analoog rijden met een digitale lok

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
traiNiac

analoog rijden met een digitale lok

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ik heb kortgeleden een Minitrix lok gekocht met een stekkerverbinding voor een digitale decoder. Er zit gewoon een printplaatje voor analoog rijden in, zoals gebruikelijk bij nieuwe loks van Minitrix. De lok is zo goed als nieuw, maar rijdt niet. Als ik met de stroomdraadjes uit de trafo direct contact maak op de contacten van de motor, dan draait deze wel en doet de verlichting het ook. Nu zou het kunnen zijn dat het printplaatje voor analoog bedrijf kapot is, maar dat kan ik helaas niet uitproberen. Ik vind het wat riskant om zo'n printplaatje te bestellen. Kost bij Märklin/Trix toch weer 15 euro excl. verzendkosten en ik weet niet of het wel gaat helpen. Het printplaatje omwisselen met die uit een andere lok gaat helaas ook niet, want ik heb geen andere Minitrix lok met hetzelfde type printplaatje. Nu zou ik natuurlijk gewoon het printje kunnen overbruggen met twee draadjes vanaf de lokwielen naar de motor, maar dat is wel een beetje zonde voor een lok met NEM stekkerverbinding. Stel dat-ie ooit nog een nieuwe eigenaar vindt die wel digitaal rijdt ;)

Iemand een tip? Het gaat om Minitrix diesellok 12450 (een V200.1) en het onderdeelnummer van de analoge printplaat is 31 2800 25. Ik heb nog een andere analoge printplaat uit een stoomlok die wel werkt (31 2608 26), maar ik durf ze niet zomaar te verwisselen.

Ad_M

Re: analoog rijden met een digitale lok

Bericht door Ad_M »

Harry,

Het feit dat je lampjes branden als je de motor onder spanning zet, zeg mij dat je probleem niet direct in je printje zit
Het printje zorgt er namelijk ook voor dat de spanning naar je lampjes geleid word
Ik vermoed dat je dus moet zoeken bij de stroomafnemers bij de wielen
En dan verder moet zoeken

Ik hoor graag van je wat je ontdekt

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo

Bericht door FidOo »

Printje omdraaien? Op zn kop proberen?

Printjes wisselen kan opzich ook geen kwaad.

De kans dat dit printje defect is , is echt minimaal.

Terwijl de lok op de rails staat en de trafo open eens voorzichtig op het printje drukken. Minitrix staat nou eenmaal bekend om zn gare stekker verbinding.

Zo maar wat tips.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

erik

Bericht door erik »

Pinnetjes van het printje maken soms niet goed contact .
Printje kan er ook uit en met een 2 draadjes een doorverbinding maken.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Wat Joost zegt, draai het printje eens om, dat kan helpen.

Anders gewoon een decoder erin, daarmee kan je analoog ook gewoon rijden ;)

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Ad, Joost, Erik en Martin,

Hartelijk dank voor al jullie advies. Toch wel erg leuk en nuttig zo'n forum.
Ik heb jullie raad ter harte genomen en het is gelukt. Het bleek inderdaad niet aan de print te liggen, maar aan de electrische verbinding tussen de wielen en het chassis, c.q. de print. De vorige eigenaar van de lok had klaarblijkelijk van 1 draaistel de wielen omgewisseld en aangezien ze maar aan 1 zijde geisoleerd zijn, maakte dat lekker kortsluiting als een wiel het chassis raakte. Tja, dan doet-ie het niet. Het duurde wel eventjes eer ik dat gevonden had, maar nu rijdt-ie als een trein :D

Overigens is het printje waarschijnlijk toch wel een beetje naar de filistijnen, want het wisselen van de verlichting met het omdraaien van de rijrichting werkt niet meer. Maar ik heb al een printje gezien op Ebay, dus daar ga ik maar eens een poging wagen.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Hoi harry. Mocht je een keer in buurt van Harderwijk komen, ik hen nog aardig wat dummy's liggen

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

martindomburg schreef:Hoi harry. Mocht je een keer in buurt van Harderwijk komen, ik hen nog aardig wat dummy's liggen
Ha Martin,

Ik zal het in gedachten houden, dank voor het aanbod :idea:

Plaats reactie