwestie van oefenen. Bevalt het niet, schuur je de zaak kaal en begint opnieuw.
Kijk ook eens bij een ware grootmeester: Marcel Ackle:
http://www.feldbahn-modellbau.ch/
Succes en groeten,
Ben