Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door rob_koersen »

Hoi Medetreinfanaten,

Ik ben Rob, bijna 24 jaar oud, ben nieuw hier en heb een klein beetje hulp nodig. Kortgeleden ben ik met een nieuwe baan begonnen en heb ik tochwel een behoorlijk stomme fout gemaakt. Mijn baanplan pakte goed uit en ik had een mooie baan liggen. Deze sloot perfect op elkaar aan.

Bij het vastzetten is het echter mis gegaan. Bij het vastspijkeren van mijn laatste rails kwam ik er (pas) achter dat ik een gapende ruimte heb zitten tussen een rails en een wissel (ongeveer 2 mm). De rails zit natuurlijk wel gekoppeld met een koppelstukje en het is op zich een kleine kier, maar vrijwel alle treinen lopen er hier uit.

In plaats van alle rails nu weer loshalen en opnieuw vastspijkeren, wil ik die ruimte nu gaan opvullen, zodat er een goede aansluiting is. Mijn vraag is nu; hoe (en waarmee) kan ik dit het beste doen? Dit is de eerste keer voor mij om dit op deze manier te doen.

Met vriendelijke groet,

Rob
Laatst gewijzigd door rob_koersen op 02 jan 2010 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door Bouwe »

Hallo Rob,

Je zou eventueel het laatste stuk rail kunnen vervangen door een flexrail welke je op maat hebt gemaakt met bijv. een dremel.
Met het 'opvullen' heb ik minder goede ervaringen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door haverkatrans »

hoi rob,

je kan met een tangetje de rails 1mm richting het gat trekken, er blijft dan een kleiner gat over, misschien loopt de trein hier wel overheen?



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door Saraan »

2 mm is te kort om nog met rails op te vullen, en te lang om probleemloos te kunnen rijden. Ik zou een stukje van ongeveer 20 mm spoor met een dremel er tussen uit snijden, en vervangen door een stukje flex van 22mm. Dat zou je zonder probleem met raillasjes moeten kunnen plaatsen en vastspijkeren.

Een keer had ik (uit zicht) een dergelijk probleem. Ik heb er een metalen raillasje over geplaatst, en dan vol gesoldeerd met een enorme klidder soldeer. Daarna weer vlak gevijld, en alles rijdt er probleemloos over. Nogmaals, dit was gelukkig uit zicht, want de plastieke bielsen eronder zagen er niet meer uit. :?

Ik hoop dat het lukt!
groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door Jos »

Rob,

Ik weet niet welke rails je gebruikt, maar Fleischmann heeft een compenstaierail, een uitschuifbaar stuk rails.
Je kunt dan een railstuk verwijderen en het hiermee passend maken.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door rob_koersen »

Jos schreef:Rob,

Ik weet niet welke rails je gebruikt, maar Fleischmann heeft een compenstaierail, een uitschuifbaar stuk rails.
Je kunt dan een railstuk verwijderen en het hiermee passend maken.

Groetjes,
Jos
Ik gebruik rails van Minitrix en heb dus geen bedding onder mijn rails. De rails die u beschrijft kan ik dus niet gebruiken... jammergenoeg...


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij opvullen railsaansluiting?

Bericht door spoor65 »

Rob,

Als eerste welkom op het forum.
Wat betreft jouw probleem:

Je kunt dus eventueel ook de vario-rail van minitrix gebruiken, die dus het zelfde werkt als de FLM comp-rail die genoemd is.
Ook deze vario-rail kun je in lengte verschuiven om op die manier de boel goed aan te sluiten.

Artikelnummer van de vario-rail is: 14975
te gebruiken in lengte van 86,5mm tot 120 mm

Natuurlijk wel als rechte rail, dus niet in een boog.

Maar persoonlijk zou ik meer kiezen voor de oplossing om een stuk rail, eventueel flex, te gebruiken om het gat op te vullen.
De genoemde optie om er b.v 20mm uit te zagen/snijden dmv een dremeltje en dit vervolgens door een 22mm stukje weer op te vullen lijkt mij handiger, vooral ook omdat je dan geen ontbrekende bielsen zult hebben wat je bij gebruik van een vario-rail mogelijk wel zult gaan hebben.

z`n klein stukje rail kun je natuurlijk ook gewoon uit een andere standaard rail halen, heb je niet speciaal een flexrail voor nodig.

Succes, en hopelijk nog eens wat foto`s van jouw baan.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie