Project Minitrix NS1100
-
Onderwerp starter
Project Minitrix NS1100
Er zijn al een paar mooie topics geweest over de Minitrix 1100 in de loop der tijd, heeft me veel inspiratie gegeven. Ik ben dan ook enthousiast begonnen mijn prachtige Berlijns blauwe 1100 om te bouwen naar digitaal, en te voorzien van front- sluit en rangeerverlichting. Althans, dat is de bedoeling... het valt allemaal niet mee, er gaat veel mis...
Ten eerste is de stroomtoevoer via de onderstellen naar het frame buitengewoon gevoelig. Het asje waarmee het draaistel vast zit is voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de toevoer, aangezien de platte bovenkant van het draaistel nauwelijks contact maakt met het frame. Bij bijv. de 1200's zie je Minitrix tussen het draaistel en het frame een dun, gebogen messingplaatje hebben, zodat er altijd wel iets van contact is. Dat is het eerste wat ik bij de 1100 ook gedaan heb. Ik had helaas geen dun genoeg messing plaat, dus ik heb van een stukje verenstaal een soort gebogen nietje gemaakt, zodat het onderstel min of meer geklemd zit tegen het frame, en de as altijd tegen het frame gedrukt wordt. Nadeel is dat ie nu eigenlijk iets te hoog staat, ik hoop binnenkort het 'nietje' te vervangen door een dun messing glijplaatje. Dat zal beter werken. Resultaat is wel dat ie nu compleet stottervrij loopt. Analoog zul je dat niet zo snel merken, maar digitaal zie je dat waar normaal de verlichting continue knipperde bij stroomverlies, de lok nu constant spanning krijgt.
Tweede probleem is de motor. 3 spoelen, draait niet mooi rond, bij langzaam rijden zie je lok schudden en schokken. Mooi langzaam rijden lukt niet. Ook heb ik op 1 of andere manier grote problemen met de Kuehn N45 decoder die ik wil gebruiken. Ik ben inmiddels al aan de 4e bezig... de eerste was onzorgvuldigheid, hij hing even los en maakt prompt sluiting. Poef & rookpluimpje... de 2e heb ik nooit goed gekregen, die deed het af en toe wel, dan weer niet, dan weer met horten en stoten, dan weer met 800km/h, geen peil op te trekken. Op een gegeven moment deed ie helemaal niks meer. De 3e poging... ging goed. Reed perfect. Totdat ik de chip op een stukje dubbelzijdig tape op de lok positioneerde, echt 10x gecontroleerd en gemeten en onder een microscoop bekeken of er geen sluiting was, ik zet hem op de rails en POEF... pluimpje rook. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen riep maar het was niet fraai.
Inmiddels heb ik een N45 uit mijn 1200 gesloopt en die nu ingebouwd, hij doet het... maar ik blijf problemen houden met de N45 (zoals ik ook in de andere 1100 topics meldde) op 1 of ander manier lopen loks met de N45 in 1 richting perfect en soepel, in de andere richting blijf je een lichte variatie in snelheid houden, de lok houd continue een beetje in, dan weer niet, dan weer wel... ik kom er niet achter. Heb inmiddels alle settings en mogelijkheden wel gehad.
Om die reden heb ik zelfs de oude motor vervangen door een Mashima 1200MHK, 5 polige motor. Ik moet zeggen dat rijd stukken mooier, veel stiller,soepeler, echter het lichte inhouden krijg ik nog steeds niet helemaal weg, al is het wel stukken minder, en met een sleep zie je het eigenlijk niet, alleen los. Ik denk dat dit aan de N45 ligt, als ik een N25 aansluit, rijd ie werkelijk perfect. Helaas heeft de N25 geen extra functie uitgangen, en ik wil zo graag rangeerverlichting vanaf de decoder...
Weer een ander probleem was om goede wormschroeven te vinden voor de Mashima motor. Minitrix gebruikt rare afwijkende maten lijkt het wel. Na een aantal pogingen kwam ik op wormschroeven van SB Modellbau in Duitsland, rode kunstof wormpjes van 4,5mm diameter met de juist modulemaat, waar de trix wormpjes 4,8 mm zijn, ze zijn dus een paar tienden kleiner, dus moet het motortje zo ver mogelijk naar beneden op de vloer. Dat was nog een hoop gedoe om dat mbv opvulplaatjes en het wegvijlen van de bestaande steuntje etc voor elkaar te krijgen. Het is nog niet perfect, ik blijf zoeken naar iets grotere wormschroeven, maar het rijd goed.
Paar plaatjes dan maar...
Ten eerste is de stroomtoevoer via de onderstellen naar het frame buitengewoon gevoelig. Het asje waarmee het draaistel vast zit is voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de toevoer, aangezien de platte bovenkant van het draaistel nauwelijks contact maakt met het frame. Bij bijv. de 1200's zie je Minitrix tussen het draaistel en het frame een dun, gebogen messingplaatje hebben, zodat er altijd wel iets van contact is. Dat is het eerste wat ik bij de 1100 ook gedaan heb. Ik had helaas geen dun genoeg messing plaat, dus ik heb van een stukje verenstaal een soort gebogen nietje gemaakt, zodat het onderstel min of meer geklemd zit tegen het frame, en de as altijd tegen het frame gedrukt wordt. Nadeel is dat ie nu eigenlijk iets te hoog staat, ik hoop binnenkort het 'nietje' te vervangen door een dun messing glijplaatje. Dat zal beter werken. Resultaat is wel dat ie nu compleet stottervrij loopt. Analoog zul je dat niet zo snel merken, maar digitaal zie je dat waar normaal de verlichting continue knipperde bij stroomverlies, de lok nu constant spanning krijgt.
Tweede probleem is de motor. 3 spoelen, draait niet mooi rond, bij langzaam rijden zie je lok schudden en schokken. Mooi langzaam rijden lukt niet. Ook heb ik op 1 of andere manier grote problemen met de Kuehn N45 decoder die ik wil gebruiken. Ik ben inmiddels al aan de 4e bezig... de eerste was onzorgvuldigheid, hij hing even los en maakt prompt sluiting. Poef & rookpluimpje... de 2e heb ik nooit goed gekregen, die deed het af en toe wel, dan weer niet, dan weer met horten en stoten, dan weer met 800km/h, geen peil op te trekken. Op een gegeven moment deed ie helemaal niks meer. De 3e poging... ging goed. Reed perfect. Totdat ik de chip op een stukje dubbelzijdig tape op de lok positioneerde, echt 10x gecontroleerd en gemeten en onder een microscoop bekeken of er geen sluiting was, ik zet hem op de rails en POEF... pluimpje rook. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen riep maar het was niet fraai.
Inmiddels heb ik een N45 uit mijn 1200 gesloopt en die nu ingebouwd, hij doet het... maar ik blijf problemen houden met de N45 (zoals ik ook in de andere 1100 topics meldde) op 1 of ander manier lopen loks met de N45 in 1 richting perfect en soepel, in de andere richting blijf je een lichte variatie in snelheid houden, de lok houd continue een beetje in, dan weer niet, dan weer wel... ik kom er niet achter. Heb inmiddels alle settings en mogelijkheden wel gehad.
Om die reden heb ik zelfs de oude motor vervangen door een Mashima 1200MHK, 5 polige motor. Ik moet zeggen dat rijd stukken mooier, veel stiller,soepeler, echter het lichte inhouden krijg ik nog steeds niet helemaal weg, al is het wel stukken minder, en met een sleep zie je het eigenlijk niet, alleen los. Ik denk dat dit aan de N45 ligt, als ik een N25 aansluit, rijd ie werkelijk perfect. Helaas heeft de N25 geen extra functie uitgangen, en ik wil zo graag rangeerverlichting vanaf de decoder...
Weer een ander probleem was om goede wormschroeven te vinden voor de Mashima motor. Minitrix gebruikt rare afwijkende maten lijkt het wel. Na een aantal pogingen kwam ik op wormschroeven van SB Modellbau in Duitsland, rode kunstof wormpjes van 4,5mm diameter met de juist modulemaat, waar de trix wormpjes 4,8 mm zijn, ze zijn dus een paar tienden kleiner, dus moet het motortje zo ver mogelijk naar beneden op de vloer. Dat was nog een hoop gedoe om dat mbv opvulplaatjes en het wegvijlen van de bestaande steuntje etc voor elkaar te krijgen. Het is nog niet perfect, ik blijf zoeken naar iets grotere wormschroeven, maar het rijd goed.
Paar plaatjes dan maar...
- Bijlagen
-
- Vijlen van de ruimte voor de decoder
- IMG_4608.jpg (76.55 KiB) 6006 keer bekeken
-
- IMG_4651.jpg (50.95 KiB) 6006 keer bekeken
-
- IMG_4652.jpg (38.88 KiB) 6006 keer bekeken
-
- IMG_4655.jpg (53.65 KiB) 6006 keer bekeken
-
Onderwerp starter
Re: Project Minitrix NS1100
De verlichting wil ik gaan maken mbv Digikeijs' 1600 setjes. Dit zijn kant en klare printplaatjes voorzien van front- sluit en rangeerverlichting, voor een 1600. Nadeel is dat de ledjes natuurlijk niet op de goede plaats zitten... voordeel is dat je niet zelf met mini printplaatjes en weerstandjes in de weer hoeft. Wat ik van plan ben is om de smd led's op de boards er af te solderen, en ik maak van een stukje styreen een ' board' voor in de cabine, met daarop op de goede plek smd led's, zoals in de eerdere topics gedaan is. Deze sluit ik dan weer aan met lakdraad op de Digikeijs sets... dat wordt nog een hele uitdaging...
Ik heb de sluitseinen in de kap van de 1100 al geboord met .75 boortje, en via conrad lichtgeleider besteld in de goede maten, 1.5mm voor de beide onderste lampen, 0.75mm voor de sluitverlichting. Het rechter-boven lampje krijgt zowel een rode als een gele led, om een omgekeerd L sein te maken.
Het rangeerlicht wordt denk rechts-onder.
Paar plaatjes van de 1600 boards in actie, ze moeten nog onderhanden genomen worden. Dit was een test.
Ik heb de sluitseinen in de kap van de 1100 al geboord met .75 boortje, en via conrad lichtgeleider besteld in de goede maten, 1.5mm voor de beide onderste lampen, 0.75mm voor de sluitverlichting. Het rechter-boven lampje krijgt zowel een rode als een gele led, om een omgekeerd L sein te maken.
Het rangeerlicht wordt denk rechts-onder.
Paar plaatjes van de 1600 boards in actie, ze moeten nog onderhanden genomen worden. Dit was een test.
- Bijlagen
-
- IMG_4610.jpg (63.61 KiB) 5993 keer bekeken
-
- IMG_4611.jpg (34.22 KiB) 5993 keer bekeken
-
- IMG_4612.jpg (55.03 KiB) 5993 keer bekeken
Een paar van de modelbouwers hier op het forum gebruiken hiervoor fosforbrons, schijnt erg goed te werken. Even de zoekfunctie hanteren.jowi schreef:... Bij bijv. de 1200's zie je Minitrix tussen het draaistel en het frame een dun, gebogen messingplaatje hebben, zodat er altijd wel iets van contact is. Dat is het eerste wat ik bij de 1100 ook gedaan heb. Ik had helaas geen dun genoeg messing plaat, dus ik heb van een stukje verenstaal een soort gebogen nietje gemaakt, zodat het onderstel min of meer geklemd zit tegen het frame, en de as altijd tegen het frame gedrukt wordt. Nadeel is dat ie nu eigenlijk iets te hoog staat, ik hoop binnenkort het 'nietje' te vervangen door een dun messing glijplaatje. ...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter
Mooie tip! Dat spul is ook goed gehard als verenstaal, daar kun je inderdaad een mooi verend plaatje van fabrieken! Bij mijn volgende ronde meebestellen.
-
Onderwerp starter
Ik zie nu dat er onder 1 onderstel een asje zit met antislip bandjes op de wielen. De wielen hebben echter geen inkeping voor de bandjes, dus met de bandjes is de diameter groter dan de overige wielen... het onderstel staat dus zichtbaar scheef. Slordig
Hoe is dat op te lossen? Het zijn aangedreven asjes dus met een tandwieltje op de as. Is dat vervangbaar?
Hoe is dat op te lossen? Het zijn aangedreven asjes dus met een tandwieltje op de as. Is dat vervangbaar?
anti slip er af halen, en vervangen door bullfrug snot
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter
-
Onderwerp starter
Ik zit niet goed te kijken, er zit wel een sleuf in de wielen. De bandjes zijn alleen iets te dik lijkt het, en zijn wat onregelmatig rondom. Voordat ik met groene kikkersnot (!) in de weer ga, toch eerst maar even beter passende bandjes zoeken.
Is de bandjes afdraaien op wat fijn schuurpapier geen optie?
Zijn ze meteen ruuw en rond
Stroom direct op het motorje
Deed ik ook met de bandjes van de slotcar autootjes
Mvg,
Ad
Zijn ze meteen ruuw en rond
Stroom direct op het motorje
Deed ik ook met de bandjes van de slotcar autootjes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter
Geen idee of dat werkt... lijkt me erg lastig, om nog maar niet te spreken over slijpsel wat achterblijf in het draaistel. Misschien alleen te doen met losse draaistellen?
-
Onderwerp starter
Het is een hoop gepriegel, ik hoop dat het uiteindelijk de moeite waard is. Afgelopen dagen 2 schildjes gemaakt uit een stukje 0.5mm styreen, die netjes in de kap passen, vlak achter de gaten voor de verlichting. De rode sluitverlichting zit erg hoog in de kap, ik hoop dat ik het red zo. Ik heb vormfactor 401 SMD led's (1.0 x 0.5mm) op het styreen geplakt met secondenlijm en bedraad, dat zit nog best stevig vast moet ik zeggen. Ik heb de positie zo goed mogelijk bepaald, ik hoop dat het allemaal netjes voor de gaatjes en lichtgeleiders komt... een beetje scheef en je mist de helft van het licht. Jammer genoeg ga ik dat pas goed zien als eea in elkaar zit. De led's zitten in ieder geval mooi recht en vlak geplakt.
De rechterbovenhoek is 2x zo lastig, aangezien daar zowel een rode, als een gele led moest komen, dus die moeten zo precies mogelijk in het midden komen van het lichtgat... en zo hoog mogelijk op het stukje styreen. Ik heb de led's ook zo geplaatst dat de cathode ook echt op de goede plek zit en niet zozeer de behuizing. Eea doe ik onder een microscoop (eigenlijk een stereo loep) die 20x kan vergroten, anders is dit gewoon niet te doen, zeker niet als je de 40 voorbij bent
Volgende uitdaging is om de schildjes aan de Digikeijs printjes te solderen, op een zeer korte afstand... Het lastigste nog is om de lakdraad te strippen van lak, daar heb ik nog geen betere manier voor gevonden dan met een mesje maar een beetje krassen...
De rechterbovenhoek is 2x zo lastig, aangezien daar zowel een rode, als een gele led moest komen, dus die moeten zo precies mogelijk in het midden komen van het lichtgat... en zo hoog mogelijk op het stukje styreen. Ik heb de led's ook zo geplaatst dat de cathode ook echt op de goede plek zit en niet zozeer de behuizing. Eea doe ik onder een microscoop (eigenlijk een stereo loep) die 20x kan vergroten, anders is dit gewoon niet te doen, zeker niet als je de 40 voorbij bent
Volgende uitdaging is om de schildjes aan de Digikeijs printjes te solderen, op een zeer korte afstand... Het lastigste nog is om de lakdraad te strippen van lak, daar heb ik nog geen betere manier voor gevonden dan met een mesje maar een beetje krassen...
- Bijlagen
-
- IMG_4656.JPG (42.39 KiB) 4241 keer bekeken
-
- IMG_4658.JPG (43.77 KiB) 4241 keer bekeken
-
- IMG_4664.JPG (38.88 KiB) 4241 keer bekeken
-
Onderwerp starter
Heeft iemand een goede tip om lichtgeleiders ("glasvezel") in te korten tot stukjes van 2mm, en die dan ook nog eens mooi recht afgeknipt zijn?
Is er een manier om die uiteinden te polijsten, zodat ze helder worden? Ik maak de snede nu zo recht mogelijk met een stukje heel fijn schuurpapier, maar dan blijft het dof.
Is er een manier om die uiteinden te polijsten, zodat ze helder worden? Ik maak de snede nu zo recht mogelijk met een stukje heel fijn schuurpapier, maar dan blijft het dof.
Ik volg je project met belangstelling. Ik zie dat je de originele printplaat van Minitrix hebt weggelaten. Ik denk dat ik dat de volgende keer zelf ook ga doen, net als het vervangen van de motor door een Mashima.
Vraagje: Kon je de originele wormwieltjes niet overzetten ?
Zelf heb ik onlangs een 1100 van botsneus voorzien. In plaats van styrene plaatjes heb ik dunne printplaatjes van de LED-baron op maat gezaagd en daar de SMD's op gesoldeerd. Wel uitkijken dat de printsporen de kap niet raken. De LEDS krijgen dan de volledige digitale spanning. (ervaring)
Lichtgeleiders heb ik toen recht afgesneden met een scherp mesje, opgeschuurd met schuurpapier korrel 1000. De laatste polijstgang zou je ook met Brasso kunnen uitvoeren. Op die manier krijg je Plexiglas nl. ook weer glanzend.
Anders op je lichtgeleider een klein druppeltje Kristal Klear aanbrengen.
Groeten,
Pieter
Vraagje: Kon je de originele wormwieltjes niet overzetten ?
Zelf heb ik onlangs een 1100 van botsneus voorzien. In plaats van styrene plaatjes heb ik dunne printplaatjes van de LED-baron op maat gezaagd en daar de SMD's op gesoldeerd. Wel uitkijken dat de printsporen de kap niet raken. De LEDS krijgen dan de volledige digitale spanning. (ervaring)
Lichtgeleiders heb ik toen recht afgesneden met een scherp mesje, opgeschuurd met schuurpapier korrel 1000. De laatste polijstgang zou je ook met Brasso kunnen uitvoeren. Op die manier krijg je Plexiglas nl. ook weer glanzend.
Anders op je lichtgeleider een klein druppeltje Kristal Klear aanbrengen.
Groeten,
Pieter
- Bijlagen
-
- Printplaatje van de LEDbaron met SMD LED's
- Minitrix 1100 LEDbaron printplaatjes.jpg (119.32 KiB) 4187 keer bekeken
Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Digitaal: OpenDCC, MarDec
-
Onderwerp starter
Die printplaat zit alleen maar in de weg De originele trix motor heeft een asje van 1mm, de mashima is 1.5mm. Dan had ik de wormen moeten verwijderen, en op moeten boren. Aangezien ik niet zeker wist of de mashima zou bevallen, wilde ik in ieder geval de originele motor en wormen behouden. Plus, ik heb geen mini poelietrekker. Maar goed, die zijn wel te koop.
De trix wormen zouden wel beter passen aangezien ze iets dikker zijn qua diameter. Scheelt weer wat gedoe met het plaatsen van de motor.
De lichtgeleider voorzien van kristal klear ben ik mee aan het experimenteren, maar kristal klear wordt niet hard, het blijft zacht, kleverig en makkelijk vervormbaar. En je kunt met kk wel een mooi helder bolvormige afwerking maken, maar daaronder zit nog steeds een ruw, diffuus oppervlak wat glad moet worden... Brasso staat op de boodschappenlijst voor zometeen
Ik denk dat ik de lichtgeleiders, gemaakt van 1.5mm diameter 'glasvezel' aan de binnenkant diffuus (geschuurd) laat, om zo de plaatsing van de led's wat minder nauwkeurig te maken. De buitenkant wil ik proberen glad te maken, liefst een beetje bolvormig.
Btw mooi zo'n botsneus 1100... die wil ik ook nog. Heb er laatst net naast geboden op ebay
De trix wormen zouden wel beter passen aangezien ze iets dikker zijn qua diameter. Scheelt weer wat gedoe met het plaatsen van de motor.
De lichtgeleider voorzien van kristal klear ben ik mee aan het experimenteren, maar kristal klear wordt niet hard, het blijft zacht, kleverig en makkelijk vervormbaar. En je kunt met kk wel een mooi helder bolvormige afwerking maken, maar daaronder zit nog steeds een ruw, diffuus oppervlak wat glad moet worden... Brasso staat op de boodschappenlijst voor zometeen
Ik denk dat ik de lichtgeleiders, gemaakt van 1.5mm diameter 'glasvezel' aan de binnenkant diffuus (geschuurd) laat, om zo de plaatsing van de led's wat minder nauwkeurig te maken. De buitenkant wil ik proberen glad te maken, liefst een beetje bolvormig.
Btw mooi zo'n botsneus 1100... die wil ik ook nog. Heb er laatst net naast geboden op ebay
Lichtgeleider bolvormig maken is niet zo moeilijk, dicht bij een vlammetje oid krijg je vanzelf een mooi (helder) paddestoeltje.
Edit:
trouwens goed bezig! Zelf geen interesse in een 1100 maar desalniettemin volg ik het ombouwen met belangstelling.
Edit:
trouwens goed bezig! Zelf geen interesse in een 1100 maar desalniettemin volg ik het ombouwen met belangstelling.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter
Vlammetje... mmm... ga ik proberen, maar lijkt me lastig.
Overigens, als dit lukt, dan ga ik op deze manier ook een Minitrix 1221 en een Arnold motorpost van verlichting voorzien.
Net de ledjes mbv lakdraad op de digikeijs gesoldeerd, dat ging makkelijker dan ik dacht. Ik soldeer eea onder een stereoloep. Dat is echt een lifesaver, vergroot 20x, smd ledjes lijken wel bakstenen, en met een 0.8mm soldeerpunt, die overigens superlomp is onder de microscoop, en een smd pincet kun je het bijzonder goed doen.
Ik gebruik deze. In tegenstelling tot een 'echte' microscoop heb je hier dus meer dan genoeg ruimte om je soldeerbout te gebuiken, 6 a 8 cm. En je kijkt in 3D, dus met diepte, ook erg fijn.
http://www.conrad.nl/nl/bresser-microsc ... ggest=true
Paar plaatjes. Ben vergeten de sluitverlichting te fotograferen maar die doen het ook.
Het schildje hangt een beetje scheef maar de omgekeerde L vorm is wel duidelijk denk ik. Voor de rangeerverlichting heb ik de lamp rechtsonder gekozen.
Overigens, als dit lukt, dan ga ik op deze manier ook een Minitrix 1221 en een Arnold motorpost van verlichting voorzien.
Net de ledjes mbv lakdraad op de digikeijs gesoldeerd, dat ging makkelijker dan ik dacht. Ik soldeer eea onder een stereoloep. Dat is echt een lifesaver, vergroot 20x, smd ledjes lijken wel bakstenen, en met een 0.8mm soldeerpunt, die overigens superlomp is onder de microscoop, en een smd pincet kun je het bijzonder goed doen.
Ik gebruik deze. In tegenstelling tot een 'echte' microscoop heb je hier dus meer dan genoeg ruimte om je soldeerbout te gebuiken, 6 a 8 cm. En je kijkt in 3D, dus met diepte, ook erg fijn.
http://www.conrad.nl/nl/bresser-microsc ... ggest=true
Paar plaatjes. Ben vergeten de sluitverlichting te fotograferen maar die doen het ook.
Het schildje hangt een beetje scheef maar de omgekeerde L vorm is wel duidelijk denk ik. Voor de rangeerverlichting heb ik de lamp rechtsonder gekozen.
- Bijlagen
-
- IMG_4666.JPG (79.09 KiB) 4154 keer bekeken
-
- IMG_4668.JPG (72.74 KiB) 4154 keer bekeken
-
- IMG_4669.jpg (73.04 KiB) 4154 keer bekeken
-
Onderwerp starter
Toch nog even alle mogelijke seinbeelden op een rijtje, front, sluit, rangeer en noodsein.
Kan helaas de front- en sluitverlichting niet onafhankelijk van elkaar aan- en uitzetten, maar als ik dit een beetje netjes gedaan krijg ben ik al helemaal tevreden voor een eerste poging
Kan helaas de front- en sluitverlichting niet onafhankelijk van elkaar aan- en uitzetten, maar als ik dit een beetje netjes gedaan krijg ben ik al helemaal tevreden voor een eerste poging
- Bijlagen
-
- seinbeelden.jpg (88.98 KiB) 4152 keer bekeken
Knap hoor! Dat smd-solderen is best tricky dus ik vind dit erg goed gedaan.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Onderwerp starter
De printplaatjes zijn kant en klaar van Digikeijs hoor, daar hoef ik alleen maar de bestaande smd leds van te verwijderen, en dan de nieuwe ledjes verlengd met draadjes op die plek terugsolderen. Maar ik ben er ook best tevreden mee moet ik zeggen
-
Onderwerp starter
Ik was nogal sceptisch, maar ik heb het geprobeerd, ik moet zeggen WAUW!!!! Echt geweldig... en je kunt het nog heel subtiel vormen ook, en helemaal helder, alsof het uit de fabriek komt zo strak, echt fantastisch SUPERTIP!!!maarten schreef:Lichtgeleider bolvormig maken is niet zo moeilijk, dicht bij een vlammetje oid krijg je vanzelf een mooi (helder) paddestoeltje.
De voorste zitten al goed, de achterste heb ik even wat naar voren gehaald.
Moet alleen de lengte binnen nog op maat maken... maar dit is echt heel mooi, en ik ben er geloof ik 10 minuten mee bezig geweest voor alle 8 bij elkaar
- Bijlagen
-
- IMG_4678.jpg (79.27 KiB) 4128 keer bekeken
Mooi hè, zo'n forum? Ziet er prima uit die 'lampen'.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Onderwerp starter
ach ja, bij sommige forums wordt je zonder vooroordeel verwelkomd, bij andere wordt je eerst argwanend bekeken en moet je je blijkbaar eerst bewijzen... ik hoop door dit topic te laten zien dat ik niet alleen info kom halen maar ook actief wat bijdraag.
Kleine tegenslag; het 2e schildje helemaal afgemaakt, alle led's gecontroleerd opwerking mbv een diode meting op de multimeter, voor- en na het solderen. Alles werkt. Echter bij 'live' testen blijkt 1 van de rode led's heel weinig licht te geven dus die moest er weer af. Lastig. Gelukkig ligt het aan de led, en niet aan het printje. Met een andere led geprobeerd, en die werkt goed. Dus nu de boel weer ombouwen...
Kleine tegenslag; het 2e schildje helemaal afgemaakt, alle led's gecontroleerd opwerking mbv een diode meting op de multimeter, voor- en na het solderen. Alles werkt. Echter bij 'live' testen blijkt 1 van de rode led's heel weinig licht te geven dus die moest er weer af. Lastig. Gelukkig ligt het aan de led, en niet aan het printje. Met een andere led geprobeerd, en die werkt goed. Dus nu de boel weer ombouwen...
-
Onderwerp starter
It's alive
https://www.youtube.com/watch?v=Dat0zHfKYaY
Alleen nog de schildjes op het frame lijmen, en dan zou de kap er overheen moeten passen... en dan maar afwachten of alles past, en echt op de goede plek zit... als laatste dan nog de koplampjes/lichtgeleiders plaatsen. Dat is een beetje afhankelijk van hoe eea past met de kap er op. Misschien moet ik het schildje ook nog even zwart verven, als er teveel reflectie optreedt.
So far so good
https://www.youtube.com/watch?v=Dat0zHfKYaY
Alleen nog de schildjes op het frame lijmen, en dan zou de kap er overheen moeten passen... en dan maar afwachten of alles past, en echt op de goede plek zit... als laatste dan nog de koplampjes/lichtgeleiders plaatsen. Dat is een beetje afhankelijk van hoe eea past met de kap er op. Misschien moet ik het schildje ook nog even zwart verven, als er teveel reflectie optreedt.
So far so good
-
Onderwerp starter
Oeps... kapje past niet. De zijruitjes raken het Digikeijs printje geen rekening mee gehouden... eens kijken hoe dat op te lossen is. Het printje is wel in te korten, echter of dat lukt zonder alles uit elkaar te halen... Zonder ruitjes past het netjes, de leds lijken ook netjes op de goede plek te zitten. Ik kan volstaan met hele korte lichtgeleiders.
*edit* fixed printje met een klein tangetje iets smaller gemaakt en de ruitjes iets dunner gevijld kap past er nu mooi op!
*edit* fixed printje met een klein tangetje iets smaller gemaakt en de ruitjes iets dunner gevijld kap past er nu mooi op!
-
Onderwerp starter
Klaar. Alleen lampje rechtsboven is iets te fel (eigenlijk zit het ledje beter achter de lens dan de andere)... eens kijken of ik die iets minder fel kan krijgen. Er is ook een klein beetje doorschijn naar de frontlichten als de rode sluitlampen branden. Dat laatste is op de foto's niet te zien. Verder ben ik erg tevreden!
- Bijlagen
-
- IMG_4688.JPG (88.76 KiB) 4034 keer bekeken
-
- IMG_4689.JPG (88.04 KiB) 4034 keer bekeken