blok indeling

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
haverkatrans
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

blok indeling

Bericht door haverkatrans »

Ik heb een recht stuk baan van 5 meter. Hier wil ik meerdere blokken in maken.
Ik rij in 1 richting. Moet ik in elk blok een inrij en stopsectie maken of kan ik volstaan met 1 stopsectie per blok?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3939
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: blok indeling

Bericht door Jeroen »

Ik kan spreken voor de besturing met Koploper. Dan moet je rekening houden met een inrij- en een stopmelder.

Succes!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 327
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: blok indeling

Bericht door [Patrick] »

Met de informatie die je geeft kan het met 1 melder in iTrain.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: blok indeling

Bericht door BenQ »

Mooier is zoals Jeroen zegt met een stopmelder van bv 22 cm en de rest Binnenkomst/rem-melder.
Dan weet het programma waar de trein is en als er gestopt moet worden voor een rood sein dan gebeurd het ook vlak voor het sein en niet een halve meter ervoor.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

jowi

Re: blok indeling

Bericht door jowi »

Als je alles netjes op snelheid calibreert kun je met de software ook met 1 melder de trein op de cm of zelfs mm nauwkeurig laten stoppen, ook precies voor een sein... Uiteraard is een extra, 'harde' stopsectie wel een goed idee om ongelukjes te voorkomen.

Of, zoals ik tegen de politieman zei toen hij me vertelde dat ik te hard reed: hoe weet je dat? Je weet niet waar ik naar toe moet, en ook niet hoe laat ik er moet zijn ;) Denk daar maar eens over na :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
haverkatrans
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: blok indeling

Bericht door haverkatrans »

haverkatrans schreef:Ik heb een recht stuk baan van 5 meter. Hier wil ik meerdere blokken in maken.
Ik rij in 1 richting. Moet ik in elk blok een inrij en stopsectie maken of kan ik volstaan met 1 stopsectie per blok?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Iets meer informatie van mijn kant.

Ik wil gaan rijden met koploper, en wil die 5 meter lengte verdelen in 3 blokken, dus moet ik dan per blok een inrijsectie en een stopsectie maken? Trouwens 2 blokken komen niet in zicht.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: blok indeling

Bericht door Willempie »

Arnold,

Het kan met 1 hardware melder en 1 software melder oftewel een virtuele melder. Dat is een optie die Koploper je aanbied.

Deze virtuele melder is dan je inrijder of anders gezegd je 2de melder in je blok. Dat geeft als voordeel dat de trein geen noodstop moet maken en hij keurig netjes even snelheid mindert.

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: blok indeling

Bericht door mdedeugd »

jowi schreef: Uiteraard is een extra, 'harde' stopsectie wel een goed idee om ongelukjes te voorkomen.
:
.
:mrgreen:
Zodat de machinist bij een de eerste de best halt stopt en de complete trein in zijn nek krijgt. :o

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: blok indeling

Bericht door shoven »

jowi schreef: Of, zoals ik tegen de politieman zei toen hij me vertelde dat ik te hard reed: hoe weet je dat? Je weet niet waar ik naar toe moet, en ook niet hoe laat ik er moet zijn ;) Denk daar maar eens over na :lol:
En hij glimlachte meewarig en schreef een dikke bon uit zeker? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: blok indeling

Bericht door mdedeugd »

:lol: Steeds is het zo wie aandacht vraagt krijgt deze nog ook :mrgreen:

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: blok indeling

Bericht door shoven »

mdedeugd schreef::lol: Steeds is het zo wie aandacht vraagt krijgt deze nog ook :mrgreen:

Martin de Deugd
Een bon is ook een vorm van aandacht.... :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: blok indeling

Bericht door Overdijk »

Ik wil uiteindelijk ook koploper gaan gebruiken. Ik heb daarom nu bij de aanleg, de blokken in twee delen verdeeld.
De reden voor de aparte stopsectie is idd om meer veiligheid in te bouwen, dan een virtuele sectie. Ook bij mij is het baanplan zodanig opgebouwd dat er maar in een richting gereden wordt, dus geen bewegingen "verkeerd spoor". Blokken zijn totaal ongeveer 1,75m. Bij langere stammen wil ik wel de virtuele functie gebruiken van KL.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: blok indeling

Bericht door dentheo »

Ik gebruik de virtuele stopplaats (KL) behalve op kritische punten.
Daarom NIET als het sein voor een wisselverbinding staat, of als de stopplaats aan het perron "kritisch is".
De exacte stopplaats varieert anders te erg, dit als dezelfde lok berg op of bergaf rijdt, alleen, met een sneltrein of met een zware goederentrein.

Ik verdeel mijn blokken in twee secties, één van 1,3m en één van 20 cm.
De eerste start dan het geleidelijk afremmen, de tweede het netjes stoppen.
Dan heb ik met dezelfde moeite volledige detectie.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie