Fantasia
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Michiel,
Zo heb ik het ook niet opgevat hoor , hetr was meer om te illustreren dat ik veel fouten maak ondanks dat ik beter weet hoe je het eigenlijk zou moeten doen
Geduld is een schone zaak hahahahah
Grtzz Rob
Zo heb ik het ook niet opgevat hoor , hetr was meer om te illustreren dat ik veel fouten maak ondanks dat ik beter weet hoe je het eigenlijk zou moeten doen
Geduld is een schone zaak hahahahah
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Laatste nieuws
Afgelopen dagen moest de kachel er nogal behoorlijk aan trekken. Ja en over de zolder lopen dus een aantal leidingen onder het nieuwe gedeelte door. Met nu bekend vervelende gevolgen, nou ja vervelend. Het bleek dus dat ik ook in de kou last had van rail spatting Had links en rechts al wel de verschijnselen gezien maar nog niet in de gaten wat het eigenlijk allemaal veroorzaakte.
Na een paar dagen zonder problemen gereden te hebben stak het euvel zich weer op. Kortsluiting etc. en had niet zomaar in de gaten waar het vandaan kwam. Na veel gepluis, geluister en afkoppelen van bezetmelders kwam ik er dus achter.
De keerlussen bleken het probleem te zijn. Als deze in de verkeerde stand stonden maakten deze af en toe meer of minder kortsluiting, af en toe leidde dit tot een noodstop soms tot extra gezang van de kortsluiting. Dus niet direct een plaats waar je gaat zoeken.
Nu deze problemen voorlopig opgelost zijn rijdt het weer en heeft het mijn andere werkzaamheden danig verstoord. Maar beter nu dan dat alles geballast is want dan is het probleem groter.
wordt vervolgt....
Afgelopen dagen moest de kachel er nogal behoorlijk aan trekken. Ja en over de zolder lopen dus een aantal leidingen onder het nieuwe gedeelte door. Met nu bekend vervelende gevolgen, nou ja vervelend. Het bleek dus dat ik ook in de kou last had van rail spatting Had links en rechts al wel de verschijnselen gezien maar nog niet in de gaten wat het eigenlijk allemaal veroorzaakte.
Na een paar dagen zonder problemen gereden te hebben stak het euvel zich weer op. Kortsluiting etc. en had niet zomaar in de gaten waar het vandaan kwam. Na veel gepluis, geluister en afkoppelen van bezetmelders kwam ik er dus achter.
De keerlussen bleken het probleem te zijn. Als deze in de verkeerde stand stonden maakten deze af en toe meer of minder kortsluiting, af en toe leidde dit tot een noodstop soms tot extra gezang van de kortsluiting. Dus niet direct een plaats waar je gaat zoeken.
Nu deze problemen voorlopig opgelost zijn rijdt het weer en heeft het mijn andere werkzaamheden danig verstoord. Maar beter nu dan dat alles geballast is want dan is het probleem groter.
wordt vervolgt....
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Sow. Dat is een lullig probleem!
Heb altijd geleerd dat hout een goede isolator is, maar schijnbaar niet goed genoeg voor dit soort situaties.. Balen man!
Maar idd beter nu dan wanneer de baan helemaal af was geweest...
Heb altijd geleerd dat hout een goede isolator is, maar schijnbaar niet goed genoeg voor dit soort situaties.. Balen man!
Maar idd beter nu dan wanneer de baan helemaal af was geweest...
Jan-Willem
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
- Locatie: Goor
Re: Fantasia
hout is en blijft een natuurproduct, werkt altijd bij temparatuurverschillen en vochtwisselingen.
Groeten Arnold en zoons.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
Re: Fantasia
Ik sta verbaasd te turen naar de beelden... Amaai! Ik heb een bescheiden variant in mijn schaduwstation mogen waarnemen, maar dit is toch wel flagrant!
Nu krijg ik toch een beetje schrik Hoe zou dit vermeden kunnen zijn? Iemand tips betreffende soorten hout, behandeling, montage technieken, ...
groetjes,
Nu krijg ik toch een beetje schrik Hoe zou dit vermeden kunnen zijn? Iemand tips betreffende soorten hout, behandeling, montage technieken, ...
groetjes,
Re: Fantasia
Heeft weinig met het hout te maken. dit is gewoon puur het metaal wat uitgezet is. Dus mocht je rails hebben wat vlak boven radiatorleidingen loopt zit er maar 1 ding op. snedes maken, zodat het uit kan zetten
Jan-Willem
Re: Fantasia
Dat maakt dan nog steeds lang niet zo'n verschil. Het hout wat je hier gebruikt is over het algemeen niet zo heel vochtig meer, en zet lang niet zo veel uit als metaal dat doet Metaal geleid namelijk vele vele malen beter. Dit wat je hier ziet is puur het effect van uitzettend metaal.haverkatrans schreef:hout is en blijft een natuurproduct, werkt altijd bij temparatuurverschillen en vochtwisselingen.
Zit maar 1 ding op. Dremel pakken en her en der een inkeping in de rails maken zodat het voldoende kan uitzetten. En bijvoorkeur de leidingen er onder isoleren dmv b.v. dat speciale isolatie schuim wat je daarvoor kunt krijgen..
Jan-Willem
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
De uitzettings coëfficiënt van materialen onderling is verschillend. De rails op de foto waren reeds verlijmd en hebben ergens een uitweg gezocht daar waar de weerstand het minst was. Dat kan gebeuren.
Oorzaak: Tja t.o.v. van losse stukken van Flm 9100, 222 mm en een Peco 920mm zijn in er ieder geval meer rail lassen. Bij Flm komt het, vaak zo niet altijd, voor dat er wat ruimte tussen beide stukken zit. Ik heb de Peco's zo gelegd dat er weinig tot geen ruimte in de verbindingen zat met het bekende resultaat is. Dit is ook gedaan om het beroemde kedeng een beetje uit te sluiten. Maar nu er meer ruimte is er eigenlijk ook geen kedeng.
Maar het is in ieder geval een aanwijzing voor de mede spoorders om daar toch de nodige aandacht aan te besteden. Het is niet zo dat het alleen bij de verwarmingsleidingen gebeurd is ook in gedeeltes waar geen leidingen liggen dus het is puur de warmte in de ruimte, waar ik gewoon in een shirtje met korte mouwen zit. Buiten ligt er als basis een 18 mm hardboard plaat. Op dit niveau is weinig gebeurd daarboven ligt 4mm MDF aan alle kanten open waar de lucht dus vrijelijk kan circuleren en is het niveau waar de spatting duidelijk naar voren komt.
Niet getreurd hoef in ieder geval niet naar buiten wat wel mooi is
Grtzz Rob
Oorzaak: Tja t.o.v. van losse stukken van Flm 9100, 222 mm en een Peco 920mm zijn in er ieder geval meer rail lassen. Bij Flm komt het, vaak zo niet altijd, voor dat er wat ruimte tussen beide stukken zit. Ik heb de Peco's zo gelegd dat er weinig tot geen ruimte in de verbindingen zat met het bekende resultaat is. Dit is ook gedaan om het beroemde kedeng een beetje uit te sluiten. Maar nu er meer ruimte is er eigenlijk ook geen kedeng.
Maar het is in ieder geval een aanwijzing voor de mede spoorders om daar toch de nodige aandacht aan te besteden. Het is niet zo dat het alleen bij de verwarmingsleidingen gebeurd is ook in gedeeltes waar geen leidingen liggen dus het is puur de warmte in de ruimte, waar ik gewoon in een shirtje met korte mouwen zit. Buiten ligt er als basis een 18 mm hardboard plaat. Op dit niveau is weinig gebeurd daarboven ligt 4mm MDF aan alle kanten open waar de lucht dus vrijelijk kan circuleren en is het niveau waar de spatting duidelijk naar voren komt.
Niet getreurd hoef in ieder geval niet naar buiten wat wel mooi is
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Mooie foto Rob ,je kunt toch een vest aandoen en de verwarming iets lager zetten is nog goed
voor het mileu
Zal ook weer eens wat gaan doen
groetjesss Sjaak
voor het mileu
Zal ook weer eens wat gaan doen
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Fantasia
Rob, dan waren die plastic isolatie lasjes toch nog niet zo gek.
Om kortsluiting te voorkomen op de overgangen van de keerlussectie en de normale baan, is het misschien verstandig om de railopening vol te stoppen met wat lijm of siliconen. Je dat laatste kun je ook gebruiken, is niet alleen goed voor big boebies.
Mvg
Wim.
Om kortsluiting te voorkomen op de overgangen van de keerlussectie en de normale baan, is het misschien verstandig om de railopening vol te stoppen met wat lijm of siliconen. Je dat laatste kun je ook gebruiken, is niet alleen goed voor big boebies.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen
Na het stroom probleem wat nog niet geheel opgelost is maar wel inmiddels nieuwe kennis is mee opgedaan. Het blijkt dus dat de TC door mij toch wel ver over zijn grenzen heeft gewerkt en uiteindelijk max 7-8 treinen kan laten rijden (constant). Heb nu de Power 4 aangesloten op het nieuwe gedeelte en dit is een oplossing om met max 10-12 treinen te rijden. Wim Ros was zo vriendelijk om deze tijdelijkaf te staan maar een is niet genoeg. Dus ik zit nog te dubben tussen 2 Power 4's of 1 Power 6. Qua kosten maakt het bijna geen verschil.
Tussendoor heb ik dan ook maar een heleboel filmpjes gemaakt welke met horten en stoten, vanwege het te hoge verbruik en spook meldingen ieder keer tot stop leidde. Maar goed het resultaat is wel leuk en geeft een totaal ander beeld van de baan als dat je in werkelijkheid ziet. Misschien is het zelfs beter om niet meer te filmen want de achterkant komt nu keihard in beeld.. [/url]
Heb een containerwagon van Minitrix gebruikt. Op de container wagon is een LED gemonteerd om ook in de donkere stukken wat te zien. De camera is uit zijn huls gehaald om meerdere redenen. Om het oneigelijke gebruik als aansteker te voorkomen waar ik me inmiddels ook al een paar keer op betrapte maar eigenlijk alleen omdat hij te breed was om door de brug heen te rijden. Afijn kijk zelf....
Ook heb ik de perrons weer op zijn plaats gelegd en elektrisch aangesloten, werd ook wel tijd wan inmiddels is het behoorlijk druk geworden op de perrons. De mensen die aan het nieuwe gedeelte hebben gewerkt willen natuurlijk naar huis Zo links en rechts staan er natuurlijk de nodige dingen scheef, maar de container terminal heeft inmiddels een opknapbeurt gehad in de aanloop van de betere tijden. De Terminal manager gaat ook al een beetje uit zijn dak tegen een vrachtwagen chauffeur, maar ja dat is een japanner en die rijden sowieso al verkeerd.
Grtzz Rob
Na het stroom probleem wat nog niet geheel opgelost is maar wel inmiddels nieuwe kennis is mee opgedaan. Het blijkt dus dat de TC door mij toch wel ver over zijn grenzen heeft gewerkt en uiteindelijk max 7-8 treinen kan laten rijden (constant). Heb nu de Power 4 aangesloten op het nieuwe gedeelte en dit is een oplossing om met max 10-12 treinen te rijden. Wim Ros was zo vriendelijk om deze tijdelijkaf te staan maar een is niet genoeg. Dus ik zit nog te dubben tussen 2 Power 4's of 1 Power 6. Qua kosten maakt het bijna geen verschil.
Tussendoor heb ik dan ook maar een heleboel filmpjes gemaakt welke met horten en stoten, vanwege het te hoge verbruik en spook meldingen ieder keer tot stop leidde. Maar goed het resultaat is wel leuk en geeft een totaal ander beeld van de baan als dat je in werkelijkheid ziet. Misschien is het zelfs beter om niet meer te filmen want de achterkant komt nu keihard in beeld.. [/url]
Heb een containerwagon van Minitrix gebruikt. Op de container wagon is een LED gemonteerd om ook in de donkere stukken wat te zien. De camera is uit zijn huls gehaald om meerdere redenen. Om het oneigelijke gebruik als aansteker te voorkomen waar ik me inmiddels ook al een paar keer op betrapte maar eigenlijk alleen omdat hij te breed was om door de brug heen te rijden. Afijn kijk zelf....
Ook heb ik de perrons weer op zijn plaats gelegd en elektrisch aangesloten, werd ook wel tijd wan inmiddels is het behoorlijk druk geworden op de perrons. De mensen die aan het nieuwe gedeelte hebben gewerkt willen natuurlijk naar huis Zo links en rechts staan er natuurlijk de nodige dingen scheef, maar de container terminal heeft inmiddels een opknapbeurt gehad in de aanloop van de betere tijden. De Terminal manager gaat ook al een beetje uit zijn dak tegen een vrachtwagen chauffeur, maar ja dat is een japanner en die rijden sowieso al verkeerd.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Je blijft ook lekker bezig Rob. Begrijp nu wel dat je de TC toch iets minder gaat belasten. Kun je me uitleggen hoe dat dan met die power 4 en power 6 zit. Heb geen idee wat die dingen zijn, wat ze bewerkstelligen en welk prijskaartje er aan hangt.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Fantasia
erg mooi zeg en die camera.. zit ik te klooien met eentje die net H0 aankan is er nu dit! Wel jammer dat er geen rechtstreeks beeld is, maar ik denk dat ik er toch us eentje ga aanschaffen.
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hoi Martin,
Het mooie van deze is dat je hem overal waar je wilt op je S88 kan aansluiten zonder dat je een rigoureuze scheiding hoeft te maken zoals in het verleden eigenlijk de gewoonste gang van zaken was.
@Chris,
Ja heb er ook lang over gedaan voor zo een hebbeding, tuurlijk heb je gelijk real modus is leuker maar alle storingen welke ik tot nu toe gezien heb is dit toch mooier. Heb inmiidels al meer dan 10gb aan materiaal en natuurlijk kan dat allemaal weg maar af en toe likkebaarden is ook leuk
Grtzz Rob
De Power 4 en 6 zijn boosters die extra voeding aan de baan geven, De P4 heeft 3A en de P 6A geeft. Nou is die 6A natuurlijk wel leuk maar ik weet niet wat er gebeurd als er een beetje kortsluiting maakt wat er dan gebeurd. De P4 kost rond de € 89-98 en de P6 tussen de €189 - 219. Dat is excl trafo's die voor de P4 bij Conrad €49 en 99 voor de P6 kost. Dus moet nog eens brainstormen met Wim wat nu eigenlijk de beste oplossing is, persoonlijk denk ik P4.Hookies schreef:Je blijft ook lekker bezig Rob. Begrijp nu wel dat je de TC toch iets minder gaat belasten. Kun je me uitleggen hoe dat dan met die power 4 en power 6 zit. Heb geen idee wat die dingen zijn, wat ze bewerkstelligen en welk prijskaartje er aan hangt.
Het mooie van deze is dat je hem overal waar je wilt op je S88 kan aansluiten zonder dat je een rigoureuze scheiding hoeft te maken zoals in het verleden eigenlijk de gewoonste gang van zaken was.
@Chris,
Ja heb er ook lang over gedaan voor zo een hebbeding, tuurlijk heb je gelijk real modus is leuker maar alle storingen welke ik tot nu toe gezien heb is dit toch mooier. Heb inmiidels al meer dan 10gb aan materiaal en natuurlijk kan dat allemaal weg maar af en toe likkebaarden is ook leuk
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hoi Jos,
Zo hebben we allemaal onze sterke kant Jij spuitend en Roosendalend (Stroopwafels zeker op ) en ik LEDtend hahahaha.
Nee voorzichtig een schroevendraaiertje tussen het kapje en de behuizing(alles geel of in ieder geval de kleur van het huis) zetten en dan langzaam naar buiten drukken. Het zit gelijmd maar geeft makkelijk mee. Op de foto zie je nog een stukje geel zitten, dat heb je nodig anders kan je MicroSD niet meer vastzetten. Bestanden overnemen via de USB gaat wel traag, had toevallig nog een adpter kaartje en dat gaat zeker 2 keer sneller. Wat ik ook opgemerkt heb dat als je de comp uitzet de batterij leeg loopt via de USB dus wel afkoppelen.
Grtzz Rob
Zo hebben we allemaal onze sterke kant Jij spuitend en Roosendalend (Stroopwafels zeker op ) en ik LEDtend hahahaha.
Nee voorzichtig een schroevendraaiertje tussen het kapje en de behuizing(alles geel of in ieder geval de kleur van het huis) zetten en dan langzaam naar buiten drukken. Het zit gelijmd maar geeft makkelijk mee. Op de foto zie je nog een stukje geel zitten, dat heb je nodig anders kan je MicroSD niet meer vastzetten. Bestanden overnemen via de USB gaat wel traag, had toevallig nog een adpter kaartje en dat gaat zeker 2 keer sneller. Wat ik ook opgemerkt heb dat als je de comp uitzet de batterij leeg loopt via de USB dus wel afkoppelen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Ja, dan moest je toch de beide railstaven isoleren en alles aan die bijbehorende booster koppelen. Maar hoe werkt dat nu dan? Waar je maar wilt aansluiten op je S88 zegt me nog weinig. Ik heb nog wel een trafo van Conrad over. Eentje gebruik ik voor mijn TC (niet de bijgeleverde, want die was mij te zwak) en eentje staat klaar voor als er ooit een booster moet komen. Als je meer info hebt, graag....R Fongers schreef:De Power 4 en 6 zijn boosters die extra voeding aan de baan geven, De P4 heeft 3A en de P 6A geeft. Nou is die 6A natuurlijk wel leuk maar ik weet niet wat er gebeurd als er een beetje kortsluiting maakt wat er dan gebeurd. De P4 kost rond de € 89-98 en de P6 tussen de €189 - 219. Dat is excl trafo's die voor de P4 bij Conrad €49 en 99 voor de P6 kost. Dus moet nog eens brainstormen met Wim wat nu eigenlijk de beste oplossing is, persoonlijk denk ik P4.
Het mooie van deze is dat je hem overal waar je wilt op je S88 kan aansluiten zonder dat je een rigoureuze scheiding hoeft te maken zoals in het verleden eigenlijk de gewoonste gang van zaken was.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hoi Martin,
TC - Booster- TC - TC - Booster waarbij je het dan moet zien als
S88(1)-S88(2)-S88(1)-S88(1)-S88(2). Beetje moeilijk te volgen waarschijnlijk maar je moet even het idee te pakken zien te krijgen. Zodoende maakt het niet uit waar je de booster aansluit op de S88's. je kan ze gewoon willekeurig selecteren.
Indien het niet aankomt zal ik nog een poging wagen
Grtzz Rob
De booster en TC of IB blijven gekoppeld via de Common ground(bruine draad). De rode draad dus de draad die ook de data verstuurd en die dus ook de voeding naar je S88's gaat is altijd gescheiden door je secties van de rest en de S88's onderling, dus willekeurig gezien zou, als je het gedaan zou hebben zoals ik in het verleden omdat ik wilde rijden met 1 S88 en daarna met 2 de secties over de hele baan verdeeld kunnen zijn. Zoiets alsHookies schreef:Ja, dan moest je toch de beide railstaven isoleren en alles aan die bijbehorende booster koppelen. Maar hoe werkt dat nu dan? Waar je maar wilt aansluiten op je S88 zegt me nog weinig. Ik heb nog wel een trafo van Conrad over. Eentje gebruik ik voor mijn TC (niet de bijgeleverde, want die was mij te zwak) en eentje staat klaar voor als er ooit een booster moet komen. Als je meer info hebt, graag....
TC - Booster- TC - TC - Booster waarbij je het dan moet zien als
S88(1)-S88(2)-S88(1)-S88(1)-S88(2). Beetje moeilijk te volgen waarschijnlijk maar je moet even het idee te pakken zien te krijgen. Zodoende maakt het niet uit waar je de booster aansluit op de S88's. je kan ze gewoon willekeurig selecteren.
Indien het niet aankomt zal ik nog een poging wagen
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Hoe zit dat met de S88 melders? Hebben TC en booster elk hun eigen S88 reeks van bezetmelders eraan hangen? Of delen ze 1 reeks?
M.a.w. zou het ook kunnen volgens bijgaand schema:
De baan is verdeeld in 6 secties, A t/m F. De onderste spoorstaaf zit aan de Common ground (bruin) die gemeenschappelijk is voor TC en booster.
De S88 reeks hangt aan de TC (zwart).
Voor secties A, B en D geldt dat de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de TC (groen).
Voor sectie E geldt dat de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de booster (roze).
Secties C en F wordt de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de S88 modules (blauw).
Dan kun je alle S88 spullen aan de TC hangen.
Dit is voor mij wel interessant om te weten omdat ik zelf met een Multimaus rijdt en via een S88XpressNetLI koppelingen heb met de computer en de S88 bus. Een booster is dan een kwestie van een extra 10764 eraan knopen en gaan met die baan. Of moet je toch de booster zijn eigen S88 riedel geven?
M.a.w. zou het ook kunnen volgens bijgaand schema:
De baan is verdeeld in 6 secties, A t/m F. De onderste spoorstaaf zit aan de Common ground (bruin) die gemeenschappelijk is voor TC en booster.
De S88 reeks hangt aan de TC (zwart).
Voor secties A, B en D geldt dat de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de TC (groen).
Voor sectie E geldt dat de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de booster (roze).
Secties C en F wordt de bovenste spoorstaaf wordt gevoed vanaf de S88 modules (blauw).
Dan kun je alle S88 spullen aan de TC hangen.
Dit is voor mij wel interessant om te weten omdat ik zelf met een Multimaus rijdt en via een S88XpressNetLI koppelingen heb met de computer en de S88 bus. Een booster is dan een kwestie van een extra 10764 eraan knopen en gaan met die baan. Of moet je toch de booster zijn eigen S88 riedel geven?
- Bijlagen
-
- Voeding.jpg (30.18 KiB) 5732 keer bekeken
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Fantasia
Hi,
Bij het gebruik van een s88 met stroomdetectie wordt de s88 met stroomdetectie gevoed door of de TC rechtstreeks of via een Booster.
Iedere booster heeft zijn eigen baandeel, dus ook zijn eigen s88 met stroomdetectie. Die bepalen immers dat bepaalde gedeelte van je baan.
Daarbij komt dat de delen zonder detectie ook op de booster zitten die verantwoordelijk is voor dat gedeelte van de baan.
Bij een Roco/Lenz systeem gelden er andere regels, dat is namelijk geen common-ground systeem.
Mvg
Wim.
Bij het gebruik van een s88 met stroomdetectie wordt de s88 met stroomdetectie gevoed door of de TC rechtstreeks of via een Booster.
Iedere booster heeft zijn eigen baandeel, dus ook zijn eigen s88 met stroomdetectie. Die bepalen immers dat bepaalde gedeelte van je baan.
Daarbij komt dat de delen zonder detectie ook op de booster zitten die verantwoordelijk is voor dat gedeelte van de baan.
Bij een Roco/Lenz systeem gelden er andere regels, dat is namelijk geen common-ground systeem.
Mvg
Wim.
Re: Fantasia
Ik heb altijd gedacht dat de S88's via de flatcable of een netwerkkabel aan elkaar gekoppeld worden. Deze zijn op de TC aangesloten via de S88 bus of een adapter als je netwerkkabels gaat gebruiken. Voor het voeden van de bezetmeldsecties (die op de prints zitten die aan de S88 riedel hangen) kun je vanaf de ringleiding een (zeg maar rode) draad naar de print laten lopen. Vanaf de print maak je dan verbinding met de rails. De common ground is ook weer verbonden met de ringleiding. In bovenstaan voorbeeld is dat de bruine draad (bij mij zwart). Er loopt nog een draad rond de baan. Deze is bestemd voor het voeden van de niet-gedetecteerde secties.
Als er dan een booster werd ingezet, zorgde je voor een dubbele isolatie van de rail. Als je deze booster een eigen ringleiding gaf, dan tapte je de voeding van de S88 (en de rails in dit deel) dus van de ringleiding van de booster af. Dat kon je ook met de common ground doen, maar dat hoefde toch niet?
Maar wat doet nu die Power 4. Waar sluit je dat ding aan en wat voor draden lopen daar naartoe? Waarom zou je niet een gewone booster kunnen gebruiken met die dubbele isolaties waar ik het eerder over had?
Kortom, ikke niet begrijpen.
Mvg,
Martin
Als er dan een booster werd ingezet, zorgde je voor een dubbele isolatie van de rail. Als je deze booster een eigen ringleiding gaf, dan tapte je de voeding van de S88 (en de rails in dit deel) dus van de ringleiding van de booster af. Dat kon je ook met de common ground doen, maar dat hoefde toch niet?
Maar wat doet nu die Power 4. Waar sluit je dat ding aan en wat voor draden lopen daar naartoe? Waarom zou je niet een gewone booster kunnen gebruiken met die dubbele isolaties waar ik het eerder over had?
Kortom, ikke niet begrijpen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fantasia
Hallo Martin,
Niet te moeilijk denken het is zo simpel. Je kan zelfs kiezen om er een S88LN tussen te hangen waardoor het nog simpeler wordt. Je kan die S88LN in velerlei configuraties ik d8 16 stuks in totaal waar dan weer tot 16xS88's aanhangen. Voor de meeste van ons dus geen haalbare kaart zelfs niet voor mij.
Grtzz Rob
Niet te moeilijk denken het is zo simpel. Je kan zelfs kiezen om er een S88LN tussen te hangen waardoor het nog simpeler wordt. Je kan die S88LN in velerlei configuraties ik d8 16 stuks in totaal waar dan weer tot 16xS88's aanhangen. Voor de meeste van ons dus geen haalbare kaart zelfs niet voor mij.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fantasia
Martin, en dat komt omdat je niet weet hoe het echt moet.Hookies schreef:Als er dan een booster werd ingezet, zorgde je voor een dubbele isolatie van de rail. Als je deze booster een eigen ringleiding gaf, dan tapte je de voeding van de S88 (en de rails in dit deel) dus van de ringleiding van de booster af. Dat kon je ook met de common ground doen, maar dat hoefde toch niet?
Maar wat doet nu die Power 4. Waar sluit je dat ding aan en wat voor draden lopen daar naartoe? Waarom zou je niet een gewone booster kunnen gebruiken met die dubbele isolaties waar ik het eerder over had?
Kortom, ikke niet begrijpen.
Mvg,
Martin
Want hier zit jouw probleem
Dat kon niet met de common-ground, dat moet met de common-groud. Deze mag je nergens onderbreken. Dus ook de rails hoef je niet dubbelzijdig te onderbreken, staaf die aangesloten is op de bruine (common-ground) draad loopt gewoon door.Dat kon je ook met de common ground doen, maar dat hoefde toch niet?
En of dat nu met een Power 3 of met een Power 4 of een Power 6 is dat maakt niet uit.
De Power 4 heeft een ander groot voordeel, en dat is zijn LocoNet aansluiting. Als je de LocoNet-B aansluiting onder de baan door laat lopen, naast de LocoNet-T aansluiting. Dan kun je op de plaats waar de S88SD16-n zit en de andere delen zonder detectie je Booster inpluggen en kunnen de draden van de railvoeding relatief kort blijven. Het andere voordeel is zijn geringe afmeting en het feit dat hij niet warm wordt.
Mvg
Wim.