HELLUP!! Mijn klm koploper is toe aan ombouwen ;)
-
Onderwerp starter - Berichten: 13
HELLUP!! Mijn klm koploper is toe aan ombouwen ;)
Ik zou graag wat meer informatie willen over het inbouwen van binnenverlichting (digitaal) in de minitrix klm koploper graag wil ik deze ook digitaal schakelbaar hebben. Hoe kan ik dit het beste oplossen? en eventueel met welke decoder's?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als het treinstel compleet omgebouwd word en ongeveer hetzelfde idee krijgt als de hondekop van piko..
oftewel geen motor meer zichtbaar
brand los jongens
Het mooiste zou natuurlijk zijn als het treinstel compleet omgebouwd word en ongeveer hetzelfde idee krijgt als de hondekop van piko..
oftewel geen motor meer zichtbaar
brand los jongens
Re: HELLUP!! Mijn klm koploper is toe aan ombouwen ;)
Hoi Edwin (dat heb ik dus wel kunnen terugvinden... ),
Ik ken je niet echt, en heb ook geen introductie kunnen vinden over jou, dus begin met het volgende:
Voor dat we elkander helpen is het hier op het forum gewoonte dat we ons voorstellen
We willen graag weten tegen wie we praten, welk niveau je zit en wat je interesses zijn
Zie ook onze forum regels en men reageert er stukken beter als je dit gedaan hebt
Dan weet ik (of we) ook meteen hoe diep je in ombouwen en digitaal zit ?!
Mijn excuus als ik een oude garde misschien beledigd, dat is niet de bedoeling
Lees ik je vraag goed
Minitrix KLP koploper wil je het volgende mee:
- digitaal ombouwen
- verlichting in het gehele treinstel, digitaal schakelbaar
- voorstel qua decoders
- iets met de motor?????
De motor zit toch al redelijk uit het zicht?
Moet er een Maxon of andere in dan? (wat bedoel je hier mee?)
Mvg,
Ad
Ik ken je niet echt, en heb ook geen introductie kunnen vinden over jou, dus begin met het volgende:
Voor dat we elkander helpen is het hier op het forum gewoonte dat we ons voorstellen
We willen graag weten tegen wie we praten, welk niveau je zit en wat je interesses zijn
Zie ook onze forum regels en men reageert er stukken beter als je dit gedaan hebt
Dan weet ik (of we) ook meteen hoe diep je in ombouwen en digitaal zit ?!
Mijn excuus als ik een oude garde misschien beledigd, dat is niet de bedoeling
Lees ik je vraag goed
Minitrix KLP koploper wil je het volgende mee:
- digitaal ombouwen
- verlichting in het gehele treinstel, digitaal schakelbaar
- voorstel qua decoders
- iets met de motor?????
De motor zit toch al redelijk uit het zicht?
Moet er een Maxon of andere in dan? (wat bedoel je hier mee?)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Hey Ad,
ik draai toch al een poosje mee op het forum sinds 2010. alleen doe ik er niet heel veel mee. (schandalig eigenlijk)
Mijn vraag klopt inderdaad. het volledige treinstel wil ik verlicht hebben en dat ook digitaal schakelbaar.... eventueel (mits dit haalbaar is)
oom een andere motor er in inderdaad die volledig uit het zicht ligt zoals bij de hondekop het geval is.
Maargoed, ik zal me in de tussentijd nog even iets meer voorstellen ik 31 n-spoor gestoorde verzamelaar
om en nabij de 650 loks en bezig de boel uit te zoeken wat blijft wat weg gaat en wat er digitaal wordt en wat niet...
had u nog meer gewenst te weten van mij?
met vriendelijke groet
Edwin
ik draai toch al een poosje mee op het forum sinds 2010. alleen doe ik er niet heel veel mee. (schandalig eigenlijk)
Mijn vraag klopt inderdaad. het volledige treinstel wil ik verlicht hebben en dat ook digitaal schakelbaar.... eventueel (mits dit haalbaar is)
oom een andere motor er in inderdaad die volledig uit het zicht ligt zoals bij de hondekop het geval is.
Maargoed, ik zal me in de tussentijd nog even iets meer voorstellen ik 31 n-spoor gestoorde verzamelaar
om en nabij de 650 loks en bezig de boel uit te zoeken wat blijft wat weg gaat en wat er digitaal wordt en wat niet...
had u nog meer gewenst te weten van mij?
met vriendelijke groet
Edwin
Lees ik dat goed... 650LowFlyer83 schreef:om en nabij de 650 loks
Dat ga ik aan mijn vrouw laten lezen, want ik heb er 10 keer minder en dat vindt ze al veel
Ik rij niet digitaal, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen, wilde je alleen even feliciteren met je imposante verzameling.
Groet,
Jan
-
Hey jan,
ja dat lees je goed.
Mijn vader is er ooit mee begonnen. die had wel veel rails en dergelijke, maar qua rollend materieel heb ik de boel lichtelijk uitgebreid.
tot een jaar of 4 geleden was bij mij ook alles analoog. (was ook redelijk stug wat betreft overstappen) tot ik op een gegeven moment bij een vriend van me
het digitale bedrijf zag. Sindsdien ben ik ook maar overgestapt op digitaal.
Heb me er ook behoorlijk in verdiept. alleen nog niet wat betreft binnenverlichting. Loks ombouwen is inmiddels een fluitje van een cent (of 2 cent bij sommige) .
Mvg Edwin
ja dat lees je goed.
Mijn vader is er ooit mee begonnen. die had wel veel rails en dergelijke, maar qua rollend materieel heb ik de boel lichtelijk uitgebreid.
tot een jaar of 4 geleden was bij mij ook alles analoog. (was ook redelijk stug wat betreft overstappen) tot ik op een gegeven moment bij een vriend van me
het digitale bedrijf zag. Sindsdien ben ik ook maar overgestapt op digitaal.
Heb me er ook behoorlijk in verdiept. alleen nog niet wat betreft binnenverlichting. Loks ombouwen is inmiddels een fluitje van een cent (of 2 cent bij sommige) .
Mvg Edwin
Hoi Edwin,
Ik zat al een beetje in dubio, kijkende naar wanneer je je geregistreerd had
Maar zeer fijn om wat meer over je te weten
650 loks...
Petje af...
Ok, voor het motortje, zie mijn ombouw draadje naar een Maxon:
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... t=koploper
Dan voor de verlichting, daar heb ik ook over liggen denken om die van mij ook zo te krijgen
Echter loopt de koploper nu al redelijk zwaar met de huidige stroom afname van beide koppen
Dus ik ben tot de volgende conclusie gekomen (moet het alleen zelf ook nog uit voeren):
In de motorwagen een decoder zoals een kuhn n045 decoder, en dan zelf iets fabrieken met leds in de bestaande print
In de dummy kop: http://www.digikeijs.nl/modelspoor-led- ... old-n.html led strip volledig compleet (zitten zelfs zittende figuurtjes bij )
Zit een decoder op en extra functies, heeft tevens een TL opstart imitatie en kan je meteen je verlichting mee tackelen
De extra functie kan je gebruiken om de middenbak mee aan te sturen en eventueel de motorbak
Voor de middenbak, zelf zo'n led strip scoren of: http://www.digikeijs.nl/dr110g-ledstrip-warm-wit.html led stip aanschaffen
Midden bak NIET voorzien van slepers! (je Koploper komt dan helemaal niet meer vooruit als je het wel doet)
Nu komt het, de gehele stam doorkoppelen qua stroomvoorziening
Hiervoor kan je via ebay micro connectors krijgen om je stam door te lussen, zoek ff op ledbaron: http://stores.ebay.de/ledbaron/Steckver ... m322&gbr=1
Kan je zelf uitzoeken hoeveel polig je wilt doorkoppelen
Stroomvoerende koppelingen is natuurlijk ook een optie, maar dan komen je bakken wel erg ver van elkander bij sommige types...
Zitten bij mij Flm profi koppelingen onder, staat net iets strakker
Zo mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ik zat al een beetje in dubio, kijkende naar wanneer je je geregistreerd had
Maar zeer fijn om wat meer over je te weten
650 loks...
Petje af...
Ok, voor het motortje, zie mijn ombouw draadje naar een Maxon:
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... t=koploper
Dan voor de verlichting, daar heb ik ook over liggen denken om die van mij ook zo te krijgen
Echter loopt de koploper nu al redelijk zwaar met de huidige stroom afname van beide koppen
Dus ik ben tot de volgende conclusie gekomen (moet het alleen zelf ook nog uit voeren):
In de motorwagen een decoder zoals een kuhn n045 decoder, en dan zelf iets fabrieken met leds in de bestaande print
In de dummy kop: http://www.digikeijs.nl/modelspoor-led- ... old-n.html led strip volledig compleet (zitten zelfs zittende figuurtjes bij )
Zit een decoder op en extra functies, heeft tevens een TL opstart imitatie en kan je meteen je verlichting mee tackelen
De extra functie kan je gebruiken om de middenbak mee aan te sturen en eventueel de motorbak
Voor de middenbak, zelf zo'n led strip scoren of: http://www.digikeijs.nl/dr110g-ledstrip-warm-wit.html led stip aanschaffen
Midden bak NIET voorzien van slepers! (je Koploper komt dan helemaal niet meer vooruit als je het wel doet)
Nu komt het, de gehele stam doorkoppelen qua stroomvoorziening
Hiervoor kan je via ebay micro connectors krijgen om je stam door te lussen, zoek ff op ledbaron: http://stores.ebay.de/ledbaron/Steckver ... m322&gbr=1
Kan je zelf uitzoeken hoeveel polig je wilt doorkoppelen
Stroomvoerende koppelingen is natuurlijk ook een optie, maar dan komen je bakken wel erg ver van elkander bij sommige types...
Zitten bij mij Flm profi koppelingen onder, staat net iets strakker
Zo mijn 2 cent
Mvg,
Ad
-
hey Ad,
Die maxon motor is idd een aardige oplossing, maar niet geheel wat ik in gedachten had. misschien toch maar een faulhaber ofzo.
Wat betreft de verlichting..... ben ik ook nog niet helemaal over uit... het is in ieder geval een goede optie..
zelf zat ik meer te denken aan stroomvoerende koppelingen zoals piko die nu heeft, maar weet niet in hoeverre dit mooi is onder de koploper...
met de hondekop is dat in ieder geval goed uitgepakt... en vooral ook dat ie makkelijk van de (ooit te bouwen) baan af te halen is
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.. ik ga nog ff puzzzzzzzzzzelen
Gr Edje
Die maxon motor is idd een aardige oplossing, maar niet geheel wat ik in gedachten had. misschien toch maar een faulhaber ofzo.
Wat betreft de verlichting..... ben ik ook nog niet helemaal over uit... het is in ieder geval een goede optie..
zelf zat ik meer te denken aan stroomvoerende koppelingen zoals piko die nu heeft, maar weet niet in hoeverre dit mooi is onder de koploper...
met de hondekop is dat in ieder geval goed uitgepakt... en vooral ook dat ie makkelijk van de (ooit te bouwen) baan af te halen is
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.. ik ga nog ff puzzzzzzzzzzelen
Gr Edje
Dan kijk ik rustig mee naar eventuele andere oplossingen die aangedragen worden
Pik graag wat op qua kennis / oplossingen
Ik zie het hier wel hopelijk verschijnen
Succes
Mvg,
Ad
Pik graag wat op qua kennis / oplossingen
Ik zie het hier wel hopelijk verschijnen
Succes
Mvg,
Ad
-
Ik ook,
sta ook altijd open voor alle mogelijke oplossingen....
Ik heb overigens een stam van een stuk of wat icr rijtuigen.... en deze zijn toen der tijd (voor de decoderversie van digirail er was) allemaal voorzien van binnenverlichting..
Ik heb totaal geen problemen met mn trekkracht eigenlijk
Hoe heb jij dit opgelost?
Mijn oude baan bestond uit een oppervlakte van ca 52m².
Nu ik in mn huissie in E-C zit gaat da wel stukken kleiner worden helaas.. maar heb 2 ruimtes beschikbaar :P
Gr Edje
sta ook altijd open voor alle mogelijke oplossingen....
Ik heb overigens een stam van een stuk of wat icr rijtuigen.... en deze zijn toen der tijd (voor de decoderversie van digirail er was) allemaal voorzien van binnenverlichting..
Mijn oude baan bestond uit een oppervlakte van ca 52m².
Nu ik in mn huissie in E-C zit gaat da wel stukken kleiner worden helaas.. maar heb 2 ruimtes beschikbaar :P
Gr Edje
Uuuh..., niet...LowFlyer83 schreef:Ik heb overigens een stam van een stuk of wat icr rijtuigen.... en deze zijn toen der tijd (voor de decoderversie van digirail er was) allemaal voorzien van binnenverlichting..
Gr Edje
Zit nu hard te denken op alle slepers een punt / deuk te meppen die dan op de as komt te lopen (met het spitse gedeelte = minder rol weerstand)
Of anders met de bovengenoemde micro koppelingetjes de hele stam te voeden vanuit de lok en stuurstand
Ben er nog niet helemaal uit...
Mvg,
Ad
-
Wat je eens zou kunnen proberen.... is een heel klein beetje olie (geen isolerende) tussen de sleper en de as...
ff een speldje pakken en heeeeeel klein beetje er tussen doen... Werkt perfect blijft zeer lang zitten en geen problemen met trekkracht
ff een speldje pakken en heeeeeel klein beetje er tussen doen... Werkt perfect blijft zeer lang zitten en geen problemen met trekkracht