Mijn twee Reichsmarken over de vraag en het gedoe eromheen. Voor dat je verder leest: niet persoonlijk bedoelt tegen jan, kees of wie dan ook. Puur als eigen mening en eigen inzicht.
Voor de beheerders: als het uit de hand loopt mag je het direct sluiten. Geen gedonder dus.
U leest nog, OK, maar dan wel graag helemaal ECHT lezen en eens goed nadenken...daarna stop je al je foute spullen in een doos en schenk je ze aan mij.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
In dit geval even eerst de geschiedenis van de BR01: (puur als voorbeeld, daarna wordt het echt spannend)
Vanaf 1937 zat de adelaar met kruis op sommige (echt niet alle!!) materieel: During the Nazi dictatorship, along with other measures of gaining total control (see Gleichschaltung), the rail network was again placed under direct government control on 10 February 1937, through a newly enacted law re-organizing the Reichsbank and the DRG. To emphasize this, swastikas were added to the Hoheitsadler symbol (the eagle, Germany's traditional symbols of national sovereignty) on the railcars, and the initials DR were held to stand for "Deutsches Reich," although this was legally ambiguous.[citation needed] Mail transport cars sported Deutsche Reichspost.
WW2 is vanaf 1939, het jaar waarin ook de bestelling voor deze 01 loc serie is geplaatst. Dus dit is absoluut een kriegslokomotive, net zoals de series (en nu komt het):
DRB Class 52 (KDL 1)
DRB Class 53 (KDL 2) - not completed.
DRG Class 42 (KDL 3)
ELNA 6 0-8-0T industrial (KDL 4)
0-10-0T industrial (KDL 5)
0-8-0T industrial (KDL 6)
0-6-0T industrial (KDL 7)
0-4-0T industrial (KDL 8)
900 mm gauge 0-6-0T industrial (KDL 9)
900 mm gauge 0-4-0T industrial (KDL 10)
HF 160 D (KDL 11)
HF 70 C (KDL 12)
Henschel "Riesa" type construction locomotive, austere version, (KDL 13)
Oh ja, die vliegende hamburgers reden toen ook (met die zak hooi met die snor erin!!) en zo nog wat van die mooie spullen die we veel op de baan hebben staan...
Laat nu hele volksstammen op dit forum rondjes rijden (bijvoorbeeld) met de 52, 53, 42, vliegende kaasburgers etc etc..... Oftewel, zo uniek is het rijden met een kriegslokomotive niet, in tegendeel..... De plaatsjes van die kanarie en dat kloten kruis zitten er niet op, maar voor de rest.....minstens zo goed of fout als deze versie, al niet fouter... Oh, om nog even een laatste schop te geven tegen dat item: de 52, 53, 42 zijn veelal gemaakt met dwangarbeid onder zeer vervelende omstandigheden waarbij ook doden vielen met bosjes..... die 01 voor zover ik kan vinden niet, die is net voor die periode gemaakt. Dus de Star, VSM, SSN...och laat maar... en daar hoor je niets over. Over modeltreinen met een kanarie en kruis wel HEEL vaak, maar eerlijk.....die 01..... is zo gek nog niet in vergelijking wat HEEL VEEL mensen in de kast hebben liggen...
Nog niet overtuigd? Die 3700 serie van NS (je weet wel, die mooie 3737 die iedereen zo mooi vindt) reed ook in 40 - 45....met veewagons richting het oosten (heb ik foto's van), alleen zonder vee maar met mensen...met nederlands personeel op de bok tot de grens.....tot 17 september 1944 en toen zijn de meesten gaan staken. Maar tot die tijd................mooie lok dat wel, zonder kanarie en kruis, dat ook....maar wel met veewagens.......ook naar westerbork...en zo....
Het zal mij ook om die reden de reet roesten wat iemand rijdt. Ik rij zelf DR periode DDR...nee, toen was het echt een feest... Met Erich H (dat was echt een lekkere met de stasi) en loks uit Rusland (zeker een land met goede normen en waarden vlak na ww2 en waarvan menig hobbyist de ludmilla's heeft rondsnorren....gemaakt in de tijd van Leonid Brezhnev en de zeer actieve, en oh zo vriendelijke KGB die samen 900,000 mensen hebben laten stoppen met ademhalen in Afghanistan.
Oh, je rijdt NL en bent tegen kernenergie...? Die 6400 stuur je ook maar mijn kant op. Heel fout ding, is gebruikt voor kernafval transporten...ai ai ai http://www.nu.nl/binnenland/2533686/ker ... -gent.html#
Ps1, wie er nu gewetenswroeging krijgt over wagons met DR erop... kom maar op! Graag per PM aanbieden voor niets, dan verlos is je graag van je dilemma. Kost je niets!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ps2: je leest nog steeds! Held.
Ps3: tzt komt er op mijn eigen site ook een stukje over deze materie, dat zal wel "iets pittiger" zijn, tzt veel plezier ermee alvast. Op dit forum probeer ik netjes te blijven en ik hoop dat dat gelukt is icm met wat humor erbij.
Mijn rammelende conclusie: Je maakt het zelf zo fout als je het zelf wilt en zo "schoon" als je zelf wilt...wat fout is en schoon...moet je echt zelf bepalen, maar als je eerlijk kijkt....is er echt weinig tot niets helemaal schoon.