Baanplan Ad.
Baanplan Ad.
Hallo medespoorders,
Dit moet hem dan worden. De afmetingen zijn 180x80 cm. Ik rij nog analoog, dus dat wordt lekker puzzelen in de 2 kleine schaduwstations. 1 spoor in de beide schaduwstations wil ik als doorrij spoor hebben, want in deze stations staan 1 of 2 lange treinen die niet in het "zichtbare station" stoppen. (die machtige Duitse diesels met een lange sleep goederen wagons blijven mooi)
Ik ben er overigens nog niet over uit of dat station zo gaat worden, maar dat is voor latere zorg. Eerst vind ik jullie reactie belangrijker.
Het is, zeg maar, gesitueerd in midden Duitsland en dan tijdperk 3, 4.
De baan wordt hoofdzakelijk met flex spoor opgebouwd.(minitrix, omdat ik daar nog zo'n 12 meter van heb liggen). De hellingen blijven ruim onder de norm met max. 2,4%, dus dat is ook geen probleem.
Mvg,
Ad
Dit moet hem dan worden. De afmetingen zijn 180x80 cm. Ik rij nog analoog, dus dat wordt lekker puzzelen in de 2 kleine schaduwstations. 1 spoor in de beide schaduwstations wil ik als doorrij spoor hebben, want in deze stations staan 1 of 2 lange treinen die niet in het "zichtbare station" stoppen. (die machtige Duitse diesels met een lange sleep goederen wagons blijven mooi)
Ik ben er overigens nog niet over uit of dat station zo gaat worden, maar dat is voor latere zorg. Eerst vind ik jullie reactie belangrijker.
Het is, zeg maar, gesitueerd in midden Duitsland en dan tijdperk 3, 4.
De baan wordt hoofdzakelijk met flex spoor opgebouwd.(minitrix, omdat ik daar nog zo'n 12 meter van heb liggen). De hellingen blijven ruim onder de norm met max. 2,4%, dus dat is ook geen probleem.
Mvg,
Ad
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Ad.
Hallo Ad,
Een leuk, eenvoudig baanplan. Soort groot, in elkaar gevouwen hondenbot. Qua treinbewegingen is't erg beperkt denk ik, zo zonder rangeermogelijkheden etc. Dat kan namelijk analoog ook, daarvoor zijn verschillende systemen in de handel.
Echter lees ik tussen de regels door de 'machtige Deutsche Diesels' met lange slepen, dat wijst op een wens van een mooie scenery waarin deze treinen hun weg banen... Dan is een dergelijk sporenplan juist heel veelbelovend en uitdagend.
Dus ga je voor het technische, veel treinbewegingen en mogelijkheden? Dan is't een in mijn ogen snel gedaan met de lol bij dit plan...
Ga je voor mooie landschapsbouw, waar de spoorlijn er eigenlijk niet toe doet... Dan heeft het weer veel toekomst en uitdaging...
Groetjes,
Hoontje
Een leuk, eenvoudig baanplan. Soort groot, in elkaar gevouwen hondenbot. Qua treinbewegingen is't erg beperkt denk ik, zo zonder rangeermogelijkheden etc. Dat kan namelijk analoog ook, daarvoor zijn verschillende systemen in de handel.
Echter lees ik tussen de regels door de 'machtige Deutsche Diesels' met lange slepen, dat wijst op een wens van een mooie scenery waarin deze treinen hun weg banen... Dan is een dergelijk sporenplan juist heel veelbelovend en uitdagend.
Dus ga je voor het technische, veel treinbewegingen en mogelijkheden? Dan is't een in mijn ogen snel gedaan met de lol bij dit plan...
Ga je voor mooie landschapsbouw, waar de spoorlijn er eigenlijk niet toe doet... Dan heeft het weer veel toekomst en uitdaging...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Baanplan Ad.
Dank je wel, hoontje voor je reactie.Hoontje schreef:Hallo Ad,
Een leuk, eenvoudig baanplan. Soort groot, in elkaar gevouwen hondenbot. Qua treinbewegingen is't erg beperkt denk ik, zo zonder rangeermogelijkheden etc. Dat kan namelijk analoog ook, daarvoor zijn verschillende systemen in de handel.
Echter lees ik tussen de regels door de 'machtige Deutsche Diesels' met lange slepen, dat wijst op een wens van een mooie scenery waarin deze treinen hun weg banen... Dan is een dergelijk sporenplan juist heel veelbelovend en uitdagend.
Dus ga je voor het technische, veel treinbewegingen en mogelijkheden? Dan is't een in mijn ogen snel gedaan met de lol bij dit plan...
Ga je voor mooie landschapsbouw, waar de spoorlijn er eigenlijk niet toe doet... Dan heeft het weer veel toekomst en uitdaging...
Groetjes,
Hoontje
Het is idd beperkt met rangeer bewegingen, maar ik ben het nog niet eens met het station. Hoe dan ook, blijf het dan toch beperkt met het aanhaken van een postrijtuig of goederen wagon. Hier komen eigenlijk alleen maar korte personen en/of goederen treinen.
Maar....ik kan, zeg maar aan de linker onderzijde, uitbreiden naar de andere kant van de kamer.
En dan moet ik alle "charmes" ten toon spreiden, want ik kom dan op het "grondgebied" van vrouwlief.
Dus................
Eerst maar is dit, en dan zien we wel verder......
Ad
Re: Baanplan Ad.
Ad, ik ben het grotendeels met Alwin (Hoontje) eens
Vooral omdat wij ook zo'n soort baantje hebben
Ik hoor mooie lange slepen, echt gaaf!
Maar als je meerdere treinen krijgt betekend dat je zelf regelmatig moet gaan wisselen (ondanks je schaduw stuk)
Minitrix is een keuze, ik hoor echter van meerder Minitrix gebruikers dat dat ze met N afhaken omdat ze de wissels niet betrouwbaar krijgen (het is maar een mening hoor...)
Dat is dood zonde voor de hobbyist, en nog meer jammer omdat deze mooie schaal verlaten wordt door de teleurstelling...
Als advies wil ik het volgende ter overweging achterlaten:
- Kleine baan is leuk, maar heeft beperkingen met rijden (wel geweldig om ervaring me op te doen, maar gaat echt vervelen als je op rijden gefocust ben na x tijd)
- Probeer je baan in 2 verdiepingen te verdelen, zodat je een plank krijg als schaduw station (gebruik hier bijv je minitrix flex, maar niet de wissels e.d. al het code 80 materiaal past gewoon op elkaar) en een voor het zicht / scenery
- Kijk eens naar ander spoor, bijv. peco code 55 (ik ben begonnen met Flm spoor, sla mij nu voor mijn kop nu het spoor op de baan af is, voorkeur naar Peco is bizar nu...)
- Investeer in iets meer tijd voor je baan en ontwerp (tenzij je dit echt leuk vind en niet meer wensen hebt, dan heb ik niets gezegd), je zal hier later veel profijt en plezier door ervaren
- Hou het simpel, stop een beperkt aantal thema's in je baan wat jij echt leuk vind
Je vrouw lief aankijken kan elke dag toch
Mijn 2 cent en succes!!!
Mvg,
Ad
Vooral omdat wij ook zo'n soort baantje hebben
Ik hoor mooie lange slepen, echt gaaf!
Maar als je meerdere treinen krijgt betekend dat je zelf regelmatig moet gaan wisselen (ondanks je schaduw stuk)
Minitrix is een keuze, ik hoor echter van meerder Minitrix gebruikers dat dat ze met N afhaken omdat ze de wissels niet betrouwbaar krijgen (het is maar een mening hoor...)
Dat is dood zonde voor de hobbyist, en nog meer jammer omdat deze mooie schaal verlaten wordt door de teleurstelling...
Als advies wil ik het volgende ter overweging achterlaten:
- Kleine baan is leuk, maar heeft beperkingen met rijden (wel geweldig om ervaring me op te doen, maar gaat echt vervelen als je op rijden gefocust ben na x tijd)
- Probeer je baan in 2 verdiepingen te verdelen, zodat je een plank krijg als schaduw station (gebruik hier bijv je minitrix flex, maar niet de wissels e.d. al het code 80 materiaal past gewoon op elkaar) en een voor het zicht / scenery
- Kijk eens naar ander spoor, bijv. peco code 55 (ik ben begonnen met Flm spoor, sla mij nu voor mijn kop nu het spoor op de baan af is, voorkeur naar Peco is bizar nu...)
- Investeer in iets meer tijd voor je baan en ontwerp (tenzij je dit echt leuk vind en niet meer wensen hebt, dan heb ik niets gezegd), je zal hier later veel profijt en plezier door ervaren
- Hou het simpel, stop een beperkt aantal thema's in je baan wat jij echt leuk vind
Je vrouw lief aankijken kan elke dag toch
Mijn 2 cent en succes!!!
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Baanplan Ad.
Bedankt Ad voor je reactie.Ad_M schreef:Ad, ik ben het grotendeels met Alwin (Hoontje) eens
Vooral omdat wij ook zo'n soort baantje hebben
Ik hoor mooie lange slepen, echt gaaf!
Maar als je meerdere treinen krijgt betekend dat je zelf regelmatig moet gaan wisselen (ondanks je schaduw stuk)
Minitrix is een keuze, ik hoor echter van meerder Minitrix gebruikers dat dat ze met N afhaken omdat ze de wissels niet betrouwbaar krijgen (het is maar een mening hoor...)
Dat is dood zonde voor de hobbyist, en nog meer jammer omdat deze mooie schaal verlaten wordt door de teleurstelling...
Als advies wil ik het volgende ter overweging achterlaten:
- Kleine baan is leuk, maar heeft beperkingen met rijden (wel geweldig om ervaring me op te doen, maar gaat echt vervelen als je op rijden gefocust ben na x tijd)
- Probeer je baan in 2 verdiepingen te verdelen, zodat je een plank krijg als schaduw station (gebruik hier bijv je minitrix flex, maar niet de wissels e.d. al het code 80 materiaal past gewoon op elkaar) en een voor het zicht / scenery
- Kijk eens naar ander spoor, bijv. peco code 55 (ik ben begonnen met Flm spoor, sla mij nu voor mijn kop nu het spoor op de baan af is, voorkeur naar Peco is bizar nu...)
- Investeer in iets meer tijd voor je baan en ontwerp (tenzij je dit echt leuk vind en niet meer wensen hebt, dan heb ik niets gezegd), je zal hier later veel profijt en plezier door ervaren
- Hou het simpel, stop een beperkt aantal thema's in je baan wat jij echt leuk vind
Je vrouw lief aankijken kan elke dag toch
Mijn 2 cent en succes!!!
Mvg,
Ad
Ik moet zeggen dat ik nooit geen problemen heb gehad met de minitrix wissels op 1 keer na, maar dat koste mij een nieuwe aandrijving. Ik wil nu de aandrijvingen "omgekeerd" in de baan opnemen. En wil ik ook de wissel lantarens gaan gebruiken. (moet wel wat nieuwe aandrijvingen hebben daarvoor, maar goed)
Ja, het is een kleine baan, maar die ruimte heb ik nu ook. Alleen miste ik het schaduw station. (Na +/- 10 jaar met veel plezier van de huidige baan mag je toch wel eens iets anders.)
En zoals ik al zei, dat zichtbare station moet anders! Ben er al mee bezig, maar veel groter wordt het niet. Hooguit ergens nog een uitwijk of opstelspoor. (ik zal hem wel posten als ik denk dat hij klaar is)
En idd dat Peco code 80 spul is mooi (55 is nog mooier), maar ik heb zoveel minitrix spul dat ik dat echt niet gaat vervangen door Peco!
Die uitbreiding (linksonder, wat ik al zei) zou er heus wel komen!
Ad, ik kijk mijn vrouw altijd lief aan, maar ik moet nu wat liever kijken.
Mvg,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Ad, een kleine baan is altijd lastig, want we willen zoveel mogelijk bereiken op dat kleine stukje. Dus efficiënt omgaan met het oppervlak Is een must. Nu Denk ik dat je dat zeker gedaan hebt. Alleen de wens van grote lange slepen Is vrijwel onmogelijk natuurgetrouw te realiseren op zo'n kleine baan. Overigens is de rails het probleem niet bij minitrix. Maar die wisselandrijvingen ben ik nou eenmaal geen fan van. Vandaar (en omdat ik digitaal rij) heb ik de keuze gemaakt om servo's te monteren onder de minitrix wissels. Veel betrouwbaarder en realistischer omgaan van de wissels.
Overigens is er een bepaalde reden dat je niet digitaal rijdt en bij analoog wilt blijven. Want juist op zo'n druk baantje Is digitaal wel makkelijker (geen ingewikkelde schakelingen voor stroomloze secties, en meerdere treinen tegelijk.)
Voor wat meer inspiratie kijk eens naar mijn baan (de baan van Joost vanaf pagina 14) zelfde formaat en zelfde afwegingen gemaakt.
Overigens is er een bepaalde reden dat je niet digitaal rijdt en bij analoog wilt blijven. Want juist op zo'n druk baantje Is digitaal wel makkelijker (geen ingewikkelde schakelingen voor stroomloze secties, en meerdere treinen tegelijk.)
Voor wat meer inspiratie kijk eens naar mijn baan (de baan van Joost vanaf pagina 14) zelfde formaat en zelfde afwegingen gemaakt.
Re: Baanplan Ad.
Hoi Joost,FidOo schreef:Ad, een kleine baan is altijd lastig, want we willen zoveel mogelijk bereiken op dat kleine stukje. Dus efficiënt omgaan met het oppervlak Is een must. Nu Denk ik dat je dat zeker gedaan hebt. Alleen de wens van grote lange slepen Is vrijwel onmogelijk natuurgetrouw te realiseren op zo'n kleine baan. Overigens is de rails het probleem niet bij minitrix. Maar die wisselandrijvingen ben ik nou eenmaal geen fan van. Vandaar (en omdat ik digitaal rij) heb ik de keuze gemaakt om servo's te monteren onder de minitrix wissels. Veel betrouwbaarder en realistischer omgaan van de wissels.
Overigens is er een bepaalde reden dat je niet digitaal rijdt en bij analoog wilt blijven. Want juist op zo'n druk baantje Is digitaal wel makkelijker (geen ingewikkelde schakelingen voor stroomloze secties, en meerdere treinen tegelijk.)
Voor wat meer inspiratie kijk eens naar mijn baan (de baan van Joost vanaf pagina 14) zelfde formaat en zelfde afwegingen gemaakt.
Ik zal zeker eens kijken naar jou baan. Nu moet ik zeggen dat ik ook eens naar die servo's heb gekeken. Het is wel mooi als je dat "geklak" van die wissels niet meer hoort. (bedoel je die servo's van conrad?)
Dan moet ik wel iets anders verzinnen voor de wissel lantarens.
Ja, digitaal!!
Ik zie door de bomen het bos niet meer!! Ik heb 0,0% verstand ervan en kan ook niets vinden waar ik wijzer van wordt!
Anderzijds, ik heb 14 loks. Het wordt volgens mij wel een "prijzig" gebeuren als ik dat moet veranderen!
(kunnen overigens analoge loks op een digitale baan rijden?)
Decoders voor dit, decoders voor dat.....welk merk.... DCC, selectrix, kuhn, Z21, FMZ, boosters,.............
Het duizelt helemaal............ En in een speciaal zaak wordt je helemaal gek gemaakt.
Even terug naar de baan, die "lange sleep", ik vind het al mooi als er bv 6 erts wagons achter een diesel hangen of 4 tot 5 lange personenwagons erachter hangen. Meer is nog mooier, maar het moet wel in het schaduwstation passen.
Maar het gaat mij om het baanplan. Wat vinden jullie ervan?
Ik heb nog even een "snapshot" bijgevoegd om even en idee ervan te hebben.
Mvg,
Ad
- Bijlagen
-
- snapshot.jpg (67.2 KiB) 14218 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ad,
Als je toch uitbreidingsmogelijkheden hebt in de toekomst, zou ik deze uitdaging aangaan. Wel nog even naar je stationsgebied kijken, want dat is nu, zoals je zelf al opmerkt, erg beperkt.
Wat mij hielp was een keuze maken qua:
Wat voor stationnetje wil ik? (simpele halte? Overstapstation met nevenlijntje(s)? Intercity/Groot stedelijk station?)
Hoeveel sporen / perrons?
Wat stopt er aan treinen?
Wat rijdt er doorheen?
Wat wordt er aan (stuk)goed verladen?
Komen er nog andere bijzondere objecten langs m'n station / spoor? (Werkplaats? Laad-/losplaats? Bijzonder gebouw?)
Inzake het vraagstuk digitaal ja/nee? Uit eigen ervaring herken ik je gevoel zó goed! Tot afgelopen 5 juli reed ik analoog. Vorig jaar op Lochem kennisgemaakt met een aantal forumleden + veel uitleg gehad over enkele systemen (DCC, Dinamo). Bijna een jaar lang hier op het forum discussies gevolgt en gevoerd (eigen draadje) over de vele voors en tegens. Veel gepieker en gedenk later, besloten om een DINAMO systeem aan te schaffen. Daarbij rijdt analoog en digitaal over 1 baan. Is wat duurder in aanleg (kijkende naar jou baan grootte) maar met 14 treinen om (laten) bouwen, haal je dat verschil in het begin er makkelijk uit! Ikzelf moet 11 loks ombouwen naar dcc-decoders en dat was precies het keerpunt qua kosten waardoor DINAMO aantrekkelijk werd, boven het DCC.
Daarnaast is het een nieuw, eenduidig systeem, van 1 ontwikkelaar. DCC is door heeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen doorontwikkeld en er is een enorm woud aan goede systemen ontstaan, maar ja, daardoor zie je door de bomen het bos niet meer...
Kortom, ik begrijp je gevoelens en gedachten. Een goed bedoeld advies, ga eens op een beurs kijken naar verschillende modelbanen. Ze worden stuk voor stuk anders aangestuurd. Vergaar feitelijke informatie, gebaseerd op drie vragen: Wat wil ik dat mijn systeem allemaal kan? (zelfsturend/automatisch rijden, volledige handbediening) Wat mag het me kosten om te starten? Is het systeem simpel en makkelijk te begrijpen en aan te leggen voor/door mijn persoon? / waar voel ik mij prettig bij?
Voor elk andere meelezer; mijn post is absoluut NIET bedoeld om ook hier de zoveelste discussie DCC vs. DINAMO te ontketenen. Ik ben ook echt van mening dat dit hier niet de juiste plaats is. Echter, in het licht van m'n eigen ervaring hoe vervelend ik het vraagstuk 'digitaal maken van de baan' vond/vind, met alle twijfels en goed bedoelde informatiestromen die ik toch niet snapte etc. etc. Heb ik gereageerd. Hopelijk heb je er iets aan Ad en anders, gewoon vergeten!
Gaan we 't nu weer over je baanplan hebben!
Groet,
Hoontje
Als je toch uitbreidingsmogelijkheden hebt in de toekomst, zou ik deze uitdaging aangaan. Wel nog even naar je stationsgebied kijken, want dat is nu, zoals je zelf al opmerkt, erg beperkt.
Wat mij hielp was een keuze maken qua:
Wat voor stationnetje wil ik? (simpele halte? Overstapstation met nevenlijntje(s)? Intercity/Groot stedelijk station?)
Hoeveel sporen / perrons?
Wat stopt er aan treinen?
Wat rijdt er doorheen?
Wat wordt er aan (stuk)goed verladen?
Komen er nog andere bijzondere objecten langs m'n station / spoor? (Werkplaats? Laad-/losplaats? Bijzonder gebouw?)
Inzake het vraagstuk digitaal ja/nee? Uit eigen ervaring herken ik je gevoel zó goed! Tot afgelopen 5 juli reed ik analoog. Vorig jaar op Lochem kennisgemaakt met een aantal forumleden + veel uitleg gehad over enkele systemen (DCC, Dinamo). Bijna een jaar lang hier op het forum discussies gevolgt en gevoerd (eigen draadje) over de vele voors en tegens. Veel gepieker en gedenk later, besloten om een DINAMO systeem aan te schaffen. Daarbij rijdt analoog en digitaal over 1 baan. Is wat duurder in aanleg (kijkende naar jou baan grootte) maar met 14 treinen om (laten) bouwen, haal je dat verschil in het begin er makkelijk uit! Ikzelf moet 11 loks ombouwen naar dcc-decoders en dat was precies het keerpunt qua kosten waardoor DINAMO aantrekkelijk werd, boven het DCC.
Daarnaast is het een nieuw, eenduidig systeem, van 1 ontwikkelaar. DCC is door heeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen doorontwikkeld en er is een enorm woud aan goede systemen ontstaan, maar ja, daardoor zie je door de bomen het bos niet meer...
Kortom, ik begrijp je gevoelens en gedachten. Een goed bedoeld advies, ga eens op een beurs kijken naar verschillende modelbanen. Ze worden stuk voor stuk anders aangestuurd. Vergaar feitelijke informatie, gebaseerd op drie vragen: Wat wil ik dat mijn systeem allemaal kan? (zelfsturend/automatisch rijden, volledige handbediening) Wat mag het me kosten om te starten? Is het systeem simpel en makkelijk te begrijpen en aan te leggen voor/door mijn persoon? / waar voel ik mij prettig bij?
Voor elk andere meelezer; mijn post is absoluut NIET bedoeld om ook hier de zoveelste discussie DCC vs. DINAMO te ontketenen. Ik ben ook echt van mening dat dit hier niet de juiste plaats is. Echter, in het licht van m'n eigen ervaring hoe vervelend ik het vraagstuk 'digitaal maken van de baan' vond/vind, met alle twijfels en goed bedoelde informatiestromen die ik toch niet snapte etc. etc. Heb ik gereageerd. Hopelijk heb je er iets aan Ad en anders, gewoon vergeten!
Gaan we 't nu weer over je baanplan hebben!
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Baanplan Ad.
Ad,
Je baanplan lijkt me oke, maar ik kan me de stijgingen en dalen niet goed voorstellen, vooral ook niet hoe die in de praktijk uitpakken. Maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is bouwen.
Ja een kort stationnetje maar voor korte treintjes prima.
Verder sluit ik me bij alwin zijn vraagstukken aan, behalve de keuze voor Dinamo, deze keuze ligt wat genuanceerder dan die nu lijkt, ga eens op een beurs (lochem 20-21 sept of 13 Dec Houten) praten met diverse mensen!.
Ga voor jezelf deze vragen eens na en dan wordt het makkelijker om keuzes te maken.
Lees vooral eens deze site: http://www.nproject.org/nl/ aan de linkerkant het menu onder Digitaal. Dan wordt er hoop duidelijker.
Je baanplan lijkt me oke, maar ik kan me de stijgingen en dalen niet goed voorstellen, vooral ook niet hoe die in de praktijk uitpakken. Maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is bouwen.
Ja een kort stationnetje maar voor korte treintjes prima.
Verder sluit ik me bij alwin zijn vraagstukken aan, behalve de keuze voor Dinamo, deze keuze ligt wat genuanceerder dan die nu lijkt, ga eens op een beurs (lochem 20-21 sept of 13 Dec Houten) praten met diverse mensen!.
Ga voor jezelf deze vragen eens na en dan wordt het makkelijker om keuzes te maken.
Lees vooral eens deze site: http://www.nproject.org/nl/ aan de linkerkant het menu onder Digitaal. Dan wordt er hoop duidelijker.
Re: Baanplan Ad.
Bedankt Hoontje voor je reactie weer,Hoontje schreef:Hoi Ad,
Als je toch uitbreidingsmogelijkheden hebt in de toekomst, zou ik deze uitdaging aangaan. Wel nog even naar je stationsgebied kijken, want dat is nu, zoals je zelf al opmerkt, erg beperkt.
Wat mij hielp was een keuze maken qua:
Wat voor stationnetje wil ik? (simpele halte? Overstapstation met nevenlijntje(s)? Intercity/Groot stedelijk station?)
Hoeveel sporen / perrons?
Wat stopt er aan treinen?
Wat rijdt er doorheen?
Wat wordt er aan (stuk)goed verladen?
Komen er nog andere bijzondere objecten langs m'n station / spoor? (Werkplaats? Laad-/losplaats? Bijzonder gebouw?)
Inzake het vraagstuk digitaal ja/nee? Uit eigen ervaring herken ik je gevoel zó goed! Tot afgelopen 5 juli reed ik analoog. Vorig jaar op Lochem kennisgemaakt met een aantal forumleden + veel uitleg gehad over enkele systemen (DCC, Dinamo). Bijna een jaar lang hier op het forum discussies gevolgt en gevoerd (eigen draadje) over de vele voors en tegens. Veel gepieker en gedenk later, besloten om een DINAMO systeem aan te schaffen. Daarbij rijdt analoog en digitaal over 1 baan. Is wat duurder in aanleg (kijkende naar jou baan grootte) maar met 14 treinen om (laten) bouwen, haal je dat verschil in het begin er makkelijk uit! Ikzelf moet 11 loks ombouwen naar dcc-decoders en dat was precies het keerpunt qua kosten waardoor DINAMO aantrekkelijk werd, boven het DCC.
Daarnaast is het een nieuw, eenduidig systeem, van 1 ontwikkelaar. DCC is door heeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen doorontwikkeld en er is een enorm woud aan goede systemen ontstaan, maar ja, daardoor zie je door de bomen het bos niet meer...
Kortom, ik begrijp je gevoelens en gedachten. Een goed bedoeld advies, ga eens op een beurs kijken naar verschillende modelbanen. Ze worden stuk voor stuk anders aangestuurd. Vergaar feitelijke informatie, gebaseerd op drie vragen: Wat wil ik dat mijn systeem allemaal kan? (zelfsturend/automatisch rijden, volledige handbediening) Wat mag het me kosten om te starten? Is het systeem simpel en makkelijk te begrijpen en aan te leggen voor/door mijn persoon? / waar voel ik mij prettig bij?
Voor elk andere meelezer; mijn post is absoluut NIET bedoeld om ook hier de zoveelste discussie DCC vs. DINAMO te ontketenen. Ik ben ook echt van mening dat dit hier niet de juiste plaats is. Echter, in het licht van m'n eigen ervaring hoe vervelend ik het vraagstuk 'digitaal maken van de baan' vond/vind, met alle twijfels en goed bedoelde informatiestromen die ik toch niet snapte etc. etc. Heb ik gereageerd. Hopelijk heb je er iets aan Ad en anders, gewoon vergeten!
Gaan we 't nu weer over je baanplan hebben!
Groet,
Hoontje
Het station zal hooguit 3 sporen krijgen met links en rechts een opstelspoor.
Het wordt een klein stationnetje waar kleine treinen stoppen en de lange gewoon doorrijden. Ik zal hem posten als ik (denk) te hebben.
Tsja, het vraagstuk digitaal.
Ik zal wel eens op een beurs meer doorvragen en mijn oor te luisteren leggen bij modelbaan clubs.
Op dit moment vind ik het nog steeds een moeilijk vraagstuk. Heb op het forum weer zitten lezen, maar............
Ik ga nu eerst mijn baanplan verder uitwerken en dat doe ik nog op de "analoge" wijze. Vind dit nu belangrijker.
Lekker tekenen, waar komen de blokken met stopsectie's, waar komen de voorseinen te staan, ed....
Groetjes,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi Joost,FidOo schreef:Ad,
Je baanplan lijkt me oke, maar ik kan me de stijgingen en dalen niet goed voorstellen, vooral ook niet hoe die in de praktijk uitpakken. Maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is bouwen.
Ja een kort stationnetje maar voor korte treintjes prima.
Verder sluit ik me bij alwin zijn vraagstukken aan, behalve de keuze voor Dinamo, deze keuze ligt wat genuanceerder dan die nu lijkt, ga eens op een beurs (lochem 20-21 sept of 13 Dec Houten) praten met diverse mensen!.
Ga voor jezelf deze vragen eens na en dan wordt het makkelijker om keuzes te maken.
Lees vooral eens deze site: http://www.nproject.org/nl/ aan de linkerkant het menu onder Digitaal. Dan wordt er hoop duidelijker.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het stijgen en dalen, maar even een uitleg dan...
Als je van beide schaduwstations aan de "rechterzijde" uit rij, stijgen beide rail naar 55mm hoogte om voor de eerste keer
het spoor te kruisen aan de "linkerzijde", daarna stijgen ze naar 110mm voor het station. Op dat moment is hij hoog genoeg om het spoor van 55mm te kruisen. Al met al blijft dit met 2,4 of 2,5% onder de norm.
De beide bruggen aan de "achterzijde" geven maar een indicatie aan. (zullen daar niet komen)
En wat ik al eerder aangaf, dat station moet ik nog anders aanpakken.
Ja, dat digitale vraagstuk, moet ik nog even over nadenken.
Dat heb ik al bij je medespoorder Hoontje gezegd.
Groet,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi mensen,
Ik denk aan dit stationnetje. Het is niet groot, maar ik denk dat het zo iets moet worden. Rechts een postwagon ophalen en links een beetje rangeren met houtverlading.
Ik denk aan dit stationnetje. Het is niet groot, maar ik denk dat het zo iets moet worden. Rechts een postwagon ophalen en links een beetje rangeren met houtverlading.
- Bijlagen
-
- station 1.jpg.jpg (36.73 KiB) 8009 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ad,
Dat ziet er veelbelovend uit. Leuk, lieflijk klein stationnetje.
Vraag, waar komt je stationsgebouw?
Meestal liggen dergelijke rangeerterrein tjes ver van de mensen, dit om hinder te voorkomen. Daarnaast ontstonden zulke stations vaak nadat een lijn er al ligt. In dat geval, zou spoor 3, spoor 1 worden. Het breidt zich uit naar boven, van de hoofdlijn af. Het steeds verplaatsen van een stationsgebouw kost immers teveel.
Qua tractie kun je dan tegelijk rangeren en passagiertreinen het station aan laten doen. Ook heb je op je hoofdspoor de mogelijkheid om langere treinen te laten stoppen.
Zeikerd ben ik toch he
Groetjes,
Hoontje
Dat ziet er veelbelovend uit. Leuk, lieflijk klein stationnetje.
Vraag, waar komt je stationsgebouw?
Meestal liggen dergelijke rangeerterrein tjes ver van de mensen, dit om hinder te voorkomen. Daarnaast ontstonden zulke stations vaak nadat een lijn er al ligt. In dat geval, zou spoor 3, spoor 1 worden. Het breidt zich uit naar boven, van de hoofdlijn af. Het steeds verplaatsen van een stationsgebouw kost immers teveel.
Qua tractie kun je dan tegelijk rangeren en passagiertreinen het station aan laten doen. Ook heb je op je hoofdspoor de mogelijkheid om langere treinen te laten stoppen.
Zeikerd ben ik toch he
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Baanplan Ad.
Wat de voorkeur voor grote of kleine baan betreft: groot verveeld dan misschien minder snel (?) maar het duurt ook langer om iets moois op te zetten en om je zelf enthousiast te houden bij het bouwen. In dat perspectief is een relatief kleinere baan misschien helemaal niet zo gek.
Het is al kort aangestipt: de ligging van het station. Ik zie nog niet helemaal hoe je dat geloofwaardig in kan passen in het landschap. Stel dat het station zo'n 6 cm diep/breed is, dan zit de voordeur al behoorlijk dicht tegen dat hoger gelegen diagonale spoor. Je hebt ruimte voor een weggetje of een heel klein voorplein, maar overige bebouwing, hoe gaat dat worden? Of komt er een dorpje in het linker deel in de boog?
Bart
Het is al kort aangestipt: de ligging van het station. Ik zie nog niet helemaal hoe je dat geloofwaardig in kan passen in het landschap. Stel dat het station zo'n 6 cm diep/breed is, dan zit de voordeur al behoorlijk dicht tegen dat hoger gelegen diagonale spoor. Je hebt ruimte voor een weggetje of een heel klein voorplein, maar overige bebouwing, hoe gaat dat worden? Of komt er een dorpje in het linker deel in de boog?
Bart
Re: Baanplan Ad.
Hoi Hoontje,Hoontje schreef:Hoi Ad,
Dat ziet er veelbelovend uit. Leuk, lieflijk klein stationnetje.
Vraag, waar komt je stationsgebouw?
Meestal liggen dergelijke rangeerterrein tjes ver van de mensen, dit om hinder te voorkomen. Daarnaast ontstonden zulke stations vaak nadat een lijn er al ligt. In dat geval, zou spoor 3, spoor 1 worden. Het breidt zich uit naar boven, van de hoofdlijn af. Het steeds verplaatsen van een stationsgebouw kost immers teveel.
Qua tractie kun je dan tegelijk rangeren en passagiertreinen het station aan laten doen. Ook heb je op je hoofdspoor de mogelijkheid om langere treinen te laten stoppen.
Zeikerd ben ik toch he
Groetjes,
Hoontje
Ja, daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan, Idd, deze rangeerterrein tjes liggen best wel ver van het station af. Ik had het station idd bij spoor 1 gedacht. Zo'n grote plasserd ben je dus niet. Ik wil ff kijken of ik het station in een lichte boog kan leggen, zodat ik ruimte krijg om het station bij spoor 3 kan plaatsen. Ik wil aan de onderzijde het "parade baanvak" eigenlijk niet opgeven. (voor mijn "lange diesels")
Ik ga weer even puzzelen.............
Bedankt,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi Bart,Lemland schreef:Wat de voorkeur voor grote of kleine baan betreft: groot verveeld dan misschien minder snel (?) maar het duurt ook langer om iets moois op te zetten en om je zelf enthousiast te houden bij het bouwen. In dat perspectief is een relatief kleinere baan misschien helemaal niet zo gek.
Het is al kort aangestipt: de ligging van het station. Ik zie nog niet helemaal hoe je dat geloofwaardig in kan passen in het landschap. Stel dat het station zo'n 6 cm diep/breed is, dan zit de voordeur al behoorlijk dicht tegen dat hoger gelegen diagonale spoor. Je hebt ruimte voor een weggetje of een heel klein voorplein, maar overige bebouwing, hoe gaat dat worden? Of komt er een dorpje in het linker deel in de boog?
Bart
Fijn dat jij ook reageer op mijn baanplan. Hoe meer mensen reageren des te beter mijn plan wordt. Over het stationsgebied, ik heb zo iets aan de rivier de Saar (Duitsland) gezien. Het station stond zowat tegen de berg aan! De autoweg ging in een flauwe boog naar boven en de andere kant ging hij in een tunnel in. De overige bebouwing kon ik niet eens zo snel ontdekken. Hoe ik dat op ga lossen weet ik nog niet. De tunnel ingangen op mijn baan heb ik als indicatie aan gegeven. Ik wil eerst mijn baanplan "uittekenen" met de hulp die ik van jullie krijg.
Groet,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi hoi,
Ben toch weer aan het tekenen geslagen. Ik heb de wissel aan de linkerzijde vervangen door een engelsman voor een zijspoortje naar "boven". Hierdoor krijg de houtzagerij wat meer "reden van bestaan". En ik kan mijn railbusje mooi dit personen vervoer laten verzorgen. Ik zal idd spoor 3 vervangen door spoor 1. Het station komt dan aan de linker onderzijde te staan. Al met al blijft spoor 1 een mooi rechtdoor gaand spoor voor de "diesels". (die geen recht hebben om te stoppen) Ik moet nu nog wel iets verzinnen voor het "rechtse" uithaal spoor. De "post" die ik in 1e instantie verzonnen had, kan nu eigenlijk niet meer. Ligt nu wel heel ver van het station af. Ideeën??? (denk aan een diesel tankplaats, lekker ver weg van het station en de bebouwde kom, veilig...) De tunnel ingangen "linksboven en rechtsbeneden" zullen wel wat meer naar het midden van de plaat verhuizen. (kan niet in scarm, halverwege een rail lengte een tunnel ingang maken).
Brand maar weer los... Jullie (kritische) reacties zijn van harte welkom!!
Groetjes,
Ad
Ben toch weer aan het tekenen geslagen. Ik heb de wissel aan de linkerzijde vervangen door een engelsman voor een zijspoortje naar "boven". Hierdoor krijg de houtzagerij wat meer "reden van bestaan". En ik kan mijn railbusje mooi dit personen vervoer laten verzorgen. Ik zal idd spoor 3 vervangen door spoor 1. Het station komt dan aan de linker onderzijde te staan. Al met al blijft spoor 1 een mooi rechtdoor gaand spoor voor de "diesels". (die geen recht hebben om te stoppen) Ik moet nu nog wel iets verzinnen voor het "rechtse" uithaal spoor. De "post" die ik in 1e instantie verzonnen had, kan nu eigenlijk niet meer. Ligt nu wel heel ver van het station af. Ideeën??? (denk aan een diesel tankplaats, lekker ver weg van het station en de bebouwde kom, veilig...) De tunnel ingangen "linksboven en rechtsbeneden" zullen wel wat meer naar het midden van de plaat verhuizen. (kan niet in scarm, halverwege een rail lengte een tunnel ingang maken).
Brand maar weer los... Jullie (kritische) reacties zijn van harte welkom!!
Groetjes,
Ad
- Bijlagen
-
- baanplan 2_1024x460.jpg (123.87 KiB) 7922 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ad,
Mooi plan wederom. Dat uitlopertje rechts... Daar kun je heel veel mee. Je kunt er een oude vervallen laad en losplaats van maken. Zo eentje die door jan en Alleman gebruikt kan worden voor het verladen van stuk-goed. (Bij station Boxtel, NB, ligt er nog 1, begraven onder bossages inmiddels)
Wat ook kan is dat je er een laad/losplaats van maakt voor houtproducten anders dan boomstronken voor de zagerij. Wellicht een verlading van afvalproducten? (zaagsel / kleingemaakt hout / afval)
Of gewoon echt een grote houtzagerij maken met verschillende gebouwen met meerdere laad en lossporen?
Dan geef je je station helemaal bestaansrecht. Het ligt er ter gelegenheid van de industrie, later heeft het dorp (5km verderop) er ook een stationnetje bijgekregen... Gebeurd wel vaker!
Zo even mijn eerste gedachten erbij...
Groetjes,
Hoontje
Mooi plan wederom. Dat uitlopertje rechts... Daar kun je heel veel mee. Je kunt er een oude vervallen laad en losplaats van maken. Zo eentje die door jan en Alleman gebruikt kan worden voor het verladen van stuk-goed. (Bij station Boxtel, NB, ligt er nog 1, begraven onder bossages inmiddels)
Wat ook kan is dat je er een laad/losplaats van maakt voor houtproducten anders dan boomstronken voor de zagerij. Wellicht een verlading van afvalproducten? (zaagsel / kleingemaakt hout / afval)
Of gewoon echt een grote houtzagerij maken met verschillende gebouwen met meerdere laad en lossporen?
Dan geef je je station helemaal bestaansrecht. Het ligt er ter gelegenheid van de industrie, later heeft het dorp (5km verderop) er ook een stationnetje bijgekregen... Gebeurd wel vaker!
Zo even mijn eerste gedachten erbij...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Baanplan Ad.
Hoi hoi,
Vakantie weer voorbij. Lekker tijd gehad voor de andere hobby. (vissen) Inmiddels ook weer aan het werk en daar is het ook weer druk, druk, druk. Ook nog even aan mijn baanplan gedacht en bekeken en waarschijnlijk (eigenlijk zeker weten) wordt het toch veranderd. Ik heb de geplande uitbreiding er ook bij. (Een oplossing gevonden voor het "grondgebied" van mijn vrouw.)
Ik moet weer terug naar de tekentafel. En dan komt het eerste probleem: door de uitbreiding aan de andere zijde van de kamer moet ik een stuk overbruggen voor een raam wat naar binnen opengaat. Dit moet dus een "opklapbaar of een te verwijderen" stuk zijn. Ik heb wel ideeën gezien bij modulebouw over de railovergangen, maar de voorkeur gaat uit naar een opklapbaar gedeelte.
Dus ,......ideeën hoe!!!
Een nieuw railplan heb ik wel in gedachten, maar nog niet op papier.
Later meer.......
Groetjes, Ad
Vakantie weer voorbij. Lekker tijd gehad voor de andere hobby. (vissen) Inmiddels ook weer aan het werk en daar is het ook weer druk, druk, druk. Ook nog even aan mijn baanplan gedacht en bekeken en waarschijnlijk (eigenlijk zeker weten) wordt het toch veranderd. Ik heb de geplande uitbreiding er ook bij. (Een oplossing gevonden voor het "grondgebied" van mijn vrouw.)
Ik moet weer terug naar de tekentafel. En dan komt het eerste probleem: door de uitbreiding aan de andere zijde van de kamer moet ik een stuk overbruggen voor een raam wat naar binnen opengaat. Dit moet dus een "opklapbaar of een te verwijderen" stuk zijn. Ik heb wel ideeën gezien bij modulebouw over de railovergangen, maar de voorkeur gaat uit naar een opklapbaar gedeelte.
Dus ,......ideeën hoe!!!
Een nieuw railplan heb ik wel in gedachten, maar nog niet op papier.
Later meer.......
Groetjes, Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ad,
Wil je per s'e een brug die omhoog klapt, of mag hij ook neerklappen? Die heb ik ooit gemaakt (zie mijn posting van 20-4-2013 in dit draadje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=10 ). Dat werkte prima met die ijskastschakelaars.
Ik heb ooit eens op een forum (maar waar???) een brug gezien met een contragewicht onder het baandeel met het scharnierpunt. Die brug was dus rondom het scharnierpunt precies in evenwicht en kon met een servomotortje omhoog en omlaag worden bewogen. Als ik hem nog kan vinden, zal ik de link hier vermelden.
Hier nog wat linkjes:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=10 (posting 8-2-2011)
http://www.h0-modellbahnforum.de/t32091 ... en-10.html
Groeten,
Ben
Wil je per s'e een brug die omhoog klapt, of mag hij ook neerklappen? Die heb ik ooit gemaakt (zie mijn posting van 20-4-2013 in dit draadje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=10 ). Dat werkte prima met die ijskastschakelaars.
Ik heb ooit eens op een forum (maar waar???) een brug gezien met een contragewicht onder het baandeel met het scharnierpunt. Die brug was dus rondom het scharnierpunt precies in evenwicht en kon met een servomotortje omhoog en omlaag worden bewogen. Als ik hem nog kan vinden, zal ik de link hier vermelden.
Hier nog wat linkjes:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=10 (posting 8-2-2011)
http://www.h0-modellbahnforum.de/t32091 ... en-10.html
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ben,
Dank voor je reactie. Neerklapbaar is idd ook een optie. Snel even gekeken naar de lengte van de "brug" en de hoogte van de tafel, moet het kunnen. Hoogte van de tafel is dan voldoende.
Scharnierend is het misschien beter te maken, maar hoe doe je dat dan aan de "overzijde"?
Laat ik het zo zeggen: op scharnieren zit altijd iets speling. Als ik hem van boven naar beneden laat gaan, kan ik hem aan de "overzijde" zo fixeren dat hij geen "kant" meer uit kan. (dus klem zit) Als het andersom gaat, (van beneden naar boven) kan ik hem weliswaar klem zetten, maar moet er toch iets van een steun onder zitten waar de brug op rust. En daar zit dan toch ook weer wat speling op.
Misschien denk ik wat te moeilijk, maar ontsporende treinen wil je niet hebben.
Trouwens wel een mooie oplossing met die koelkast schakelaars. Hou het in gedachte!!
Ad
Dank voor je reactie. Neerklapbaar is idd ook een optie. Snel even gekeken naar de lengte van de "brug" en de hoogte van de tafel, moet het kunnen. Hoogte van de tafel is dan voldoende.
Scharnierend is het misschien beter te maken, maar hoe doe je dat dan aan de "overzijde"?
Laat ik het zo zeggen: op scharnieren zit altijd iets speling. Als ik hem van boven naar beneden laat gaan, kan ik hem aan de "overzijde" zo fixeren dat hij geen "kant" meer uit kan. (dus klem zit) Als het andersom gaat, (van beneden naar boven) kan ik hem weliswaar klem zetten, maar moet er toch iets van een steun onder zitten waar de brug op rust. En daar zit dan toch ook weer wat speling op.
Misschien denk ik wat te moeilijk, maar ontsporende treinen wil je niet hebben.
Trouwens wel een mooie oplossing met die koelkast schakelaars. Hou het in gedachte!!
Ad
Re: Baanplan Ad.
Hoi Ad,
Ik heb pianoscharnieren gebruikt. Die hebben weinig speling. Een zwaarder scharnier (zoals in binnen- buitendeuren gebruikt) hebben niet of nauwelijks speling. Is dat toch zo, dan kun je het scharniergewricht in een bankschroef voorzichtig wat nauwer maken.
Aan de overkant heb ik een plankje met een verzonken bout en vleugelmoer draaibaar onder de baan aangebracht. Als de brug naar boven is geklapt, draai ik het plankje onder de brug. Door de vleugelmoer aan te draaien, kan ik de sporen op de brug en de baan op gelijk niveau brengen. Het is wel makkelijk als de platen van de baan en dr brug van even dik hout zijn gemaakt. (Bij mij 18mm watervast verlijmd multiplex).
Zorg er wel voor dat de brug en de aanliggende plaat met een schuine naad van elkaar zijn gescheiden, anders gaat de zaak klemmen.
Plaatje:
Door vocht en temperatuurverschillen zal de brug een fractie van een millimeter uitzetten en krimpen. Zet de brug dus niet klem tussen beide baandelen, want dat krijg je hem bij warmte niet meer los. Om schade aan de rails te voorkomen, kun je het beste aan beide uiteinden een klein stukje spoor op de rand vastzetten (vastsolderen een een stukje Pertinax) en daartussen een of meerdere railstukken, waarbij je een speling van 0,5 mm houdt tussen die railstukken en en stukjes op de uiteinden. Zo kan de rails uitzetten, zonder dat de rails op de brug vastloopt tegen die op de baan.
Ben
Ik heb pianoscharnieren gebruikt. Die hebben weinig speling. Een zwaarder scharnier (zoals in binnen- buitendeuren gebruikt) hebben niet of nauwelijks speling. Is dat toch zo, dan kun je het scharniergewricht in een bankschroef voorzichtig wat nauwer maken.
Aan de overkant heb ik een plankje met een verzonken bout en vleugelmoer draaibaar onder de baan aangebracht. Als de brug naar boven is geklapt, draai ik het plankje onder de brug. Door de vleugelmoer aan te draaien, kan ik de sporen op de brug en de baan op gelijk niveau brengen. Het is wel makkelijk als de platen van de baan en dr brug van even dik hout zijn gemaakt. (Bij mij 18mm watervast verlijmd multiplex).
Zorg er wel voor dat de brug en de aanliggende plaat met een schuine naad van elkaar zijn gescheiden, anders gaat de zaak klemmen.
Plaatje:
Door vocht en temperatuurverschillen zal de brug een fractie van een millimeter uitzetten en krimpen. Zet de brug dus niet klem tussen beide baandelen, want dat krijg je hem bij warmte niet meer los. Om schade aan de rails te voorkomen, kun je het beste aan beide uiteinden een klein stukje spoor op de rand vastzetten (vastsolderen een een stukje Pertinax) en daartussen een of meerdere railstukken, waarbij je een speling van 0,5 mm houdt tussen die railstukken en en stukjes op de uiteinden. Zo kan de rails uitzetten, zonder dat de rails op de brug vastloopt tegen die op de baan.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Baanplan Ad.
Bedenk dan wel, als je hem naar beneden laat klappen, loop of sta je altijd langs/naast de scenery, met alle mogelijk gevolgen van dien.
Waarom laat je beide tafeldelen niet stoppen naast het raam, met een soort van kade en water rand, om daar vervolgens een soort van grote ophaalbrug tussen te maken.
Je hoeft dan ten eerste maar een smal deel te gebruiken om op te klappen, waarmee je dus minder gewicht hebt, en dat is ook makkelijker uit te lijnen.
daarnaast ff voor de spoorbrug een paar seinen, die netjes rood staan als de brug omhoog is, (en waar de treinen ook automatisch voor stoppen) en je hebt ook direct de boel beveiligd, en het oogt ook nog leuk.
mvg
Freddy
Waarom laat je beide tafeldelen niet stoppen naast het raam, met een soort van kade en water rand, om daar vervolgens een soort van grote ophaalbrug tussen te maken.
Je hoeft dan ten eerste maar een smal deel te gebruiken om op te klappen, waarmee je dus minder gewicht hebt, en dat is ook makkelijker uit te lijnen.
daarnaast ff voor de spoorbrug een paar seinen, die netjes rood staan als de brug omhoog is, (en waar de treinen ook automatisch voor stoppen) en je hebt ook direct de boel beveiligd, en het oogt ook nog leuk.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baanplan Ad.
Freddy,
Dat is inderdaad een risico als je een heel baansegment laat neerklappen. Het voorbeeld uit mijn baan was echter een deel van 80 bij 10 cm, met alleen sporen en ballast. Dan is naar beneden klappen geen probleem.
Ik vond een neerklapbare brug bovendien makkelijker te maken dan een ophaalbrug.
Misschien kan Ab een foto of tekening van de situatie plaatsen. De vraag is hoe groot het naar binnen opende raam is.
Ben
Dat is inderdaad een risico als je een heel baansegment laat neerklappen. Het voorbeeld uit mijn baan was echter een deel van 80 bij 10 cm, met alleen sporen en ballast. Dan is naar beneden klappen geen probleem.
Ik vond een neerklapbare brug bovendien makkelijker te maken dan een ophaalbrug.
Misschien kan Ab een foto of tekening van de situatie plaatsen. De vraag is hoe groot het naar binnen opende raam is.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Baanplan Ad.
Hoi Freddy en Ben,
Bedankt dat jullie zo mee denken. Maar voordat er een discussie losbarst zal ik even de situatie voorleggen.
Het wordt een "brug"segment van +/- 90 cm tussen de tafels. Dat komt dan voor een naar binnen draaiend raam. Dat raam kan dan gewoon een stukje openstaan, dus dat is het probleem niet. Alleen moet dat "brug" segment, of opklapbaar of neerklapbaar of te verwijderen zijn om het raam helemaal open te kunnen doen.
Daarom hoef het ook geen "moeilijke" constructie te zijn. Dat segment gaat niet dagelijks op of neer.
Ik ben alleen nieuwsgierig naar oplossingen om het zo makkelijk mogelijk te maken.
Ad
Bedankt dat jullie zo mee denken. Maar voordat er een discussie losbarst zal ik even de situatie voorleggen.
Het wordt een "brug"segment van +/- 90 cm tussen de tafels. Dat komt dan voor een naar binnen draaiend raam. Dat raam kan dan gewoon een stukje openstaan, dus dat is het probleem niet. Alleen moet dat "brug" segment, of opklapbaar of neerklapbaar of te verwijderen zijn om het raam helemaal open te kunnen doen.
Daarom hoef het ook geen "moeilijke" constructie te zijn. Dat segment gaat niet dagelijks op of neer.
Ik ben alleen nieuwsgierig naar oplossingen om het zo makkelijk mogelijk te maken.
Ad