diorama: TREIN en ZOO
Re: diorama: TREIN en ZOO
Vera,
Het schijnt dat je bij de Gàmmà een soort triplex kan kopen dat heel buigzaam is, zie het filmpje van Andy (Gek op Stoom)
http://youtu.be/YqmCHXhKZGE
Het schijnt dat je bij de Gàmmà een soort triplex kan kopen dat heel buigzaam is, zie het filmpje van Andy (Gek op Stoom)
http://youtu.be/YqmCHXhKZGE
Zo Veertje hard gewerkt, dus tijd voor een update!
Vandaag lekker met de diertjes gespeeld. Deels omdat het gewoon leuk is, maar ook om te kijken of de indeling een beetje klopt. Hieraan de laatste dingen aangepast en geen gepieker meer het is nu definitief.
Nu de diertjes er toch op stonden alvast wat foto's gemaakt van hoe het uiteindelijk gaat worden.
Eén van de leukste dingen vind ik dat je onder het spoor door kunt kijken.
Na een avond je tabletten met photoshop touch en internet ook bordjes voor de eettentjes: 'Frietje Flamingo' en 'Pizza di Panda'. Beide worden 2 cm breed in werkelijkheid.
Verder heeft mijn diergaarde 'Blij-dorp' Ollie de Olifant omarmd als mascotte en logo.
Omdat de treinen toch ook echt moeten gaan rijden ben ik ook maar begonnen de zogenaamde 'bakjes' voor naast het diorama. Hierop komen de pendelstations van de spoorlijn. Morgen ga ik hopelijk sporen leggen en pendelautomaatjes aansluiten. Foto's volgen nog!
Vandaag lekker met de diertjes gespeeld. Deels omdat het gewoon leuk is, maar ook om te kijken of de indeling een beetje klopt. Hieraan de laatste dingen aangepast en geen gepieker meer het is nu definitief.
Nu de diertjes er toch op stonden alvast wat foto's gemaakt van hoe het uiteindelijk gaat worden.
Eén van de leukste dingen vind ik dat je onder het spoor door kunt kijken.
Na een avond je tabletten met photoshop touch en internet ook bordjes voor de eettentjes: 'Frietje Flamingo' en 'Pizza di Panda'. Beide worden 2 cm breed in werkelijkheid.
Verder heeft mijn diergaarde 'Blij-dorp' Ollie de Olifant omarmd als mascotte en logo.
Omdat de treinen toch ook echt moeten gaan rijden ben ik ook maar begonnen de zogenaamde 'bakjes' voor naast het diorama. Hierop komen de pendelstations van de spoorlijn. Morgen ga ik hopelijk sporen leggen en pendelautomaatjes aansluiten. Foto's volgen nog!
gaaf hoor, heb je wel gezien dat je een hele lelijke knik heb in de aansluiting met je wissel. genruik je dat spoor niets aan doen, gebruik je het wel dan denk ik een ontsporingsplekje
gr.
M.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
BREAKING NEWS!
Diergaarde Blij-dorp heeft vandaag tien heuse H0 apen aangekocht. De diergaarde weet nog niet hoe ze de apen precies gaat huisvesten, maar is wel erg blij met de aankoop.
Verder is er triest nieuws over station Oceanium. Gisteren is de tweede fase van de bouw zeer succesvol afgerond. Met rijdende treinen die als een zonnetje over de overgang liepen.
Vandaag is één van de peilers ingestort. Onderzoek wees uit dat de constructie niet goed was ontworpen. De constructie wordt aangepast en de bouw van station Savannehuis loopt hierdoor een lichte vertraging op.
Dan nog vrolijk nieuws. Diergaarde Blij-dorp heeft verlichting aan geschaft voor op de donkere momenten. Een woordvoerder liet weten dat er ook zonnebloemen zijn gekocht, voor als de nieuwe lantaarns kapot zijn . Aannemer Vera laat weten dat door alle nieuwe leveringen de bouwvak is opgeheven en het bedrijf weer helemaal 'Gaat met die banaan!' (voor de apen).
Diergaarde Blij-dorp heeft vandaag tien heuse H0 apen aangekocht. De diergaarde weet nog niet hoe ze de apen precies gaat huisvesten, maar is wel erg blij met de aankoop.
Verder is er triest nieuws over station Oceanium. Gisteren is de tweede fase van de bouw zeer succesvol afgerond. Met rijdende treinen die als een zonnetje over de overgang liepen.
Vandaag is één van de peilers ingestort. Onderzoek wees uit dat de constructie niet goed was ontworpen. De constructie wordt aangepast en de bouw van station Savannehuis loopt hierdoor een lichte vertraging op.
Dan nog vrolijk nieuws. Diergaarde Blij-dorp heeft verlichting aan geschaft voor op de donkere momenten. Een woordvoerder liet weten dat er ook zonnebloemen zijn gekocht, voor als de nieuwe lantaarns kapot zijn . Aannemer Vera laat weten dat door alle nieuwe leveringen de bouwvak is opgeheven en het bedrijf weer helemaal 'Gaat met die banaan!' (voor de apen).
Vera,
Ga je met die lange uitloopstroken niet ver boven de maximale maat van het diorama heen
Bert
Ga je met die lange uitloopstroken niet ver boven de maximale maat van het diorama heen
Bert
Ik had het zelfde in mijn hoofd en aan H@ns voorgelegd
Pech voor ons..., wat Bert zegt kan ik bevestigen
Wel weer toffe aanwinsten Vera!
Mvg,
Ad
Pech voor ons..., wat Bert zegt kan ik bevestigen
Wel weer toffe aanwinsten Vera!
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Vera,
Ik heb toch niet Trein en Zoo de grond ingeboord met mijn opmerking , ik wilde je alleen maar waarschuwen erg te hebben met de maten
Bert
Ik heb toch niet Trein en Zoo de grond ingeboord met mijn opmerking , ik wilde je alleen maar waarschuwen erg te hebben met de maten
Bert
Het is vast analoog. Dus met spanning op de rails maar zonder de kastjes kan er wat bewegen. Dan voldoe je aan de voorwaarde van maten en bewegen. Er staat niet in de regelementen dat het niet ook groter kan worden. Als dat zo is hebben wij ook een probleem, met onze lade.
Bart
Bart
Nee Bert, ik was juist druk bezig met TREIN en ZOO verder uit de grond stampen. Al heb ik ondertussen wel het één en ander uitgezocht en uit geprobeerd te dokteren. En wat Ad zei is waar het mag niet, de inzending mag maximaal 60x60 cm zijn. Dan kun je natuurlijk allemaal fratsen uit gaan halen dat het wel kan, maar zo belangrijk vind ik de wedstrijd ook weer niet. Het gaat mij veel meer om een zomerbesteding en ik vind het leuk om in Lochem mijn diorama aan anderen te laten zien. Dus heb ik H@ns gemaild met de vraag of ik ook op het evenement mag staan zonder mee te doen aan de dioramawedstrijd. In verband met de vakantie van H@ns laat het antwoord nog even op zich wachten.
Het bouwen echter niet. Het plan blijft immers hetzelfde op 1 september moet het diorama af zijn. Dus heb ik de pendelautomaatjes geïnstalleerd. Ik heb hierbij geleerd dat je geen blik op je rails moet leggen (dom vriendje), maar dat het verder prima werkt zoals beschreven. Railstaven slijpen, diodes solderen, draadjes verbinden en printjes op de bodemplaat schroeven. Het rijdt en voor wie het niet gelooft een filmpje.
Omdat ik de elektronica nog niet zat was heb ik 15 lantaarntjes op mijn baan gezet en aangesloten.
Omdat ik het priegelen nog niet zat was heb ik voor het terras stoeltjes en tafeltjes in elkaar gevouwen.
Het bouwen echter niet. Het plan blijft immers hetzelfde op 1 september moet het diorama af zijn. Dus heb ik de pendelautomaatjes geïnstalleerd. Ik heb hierbij geleerd dat je geen blik op je rails moet leggen (dom vriendje), maar dat het verder prima werkt zoals beschreven. Railstaven slijpen, diodes solderen, draadjes verbinden en printjes op de bodemplaat schroeven. Het rijdt en voor wie het niet gelooft een filmpje.
Omdat ik de elektronica nog niet zat was heb ik 15 lantaarntjes op mijn baan gezet en aangesloten.
Omdat ik het priegelen nog niet zat was heb ik voor het terras stoeltjes en tafeltjes in elkaar gevouwen.
Vera,
Je maakt ons helemaal , jouw idee met Trein en Zoo is veel te leuk om er mee te stoppen, er was in Lochem plaats voor je diorama dus je baan met 2 te lange uitloopstroken buiten competitie past zeker nog wel in die kerk, anders beperken ze het aantal bezoekers maar met 1 persoon .
groetjes,
Bert
Je maakt ons helemaal , jouw idee met Trein en Zoo is veel te leuk om er mee te stoppen, er was in Lochem plaats voor je diorama dus je baan met 2 te lange uitloopstroken buiten competitie past zeker nog wel in die kerk, anders beperken ze het aantal bezoekers maar met 1 persoon .
groetjes,
Bert
Bart, dat hebben jullie nietLemland schreef:Als dat zo is hebben wij ook een probleem, met onze lade.
Bart
De lade is voor besturing en is geen extensie van het diorama / de rails
Wij wilde ook twee losse geblindeerde diorama "modules" er naast zetten en koppelen voor de uitloop van de trein, het zelfde wat Vera heeft gedaan
Dat principe mag dus niet
En Vera, petje af, super gedaan!
Voorstel, je bent natuurlijk nog lang niet klaar, gaan / kunnen de treinen wat langzamer rijden?
De lampjes tonen al erg gezellig
Mvg,
Ad
o, zo.
On topic: het is al gelijk een sfeertje zo met die lichtjes, super!
Bart
On topic: het is al gelijk een sfeertje zo met die lichtjes, super!
Bart
Bedankt allen voor de complimenten.
De tijd tussen de treintjes kan nog wel aangepast worden tot ongeveer 1,5 min per spoor. De snelheid ligt aan hoe ver je de trafo opendraaid natuurlijk. Omdat beide sporen op één trafo rijden, hangt dat samen met wat de zwaarste trein nodig heeft om naar boven te rijden. Zo ontspoorde Alwin zijn superlichte muizensmoeltje nog weleens toen er een zware loc naast reed, door de snelheid en het gebrek aan massa. Ik vind passagiertreinen zelf het leukste, dus we gaan proberen om de koploper en het muizensmoeltje sowiso werkend te krijgen en een loc of twee met containers oid als afwisseling erbij. Verder wilde Alwin sowiso een hoop treintjes meenemen volgens mij. Dat is altijd mooi voor reserve, want er is mij verteld dat het nooit werkt zoals het moet op een beurs.
Zo nu snel weer aan de knutsel!
De tijd tussen de treintjes kan nog wel aangepast worden tot ongeveer 1,5 min per spoor. De snelheid ligt aan hoe ver je de trafo opendraaid natuurlijk. Omdat beide sporen op één trafo rijden, hangt dat samen met wat de zwaarste trein nodig heeft om naar boven te rijden. Zo ontspoorde Alwin zijn superlichte muizensmoeltje nog weleens toen er een zware loc naast reed, door de snelheid en het gebrek aan massa. Ik vind passagiertreinen zelf het leukste, dus we gaan proberen om de koploper en het muizensmoeltje sowiso werkend te krijgen en een loc of twee met containers oid als afwisseling erbij. Verder wilde Alwin sowiso een hoop treintjes meenemen volgens mij. Dat is altijd mooi voor reserve, want er is mij verteld dat het nooit werkt zoals het moet op een beurs.
Zo nu snel weer aan de knutsel!
Goed bezig geweest Vera! Vraagje, waar heb je die mooie bistro-setjes vandaan?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Ik heb het bistrosetje van Ndetail.de. Er zitten ook nog parasolletjes bij. Al moet je daarbij helaas zelf iets creatiefs verzinnen voor de paal en voet van de parasol.
Een grote spijker op zijn kop? De kop als voet en de parasol op de punt.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Veel te grof voor mijn smaak, 0,2 mm verenstaal voor het paaltje zou ik voorstellen, beetje witte blubber er op
En bijv. met fimo klei de voetjes maken
Het is maar een voorstel
Mvg,
Ad
En bijv. met fimo klei de voetjes maken
Het is maar een voorstel
Mvg,
Ad
Verenstaal: maar dan is de mast in werkelijkheid maar 3 centimeter breed, dat lijkt mij juist te dun. Voordeel van een dun spijkertje is dat je inderdaad direct een voet hebt die het wat stevig vastzet.
Ba
Ba
Vandaag het restaurant en terras eens vast gezet op de baan.
Afgelopen zondag in Blijdorp een hoop inspiratie opgedaan. Het is tijd om dat nu uit te gaan voeren, want ik heb nog maar vier weken!
Afgelopen zondag in Blijdorp een hoop inspiratie opgedaan. Het is tijd om dat nu uit te gaan voeren, want ik heb nog maar vier weken!
Doe mij ook maar een "Pizza di Panda" met ham en paddenstoelen.
Ziet er heel leuk uit, zal wel druk worden op het terras.
Ziet er heel leuk uit, zal wel druk worden op het terras.