waarderbaan
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
waarderbaan
Hallo, ik ben net een week begonnen met de aanleg van mijn eerste baan vorige pogingen mislukte. Hierbij wat foto's van wat ik ttot nu toe heb liggen.
De baan is L vorm 240-240 en korte deel 120cm ideeën en suggesties zijn welkom.
Wil een omhoog achter 10 cm over 240 bij 60
Gr Frank
De baan is L vorm 240-240 en korte deel 120cm ideeën en suggesties zijn welkom.
Wil een omhoog achter 10 cm over 240 bij 60
Gr Frank
Re: waarderbaan
Mijn eerste gedachte bij je foto's:
met zo'n oppervlak de R1's eruit halen! Dus ook de bochtwissels!
Maar da's persoonlijk uiteraard.
Ik heb een kleinere baan, 80cm x 350cm en daar kom ik ook zonder
R1 goed mee weg.Voordeel: mooiere bogen en je kunt meer materieel
inzetten want sommige locs en rijtuigen willen niet door R1.
groet,
Collin
met zo'n oppervlak de R1's eruit halen! Dus ook de bochtwissels!
Maar da's persoonlijk uiteraard.
Ik heb een kleinere baan, 80cm x 350cm en daar kom ik ook zonder
R1 goed mee weg.Voordeel: mooiere bogen en je kunt meer materieel
inzetten want sommige locs en rijtuigen willen niet door R1.
groet,
Collin
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
- Locatie: Heerhugowaard
Re: waarderbaan
Hallo Frank,
Je hebt een mooie tafel waar je een knappe baan met veel mogelijkheden op kwijt kunt.
Misschien heb je, voor inspiratie en dergelijken, wat aan mijn baanplan gezien het feit dat ik ook een L-vorm heb staan met redelijk overeenkomstige maten.
Link daar naartoe staan onderin mijn posts, net zoals een link zoals ik station Baden-Baden heb staan
Gezien het feit dat ik Nederlands materieel zag op de foto's, zou je bijvoorbeeld een emplacement kunnen gaan maken zoals deze tussen Sloterdijk en Amsterdam CS ligt voor je passagiers treinen op kwijt te kunnen met daarbij een werkplaats.
Voor je goederen en industrie is het misschien een idee om richting Rotterdam of Amersfoort te kijken voor ideeën.
Even op internet rond speuren en dan denk ik dat je genoeg ideeën op doet.
Probeer je bochten, omdat je met grotere en langere treinen rijdt, minder krap te maken als dan wat ze nu zijn.
Mooiste is straal 3 of 4, oogt ook gelijk een stuk mooier en realistischer als je trein daar doorheen gaat.
gr. Barry
Je hebt een mooie tafel waar je een knappe baan met veel mogelijkheden op kwijt kunt.
Misschien heb je, voor inspiratie en dergelijken, wat aan mijn baanplan gezien het feit dat ik ook een L-vorm heb staan met redelijk overeenkomstige maten.
Link daar naartoe staan onderin mijn posts, net zoals een link zoals ik station Baden-Baden heb staan
Gezien het feit dat ik Nederlands materieel zag op de foto's, zou je bijvoorbeeld een emplacement kunnen gaan maken zoals deze tussen Sloterdijk en Amsterdam CS ligt voor je passagiers treinen op kwijt te kunnen met daarbij een werkplaats.
Voor je goederen en industrie is het misschien een idee om richting Rotterdam of Amersfoort te kijken voor ideeën.
Even op internet rond speuren en dan denk ik dat je genoeg ideeën op doet.
Probeer je bochten, omdat je met grotere en langere treinen rijdt, minder krap te maken als dan wat ze nu zijn.
Mooiste is straal 3 of 4, oogt ook gelijk een stuk mooier en realistischer als je trein daar doorheen gaat.
gr. Barry
Mijn baan ontwerp:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 85#p125585
Mijn station Baden-Baden:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7947
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 85#p125585
Mijn station Baden-Baden:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7947
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Collin, thanks ga ik mee aan de slag, er liggen geen bocht wissels in. Die uit de bocht bij mijn station ligt word nog 55mm opgeschoven omdat hij niet lekker loloopals hij de bocht uit komt.
Frank
Frank
Re: waarderbaan
Hoi Frank, we zijn hier redelijk tolerant qua taalgebruik (we zijn niet allemaal doctorandus Nederlands tenslotte - ik niet in elk geval), maar deze snap ik echt niet. Wat bedoel je?franky0612 schreef: Wil een omhoog achter 10 cm over 240 bij 60
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Haha, nu ik het teruglees is het niet echt begrijpelijk. Via mijn telefoon leest niet lekker terug.
Ik wil graag omhoog achter op de baan naar zo'n 10 cm. Zou dan gaan over 240 bij 60 cm
Ik wil graag omhoog achter op de baan naar zo'n 10 cm. Zou dan gaan over 240 bij 60 cm
Re: waarderbaan
Hier wordt het niet echt duidelijker van hoor Franky...franky0612 schreef:Haha, nu ik het teruglees is het niet echt begrijpelijk. Via mijn telefoon leest niet lekker terug.
Ik wil graag omhoog achter op de baan naar zo'n 10 cm. Zou dan gaan over 240 bij 60 cm
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Foto 1 en 2 als je die bekijkt daar wil ik een niveau op maken, nog aan het kijken waar op de baan ik het beste omhoog kan gaan.
Hoop dat dit duidelijker is :p
Gr een spoor rookie
Hoop dat dit duidelijker is :p
Gr een spoor rookie
Re: waarderbaan
Right.
Belangrijkste punt voor jou is dat je moet (...) proberen de stijging tot 3% of lager te beperken, dat biedt meer garanties dat je treinen boven komen.
Belangrijkste punt voor jou is dat je moet (...) proberen de stijging tot 3% of lager te beperken, dat biedt meer garanties dat je treinen boven komen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: waarderbaan
Frank, mag ik zo vrij zijn je een tip te geven:
Ga eens naar www.scarm.info (site is 100% veilig mocht je virusscanner overactief zijn)
Download het baanplan programma en ga eens lekker achter de PC zitten tekenen.
Dit maakt het eens stuk makkelijker om je baan te plannen en dus ook te kijken wat allemaal mogelijk is op jouw baan oppervlakte.
Ga eens naar www.scarm.info (site is 100% veilig mocht je virusscanner overactief zijn)
Download het baanplan programma en ga eens lekker achter de PC zitten tekenen.
Dit maakt het eens stuk makkelijker om je baan te plannen en dus ook te kijken wat allemaal mogelijk is op jouw baan oppervlakte.
-
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: waarderbaan
Je hebt aardig de ruimte Frank. Ziet er goed uit.
Ik heb net een tweetal ovaaltjes in R1 en R2 neergelegd en ik kan het afraden. Het gaat goed met een drie of viertal wagons (lange passagiers wagons) maar met een stuk of acht gaat het lastiger. Bij mij komen de R1 en R2 bochten allemaal in een berg maar ik zit er over te denken om het weer los te halen en te vervangen met flexi rails of op z'n minst de R1 vervangen door R2.
Ik heb ook een gedeelte dat 80mm omhoog moet om een ontladingen station te bereiken. Ik doe dat door middel van een mini helix in een berg. Anderhalf keer rond en dan bereik je een goede hoogte zonder te veel ruimte verlies.
Blijft mooi dat Baden-Baden station.
Ik heb net een tweetal ovaaltjes in R1 en R2 neergelegd en ik kan het afraden. Het gaat goed met een drie of viertal wagons (lange passagiers wagons) maar met een stuk of acht gaat het lastiger. Bij mij komen de R1 en R2 bochten allemaal in een berg maar ik zit er over te denken om het weer los te halen en te vervangen met flexi rails of op z'n minst de R1 vervangen door R2.
Ik heb ook een gedeelte dat 80mm omhoog moet om een ontladingen station te bereiken. Ik doe dat door middel van een mini helix in een berg. Anderhalf keer rond en dan bereik je een goede hoogte zonder te veel ruimte verlies.
Blijft mooi dat Baden-Baden station.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Allen bedankt, ik ben nu bezig de bochten aan te passen kom alleen nog r3 en r4 te kort dat word volgende maand bij halen. Hier het eerste resultaat
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Zo lekker avondje aan het hobbyen, heb de baan iets aangepast zodat de bochten en lengte beter uit komen.
Mijn vader heeft heel lief R4 en R3 gesponsord evenals de treinzaak 10 halen 8 betalen (kwamen we ook thuis pas achter)
Nu rustig aan de baan helemaal recht en correct leggen ben bezig met anyrail demo kom ik ook een heel eind. heb dat andere programma geprobeerd Joost maar kon er niet lekker mee werken.
als het schip met geld weer binnen is maar een licentie kopen kunnen we door plannen.
Vind het resultaat van vandaag erg bevredigend heb nu meer ruimte over voor industrie/rangeren.
Suggesties/tips en opmerkingen blijven welkom
Mijn vader heeft heel lief R4 en R3 gesponsord evenals de treinzaak 10 halen 8 betalen (kwamen we ook thuis pas achter)
Nu rustig aan de baan helemaal recht en correct leggen ben bezig met anyrail demo kom ik ook een heel eind. heb dat andere programma geprobeerd Joost maar kon er niet lekker mee werken.
als het schip met geld weer binnen is maar een licentie kopen kunnen we door plannen.
Vind het resultaat van vandaag erg bevredigend heb nu meer ruimte over voor industrie/rangeren.
Suggesties/tips en opmerkingen blijven welkom
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
goedenavond,
even een klein vraagje, als je een heling wilt maken wat voor dikte hout gebruiken jullie het liefste. ik heb 2mm wat heel flexibel is of 4mm wat een stuk stugger is.
heb de baan nu liggen zoals op de tekening hierboven alleen dan volledig aangesloten. 1 op 1 geprint uitgelegd en nu bezig aan het kijken waar en hoe ik een helling kan maken die mooi uitkomt.
Zal van de week weer paar foto's plaatsen van het resultaat.
fijne avond Frank
even een klein vraagje, als je een heling wilt maken wat voor dikte hout gebruiken jullie het liefste. ik heb 2mm wat heel flexibel is of 4mm wat een stuk stugger is.
heb de baan nu liggen zoals op de tekening hierboven alleen dan volledig aangesloten. 1 op 1 geprint uitgelegd en nu bezig aan het kijken waar en hoe ik een helling kan maken die mooi uitkomt.
Zal van de week weer paar foto's plaatsen van het resultaat.
fijne avond Frank
Re: waarderbaan
Zelf gebruik voor alles 9 mm populieren triplex, splintert niet zo als hardhout triplex.
Je kan ook grotere overspanningen maken, 2mm lijkt meer op karton, 4 mm kan wel met de juiste ondersteuning.
Als je foto's plaatst is het mooier om tussen elke foto een blanco regel te plaatsen.
Zeker niet de tekst achter elkaar laten staan zoals bij de eerste foto op deze bladzij.
Je kan ook grotere overspanningen maken, 2mm lijkt meer op karton, 4 mm kan wel met de juiste ondersteuning.
Als je foto's plaatst is het mooier om tussen elke foto een blanco regel te plaatsen.
Zeker niet de tekst achter elkaar laten staan zoals bij de eerste foto op deze bladzij.
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Bedankt voor de tip Ben, ga ik mee aan de slag, heb geen hout van die dikte maar ga er zeker mee werken.
Gr Frank
Gr Frank
Re: waarderbaan
Frank,
Een aantal mensen maakt bv helixen met 6 mm triplex.
De populierentriplex koop ik bij Karwei, afmetingen 61x122.
Een aantal mensen maakt bv helixen met 6 mm triplex.
De populierentriplex koop ik bij Karwei, afmetingen 61x122.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 13 nov 2014 20:03
- Locatie: Regio Haaglanden
Re: waarderbaan
Als je zo veel ruimte hebt, wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker om het het ooit af te krijgen en een indrukkenwekkende baan te bouwen.
Ik zou dan vooral de ruimte gebruiken om achter een schot je opstelsporen te maken. Geen helix of die onzin.
Veel bouwers maken meer onder hun tafel dan er boven. Weet je hoeveel tijd en geld dan verborgen blijft?
Ik zit met mijn baan op het randje... Ik besefte het pas toen ik zoveel werk had aan verborgen sporen.
Feitelijk ben je al niet goed begonnen door daadwerkelijk een tafel te maken. Je treinen vallen niet van je baan, maar verder is het nergens goed voor.
Kijk eens hier naar:
http://i1369.photobucket.com/albums/ag2 ... c3eda7.jpg
Groeten en suc6
Paul
Ik zou dan vooral de ruimte gebruiken om achter een schot je opstelsporen te maken. Geen helix of die onzin.
Veel bouwers maken meer onder hun tafel dan er boven. Weet je hoeveel tijd en geld dan verborgen blijft?
Ik zit met mijn baan op het randje... Ik besefte het pas toen ik zoveel werk had aan verborgen sporen.
Feitelijk ben je al niet goed begonnen door daadwerkelijk een tafel te maken. Je treinen vallen niet van je baan, maar verder is het nergens goed voor.
Kijk eens hier naar:
http://i1369.photobucket.com/albums/ag2 ... c3eda7.jpg
Groeten en suc6
Paul
Re: waarderbaan
Hier ben ik het verre van mee eens.straatje60 schreef:Als je zo veel ruimte hebt, wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker om het het ooit af te krijgen en een indrukkenwekkende baan te bouwen.
Ik zou dan vooral de ruimte gebruiken om achter een schot je opstelsporen te maken. Geen helix of die onzin.
Veel bouwers maken meer onder hun tafel dan er boven. Weet je hoeveel tijd en geld dan verborgen blijft?
Ik zit met mijn baan op het randje... Ik besefte het pas toen ik zoveel werk had aan verborgen sporen.
Feitelijk ben je al niet goed begonnen door daadwerkelijk een tafel te maken. Je treinen vallen niet van je baan, maar verder is het nergens goed voor.
Kijk eens hier naar:
http://i1369.photobucket.com/albums/ag2 ... c3eda7.jpg
Groeten en suc6
Paul
De reden waarom we een helix maken en een schaduwstation uit het zicht. is omdat je dan op dezelfde oppervlakte veel meer kwijt kunt, zie het maar als een flatgebouw. Meer mensen, op de zeflde plek als een paar huizen.
Ja het kost meer tijd en geld om dit te bouwen maar je krijgt er ook meer voor terug.
Goed het is geen verplichting om het zo te doen. Ieder zijn eigen keuze.
En dat open frame is inderdaad handiger als je een meer verdiepingen gaat bouwen.
Re: waarderbaan
En Joost zijn 2 centen zijn ook gelijk aan die van mij.
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: waarderbaan
Ik hou me hier maar verder van afzijdig heb al een andere forum lid overstuur geholpen met een discussie over wel/ geen schaduw station en of helix.
enige wat ik er wel op zeg is, heb je 3 treintjes prima niet doen, echter heb je er 50 en je wilt niet continue aan het wisselen zijn dan is een schaduw station wel heel fijn om alles te parkeren. En wil je overdrijven dan bouw je er gewoon 3.
M.
enige wat ik er wel op zeg is, heb je 3 treintjes prima niet doen, echter heb je er 50 en je wilt niet continue aan het wisselen zijn dan is een schaduw station wel heel fijn om alles te parkeren. En wil je overdrijven dan bouw je er gewoon 3.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 nov 2014 15:53
Re: waarderbaan
Middag,
Gelukkig raak ik niet snel overstuur van kritiek/opmerkingen.
Is een van de redenen geweest waarom ik me hier heb aangemeld om ook eens via een andere hoek te kunnen gaan bekijken ipv alleen mijn eigen visie/ideeën.
Ik ben onderhand druk bezig op zolder en zal asap weer een foto plaatsen. is aardig wat veranderd mede door de hulp van een mede n-spoorder uit mijn plaats thanks daarvoor.
Over de baan zelf, als ik straks wel met bergen ga werken zaag ik alle delen eruit die niet van belang zijn. Ik heb besloten om niet met een helix te gaan werken. Het word de baan zoals hij nu ligt met gedeeltelijk overlappend nivea die zo'n 6/8cm hoog(spoor niveau) zal gaan bedragen.
Ik ben het wel met Paul eens over
"Als je zo veel ruimte hebt, wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker om het het ooit af te krijgen en een indrukkenwekkende baan te bouwen. Ik zou dan vooral de ruimte gebruiken om achter een schot je opstelsporen te maken"
Paul heb je link ook bekeken en ziet er super uit.
word vervolgd
mvg Frank
Gelukkig raak ik niet snel overstuur van kritiek/opmerkingen.
Is een van de redenen geweest waarom ik me hier heb aangemeld om ook eens via een andere hoek te kunnen gaan bekijken ipv alleen mijn eigen visie/ideeën.
Ik ben onderhand druk bezig op zolder en zal asap weer een foto plaatsen. is aardig wat veranderd mede door de hulp van een mede n-spoorder uit mijn plaats thanks daarvoor.
Over de baan zelf, als ik straks wel met bergen ga werken zaag ik alle delen eruit die niet van belang zijn. Ik heb besloten om niet met een helix te gaan werken. Het word de baan zoals hij nu ligt met gedeeltelijk overlappend nivea die zo'n 6/8cm hoog(spoor niveau) zal gaan bedragen.
Ik ben het wel met Paul eens over
"Als je zo veel ruimte hebt, wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker om het het ooit af te krijgen en een indrukkenwekkende baan te bouwen. Ik zou dan vooral de ruimte gebruiken om achter een schot je opstelsporen te maken"
Paul heb je link ook bekeken en ziet er super uit.
word vervolgd
mvg Frank
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 13 nov 2014 20:03
- Locatie: Regio Haaglanden
Re: waarderbaan
Thanks Frank!
En voor anderen: zi ehier: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8043
Groetjes
Paul
En voor anderen: zi ehier: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8043
Groetjes
Paul