Wat leuk dat iemand mijn adviezen leest
Het antwoord op je vraag over het Hobbytrain model is makkelijk. Dat is de
Badische IVh (de latere BR18.3) en niet de
Beierse S3/6 (de latere BR18.4). Beide werden gefabriceerd door de firma Maffei en lijken sterk op elkaar, maar de IVh was inderdaad langer dan de S3/6. Ik heb het (tijdperk II) DRG model H4001 en ben er redelijk tevreden over. Het is Hobbytrains eerste stoomloc en dat kun je wel zien, de loc waggelt een beetje. Uit berichten op de Duitse fora begreep ik dat het bij velen zo erg was dat ze hun loc hebben teruggestuurd naar de fabriek om het te laten verhelpen. Bij mij viel het wel mee, dus ik heb dat niet gedaan. Overigens wel bij de
Württembergische C (H4031; bij de DRG BR18.1), die reed zo slecht, die heb ik in de fabriek laten reviseren en nu rijdt hij goed. Maar je neemt met de Hobbytrain modellen dus wel een risico. En het zijn ook geen S3/6'en.
Wat S3/6'en betreft: van Minitrix heb ik de BR18.4 (cat.nr. 12304) en van Arnold de BR18.5 (cat.nr. 2543), maar de 18.5 is van later datum en heeft een recht machinistenhuis en niet het karakteristieke gestroomlijnde huis van de eerdere S3/6'en. Ze rijden allebei goed, hoewel de Minitrix nu even van de baan is genomen om te worden schoongemaakt (normaal na de vele rondjes, maar ik ben er nog niet aan toegekomen).
Welke te kiezen uit jouw tijdperk I modellen? Als ik de plaatjes zo zie, vind ik het Minitrix model mooier, hoewel dat natuurlijk ook een kwestie van smaak is, ik vind dat donkerder blauw gewoon mooier dan dat coral blue. Dat hij wat duurder is, komt waarschijnlijk doordat hij jonger is (2004) dan het Arnold model (1996).
OK, dat was mijn input even. Succes met kiezen!
Groet,
Jan