Telexkoppelingen
Telexkoppelingen
In h0 bestaan telexkoppelingen voor loks. Je drukt op een knopje en de koppeling komt los (om het even simpel uit te drukken). Je hebt dan geen ontkoppelingsrail nodig. Roco levert al veel loks die standaard deze functie hebben. Deze koppelingen zijn aangesloten op de functiedecoder van de lok. Weet iemand of deze koppelingen ook in N-spoor bestaan?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Telexkoppelingen
Martin enkele lokjes van Arnold vroeger hadden dat dacht ik .
groetjesss Sjaak
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Telexkoppelingen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Telexkoppelingen
Voor zover ik kan zien kan de krois alleen een krois ontkoppelen en niet de standaard rapido koppelingen.
Re: Telexkoppelingen
Martin,
De Krois koppelingen werken correct.
Dit filmpje heb ik vorig jaar gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=SXtQMYrx8OE. Geeft een kort overzicht van de manier hoe het ontkoppelen in zijn werk gaat.
De koppelingen zijn sinds kort door http://www.Dinasys.nl in Nederland leverbaar.
Ik ben overigens nieuw op het forum en ik zal mij dan ook later even voorstellen.
Vragen zijn welkom.
Groet,
Peter
De Krois koppelingen werken correct.
Dit filmpje heb ik vorig jaar gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=SXtQMYrx8OE. Geeft een kort overzicht van de manier hoe het ontkoppelen in zijn werk gaat.
De koppelingen zijn sinds kort door http://www.Dinasys.nl in Nederland leverbaar.
Ik ben overigens nieuw op het forum en ik zal mij dan ook later even voorstellen.
Vragen zijn welkom.
Groet,
Peter
Re: Telexkoppelingen
Peter,
Welkom op het forum en een prachtige binnenkomer met dit filmpje.
Mooi filmpje en werkt idd zo te zien goed,
Zou je er nog wat meer over kunnen vertellen, hoe bouw je ze in, hoe sluit je decoder aan, wat zijn de gemiddelde kosten en dat soort dingen?
want dit maakt mij toch wel benieuwd.
mvg
Freddy
Welkom op het forum en een prachtige binnenkomer met dit filmpje.
Mooi filmpje en werkt idd zo te zien goed,
Zou je er nog wat meer over kunnen vertellen, hoe bouw je ze in, hoe sluit je decoder aan, wat zijn de gemiddelde kosten en dat soort dingen?
want dit maakt mij toch wel benieuwd.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Telexkoppelingen
Precies. Dat zou nuttige informatie zijn. Kan het met alle locdecoders. Hoe sluit je wagens aan op deze koppelingen. Dit zou kunnen betekenen dat ik in mijn schaduwstation dan ook kan omlopen zonder die ellendige ontkoppelingsrails, die ik niet geplaatst heb.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Telexkoppelingen
In de wagon komt dan een standaard krois ontkoppel koppeling zonder aandrijving. Krois levert die dingen met een NEM schacht dus met een beetje mazzel is het erin klikken en klaar. De loc zelf heeft een uitgang nodig die je KORT kunt schakelen, liefst een vaststaande puls. Als je te lang het ding spanning geeft gaat ie stuk.
Nadeel blijf ik vinden dat de krois dus een wagon nodig is met ook een krois (niet aangedreven, maar wel een krois) moet hebben en niet een standaard arnold rapido kan zijn. De telex koppeling van arnold (Simplex) zelf kan dat dus wel.
Nadeel blijf ik vinden dat de krois dus een wagon nodig is met ook een krois (niet aangedreven, maar wel een krois) moet hebben en niet een standaard arnold rapido kan zijn. De telex koppeling van arnold (Simplex) zelf kan dat dus wel.
Re: Telexkoppelingen
Het is correct dat de wagon achter de lok voorzien moet zijn van eenzelfde krois koppeling, deze is echter niet met een spoeltje uitgerust. De koppeling wordt in een 3delig set geleverd, een koppeling met spoeltje (t.b.v. de lok) en twee koppelingen t.b.v. de wagons. Losse koppelingen zijn ook leverbaar.
Het inbouwen is een kwestie van de draden goed zien weg te werken zonder dat de werking van de koppeling beïnvloed wordt (ook in bochten!).
Zelf maak ik van een decoder van Tran, type DCX74 en dan de variant met extra uitgangen. Het voordeel van dit type decoder is dat deze volledig programmeerbaar is. Dit wil zeggen dat je na activering van de functie niets hoeft te doen. De tijd dat de lok achteruit loopt (om de koppeling te ontlasten), en de snelheid waarmee hij dit doet is volledig programmeerbaar. Vervolgens wordt de koppeling (ook weer automatisch) geactiveerd en rijdt de lok met de gewenste snelheid en tijd vooruit. Het ontkoppelen is dan ook een kwestie van eenmaal de functie activeren en de rest gaat vanzelf.
Het verbranden van de spoel is dus bijna uitgesloten. Tevens is het op deze manier mogelijk om zeer realistisch te ontkoppelen op ieder willekeurige plaats op de baan.
Peter
Het inbouwen is een kwestie van de draden goed zien weg te werken zonder dat de werking van de koppeling beïnvloed wordt (ook in bochten!).
Zelf maak ik van een decoder van Tran, type DCX74 en dan de variant met extra uitgangen. Het voordeel van dit type decoder is dat deze volledig programmeerbaar is. Dit wil zeggen dat je na activering van de functie niets hoeft te doen. De tijd dat de lok achteruit loopt (om de koppeling te ontlasten), en de snelheid waarmee hij dit doet is volledig programmeerbaar. Vervolgens wordt de koppeling (ook weer automatisch) geactiveerd en rijdt de lok met de gewenste snelheid en tijd vooruit. Het ontkoppelen is dan ook een kwestie van eenmaal de functie activeren en de rest gaat vanzelf.
Het verbranden van de spoel is dus bijna uitgesloten. Tevens is het op deze manier mogelijk om zeer realistisch te ontkoppelen op ieder willekeurige plaats op de baan.
Peter