Mini-diorama: Juliaberg, 60 x 60cm
Re: Mini-diorama: Juliaberg, 60 x 60cm
[jaloers]Prut...., ik moet morgen de hele dag en avond werken en zondag naar een verjaardag [/jaloers]
Succes
Mvg,
Ad
Succes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Nog even een update voor het bouwweekeinde in volle hevigheid losbarst & we voor internet & posten weinig tijd hebben.
Nu het laatste hakken en krassen voorbij is en daarmee ook de gipsrommel die op het spoor valt, is het tijd om de twee stukken spoor die onstage zijn te ballasten. Florien heeft dat klusje meer dan uitstekend gedaan.
Ze gebruikt daarvoor vervuilde ballast tussen en direct naast het spoor. En schone ballast daar iets verder van weg.
Er zijn 88 dennenboompjes die aangeplant moeten worden. Ze zijn al bestrooid en sommigen van een andere tint groen voorzien. Alleen de vorm is nog erg netjes, te gelijkvormig.
Dat kan beter, dus de schaar er scheef in en willekeurig snoeien zodat er een meer rommelig en natuurlijk uiterlijk ontstaat.
Het afval gooien we niet weg, dat wordt onderdeel van de bosgrond.
Julia en Bart (en Florien)
Nu het laatste hakken en krassen voorbij is en daarmee ook de gipsrommel die op het spoor valt, is het tijd om de twee stukken spoor die onstage zijn te ballasten. Florien heeft dat klusje meer dan uitstekend gedaan.
Ze gebruikt daarvoor vervuilde ballast tussen en direct naast het spoor. En schone ballast daar iets verder van weg.
Er zijn 88 dennenboompjes die aangeplant moeten worden. Ze zijn al bestrooid en sommigen van een andere tint groen voorzien. Alleen de vorm is nog erg netjes, te gelijkvormig.
Dat kan beter, dus de schaar er scheef in en willekeurig snoeien zodat er een meer rommelig en natuurlijk uiterlijk ontstaat.
Het afval gooien we niet weg, dat wordt onderdeel van de bosgrond.
Julia en Bart (en Florien)
Vanmorgen ook nog even een statische grasser gemaakt volgens de bekende methode, zie N-project: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... lbaan.html
Bij de Blokker kochten we een elektische vliegenmepper en een goedkoop zeefje, beide ongeveer 2,50 euro. En we hadden nog een pinnetje en snoer van een kapotte spanningsmeter.
Het mep-gedeelte is er al vanaf en als de rest open schroeft, hou je dit over. De twee dunne draadjes, daar gaat straks de stroom door.
In de steel van het zeefje komen twee gaatjes.
En via een klein nieuw gaatje komt de draad binnen. Een knoopje als trekbeveiliging en verder gesoldeerd aan een van de twee dunne draadjes.
Het andere draadje rechtstreeks aan de metalen steel van het zeefje vastgesoldeerd en via de twee gaten netjes vastgemaakt aan het nieuwe handvat.
Een stukje karton om het open deel dicht te maken.
Dan de boel dicht geschroefd.
En het kartonnen stukje even netjes zwart gemaakt. Klaar!
Bart en Julia
Bij de Blokker kochten we een elektische vliegenmepper en een goedkoop zeefje, beide ongeveer 2,50 euro. En we hadden nog een pinnetje en snoer van een kapotte spanningsmeter.
Het mep-gedeelte is er al vanaf en als de rest open schroeft, hou je dit over. De twee dunne draadjes, daar gaat straks de stroom door.
In de steel van het zeefje komen twee gaatjes.
En via een klein nieuw gaatje komt de draad binnen. Een knoopje als trekbeveiliging en verder gesoldeerd aan een van de twee dunne draadjes.
Het andere draadje rechtstreeks aan de metalen steel van het zeefje vastgesoldeerd en via de twee gaten netjes vastgemaakt aan het nieuwe handvat.
Een stukje karton om het open deel dicht te maken.
Dan de boel dicht geschroefd.
En het kartonnen stukje even netjes zwart gemaakt. Klaar!
Bart en Julia
Erg leuk aan het worden!
Ik ben benieuwd hoe het begrassen gaat slagen.
Met zo'n grasmepper moet ik ook nog aan de slag.
Ik ben benieuwd hoe het begrassen gaat slagen.
Met zo'n grasmepper moet ik ook nog aan de slag.
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
We hebben net al een proefstukje gedaan want gelukkig hebben we voor dat soort zaken een proefberg ( http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we ... efberg.htm ) Zeker in combinatie met de stofzuiger zag het er prima uit.
Bart en Julia
Bart en Julia
Maar eerst het bos. Het is gelukkig prima weer dus we werken buiten. Alles staat klaar
Bosgrond maken.
Dan de dode takken en naalden, zoals in Lemland weer van kruiden- en jasmijnthee. Niet alleen mooi maar we hebben ook het lekkerst ruikende n-spoor bos volgend weekeinde.
Daarna alle losse stukjes opzuigen (en bewaren voor later).
Bart en Julia
Bosgrond maken.
Dan de dode takken en naalden, zoals in Lemland weer van kruiden- en jasmijnthee. Niet alleen mooi maar we hebben ook het lekkerst ruikende n-spoor bos volgend weekeinde.
Daarna alle losse stukjes opzuigen (en bewaren voor later).
Bart en Julia
Boompjes plaatsen. Bart boort een gaatje van 1,5 mm, Julia pakt het volgende boompje, doopt het stammetje in de lijm en drukt hem dan in het gaatje. En dan de volgende. En volgende.
Bart en Julia
Bart en Julia
Teamwork!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Lach eens Bart
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
het is wel een plaatje zo
nog veel bouw plezier de laatste week
gr henry
nog veel bouw plezier de laatste week
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Nog even plaatjes van gisteravond, want het werd te laat om nog iets met foto's te doen.
We hebben inmiddels een dennenbos.
En mooie bloemetjes aan de bosrand.
We zijn dus tot laat aan de slag geweest....
Bij het kasteel werd de beplanting om het kasteel alleen nog door het licht uit de balzaal verlicht.
En ook bij de kampeerder viel langzaam de nacht.
Bart en Julia
We hebben inmiddels een dennenbos.
En mooie bloemetjes aan de bosrand.
We zijn dus tot laat aan de slag geweest....
Bij het kasteel werd de beplanting om het kasteel alleen nog door het licht uit de balzaal verlicht.
En ook bij de kampeerder viel langzaam de nacht.
Bart en Julia
Dat wordt een prachtig minibaantje. Zonde dat ik niet kan komen zien in Lochem.
Dirk
Dirk
Mvgr. Dirk
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Heel mooi!!
Groeten,
Maarten
Maarten
Volgens mij staat Bart te lachen op de derde foto.
Het wordt helemaal goed, mooi bos.
Het wordt helemaal goed, mooi bos.
Was ook het eerste waar ik aan dachtMaurits71 schreef:Lach eens Bart
Maar het gaat wel heel erg mooi worden.
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Mja. Er was een grote sneldraaiende boor in combinatie met een klein meisje, dan ben ik nogal geconcentreerd. En dan kan dat overkomen als niet zo blij maar geloof mij maar dat ik daar sta te genieten.
Bart
Bart
Ja, jammer dat je dat net niet kan zien in het donker.BenQ schreef:Volgens mij staat Bart te lachen op de derde foto.
Bart
We hebben een hek gemaakt voor de bergweide. De basis is dit, van ik meen Faller.
Daar zit helaas geen hekje in dat open kan en dat is wat lastig voor de boer of herder. Dus dat hebben we zelf gemaakt.
Hekje geplaatst in de natte houtlijm.
En daarna direct gegrasd.
Bart en Julia
Daar zit helaas geen hekje in dat open kan en dat is wat lastig voor de boer of herder. Dus dat hebben we zelf gemaakt.
Hekje geplaatst in de natte houtlijm.
En daarna direct gegrasd.
Bart en Julia
Mijn gedachte
Hills and Meadows on social media
Hebben jullie al een beetje vakantiegevoel?
Mooi, gaan we samen jodelen in Lochem!
Bart
Mooi, gaan we samen jodelen in Lochem!
Bart
Tja, dan is het zondagavond en de laatste houtlijm is op. Bouwmarkt natuurlijk dicht. Dan kunnen een paar klusjes niet verder. Hmm. Er zit nog wat in het flesje, eens kijken wat er nog in zit!
Daar kunnen we nog een klein klusje mee doen: een landelijk muurtje van rotsen van maken. Alles uit de bovenkant lepelen en in de onderkant van de fles doen. Dan hou je een bakje met een restje houtlijm over. Keien erin, groot en klein (Woodland C1278 en C1283). En dan roeren.
Dat ziet er uit alsof iemand niet goed is geworden maar het is een keien-lijm-mengsel. Even een paar minuten laten intrekken en vooral iets steviger worden.
En dan met een spateltje een klein muurtje boetseren. Eigenlijk is dit al iets te hoog (2 meter in het echt) maar daar kwam ik te laat achter. Misschien dat ik dat als het droog is nog ga verlagen en anders laat ik het maar zo.
En dit is de stand bij het slapen gaan, voorgrond heeft ook wat gras gekregen. Eigenlijk moeten nu alleen de beek en de kleinere details als mensen en bordjes en zo. En natuurlijk het dak erop.
Bart
Daar kunnen we nog een klein klusje mee doen: een landelijk muurtje van rotsen van maken. Alles uit de bovenkant lepelen en in de onderkant van de fles doen. Dan hou je een bakje met een restje houtlijm over. Keien erin, groot en klein (Woodland C1278 en C1283). En dan roeren.
Dat ziet er uit alsof iemand niet goed is geworden maar het is een keien-lijm-mengsel. Even een paar minuten laten intrekken en vooral iets steviger worden.
En dan met een spateltje een klein muurtje boetseren. Eigenlijk is dit al iets te hoog (2 meter in het echt) maar daar kwam ik te laat achter. Misschien dat ik dat als het droog is nog ga verlagen en anders laat ik het maar zo.
En dit is de stand bij het slapen gaan, voorgrond heeft ook wat gras gekregen. Eigenlijk moeten nu alleen de beek en de kleinere details als mensen en bordjes en zo. En natuurlijk het dak erop.
Bart
Het wordt al echt mooi Julia en Bart. Ben benieuwd hoe het stenenmuurtje opdroogt. Wel een makkelijke methode zo. Misschien voor een volgende keer, boekbinderslijm is van zichzelf al wat minder waterig dan houtlijm en droogt ook sneller.
p.s.: het muurtje moest ik echt zoeken op de foto...
p.s.: het muurtje moest ik echt zoeken op de foto...
Groeten,
Maarten
Maarten
Het muurtje is nu geweatherd en heeft een matte vernis gekregen om wat minder wit en glimmend te zijn. Het hek hangt nu ook in de scharniertjes en er is zelfs een roofvogel op het muurtje gaan zitten.
We zijn met name erg tevreden over onze fotoachtergrond, de scene ziet er goed uit zo (vinden wij).
Daarna is de beekbodem van een alg laagje voorzien (sterk verdunde groene Humbrol 117).
Ook op de voorgrond. Daarna hier en daar struiken.
Plantjes van Noch, veelal net iets te groot maar o zo mooi, te mooi om niet te gebruiken in onze fantasiewereld.
En dan water (Rambo parket lak).
Stand van zaken nu:
Bart
We zijn met name erg tevreden over onze fotoachtergrond, de scene ziet er goed uit zo (vinden wij).
Daarna is de beekbodem van een alg laagje voorzien (sterk verdunde groene Humbrol 117).
Ook op de voorgrond. Daarna hier en daar struiken.
Plantjes van Noch, veelal net iets te groot maar o zo mooi, te mooi om niet te gebruiken in onze fantasiewereld.
En dan water (Rambo parket lak).
Stand van zaken nu:
Bart