waarvoor?
waarvoor?
Waarvoor, waarvoor is het digitaal zo moeilijk allemaal?
Waarvoor zijn er zoveel aansluitdraden nodig?
Waarvoor kan een signaal niet door gegeven worden met infra rood of met onhoorbaar geluid?
Waarvoor kan de loc zelf niet aangeven door een signaal, wat voor draadloos signaal dan ook, waar hij is?
Waarvoor zit er in een wissel alvast geen decoder ingebakken?
Waarvoor kan een loc draadloos iets zelf niet detecteren?
Als je heden ten dage kijkt wat er electronisch kan, dan is met onze treinenhobby rijden hopeloos ouderwets gesteld.
Ik heb totaal geen verstand van het digitale, maar denk er over na hoe het anders zou kunnen.
Of is de hobby te klein om daar in te innoveren?
Ik heb een aantal sites door gespit, er is van alles te koop, een heleboel componenten.
Maar alles moet met draadjes aan elkaar worden geknoopt.
De meest ingewikkelde schema's heb ik gezien, maar een baan die zichzelf makkelijk bestuurbaar maakt: ho maar.
Afijn, dat is mijn gedachtengang.
Misschien over 10 jaar als er iemand een helder ogenblik heeft en aan de gang gaat om bovenstaand te realiseren.
Dat zou wat zijn: alle systemen in een klap waardeloos!
En een rijk iemand er bij.
Ach, en zo droom ik verder.
Maar misschien is de oplossing dichterbij dan we kunnen bedenken.
Voor de kerst zal wel niet meer lukken.
Alhoewel?
Waarvoor zijn er zoveel aansluitdraden nodig?
Waarvoor kan een signaal niet door gegeven worden met infra rood of met onhoorbaar geluid?
Waarvoor kan de loc zelf niet aangeven door een signaal, wat voor draadloos signaal dan ook, waar hij is?
Waarvoor zit er in een wissel alvast geen decoder ingebakken?
Waarvoor kan een loc draadloos iets zelf niet detecteren?
Als je heden ten dage kijkt wat er electronisch kan, dan is met onze treinenhobby rijden hopeloos ouderwets gesteld.
Ik heb totaal geen verstand van het digitale, maar denk er over na hoe het anders zou kunnen.
Of is de hobby te klein om daar in te innoveren?
Ik heb een aantal sites door gespit, er is van alles te koop, een heleboel componenten.
Maar alles moet met draadjes aan elkaar worden geknoopt.
De meest ingewikkelde schema's heb ik gezien, maar een baan die zichzelf makkelijk bestuurbaar maakt: ho maar.
Afijn, dat is mijn gedachtengang.
Misschien over 10 jaar als er iemand een helder ogenblik heeft en aan de gang gaat om bovenstaand te realiseren.
Dat zou wat zijn: alle systemen in een klap waardeloos!
En een rijk iemand er bij.
Ach, en zo droom ik verder.
Maar misschien is de oplossing dichterbij dan we kunnen bedenken.
Voor de kerst zal wel niet meer lukken.
Alhoewel?
Re: waarvoor?
Gewoon lekker analoog!
twee draadjes: van de aansluitrail naar je trafootje!
twee draadjes: van de aansluitrail naar je trafootje!
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Re: waarvoor?
Met digitaal is het precies hetzelfde hoor, 2 draadjes van de aansluitrail naar je Mobile Station (bijvoorbeeld) en karren maar!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: waarvoor?
Ja Maarten ,
het voordeel is dan je kunt gewoon meerdere treinen op het spoor laten staan en rijden met de ene terwijl de ander stilstaat .
mvg Sjaak
het voordeel is dan je kunt gewoon meerdere treinen op het spoor laten staan en rijden met de ene terwijl de ander stilstaat .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: waarvoor?
Tja waarom.. Ik gok vanwege het feit dat je geen 1000den euros wilt uitgeven voor het digitaal maken van je baan.
Daarnaast Is praktisch elke draadloze verbinding storingsgevoelig en per definitie niet geschikt om zo precies te functioneren.
En digitaal Is niet lastig.. En draadjes ook niet. Tis alleen tijdrovend.
Daarnaast Is praktisch elke draadloze verbinding storingsgevoelig en per definitie niet geschikt om zo precies te functioneren.
En digitaal Is niet lastig.. En draadjes ook niet. Tis alleen tijdrovend.
Re: waarvoor?
Martin, geen probleem.
Gewoon een gedachtegang.
Dat het beter, makkelijker te maken is.
Iets voor jou om dat te bedenken?
Volgens mij kan je dat.
Groet.
Gewoon een gedachtegang.
Dat het beter, makkelijker te maken is.
Iets voor jou om dat te bedenken?
Volgens mij kan je dat.
Groet.
Re: waarvoor?
Beste Adriaan,
Het zal best eens komen, net zoals het eens zal komen dat je geen lichtschakelaars meer hoeft te installeren omdat er een chip in je hoofd zit die de lampen kan besturen.
Terug naar het reële leven, als de modelspoormarkt groot genoeg zou zijn dan bestond het al, voordat er iets uitgevonden en gemaakt gaat worden dan wordt er eerst een kosten-baten analyse gemaakt, de baten zijn vanuit onze hobbymarkt te klein.
Groet, Anne W
Het zal best eens komen, net zoals het eens zal komen dat je geen lichtschakelaars meer hoeft te installeren omdat er een chip in je hoofd zit die de lampen kan besturen.
Terug naar het reële leven, als de modelspoormarkt groot genoeg zou zijn dan bestond het al, voordat er iets uitgevonden en gemaakt gaat worden dan wordt er eerst een kosten-baten analyse gemaakt, de baten zijn vanuit onze hobbymarkt te klein.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: waarvoor?
Het enige wat ik me kan bedenken is
Waarom dan een topic openen met een vraag Waarom ?
Je komt met een verhaal over iets, maar ik begrijp totaal niet waar je heen wil
Martin de Deugd
Waarom dan een topic openen met een vraag Waarom ?
Je komt met een verhaal over iets, maar ik begrijp totaal niet waar je heen wil
Martin de Deugd
Re: waarvoor?
Gewoon anders denken.
Visie.
De bestaande wegen verlaten en bezien of het anders kan.
Als men zou hebben doorgegaan op het bestaande reden we nog met paard en wagen.
Het is niet meer dan een gedachtegang geweest van mij.
Kijken of er iemand vooruitgang bespeurt met de hobby.
Zonder draadjes.
Afijn, het slaat niet aan dus we kunnen dit draadje sluiten.
Groetjes.
Visie.
De bestaande wegen verlaten en bezien of het anders kan.
Als men zou hebben doorgegaan op het bestaande reden we nog met paard en wagen.
Het is niet meer dan een gedachtegang geweest van mij.
Kijken of er iemand vooruitgang bespeurt met de hobby.
Zonder draadjes.
Afijn, het slaat niet aan dus we kunnen dit draadje sluiten.
Groetjes.
Re: waarvoor?
Marklin heeft een digitaal systeem met infarood afstand bediening en wisseldecoder in de wissel.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: waarvoor?
Kijk, dat schiet op.
Als je nou Raptor gebruikt gaat het de richting op die ik bedoel.
Nou al die draadjes nog weg........
Als je nou Raptor gebruikt gaat het de richting op die ik bedoel.
Nou al die draadjes nog weg........
Re: waarvoor?
Beste Adriaan,
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: waarvoor?
Goeie vraag, leuk onderwerp
Lijkt me ook niet onmogelijk om (embedded, low power) WiFi ontvanger/zender op een printplaatje te zetten (dan heet het geen decoder meer). De rails kunnen vervolgens gevoed worden met een statisch voltage. Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt. Hier en daar een repeater rondom de baan voor goede verbinding. Alleen oppassen dat je trein niet gehackt wordt, al zou dat ook voor enige hilariteit kunnen zorgen.
Zal eens een nachtje slapen voor nog wat oplossingen.
Groet,
Lijkt me ook niet onmogelijk om (embedded, low power) WiFi ontvanger/zender op een printplaatje te zetten (dan heet het geen decoder meer). De rails kunnen vervolgens gevoed worden met een statisch voltage. Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt. Hier en daar een repeater rondom de baan voor goede verbinding. Alleen oppassen dat je trein niet gehackt wordt, al zou dat ook voor enige hilariteit kunnen zorgen.
Zal eens een nachtje slapen voor nog wat oplossingen.
Groet,
Re: waarvoor?
Ik ben maar een Elektrische Tekenaar/engineer voor bootjes.. Dus ik ben wel wat gewend qua draadjes.
Ik zit niet zo te wachten op draadloze meuk.. Veel te gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben we al genoeg draadloze troep door de lucht vliegen.
Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Dus laat mij maar lekker aan draadjes klootz*kken, dat kan ik zien, voelen en meten. Niks mis mee.
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
PS lees dit berichtje met de nodige sarcasme!
Ik zit niet zo te wachten op draadloze meuk.. Veel te gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben we al genoeg draadloze troep door de lucht vliegen.
Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Dus laat mij maar lekker aan draadjes klootz*kken, dat kan ik zien, voelen en meten. Niks mis mee.
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
PS lees dit berichtje met de nodige sarcasme!
Re: waarvoor?
Ben het met je eensFidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Als men over tig jaar terug kijkt op hoe we nu leven, verklaren ze ons voor gek
Doet met denken aan Johnny Mnemonic
Geef mij maar draadjes, zeker voor netwerk
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: waarvoor?
Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?Nico schreef: Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: waarvoor?
Beste Anne, ik ben een zeer intelligente vroegtijdig niet meer werkende multimiljonair en het gaat hierom.anne w schreef:Beste Adriaan,
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
Gewoon een hoop treinen draadloos laten rijden zonder ingewikkelde programma's.
Zichzelf sturend als het ware.
Simpel toch.
Ennuh, Fidoo, hoeveel draadbreuken komen er wel niet voor die voorkomen hadden kunnen worden door.....inderdaad.
Evenwel, ik zie dat het begint te leven bij jullie.
De voorbeelden komen te voorschijn.
Leuk.
Groetjes.
Re: waarvoor?
Ook elke lok(decoder) meteen van een GPS transponder voorzien die op de mm nauwkeurig is (dat wordt lastig ) hebben we ook geen (terug)melders meer nodig... kun je via TomTom traffic zien waar je treintjes op de baan staan.
Re: waarvoor?
Deden ze zoiets al niet bij miniatur wunderland met de bootjes?
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/
Heeft maar 75000 regeltje code nodig
Mvg,
Ad
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/
Heeft maar 75000 regeltje code nodig
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: waarvoor?
FALLER is aan het pionieren met een draadloos Car System...
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.
Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren
Groet,
Hoontje
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.
Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: waarvoor?
Als je geen draadjes meer wil onder de baan dan maak je ze toch aan de bovenkant vast, grapje.
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Re: waarvoor?
Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden.FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graafmaarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyistenBenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???